تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813578067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب و سنن پیامبر در صدقه دادن‏


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: در وصيت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به على عليه السّلام آمده است: ششم آنکه در نماز وروزه و صدقه از سنّت من پيروى کنى. . . و اما راجع به صدقه، به قدرى در آن کوشاباشى که گمان کنى در صرف مال براى صدقه اسراف کرده‏اى.
امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هيچ گاه سائلى را از خود نراند، اگر چيزى داشت به او مى‏داد، و اگر نداشت مى‏فرمود: خدا برساند.
مؤلف: اين مطلب در اخبار شيعه و سنّى به قدرى زياد نقل شده که شايد به حدتواتر رسيده باشد. ما بعض از آن روايات را در باب دوم (آداب معاشرت) و غير آن‏ذکر کرديم.
امام صادق عليه السّلام ضمن حديثى فرمود: ما اهل بيت آنچه در راه خداداده‏ايم پس نمى‏گيريم.
ملحقات‏
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: من چند چيز را ترک نمى‏کنم. سوار شدن برالاغ پالان‏دار، با بردگان روى حصير غذا خوردن، و با دست خود به سائل کمک‏کردن.
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: جوانمردى ما اهل بيت در اين است که از آن که‏به ما ستم کرده درمى‏گذريم، و به آن که ما را محروم ساخته بخشش مى‏کنيم.
روايت است که جود و بخشش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در خير از همه مردم‏بيشتر و از تندباد سريع‏تر بود. بذل و عطايش ادامه داشت و بخلى از او نمودار نمى‏شدو ممانعتى سر نمى‏زد.
على عليه السّلام فرمود: ما اهل بيت، کسانى را که به نظر مى‏رسد غير مستحق‏هستند رد نمى‏کنيم از ترس اينکه مبادا مستحق واقعى را رد کرده باشيم.
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: چون چيزى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى‏خواستند، اگر قصد انجام آن را داشت جواب مثبت مى‏داد، و اگر قصد انجام آن را نداشت‏سکوت مى‏کرد و کلمه«نه»بر زبان جارى نمى‏ساخت.
حسن بن على بن فضّال گويد: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم: چرا وقتى ‏امير المؤمنين عليه السّلام در ظاهر به خلافت رسيد«فدک»را[به بنى فاطمه عليهم السّلام‏]برنگردانيد؟ !فرمود: زيرا ما خاندانى هستيم که فقط خداوند حقوق غصب شده ما رااز ستمگران مى‏گيرد. ما سرپرست مؤمنان هستيم، به نفع آنان حکم کرده، حقوقشان‏را از ستمگران گرفته، به آنان باز مى‏گردانيم، اما براى بازگرفتن حقوق خود اقدام‏نمى‏کنيم.
[B]منبع: سنن النبى،علامه سيد محمدحسين طباطبائي [/B]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن