واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست آيندهنگري مهدوي و فرصتهاي استراتژيك دولت نهم- 2 غفلت از مهدويت پيش از دولت نهم فرصتسوز بود
خبرگزاري فارس: محمد رضايي نفر اول جشنواره آخرين منجي، گفت: تا پيش از دولت نهم گمان ميشد مهدويت و نظام فكري شيعي طرحي براي حيات دنيايي انسانها ندارد و اگر دارد هيجاني و احساسي است و نميتواند نظام سازي كند؛ اين نگاه فرصتهاي بسياري را سوزاند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، محمد رضايي آدرياني پژوهشگر مهدويت و برگزيده اول جشنواره آخرين منجي در هفتمين نشست مركز بررسيهاي استراتژيك رياست جمهوري براي بررسي فرصتها و چالشهاي استراتژيك پيش روي دولت نهم با عنوان "آينده نگري مهدوي و فرصتهاي استراتژيك دولت نهم"، گفت: انقلابي كه در جامعه ايران در اواخر قرن بيستم رخ داده برآمده از نگاههاي معرفتي و برگرفته از مكتب شيعي است.
رضايي ادامه داد: اين مكتب شيعي ويژگيهاي در خود دارد كه پايههاي انقلاب را هم تشكيل ميدهد؛ اول اينكه مكتب تشيع هيچگاه در وضع موجود نميماند و آن را نميپسندد و حتي اگر حكومت اسلامي هم تشكيل شود اين را به معناي پايان خط و نقطه مطلوب نميدانند و به دنبال ساخت بهشت زميني بر اساس يك نگاه فلسفه تاريخي است. البته در اين مكتب آن بهشت زميني جز از سوي منجي آسماني ساخته نميشود، بنابراين بهشت زميني يك هدف است كه ريشه و اساس آن معنويت و عبادت بوده و نتيجه آن عدالت است. براي اينكه اين بهشت محقق شود وجود رهبر و قانون شرط اول است اما در كنار آن اراده انسانها شرط تحقق است.
اين پژوهشگر با اشاره به سير حركت انبيا و پيامبران، رهبري و قانون را شرط محقق شده دانست و تصريح كرد: تنها شرطي كه محقق نشده اراده جهاني است كه البته خود به خود محقق نميشود، هرچند امام در پس پرده كار خود را انجام ميدهد اما براي تحقق اراده جهاني بر اساس آموزه قرآني بايد قومي فراهم شوند كه زمينه دعوت را در عرصه جهاني فراهم كنند؛ انقلاب اسلامي در همين بستر رخ داد چرا كه بستر اين انقلاب بينش تشيع است و ادعايش اين است كه نميخواهد بهشت موعود را فراهم كند بلكه ميخواهد براي آن زمينهسازي كند و رهبر كبير انقلاب هم بر همين نكته تاكيد دارد كه اين انقلاب ميخواهد در عرصه جهاني گفتمان مهدويت را رشد دهد.
رضايي گفت: انقلاب با اين ويژگيها وقتي محقق شد، مخالفتهايي هم با آن صورت گرفت؛ وقتي كه در دفاع مقدس كل دنيا به ما هجوم آوردند همان آموزههاي ديني براي ما دكترين دفاع تشكيل داد و با عرق معنوي دفاع تاريخي را صورت داد و كيان اسلام را در دنيا حفظ كرد. اما بعد از دفاع مقدس شاهد بوديم كه چالشي به وجود آمد و در دولتهاي بعد از دفاع مقدس چون به هر حال كشور نياز به بازسازيهايي داشت، دولتها اسير گفتمان روز شدند و به جاي بومي كردن ارزشهاي انقلاب، سازندگي و اصلاحات را شعار و هدف خود قرار دادند و به همين دليل دچار بحرانهاي اجتماعي شديم.
وي افزود: در اين دورهها تصور اين بود كه "مهدويت ناظر به زمينه سازي" حرفي براي گفتن ندارد و به همين دليل هم تا پيش از دولت نهم، معنويت فردي و جامعهاي سكولار مدنظر قرار گفته بود چون گمان ميشد مهدويت و نظام فكري شيعي طرحي براي حيات آني ما ندارد و اگر هم دارد هيجاني و احساسي است و نميتواند نظام سازي كند؛ اين شرايط تا آغاز دولت نهم ادامه داشت و فرصتهاي بسياري را سوزاند.
اين پژوهشگر تصريح كرد: بر خلاف گفتمان پيشين، در دولت نهم سعي شده تا گفتمان مهدويت رواج يابد و آقاي احمدينژاد ديالوگ رايج خود و جامعه را به سمت مهدويت سوق ميدهد.
وي تصريح كرد: رواج گفتمان مهدويت در اين دولت، اشتياق فراواني ايجاد كرد؛ زيرا گفتماني كه سالها در حاشيه بود، تبديل به گفتمان رايج دولت شد و اين فرصت مهمي را ايجاد كرده است كه البته بايد براي اين گفتمان رايج عقبه مورد نياز فراهم شود تا استمرار يابد.
رضايي با تاكيد بر ضرورت فعال شدن موسسات مهدوي براي ايجاد اين عقبه فكري و همچنين ارتباط دولت با اين مراكز، اظهار داشت: دولتي كه گفتمان مهدويت را رواج مي دهد، تهديدهاي پيش روي زيادي دارد و خواهد داشت پس بايد با كار فكري و فراهم كردن عقبه لازم جلوي آسيبها را گرفت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم در عرصه جهاني گفتماني داشته باشيم و با هدف جهاني سازي گفتمان مهدويت حركت كنيم، نياز به فراهم كردن پيش نيازها داريم.
انتهاي پيام/
جمعه 1 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]