تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818103393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش : كيفيت مسكن و انتخاب مردم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش : كيفيت مسكن و انتخاب مردم
تهران / واحد مركزي خبر/ مكتوب 1387/05/21
مسكن خوب چيست ؟
مسكن مناسب از چه كيفيتي برخوردار است ؟
مسكن ايده آل چه مزايايي دارد ؟
يك مثال كوچك ما را در پاسخگويي به سوالات فوق راهنمايي مي كند ..
يادتان هست همين چند سال پيش ، مردم براي خريد پيكان سر و دست مي شكستند و حاضر بودند براي دريافت اين خودروي پرمصرف و كم كيفيت ماهها در انتظار و نوبت قرار بگيرند ؟
اكنون پس از گذشت آن دوران و وارد شدن انواع خودرو به بازار كشور، مردم نه تنها شكل ظاهري ، بلكه ميزان مصرف سوخت ، مزايا ، دوام ، راحتي و حتي حجم خودروها را نيز به دقت در نظر مي گيرند و با توجه به نياز خود آنها را انتخاب مي كنند .
مقوله امروز مسكن نيز شباهت زيادي به دوران طلايي پيكان در آن روزها دارد . يك سرپناه تا حد ممكن ارزانتر از ساير نقاط كه ظاهر مردم پسندي داشته باشد ، حال پي اش هم چندان محكم نبود آنقدرها مهم نيست ، انشاءا... كه استحكام لازم را دارد و زلزله هم نخواهد آمد.
آيا ساختمانهايي كه امروزه به نام مسكن در كشورمان ساخته مي شود نيازهاي حداقل ده سال آينده شهروندان را تامين مي كند ؟
عليرضا قهاري مدير عامل مركز تحقيقات شهرسازي و معماري ايران با بيان اينكه اين وظيفه دست اندركاران مسكن و مسئولان ذيربط است كه سطح انتظار مردم را براي ارتقاء كيفي ساخت مسكن افزايش دهند ،گفت: جامعه بايد از توليدكنندگان مسكن، مسكني را كه داراي امكانات رفاهي جسمي و روحي ضروري باشد، مطالبه كند .
وي با اشاره به اينكه ساختمانهاي كنوني در شرايطي ساخته مي شود كه حداقل نيازهاي اجتماعي ، معنوي و روحي خانواده هاي ايراني را تامين نمي كند ، تصريح كرد : هم اكنون نه تنها در نقاط جنوبي و پر تراكم تهران بلكه در مناطق شمالي آن برجهاي بلندي ساخته مي شود ، بدون آنكه پاركينگ كافي و فضاي سبزي در محوطه ساختمانها براي ساكنان اين برجها در نظر گرفته شده باشد .
احمد فرخي از كارشناسان معماري و مسكن با تاكيد بر اينكه برنامه مدون و جامعي در ساخت مسكن وجود ندارد ، خاطرنشان كرد : حتي در تاسيس شهرها و شهرك هاي جديد فضاي كافي براي تردد خودروها در نظر گرفته نشده است ، به طوريكه به راحتي مي توان بوجود آمدن تراكم و ترافيك شديد در اين مناطق را براي چند سال آينده پيش بيني كرد .
اردشير سيروس يكي از اعضاي هيئت علمي انجمن مفاخر معماري ايران با بيان اينكه شهرداري ها در اجراي مقررات و ضوابط ساختمان سازي مانند 50 سال گذشته عمل و فقط به رعايت ساخت در كف ، حريم و سقف اكتفا مي كنند ، افزود : ضابطه ساخت 60 تا 70 درصد از بناها فاجعه اي براي مناطق جنوبي شهر تهران به شمار مي رود ، زيرا افزون بر به هدر رفتن فضاي خالي 30 تا 40 درصدي خانه هاي مسكوني ، برجها و ساختمانها را در كوچه هاي باريك چنان در تنگاتنگ يكديگر قرار داده است كه نه تنها دسترسي به امكانات ضروري شهري، بلكه تحرك و نشاط را از ساكنان اين ساختمانها گرفته است .
قهاري هم با اشاره به اينكه جهان امروزي رو به پيشرفت است و امكانات رفاهي ساختمانها در كشورهاي توسعه يافته پاسخگوي بسياري از نيازهاي گوناگون آنهاست ، گفت.. بايد با گسترش اطلاع و آگاهي جامعه از فناوري هاي نوين در ساخت و ساز، سطح مطالبات مردم را در اين زمينه افزايش دهيم تا افزون بر پيش بيني و جلوگيري از بروز مشكلات در چند سال آينده ، از تخلفات در ساخت و ساز بخوبي جلوگيري شود .
قاسم پور از متخصصان سازه در اين باره اضافه كرد : چنانچه ساختمانها با كيفيت بالا و منطبق با فناوري هاي نوين ساخته نشود ، پس از چند سال مجبور خواهيم بود ساختمانهاي تازه ساخت را دوباره تخريب كنيم كه خسارتهاي جبران ناپذيري به اقتصاد كشور وارد خواهد كرد .
محمود گلابچي استاد دانشكده معماري تهران با اشاره به برنامه ده ساله دولت براي ساخت 15 ميليون واحد مسكوني در كشور تصريح كرد : ساخت اين ميزان واحد مسكوني نيازمند تدوين برنامه اي جامع و دقيق با حضور مسئولان، دستگاهها و همچنين متخصصان معماري ، سازه و شهرسازي است .
وي در اين باره اضافه كرد : بايد توجه داشت كه مسائل شهرسازي از پيچيدگي خاصي برخوردار است و تدوين نقشه جامع شهري افزون بر مشاركت همه گروهها و نهادهاي اجرايي ، دانشگاهي و تحقيقاتي در زمينه مسكن و شهر سازي ، همكاري صنايع و نخبگان علوم جامعه شناسي و روانشناسي را نيز مي طلبد.
قاسم پوراز كارشناسان مسكن و سازه با تاكيد بر اينكه ايرانيان هميشه در ساخت بناهاي مستحكم و مدرن در تاريخ گذشته خود پيشتاز بوده اند ، خاطرنشان كرد : متاسفانه در دهه هاي اخير احداث ساختمان هايي با هويت ناشناخته در كشور گسترش يافته است كه از كوچكترين امكانات كيفي و رفاهي برخوردار نيستند و در مقايسه با بناهاي تاريخي چند صد ساله در كشورمان ، قضاوت آيندگان عملكرد كنوني ما را زير سوال خواهد برد.
يادمان باشد كه ايراني هستيم و ايراني هميشه در كيفيت ساخت بناهاي خود در جهان پيشتاز بوده است و به گفته مدير عامل مركز تحقيقات شهرسازي و معماري ايران نياز به توليد انبوه مسكن نبايد ما را از توليد ساختمانهاي با كيفيت كه ارزشهاي متعدد اقتصادي و معنوي ملي برايمان دارد،
غافل كند .
كد 0001/10107/138
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن