تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818838816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد و تحليلي بر بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن/ بخش پايانيهفت روز رقابت در بوته نقد و نظر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقد و تحليلي بر بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن/ بخش پايانيهفت روز رقابت در بوته نقد و نظر
گروه گزارش: در بخش نخست* اين گزارش به بررسي انتقال مكان بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن از تهران به مشهد و سطح كيفي اين دوره از مسابقات پرداخته شد همچنين در بخش دوم** اين گزارش موضوعاتي مانند هزينه و رشته‌هاي مسابقات بين‌المللي مورد نقد و بررسي قرار گرفت و ديدگاه‌هاي گوناگون در اين باره عنوان شد. بخش سوم و پاياني اين گزارش تحليلي را در زير بخوانيد.
تبليغات

جمله معروفي است كه مي‌گويد اگر 100 تومان براي تجارت داري 90 تومان آن را براي تبليغات مصرف كن، اگرچه عرصه فرهنگي آن هم حوزه مقدسي مانند قرآن نه تجارت است و نه كاسبي ولي تبليغات و اطلاع‌رساني نامناسب مي‌تواند بخشي از اهداف اين مسابقات را مخدوش كند. همين چند روز قبل بود كه رسانه‌ها به نقل از يكي از مديران ورزش آورده بودند رويدادي كه توسط رسانه‌ها منعكس نشود انگار كه اتفاق نيفتاده است. اگر با اين ديد نگاه كنيم نقش اطلاع‌رساني موضوع كوچكي نيست به ويژه در اين عرصه كه نيازمند ظرافت و دقت بيشتري نيز هست.

آنچه كه در مسابقات امسال اتفاق افتاد اين بود كه مسئولان اوقاف در نشست خبري تشريح مسابقات، دعوت رسمي‌اي از رسانه‌ها براي پوشش اخبار نكردند و بدين سان بار اصلي اطلاع‌رساني بر دوش شبكه سيما و راديو قرآن و شعبه‌هاي استاني خبرگزاري‌ها افتاد و حتي شبكه‌هاي ديگر صدا و سيما(غير از سيما و صداي قرآن) هم كه با توجه به گفته سرپرست سازمان اوقاف قرار بود توجه بيشتري به اين مسابقات نشان دهند به نظر تفاوت چنداني با سال‌هاي قبل نداشتند (البته شبكه استاني خراسان رضوي در اين زمنيه برنامه‌هايي را پخش كرد) به دلايل ذكر شده اين مسابقات در مجموع با انعكاس زيادي روبه‌رو نشد و حتي سخنان رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي در آئين‌هاي افتتاحيه و اختتاميه مسابقات هم انعكاس مورد انتظار را به دنبال نداشت و اين موضوع و به ويژه موضوع دعوت از خبرگزاري‌ها و رسانه‌هايي كه مي‌تواند چنين رويدادي را از زاويه تخصصي مورد بررسي قرار دهند بايد در سال‌هاي آتي مورد توجه مسئولان مسابقات قرار گيرد.

رقابت قاريان بين‌المللي ايراني در حاشيه مسابقات

يكي از ويژگي‌هاي متمايز اين دوره از مسابقات نسبت به دوره‌هاي گذشته، حضور قاريان بين‌المللي سال‌هاي گذشته و رقابت نه چندان رسمي آنان در حاشيه مسابقات جهاني بود كه كارشناسان و قاريان ديدگاه‌هاي متفاوت و بعضا متضادي را در اين زمينه ارايه كردند.

منصور قصري‌زاده از قاريان بين‌المللي كشورمان در جواب به اين سئوال كه برگزاري رقابت ميان قاريان بين‌المللي ايراني در حاشيه بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، بيان مي‌كند: برگزاري اين رقابت‌ها به شرط اطلاع‌رساني دقيق بسيار خوب است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا حضور استاد و شاگرد در كنار يكديگر در مسابقات امر پسنديده‌اي است يا خير، اظهار مي‌كند: در بحث قرآن اين مسائل مطرح نيست ولي اگر بخواهيم حرمت پيشكسوتان را رعايت كنيم، بهتر است اين رقابت‌ها در قالب مسابقات هم‌رده‌ها برگزار شود، در كل اين كار بسيار زيبا است من تقريبا 10 سال پيش اين پيشنهاد را به سازمان اوقاف دادم.

سيد مهدي سيف از مدرسان مجرب قرآن كشور نيز با اشاره به برگزاري مسابقات قاريان بين‌المللي ايراني در حاشيه برگزاري بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم، اين حركت را شايسته قلمداد كرد و افزود: برگزاري چنين فعاليت‌هايي باعث مي‌شود تا قاري فراموش نشود و در جريان رقابت و تلاش باشد و با اين روش همچنان در حالت آمادگي خواهد ماند.

سيف در جواب به اين سئوال كه آيا رقابت استاد و شاگرد از جلوه خوبي برخوردار است، تأكيد مي‌كند: خوب است كه استاد و شاگرد با هم باشند و يك ارتباط سازنده برقرار كنند، ضمن اينكه تمام استادان در ابتدا شاگرد بودند و بعد به سمت استادي دست‌ يافتند.

اسماعيل مومن‌ثاني، قاري و عضو گروه تواشيح طه نيز با اشاره به دعوت از قاريان و حافظان بين‌المللي براي اجراي برنامه در حاشيه مسابقات مشهد مي‌گويد: اين‌كه كاري انجام شود تا قاريان و حافظان داراي رتبه سال‌هاي گذشته فراموش نشوند اقدام مناسبي است و البته من اطلاع‌ ندارم اين افراد با خانواده دعوت مي‌شوند يا تنها و اگر با خانواده دعوت شوند بسيار مثبت است چراكه نشان مي‌دهد شأن و احترام اين افراد به شكل مطلوبي حفظ شده است.

در مجموع به نظر مي‌رسد حضور و رقابت قاريان بين‌المللي ايراني سال‌هاي گذشته در حاشيه چنين رقابت‌هايي ضمن تشويق ديگر علاقه‌مندان مي‌تواند اين موضوع را تقويت كند كه قاريان سال‌هاي گذشته از سوي مسئولان اوقاف و مجريان مسابقات به فراموشي سپرده نشده‌اند.

بازهم مسابقاتي بدون بانوان

يكي از مختصات دائمي و هميشگي مسابقات جهاني ايران عدم حضور بانوان در اين رقابت‌ها است و اين در حالي است كه در مسابقات كشورهاي ديگري چون مالزي، ليبي و ... زنان قاري و حافظ همگام با مردان در اين رقابت‌ها حضور مي‌يابند.

مسابقات بين‌المللي قرآن بانوان در ايران نيز به دو شكل امكان‌پذير است؛ يكي اينكه مسابقاتي مستقل از مردان به لحاظ زماني و مكاني برگزار شود و ديگر آنكه مسابقات همزمان با مسابقات بين‌المللي مردان و تنها در فضايي جدا انجام شود.

شكل نخست به دليل هزينه‌هاي بسيار بالا همچنين احتمال عدم وجود رقباي جدي حداقل در رشته‌اي مانند قرائت(در بين قاريان زن كشورهاي اسلامي) چندان تقريب به ذهن نيست و بعيد به نظر مي‌رسد اما شكل دوم مي‌تواند به صورت محدود و با حضور قاريان، حافظان و مقاله‌نويسان زن از ساير كشورها در سالني در حاشيه مسابقات مردان و به صورت مستقل انجام شود.

برپايي مسابقات ويژه زنان از اين رو مهم است كه قاريان و حافظان زن ايراني با هزاران زحمت و تلاش خود را به رتبه‌هاي ممتاز مسابقات سراسري اوقاف مي‌رسانند اما به علت عدم حضور در رقابتي بالاتر چه در داخل و چه در خارج از كشور كه وجود خارجي دارد به نوعي سرخوردگي مي‌رسند.

فعالان و كارشناسان قرآني اعم از زن و مرد نيز بر ضرورت برپايي چنين مسابقاتي اذعان دارند اگرچه ديدگاه‌هاي متفاوتي را بيان مي‌كنند.

«محمد بيستوني» رئيس موسسه قرآني تفسير جوان در گفت‌وگو با ايكنا با اشاره به اينكه نيمي از جمعيت كشور ما را بانوان تشكيل مي‌دهند تصريح مي‌كند: به همين دليل برگزاري مسابقات بين‌المللي براي اين گروه باعث به وجود آمدن رقابتي سازنده در تمام طول سال خواهد شد، همچنين برپايي چنين مسابقاتي با حضور بانوان، خود عاملي براي جلوگيري از تبليغات سوء موجود عليه ايران درباره رعايت نكردن حقوق زنان است؛ وي البته تاكيد مي‌كند كه برپايي چنين مسابقاتي بايد با فراهم‌شدن شرايط و فضاي مناسب و با رعايت حدود شرعي انجام شود.

سيد «كريم موسوي»، نفر نخست مسابقات ابتهال كشور در سال 82 با بيان اينكه اگر بتوانيم بر روي دو مقوله حفظ و تفسير سرمايه‌گذاري كرده و مسابقات بين‌المللي قران بانوان را در اين دو محور برگزار كنيم بازدهي بيشتري را شاهد خواهيم بود تاكيد مي‌كند: فكر مي‌كنم با توجه به محدوديت‌هاي موجود در كشورهاي اسلامي براي تلاوت قرآن كريم و آزاد نبودن بانوان مسابقات اين قشر بازدهي لازم را ندارد.

وي مي‌افزايد: با توجه به اين‌كه مخاطبي نيز براي تلاوت بانوان به‌آن صورت وجود نخواهد داشت، برگزاري مسابقات در رشته قرائت از كيفيت خوبي برخوردار نخواهد بود اما اگر بتوانيم بر روي دو مقوله حفظ و تفسير سرمايه‌گذاري كرده و مسابقات را در اين دو محور برگزار كنيم بازدهي بيشتري را شاهد خواهيم بود.

«مسعود سياح‌گرجي» قاري بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران نيز معتقد است، برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن كريم ويژه بانوان، ايده بسيار خوبي است اما در آغاز و به طور جدي و واضح اين موضوع بايد از نظر شرعي بررسي و كارشناسي شده و نظر نهايي و قطعي علما ملاك عمل قرار گيرد.

سياح‌گرجي تاكيد مي‌كند: اين‌كه مسابقات بين‌المللي قرآن كريم ويژه بانوان مسلمان از كشورهاي مختلف برگزار شود اقدام مثبت و خوبي است ولي بايد در اين زمينه كارشناسان مذهبي بررسي كنند تا جوانب مختلف شرعي خوب سنجيده شود.

«هادي چارقلو» قاري ممتاز دانشجويي و نفر نخست بيست‌ و يكمين جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران در رشته قرائت قرآن نيز در اين باره به ايكنا مي‌گويد: هرچند از سطح كيفي قرائت بانوان در ايران اطلاع خاصي ندارم اما برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن ويژه بانوان در ايران، بستري براي رشد كيفي قرائت بانوان ايراني و گسترش فرهنگ قرآني در خانواده‌ها خواهد بود.

«محمدرضا ابوالقاسمي»، پيشكسوت و كارشناس قرآني معتقد است برگزاري چنين مسابقاتي در ايران قدم بزرگي براي بهتر شدن سطح تلاوت بانوان ايراني خواهد بود اگرچه هم‌اكنون نيز كيفيت قرائت بانوان ايراني در سطح مطلوبي قرار دارد.

«مجيد خداياري»، مدرس و پيشكسوت قرآني كشور نيز نفس برگزاري مسابقات بين‌المللي قرآن، همايش‌ها و گردهمايي‌هاي قرآني ويژه بانوان را باعث ترويج فرهنگ قرآني و فراهم كردن بستري براي تربيت مادران و خانواده‌هاي قرآني در جامعه مي‌داند.

در اختتاميه چه گذشت

احمدي‌نژاد 15 مرداد ماه و پس از آن كه راي مجلس را براي سه وزير پيشنهادي خود گرفت عازم مشهد شد تا دفتر بيست و پنجمين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن با حضور او بسته شود، مراسم اختتاميه به رسم مالوف و طريق معروف بعد از نماز مغرب و عشاء و اين بار متفاوت از بارهاي گذشته در سالن قدس آستان مقدس حضرت امام رضا(ع) آغاز شد و «صالح اطهري‌فرد» نفر اول رشته قرائت اين دوره از مسابقات كه چندي پيش در گفت و گويي از مسئولان اوقاف انتقاد كرده بود به تلاوت آيات نوراني قرآن پرداخت.

احمدي‌نژاد هم در اين مراسم طبق رسم چند ساله اخيرش طي سخناني با تاكيد بر لزوم عمل به قرآن و پيوند ميان قرآن و اهل‌بيت(ع) و با بيان اين كه امام، تجلي قرآن است و قرآن بدون امام، ظلمات در ظلمات است، افزود: ورود به قرآن، بدون امام، راه به جايي نخواهد برد و محال است كه كسي بتواند بدون ايمان به غير هستي و اهل بيت(ع) بهره قابل توجهي از قرآن ببرد.

رئيس جمهور با اشاره به آيات اول و دوم سوره مباركه بقره افزود: اين كتاب برنامه هدايت متقين است و اولين شرط متقين ايمان به غيب ذكر شده است. ايمان به غيب ايمان به همان حقيقتي است كه همه انبياء براي آن مبعوث شده‌اند و بدون آن آفرينش معنايي ندارد.

البته احمدي‌نژاد تنها سخنران مراسم اختتاميه نبود و حجت‌الاسلام مصلحي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه نيز به بهانه ارايه گزارشي از برپايي هفت روز مسابقه سخناني ايراد كرد و گفت: دنياي امروز با هجمه‌هاي سنگيني عليه فعاليت‌ها و ارزش‌هاي قرآني رو به روست و به همين دليل از رييس جمهور مي‌خواهم اقدامي صورت گيرد كه جامعه بين‌المللي قرآن كريم تشكيل شود تا بتوانيم با اين هجمه‌ها به مقابله بپردازيم.

راه‌اندازي فرهنگستان قرآن، انجمن خادمان قرآن به منظور تجليل از خادمان قرآن و راه‌اندازي شوراي توسعه و فرهنگ قرآني، به منظور ايجاد هماهنگي بين نهادها و سازمان‌هاي قرآني از ديگر خواسته‌هاي وي از رييس جمهور بود.

مصلحي با اشاره به افزايش كشورهاي شركت‌كننده در اين مسابقات هم اظهار كرد: كشورهاي شركت‌كننده از پنج قاره بودند‌ كه 23 كشور از كشورهاي آسيايي، 22 كشور از كشورهاي آفريقايي، 11 كشور از كشورهاي اروپايي و يك نفر از آمريكا شركت داشتند؛ داوران خارجي اين مسابقات از كشورهاي اندونزي، اردن، سوريه، فيليپين، لبنان بودند و پنج داور از كشورمان نيز قضاوت مسابقات را بر عهده داشتند.

تجليل از برترين‌ها

آخرين بخش مراسم اختتاميه هم طبق برنامه هميشگي مسابقات تجليل و معرفي نفرات برتر بود؛ در رشته حفظ كل قرآن كريم، «عيسي خورشيدي» از ايران به عنوان نفر اول، «احمد ابنان عبد الرزاق» از عراق به عنوان رتبه دوم، «ان صعيسا احمد العمادي» از بحرين حائز رتبه سوم، «محمد محمود موسي يونس» از ليبي حائز رتبه چهارم و «فبريد يونس» از اندونزي حائز رتبه پنجم جوايز نفيس خود را كه امسال بر خلاف دوره‌هاي قبل به دلار تعيين شده بود دريافت كردند. در رشته قرائت قرآن كريم هم به ترتيب، «صالح اطهري‌فرد» از ايران و «علي حسن‌صالح» از لبنان، موفق به كسب رتبه‌هاي برتر شدند و جايزه گرفتند همچنين مقالات «رجب عبد المنصف عبدالفتاح المتناوي» از مصر، «كمال صحرايي» و «بهرام اخوان‌كاظمي» از ايران نيز مقالات برتر اين دوره از مسابقات بود.

افتتاحيه و اختتاميه‌هايي طولاني

فارغ از بخش‌ها و برنامه‌هايي كه در اختتاميه مسابقات انجام گرفت، ذكر يك نكته ضروري است و آن اينكه آئين‌هاي افتتاحيه و اختتاميه مسابقات قرآن كشور طولاني است و اين طولاني بودن موجب خستگي مستمعان و مخاطبان مي‌شود و مي‌تواند به ويژه براي نوجوانان و جواناني كه براي نخستين بار در چنين مراسمي شركت مي‌كنند ملال‌آور باشد و دل‌زدگي ايجاد كند، موضوعي كه حجت‌الاسلام والمسلمين علوي، رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش يكي دو سالي است كه به مجريان مسابقات قرآني در ارتش موكدا تذكر مي‌دهد و توصيه مي‌كند.
بخش دوم گزارش را اينجا بخوانيد

گزارش از علي فرج‌زاده
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن