واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - در سال جدید خبر توزیع نسخه قاچاق فیلم در حال اکران «اخراجیها 3» در پیادهرویهای شهر شنیده شد، به همین بهانه هفته نامه پنجره گفتوگویی با محمد رضاعباسیان دبیر ستاد مبارزه با قاچاق فیلم انجام داده که قسمتهایی از آن را میخوانیم. - قاچاق فیلم مهمترین دغدغه سینماگران ما نیست چون موارد مهمتری از قاچاق فیلم برای سینماگران وجود دارد. این قضیه تنها یکی از دغدغههای مهم سینماگران است و البته به نوعی آنقدر که دغدغه موسسات ویدئو رسانه است. دغدغه سینماگران و تهیهکنندگان نیست؛چرا که وقتی تهیهکنندگان آثارشان را به این موسسات میدهند فیلم به صورت غیرقانونی توزیع میشود. دوم اینکه اگر ما متولی کنترل پدیده قاچاق فیلم هستیم حرفی درباره کنترل نگفتهایم و کنترل به این معنا که این پدیده برچیده شده نه وجود دارد و نه کسی میتواند این ادعا را داشته باشد که توانسته آنرا کنترل کند.- اگر بخواهیم درباره پروسه مبارزه با قاچاق فیلم صحبت کنیم باید برگردیم به سالهای 84 و 85 که این پدیده بسیار فراگیر شد و شاهد این بودیم که نسخه باکیفیت فیلمهای در حال اکران به صورت غیرمجاز در پیادهروها توزیع میشد. این مسئله یک مشکل جدی برای سینمای ایران بهوجود آورد و بالطبع نیازمند واکنش هم بود. در ابتدا یکسری حرکتهای شخصی و فردی توسط تهیهکنندگان سینمایی صورت گرفت. ولی سرانجام با تلاشهایی که به کمک یکدیگر انجام دادند، ستاد مبارزه با قاچاق فیلم در موسسه رسانههای تصویری تشکیل شد.- ما هر روز در تهران عملیات بازرسی و برخورد را انجام میدهیم که بسیار فرسایشی و پرهزینه است، مضاف بر اینکه نتیجه چشمگیری هم ندارد، به این معنی که فیلمهایی که بهدست میآید. آنقدر زیاد نیست که برای مثال حتی بتوان یک مراسم امحای 500 هزار تایی فیلمهای قاچاق را در یک سال برگزار کرد.- این کاملاً درست است که در چند سال گذشته ما شاهد تکثیر غیرمجاز فیلمهای ایرانی، علیالخصوص فیلمهای در حال اکران نبودیم. این اتفاق هم به دلیل مسائل امنیتی و محافظتی بود که رخ داد. برای مثال در سینماها دوربینهای مادون قرمز، برای جلوگیری از فیلمبرداری از روی پرده، هنگام نمایش فیلم تعبیه شد و به این ترتیب بار مسئولیتی سینماداران زیاد شد و سینماداران موظف شدند که سالنها را کنترل کنند روی فیلمها یکسری کد امنیتی درج شد که خود سینماداران هم از آن بیاطلاع بودند چنین کدی برای این بود که اگر احیاناً از روی فیلمی در سینما تکثیر شد از روی کد امنیتی سینمایی که در آن این اتفاق افتاده سینمای مختلف شناسایی شود.- اخراجیها 3 به دلایل مختلف یک فیلم خاص است خاص بودن این فیلم برای افراد فرصتطلب انگیزه ایجاد میکنند که به این فکر بیفتند که کپی غیرمجاز آن را وارد بازار کنند، دلایل کپی غیرمجاز این فیلم را میتوان از چند جهت بررسی کرد. ما از روی همان کدهای امنیتی که گفتم، معلوم کردیم که فیلم از کدام سینما درآمده است. بعد از این، یکسری کارهای حقوقی دارد که دهنمکی بهعنوان صاحب اثر میتواند شکایت کند که مالش تضییع شده و ستاد هم در این زمینه مشاوره میدهد و همکاری میکند تا اینکه دستور قاضی اخذ بشود.- کار بعدی تلاش برای جلوگیری از تکثیر بیشتر فیلم است منتهای مراتب واقعیت این است که وقتی نسخه غیرمجاز وارد بازار میشود، مثل این است که ویروس یک بیماری شیوع پیدا کرده است. بعضا میگویند این فیلم باعث تبلیغ برای «اخراجیها 3» میشود که مردم بروند و اصل فیلم را ببینن و برخی هم مخالف این حرف هستند. واقعیت این است که نسخه غیرمجاز، درصدی به اکران فیلم ضربه میزند اما گزارش روزانهای که درباره فروش از شرکت پخشکننده دریافت میکنیم در مقایسه با سایر فیلمها که دچار این معضل شدهاند یک روند منطقی در اکران را نشان میدهد. - اگر کسی بگویید قانونی در زمینه مبارزه با این پدیده وجود ندارد از عدم اطلاع او در این زمینه نشأت میگیرد ما قانون تشدید مجازات داریم به این معنی که قانونی از قبل وجود داشته و در سال 86 مجلس قانون جدیدی هم برای برخورد جدیتر وضع کرده تا به صورت شدیدتر با خاطیان برخورد شود. به طور مثال ما کسی را در سطح شهر دستگیر کردهایم که دو حلقه دیویدی را اخراجیها 3 داشته است این شخص را اگر پیش قاضی ببریم چه حکمی برای او صادر خواهد کرد مثلا در شهرستان حتی قاضی این را میگوید این فیلمها مجاز است و مانعی ندارد! یعنی اینکه بعضی از قضات ما تکثیر غیرمجاز را جرم نمیدانند در واقع الان مشکل ما اجرا نشدن قوانین موجود است خود قوانین موجود اگر درست اجرا شود شرایط خیلی بهتر خواهد شد. 57301
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]