واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: در جلسهي نقد و بررسي "پاداش سكوت": توحيدي: همهي جنگ در آينهي سينما منعكس نشده است مازيار ميري خطاب به دانشجويان گفت: فيلمسازي كه بتواند با نسل دانشجو ارتباط برقرار كند؛ قطعا برنده است و به نظرم شماها هستيد كه تعيين ميكنيد سينماي موجود چگونه باشد و چگونه ادامه حيات بدهد. به گزارش (ايسنا)، اين كارگردان سينماي ايران كه در جلسهي نقد و بررسي "پاداش سكوت" در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي عصر روز گذشته سخن ميگفت؛ نسل جوان و دانشجويان را بسيار پويا و غير قابل پيشبيني دانست. در اين نشست كه پرويز پرستويي (بازيگر)، فرهاد توحيدي (فيلمنامه نويس)، محسن علي اكبري(تهيه كننده) و جهانبخش نورايي (منتقد فيلم) حضور داشتند، جلسه با پرسش و پاسخ دربارهي "پاداش سكوت" ادامه پيدا كرد. پرويز پرستويي در پاسخ به پرسشي در خصوص كليشهاي بودن نقشاش در "پاداش سكوت" گفت: اين آدمها در ذات يكي هستند و به قولي؛ "همهشان از يك نخ تسبيح گذشتهاند"، جنسشان و ريشه و تبارشان يكي است كه در موقعيتهاي مختلف قرار ميگيرند. وي افزود: من در كارهايم توجه خاصي نسبت به اين آدمها دارم و هر وقت ببينم فيلمسازي دربارهي آنها حرف جديدي را مطرح ميكند، بازي در آن نقش را ميپذيرم چون به اين آدمها كه بازمانده هشت سال دفاع مقدس هستند، علاقهمندم و هر وقت موضوع فيلمي درباره اين آدمها باشد، به آنها اداي ديني ميكنم. او خاطرنشان كرد: خيلي علاقهاي به كليشه شدن ندارم و همواره سعي كردهام در موقعيتها به طور متفاوتي كار كنم. مازيار ميري كارگردان "پاداش سكوت" نيز در پاسخ به يكي از دانشجويان گفت: در ابتدا عذرخواهي مي كنم كه يكي از دوستان گفت من فيلم را تحمل كردم. اين روحيه اعتراض دانشجويي خوب است. اميدوارم روحيه اصلاح طلبي همواره برايتان باقي بماند و همواره فكر كنم چون در محيط دانشگاه ميشود گفتوگو كرد، پس ميتوان در اين خصوص بيشتر صحبت و بررسي كنيم. وي در خصوص بهره گرفتن از بازيگران سرشناس نيز گفت: نميخواستم از بازيگران استفاده تبليغي كنم، قصدم فقط استفاده از توانايي بازيگران بود. فرهاد توحيدي نويسنده فيلمنامهي "پاداش سكوت" نيز با بيان اينكه؛ «ميگفتند هر كس سكوت بكند، به او جايزه ميدهند پس من هم مدتي سكوت كردم.» در ادامه تصريح كرد: اين موضوع كه "اكبر منافي" قصد دارد به حقيقت برسد كاملا در فيلم واضح است و به هرحال به يك حادثه محرك در هر فيلمي لازم است تا داستان راه بيافتد و شخصيت با بحرانها روبرو شوند و بحرانها آنقدر اوج ميگيرند تا به گرهگشايي برسند. حادثه محركي كه حجاب فراموشي را درباره اكبر منافي پس ميزند مستندي است كه از تلويزيون پخش ميشود. توحيدي معتقد است: دربارهي حقايق دفاع مقدس با توطئه سكوت روبرو هستيم و مدام با تعبيري فرمال دربارهي آن مواجه هستيم. چون تكهاي از آينه كه در دستهاي عدهاي است بازنمايي ميشود و ما داستان "پاداش سكوت" را به اين علت انتخاب كرديم كه نگاه ديگري به جنگ داشته باشيم. اين فيلمنامهنويس يادآور شد: همه جنگ و همه حقايق جنگ در آينه سينما منعكس نشده است، اما اگر پايان فيلم همان پاياني بود كه ساخته شده بود، امروز با سوالات بسياري مواجهه نميشديم. "اكبر" به آن آينهاي كه حقيقت ويژه خودش را بازتاب ميدهد، دست مييابد و همهي فيلم همين است. مازيار ميري نيز در ادامه افزود: تصورم اين است آنهايي كه حقيقت را پنهان ميكنند، فعلا پاداش ميگيرند، اما اميدوارم آنها كه حقيقت را پنهان نميكنند و از آن صحبت ميكنند نيز پاداش گيرنده باشند. وي افزود: دوست داشتم اكبر فيلمام پاداش بگيرد، اما در حال حاضر آدمهاي ديگر دارند پاداش ميگيرند. مازيار ميري در خصوص گسستگي معنايي فيلم پاداش سكوت در پاسخ يكي از تماشاگران گفت: درانتهاي فيلم سعي كردم آرامش "اكبر" را در نماز بيان كنم. در جايي كه خانه اكبر و پدر يحيي در انتهاي فيلم يكي ميشود و اكبر در كنار پدر يحيي آرامش دارد. حال ديگر داستان، داستان پدر يحيي است. ميري در عين حال تاكيد كرد كه قصد توجيهه ندارم، در انتهاي فيلم نگاه اكبر نگاه به مخاطب است و گويي برگشته و داستان را ميگويد. او دربارهي پايانبندي نسخه اصلي "پاداش سكوت" گفت: انتهاي فيلم وقتي "اكبر منافي" برگشته بود و به مخاطب نگاه ميكند، بعد از يك مكث، تابلوهاي خيابانهاي مزين به نام شهدا ديده ميشود و انگار "اكبر منافي" سكوت خود را ميشكند و به آرامش ميرسد و انگار مقصر كس ديگري است؛ نه خود اكبر. علي اكبري تهيهكننده نيز توصيحاتي دربارهي شرايط اكران فيلم داد و جلسه با پرسش و پاسخ دربارهي فيلم ادامه پيدا كرد. مازيار ميري در پايان اين نشست گفت: سينمايي كه دوست دارم سينماي با جزييات (ديتيل) است و دوست دارم با جزييات و نشانهها كار كنم و در اين راه دوستان حرفهاي سينما خيلي به من كمك كردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]