تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818029309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش والدين در موفقيت درسي فرزندان ؛ گوش كنيم، بخوانيم، بنويسيم


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: نقش والدين در موفقيت درسي فرزندان ؛ گوش كنيم، بخوانيم، بنويسيم
* حوريه ملكي

اين روزها با وجود تعطيلي مدارس اما والدين در تب و تاب ثبت نام دانش آموزان و آغاز سال تحصيلي جديدي هستند كه با شعار «نوآوري و شكوفايي» آغاز خواهد شد.

بي شك براي رسيدن به شكوفايي تحصيلي دانش آموزان، ضلع سوم مثلث تربيت علاوه بر معلم و دانش آموز نيز اهميت فراواني دارد. «مدرسه» تا فرصت شروع سال تحصيلي هر هفته با مطالبي درخصوص شيوه هاي تعامل با دانش آموزان براي رسيدن به يك سال تحصيلي پربار و پرثمر به خانه هاي شما خواهد آمد.
انجام دادن تكاليف درسي چندين شرط دارد كه اولين آن محيط مناسب و آرام بودن اين محيط است. از ديگر شروط ؛ نور كافي، زمان مناسب، برنامه ريزي درسي و... مي باشد. شرط مهم ديگري كه شايد والدين به آن كمتر بها مي دهند، مطالعه كردن است. مثلاً شما به عنوان پدر يا مادر در همين نقش چه قدر مطالعه مي كنيد؟
* نكاتي درباره خواندن
يكي از مهمترين كارهايي كه مي توانيد انجام دهيد تا فرزندتان را به خواندن تشويق كنيد آن است كه خود شما هم اهل مطالعه باشيد. معمولاً بزرگسالان خانواده اولين الگوهاي فرزندان به شمار مي روند. وقتي بچه ها در وضعيتي بزرگ شوند كه ببينند والدينشان از مطالعه لذت مي برند آنها نيز به طور طبيعي در اين زمينه كنجكاوي هايي نشان مي دهند ولي بايد كتابها، نشريات خواندني و يا در صورت امكان كتابخانه نيز مانند تلويزيون در منزل شما وجود داشته باشد پس محيط مناسب مطالعه را فراهم كنيد. به عبارت ديگر به صورت عملي و غيرمستقيم به او نشان دهيد كه «خواندن» و «آموختن» جزو ضروريات زندگي است و نبايد لحظه اي از آن غافل باشد.
* از زماني كه فرزندتان خردسال است كتاب خواندن را براي او شروع كنيد و تا هنگامي كه ميل دارد اين كار را ادامه دهيد.
* اگر كودكتان با صداي بلند چيزي را مي خواند به او گوش كنيد. اين كار براي او لذتبخش است و مهارتهاي خواندن را تقويت مي كند.
* به صورت منظم با فرزندانتان به كتابخانه سري بزنيد و براي او كارت عضويت كتابخانه تهيه كنيد تا بتواند مستقلاً از كتابخانه استفاده كند.
* براي فرزندتان اشتراك يك مجله را در سن خودش و با موضوعي كه به آن علاقه دارد هديه كنيد.
* تلويزيون را خاموش كنيد و با هم به مطالعه بپردازيد و در پايان روز كاري يك ساعت مطالعه خوشايند و آرام بخش است. بايد به خاطر بسپاريد اعتياد به تلويزيون و اين عادت ناپسند كه هميشه در خانه شما تلويزيون روشن باشد حتي اگر كسي آن را تماشا نكند، كودك به آن خو گرفته و فرصت خواندن و بازي را از او مي گيرد.
* خوب بخوانيم
خوب خواندن شيوه اي است كه به فرزندتان كمك مي كند تا به وسيله افزايش مهارتهاي درك مطالب نوشته شده و مطالب شنيداري، كتابخوان بهتري شود. يك جلسه خوب خواندن فقط حدود 15 دقيقه طول مي كشد.
بنابراين:
* براي فرزندتان كه هنوز در سنين نخست دوره ابتدايي است به مدت پنج دقيقه با صداي بلند كتاب بخوانيد و واژه ها را با دقت و به روشني تلفظ كنيد، مشخص است با بالا رفتن سن نقش شما بيشتر به يك هدايتگر دور تبديل مي شود و بايد در انتخاب كتابها دقت بيشتري به خرج دهيد.
* وقتي فرزندتان كتاب مي خواند به او گوش كنيد. از او بخواهيد كه ادامه همان كتاب را با صداي بلند بخواند، اين بخصوص براي بچه هاي ابتدايي مفيد است و ظرفيت واژگاني آنان را ارتقا مي دهد.
* به وي يادآوري كنيد، به صورت شمرده و داراي معنا بخواند، اگر لغتي را اشتباه كرد او را متوقف نكنيد. آن را يادداشت كرده و بعد تذكر دهيد.
* درباره آنچه كه كودك خواند از او سؤالهايي بپرسيد، گوش كردن و خواندن او را آزمايش كنيد. در مورد پاسخهايش با او صحبت كنيد و نظرتان را درباره پاسخها بيان كنيد.
روش خوب خواندن و پرورش مهارتهاي خواندن يك روش سرگرم كننده براي مطالعه جمعي است. از مطالبي كه مورد علاقه كودك است شروع كنيد.
* براي ديكته نويسي آماده شويم
* ديكته نويسي هميشه كار راحت و ساده اي نبوده است حتي براي باهوش ترين بچه ها. پس تا مي توانيم به آنها كمك كنيم، يادمان باشد بسياري از فرزندان ما حتي پس از پايان تحصيلات متن هاي پراشتباهي مي نويسند و براي پرهيز از اين اتفاق ناخوشايند بايد:
* از فرزندان بخواهيم لغات را به دقت نگاه كنند و بخوانند.
* از فرزندتان بخواهيد لغات جديد درسي را روي يك كارت بنويسد.
* با كلمات جديد جمله سازي كنيد.
* از او بخواهيد لغت غلط نوشته را جدا روي يك كارت ديگر بنويسد.
* يك روش جالب استفاده از ضبط صوت است كه كودك لغات را به طور صحيح بخواند و هجي كند، بعد نوار را از اول بگذارد و خودش ديكته بنويسد.
* مطالب غيردرسي برنامه ريزي بلند مدت مي خواهد
همواره علاوه بر تكاليف درسي متداول روزانه، به بچه ها تكاليف درسي بلندمدت مثل گزارش نويسي، خلاصه كردن كتاب و آماده شدن براي امتحان هم واگذار مي شود. اين تكاليف بلند مدت معمولاً بچه ها را سر در گم مي كند و نمي دانند كه وقتشان را چگونه تنظيم كنند.
* تكاليف را به گامهاي ساده تر تقسيم كنيد و تاريخ تكميل هر يك را روي برگه برنامه ريزي بلندمدت بنويسيد.
ميزان دخالت شما در كمك به فرزندانتان براي سازمان دادن برنامه هاي بلندمدت، به سن آنها و درجه موفقيتشان در انجام كار به صورت مستقل بستگي دارد.
براي رسيدن به اين منظور گامهاي نوشتن يك گزارش را مشخص كنيد و ترتيب زير را در اين گامها رعايت كنيد.
گام نخست: موضوع را مناسب انتخاب كنيد.
گام دوم: در جهت كشف موضوعهاي مختلف درباره آن مطلب، از منابع مختلف استفاده كنيد.
گام سوم: تعيين كنيد، به چه پرسشهايي درباره موضوع مورد نظرتان بايد پاسخ دهيد.
گام چهارم: در زمينه موضوع يادداشتهايي تهيه كنيد.
گام پنجم: خلاصه اي از رئوس مطالب نوشته شده و يك پيش نويس آماده كنيد.
گام ششم: نسخه نهايي گزارش را بنويسيد.

امتحان سخت نيست اگر...
امتحان دشوار نيست اگر از قبل برنامه ريزي را به فرزندمان آموزش بدهيم. مثلاً تعيين كنيد كه امتحان چه موادي و چه فصلي از كتاب است يا يادداشتهاي كلاس مدنظر است يا قرار است امتحان ميان ترم گرفته شود.
براي شروع، تمام موادي را كه بايد مطالعه شوند، سازمان دهيد. سپس با توجه به آن ترتيب مطالب را براي مطالعه مشخص كنيد و اينكه براي هر فصل چند ساعت مطالعه لازم است.
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن