واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سينما - فورانهاي يك ذهن تصويرساز
سينما - فورانهاي يك ذهن تصويرساز
جان اندرسن: گرچه پسر جهنمي يك سيگاري دوآتشه بدخلق و بدعنق و تركيبي از كارآگاههاي فيلمهاي نوآر دهه 40 و يك شومينه هميشه روشن است با اين حال به اندازه كافي جذاب است تا دستمايه جديدترين فيلم تابستان امسال يعني «پسر جهنمي 2: ارتش طلايي» قرار بگيرد. بله! تصويرسازي كاتوليكي همواره در فيلمهاي كارگردان اين فيلم گييرمو دل تورو به وفور يافت ميشود و حتي در «هزارتوي پن» كه بين دو قسمت «پسر جهنمي» كارگرداني كرده است هم ميتوان اين تصويرسازيها را مشاهده كرد؛ اما وي در واقع يك اوانجليست سرسپرده و افراطي است: اگر به اندازه كافي يونيورسال را تحت فشار قرار دهيد دل تورو با استفاده از عناصري كه پيش از اين ميانهاي با الهيات نداشتهاند فيلمهاي فانتزي- ترسناكي توليد خواهد كرد كه ميتوانند نقشي در حد خادمان كليسا داشته باشند. دقت و ظرافت در آراستگيهاي بصري «پسر جهنمي 2» به راحتي از نسخه اوليه اين فيلم پيشي ميگيرد. به همين دليل نسخه جديد قطعا فيلم يك مفرحِ سنجيدهتر (و موفقتر) است كه تا حد زيادي وامدار پسر جهنمي (ران پرلمن) عبوس و تندخوي خود است كه با بقيه دار و دستهاش در اين فيلم هم حضور دارد. «پسر جهنمي 2» كه با كمك همكار فيلمنامهنويس دل تورو، مايك ميگنولا از يك كاميك بوك اقتباس شده است اينبار به جاي داستان هل بوي (پسر جهنمي) ماجراي هل من (مرد جهنمي) را تعريف ميكند كه همسر آتش افروزش ليز (سلما بلر) باردار شده است اما قضيه باردارياش را تا بخشي از فيلم مخفي نگه ميدارد. در واقع تماشاگران زودتر از پسر جهنمي از اين قضيه متوجه ميشوند كه البته بر تمام ماجراهاي ادامه فيلم سايه مياندازد. نمونهاش سكانس استادانه ابتداي فيلم كه در آن پسر جهنمي در خيابانهاي نيويورك در حالي كه كودكي را در آغوش گرفته است با ربالنوع غولآسا و سبزرنگ جنگل مبارزه ميكند. اين سكانس براي تماشاگري كه از بارداري ليز خبر دارد نشانهاي از شمايل پدرانه و مهربانانه پسر جهنمي است كه لباس پلاستكي چسبان قرمزرنگ مارك ناگاهيد به تن دارد و خلق و خويش به يك پستاندار گوشتخوار شبيه است تا پدري مهربان. اما ويژگيهاي مثبت «پسر جهنمي 2» بيش از آنكه وامدار غرايز پدرانه نقش اولش باشد در غرايز روكوكويي دل تورو ريشه دارد كه نمودش در ترس و وحشت فراگير و البته مد روز فيلم و استعداد وي در تركيب تكنولوژي مدرن با گزينههاي آنتيك، گوتيك و كاتوليكي مشهود است. نميخواهم زحمت ديگر عوامل فيلم را ناديده بگيرم اما «پسر جهنمي 2» صرفا حاصل فوران ذهني دل تورور است. مقايسه فيلمهاي وي با ديگر فيلمهاي فانتزي تاريخ سينما مانند مقايسه نقاشيهاي روي ديوار غارها با نقاشيهاي كليساي جامع است. «پسر جهنمي 2» با فلاشبكي به سال كريسمس سال 1955 شروع ميشود. پدر پسر جهنمي، پروفسور بروم (جان هارت) داستاني درباره موجودات دوران باستان براي پسرش تعريف ميكند كه ارتش طلايي شكستناپذير و بيرحمي مهيا كرده بودند كه بايد بازنشسته ميشده است. ارتش با نژاد انساني پيماني بسته بوده است تا تاج و تخت جهان به دو قسمت تقسيم شود: قسمتي براي موجودات باستاني و قسمتي براي نژاد انسانها. قرار ميشود ارتش طلايي روزي كه جنگ بر سر تاج و تخت دوباره آغاز شود بازنشستگي را كنار بگذارد و وارد گود شود. بعد از اين فلاش بك داستان اصلي آغاز ميشود و پسر جهنمي را در نقش كارمند اداره تحقيقات و دفاع ماوراءالطبيعه ميبينيم كه در كنار ليز و آبه ساپين (داگ جونز) كارش را انجام ميدهد. سرپرست آنها فردي به نام تام منينگ (جفري تمبر) است كه اصرار دارد پسر جهنمي كارش را ترك كند. پشت پرده تمام كشت و كشتار فيلم كسي نيست جز پرنس نادا (لوك گاس) به دنبال به دست آوردن جايگاه سابق خود به عنوان فرمانروايي قدرتمند است. اما خواهر دوقلوي وي پرنسس نالا (آنا والتون) كه از جنون برادرش خبر دارد علاوه بر اينكه به جانب انسانها ميپيوندد بخش مهمي از تاج را هم همراه خود ميبرد. نتيجه اما به تعقيب و گريزها و مبارزههاي پي در پي در خلال صحنههاي فيلم منجر ميشود. فيلم تنها زماني افت ميكند كه داستان از شهر فاصله ميگيرد و رهسپار جزيره محل سكونت ارتش طلايي ميشود. بيداري و مبارزه ارتش طلايي هم ضعيفترين سكانس فيلم است اما ساير سكانسها خصوصا مبارزه پسر جهنمي با پرنس نادا از قدرت كافي برخوردارند.
منبع: ورايتي
شنبه 22 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]