تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834852215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش کامل مراسم بزرگداشت رخشان بنی‌اعتماد در لندن


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: بنی‌اعتماد در پاسخ یکی از حضار: امیر قادری و نیما حسنی‌نسب را نمی‌شناسم! این که نقد فیلم نیست. گله‌گذاری خانوادگی است سینمای ما - بزرگداشت «رخشان بنی‌اعتماد»، کارگردان زن مطرح سینمای ایران و سازنده‌ی فیلم‌های خوبی چون «نرگس»، «بانوی اردیبهشت»، «زیر پوست شهر» و «خون بازی» در لندن هم اكنون درحال برگزاري است. در این برنامه که از سوی موسسه‌ی «بی‌.اف.آی» BFI لندن و با همکاری دانشکده «سواس»SOAS و «بنیاد میراث ایران» Iran Heritage برگزار می‌شود، اکثر فیلم‌های مستند و داستانی رخشان بنی‌اعتماد به نمایش درمی‌آید و رخشان خود‌ نیز، در جلسه‌های دیدار با تماشاگران به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهد. کارگاه فيلم‌سازی با عنوان«مستر کلس رخشان» که از سوی موسسه اين سايت (In Sight) و با حضور بنی‌اعتماد برگزار شد و کنفرانس یک‌روزه‌ای درباره‌ی سینمای رخشان که اواخر هفته‌ی جاری در دانشکده سواس برگزار می‌شود، از برنامه‌های دیگری است که برای بزرگداشت این فیلم‌ساز ارزشمند سینمای ایران تدارک دیده شده است. /بعد از كيارستمي/ اين نخستين بار است که بعد از عباس کيارستمی، از يک فيلم‌ساز ايرانی در چنين سطح وسيعی در لندن تقدير می‌شود. نمایش فیلم‌های رخشان از روز ۱۱ آوریل در مجموعه‌ی «ان.اف.تی» NFT لندن شروع شده و تا ۱۷ آوریل ادامه خواهد داشت. روز گذشته نیز بعد از نمایش فیلم «خون بازی»، آخرین ساخته‌ی بنی‌اعتماد، وی در جلسه‌ی گفت‌وگوی بسیار گرم و پرشور با «شیلا ویتا‌کر»، نویسنده‌ی و منتقد فیلم سرشناس انگلیسی که از علاقمندان سینمای ایران است، شرکت کرده و به پرسش‌های شیلا و حاضران در جلسه درباره‌ی فیلم‌های خود پاسخ داد. در آغاز این جلسه رخشان در پاسخ به پرسش شیلا که چه عاملی باعث شد که از فیلمسازی مستند به فیلمسازی داستانی کشیده شدید، چنین گفت: «‌همین‌طور که شیلا گفتند، من از تلویزیون و مستندسازی شروع کردم. ولی درسال‌های بعد از انقلاب، شرایط کار در تلویزیون خیلی سخت و هر روز سخت‌تر شد و تقریباً برای من غیرممکن بود. از آن‌جا به سینما آمدم و در بخش خصوصی ‌کار کردم. کار راحتی نبود. همان موقع چندتا فيلمنامه نوشتم که اجازه ساخت نگرفت. اولين فيلمنامه‌ام که تصويب شد، خارج از محدوده بود که با فريد مصطفوی نوشتم و اولين فيلمی بود که يک فيلم‌ساز زن در سيستم حرفه‌ای و بخش خصوصی می‌ساخت و کار راحتی نبود. تهيه کننده فکر می‌کرد که من بايد مشاور مرد داشته باشم. چون فکر می کرد نمی‌توانم با گروه ارتباط برقرار کنم اما کم کم قضيه عادی شد». آنگاه شیلا ویتا‌کر با اشاره به خودآگاهی فمینیستی و خودآگاهی اجتماعی در آثار رخشان، پرسشی را درباره‌ی مخاطبان سینمایی او مطرح کرد که رخشان چنین پاسخ داد: «‌من می‌خواهم تاثير موقعيتی را که در فيلم‌هايم مطرح می‌کنم بر تماشاگران احساس کنم. طبیعی است که نظر منتقدان فیلم همیشه برایم مهم است. ولی برایم بیشتر اهمیت دارد که ببینم تاثیرش بر مردمی که فیلم را می‌بینند چطور است و اينکه آيا فيلم‌های من باعث ايجاد يک چالش و بحث بين مردم و سياست‌گذاران فرهنگی می‌شود؟». /موضوع وبني اعتماد/ به دنبال آن شیلا از رخشان پرسید که چگونه تصمیم می‌گیری موضوعی را به صورت مستند یا داستانی بسازی؟ بني اعتماد در پاسخ گفت: «‌در مورد انتخاب موضوع که واقعیت‌اش می‌توانم بگویم، بیشتر از آن که من موضوع را انتخاب کنم، موضوع من را انتخاب می‌کند. به این معنا هم شاید این ذهنیت درست باشد. چون وقتی ذهنم مشغول یک موضوع می‌شود، طبیعتاً به طرف آن موضوع برای طرحش کشیده می‌شوم. زمانی هم که مشغول تحقیق فیلم می‌شوم، آن موقع آنقدر برايم مهم نیست که می‌خواهم داستانی بسازم یا مستند و فکر می‌کنم این در طول تحقیق بیشتر برایم روشن می‌شود. و وقتی که برایم روشن شد که داستانی بسازم یا مستند، از آن‌جا به بعد ادامه‌ی تحقیق‌ام طبیعتا متفاوت می‌شود». /باران و زيرپوست شهر/ بنی‌اعتماد درباره‌ی دشواری‌های تصویب فیلمنامه در سینمای ایران با اشاره به فیلم «زیر پوست شهر» گفت:«‌شاید جالب باشد بگویم برایتان. یکی از فیلمنامه‌هایی که قرار بود اولین فیلم‌ام بشود، پانزده‌سال بعد از نوشته ‌شدن ساخته شد. زمانی که داشتم فیلمنامه‌ی «زیر پوست شهر» را... نه زیر پوست شهر مستندی که امروز دیدید- من یک فیلم داستانی دیگر به همين نام دارم- زمانی که داشتم فیلمنامه‌اش را می‌نوشتم، باران دخترم را باردار بودم. و این فیلمنامه زمانی اجازه‌ی ساخت گرفت که باران پانزده سالش بود و یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی ‌کرد». /كليشه اي پانصد جمله اي/ وی درباره‌ی مستندهای تلویزیونی‌اش گفت:«‌ما یک اصطلاحی داریم که می‌گوییم کلیشه‌ای پانصد واژه‌ای. یعنی یک زمانی فقط پانصد کلمه بود که می‌توانست از تلویزیون پخش بشود. با هر کسی مصاحبه می‌کردند باید همان پانصد واژه را حداکثر می‌گفت و نه چیزی بیشتر از آن. طبیعتاً جای نمایش فیلم مستند در ایران خیلی محدود است، چون اکران که نمی‌شود. تلویزیون هم با همان محدودیت‌هایی که گفتم فیلم را نشان می‌دهد. ولی خب این فیلم به خیلی از جاها رفت. به مجلس رفت و به خیلی از جاهایی که در واقع دیدنش برایشان خیلی خیلی شوک‌آور بود». وی درباره‌ی چگونگی شکل‌گيری فيلمنامه «خون بازی» گفت: «‌یک سال برای مستند زیر پوست شهر تحقیق کردم. در طول این مدت به موضوعات زیادی برخوردم که هرکدام می‌توانست موضوع فیلم داستانی‌ام باشد. اما من تنها به قصه نیاز نداشتم، بلکه می‌خواستم نگاه تازه‌ای به اعتیاد پیدا کنم. من دوسال به‌طور کامل درباره‌ی اعتیاد تحقیق کردم. یک‌ماه با یک خانواده زندگی کردم و لحظه‌ای از آن‌ها جدا نشدم. دنبال این بودم که ماهیت واقعی اعتیاد را بشناسم و بفهمم چرا ترک اعتیاد ممکن نیست. بعد از آن احساس کردم آمادگی نوشتن آن فيلمنامه را دارم. زمانی که به جزيیات زندگی آن‌ها پی بردم». /تريلوژي رخشان/ آنگاه شیلا ویتا‌کر درباره‌ی جنبه‌های فمینیستی و جنسیت زنانه در فیلم‌های رخشان توضیحاتی داد و پرسشی را درباره‌ی ارتباط تماتیک بين سه فيلم او يعنی روسری آبی، نرگس و بانوی ارديبهشت که وی از آن‌ها به عنوان تريلوژی رخشان اسم برد، مطرح کرد. بني اعتماد نیز در جواب گفت:«‌باور کنید شنیدن و خواندن راجع به فیلم‌هایم برایم خيلی جذاب‌تر از حرف‌زدن راجع به آن‌هاست. کاش می‌شد تا آخر جلسه شیلا صحبت کند و من گوش کنم... نه، واقعاً این ارتباطی که الان صحبت‌اش را شيلا کرد، خب من خودم هیچ وقت اینجوری فکر نکردم. یعنی قرار هم نیست فکر کنم راجع به این که با برنامه‌ی قبلی که سه فیلم با این مضمون و با این نگاه به این موضوع بسازم. موضوع را انتخاب می‌کنم، ولی این‌که چه زنجیر پنهانی، موضوع سه فیلم‌ام را به هم نزدیک می‌کند، برای خودم هم خیلی جالب است». / سانسور و محدودیت‌های سینمای ایران/ به دنبال آن بحث سانسور و محدودیت‌های سینمای ایران در تصویرکردن زنان مطرح شد. خانم بنی‌اعتماد در مورد تمهیدات سینمایی ویژه‌اش در فیلم «بانوی اردیبهشت» برای گریز از دست سانسور و محدودیت‌های سینمای ایران گفت: «می‌بینید که چقدر سخت است که ما با امکاناتی که نداریم، چطور باید فیلم بسازیم. امروز داشتيم با حميدرضا صدر حرف می‌زديم و ديديم که بازيگر زن در سينمای ايران، نمی‌تواند از عنصر بدن و مو برای نشان دادن موقعيت انسانی استفاده کند و تنها بايد از ژست‌های صورت استفاده کند. فيلمنامه‌نويس و کارگردان هم بايد دایم به اين فکر کنند که چطور با اين محدوديت ها کنار بيايند. /كار گردان خوش شانس/ در بانوی اردیبهشت یک رابطه‌ی عاشقانه بین یک مرد و یک زن میانسال تحصیل‌کرده از طبقه‌ی متوسط وجود دارد. طبیعتاً این‌ها نمی‌توانستند مثلاً در یک رستوران وسط شهر بنشینند و راجع به آب و هوا با هم حرف بزنند. من مدام به دنبال پیداکردن یک راه حل بودم که هم بتوانم این عشق را نشان بدهم و هم به مشکل برنخورم. در نهایت مرد را اصلاً به طور کلی حذف کردم. به اعتقاد خیلی از کسانی که فیلم را دیده‌اند، یکی از عاشقانه‌ترین فیلم‌هایی بود که دیده شده است ». وی در پاسخ به این سوال شیلا ویتا‌کر که آیا هرگز به ساختن فیلمی برای سرگرمی فکر کرده‌اید، گفت: «من کارگردان خيلی خوش شانسی هستم چون هم منتقدان و هم مردم فيلم های مرا دوست دارند و هم در جشنواره ها موفق است اما من فقط بلدم یکجور فیلم بسازم و همیشه هم اینجور فیلم‌ها را می‌سازم.» آنگاه يکی از حاضران در جلسه سوالی را درباره‌ی پایان ابهام‌آمیز فیلم «خون بازی» مطرح کرد که اين ابهام به نظر او در فيلم های ايرانی مد شده و این که در آخر اين فيلم معلوم نمی‌شود باران کوثری اعتیاد را ترک می‌کند یا نه. بني اعتماد توضیح داد: «من در سن و سالی نیستم که تابع مد باشم و آخر فیلم‌ام را هرطور که بخواهم تمام می‌کنم. در مورد اعتیاد، این واقع‌بینانه‌ترین پایان بود. چون فریب‌کاری‌ست اگر می‌گفتم که دختری در موقعیت باران، اعتیاد را ترک می‌کند». /امير قادري و نيما حسني نسب/ شرکت کننده ديگری پرسيد: «منتقدانی مثل امير قادری و نيما حسنی‌نسب، گفته‌اند که فيلم خون بازی در شان شما نيست اما شما گفته‌ايد که اين فيلم، نزديک‌ترين فيلم به سبک شماست. ممکن است در اين باره بيشتر توضيح بدهيد؟» بني اعتماد در پاسخ گفت:«‌من فکر می‌کنم که اين نظری که از اين دونفر آورديد و من نمی دانم که کی اند، اصلا نقادی فيلم نيست بلکه يک جور شبيه گله گذاری خانوادگی است». از رخشان بنی ‌اعتماد پرسیده مي شود :خانم بنی‌اعتماد! شما علی‌رغم رویکرد مستندی که در فیلم‌هایتان دارید، معمولا از بازیگران حرفه‌ای استفاده می‌کنید. در حالی که اين یک سنت و یک عنصر اساسی در سینمای بعد از انقلاب ایران، بخصوص سینمای هنری بوده که معمولا با بازیگران غیرحرفه‌ای و نابازيگر کار کرده‌اند. چرا شما کار با بازیگر حرفه‌ای را ترجیح می‌دهید بر بازیگر غیرحرفه‌ای؟ پاسخ بني اعتماد چنين بود:«‌رویکرد سینمای مستند در فیلم سینمایی فقط یک شکل و یک روش ندارد. کاری که من می‌کنم شناخت دقیق و خیلی نزدیک به واقعیت، گرفتن و برگرداندن آن به خیال کامل و برگرداندن آن تصویر و خیال ذهنی به طبیعی‌ترین و واقعی‌ترین شکلش است و در این کار اگر لازم باشد از بازیگر حرفه‌ای استفاده می‌کنم. ولی هیچ اصراری به استفاده از نابازیگر ندارم. /بازيگر يا نابازيگر!/ چون در هیچ قانونی هم گفته نشده است که اگر کار بخواهد به مستند نزدیک بشود، حتماً باید از نابازیگر استفاده کنم. نابازیگر، در واقع نقش خودش را می‌تواند خوب بازی کند. ولی بازیگر حرفه‌ای‌، البته من در مورد فیلم‌های خودم صحبت‌ می‌کنم، به گونه‌ای می‌تواند بازی بکند که کاراکتر را هزار وجهی‌اش کند و مخاطبین مختلف و از دیدگاه‌های مختلف بتوانند با آن ارتباط بگیرند». در پايان جلسه، پرسش ديگری در مورد شرايط امروز سينمای ايران بدين شرح مطرح مي شود :به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر سانسور و محدودیت‌ها در سینمای ایران، خیلی قویتر شده است . سوال من این است که شما آینده‌ی سینمای ایران را چگونه می‌بینید، با توجه به این محدودیت‌هایی که اخیراً از سوی وزارت ارشاد اعمال شده، چطور خودتان را با اين شرايط تطبیق می‌دهید؟ بني اعتماد پاسخ مي دهد:«‌خدا نکند خودمان را تطبیق بدهیم، این‌که چطوری می‌توانیم از کنارش بگذریم، یک واقعیت وجود دارد و آن اينکه شرایط ایران را بايد از درون دید. تصویری که ازایران هست، نه این که حتماً غیرواقعی‌ست، ولی تفسیرش فرق می‌کند. از بیرون وقتی اتفاقی می‌افتد، شرایط یک کم سخت‌تر می‌شود، به نظر می‌آید که دیگر کارکردن غیرممکن است. ولی وقتی توی ایران هستید و در طول نزدیک به سی سال هر روز با یک شرایط جدید روبه‌رو می‌شوید، برایتان دیگر راه رفتن از کنار این شرایط، عادی می‌شود. یعنی به این معنا نیست که شرایط سخت نمی‌شود، بلکه به این معنا که شما یک وجه سخت‌ترشدن را می‌بینید و ما هر روز داریم بالا و پایین را می‌بینیم در داخل. ولی آن چیزی که مسلم است‌، من فکر می‌کنم سینمای ایران توانسته است در شرایط خیلی خیلی سخت هم یک‌جوری سرپا بایستد. آن چیزی که دارد سینمای ایران را در واقع از پا درمی‌آورد، شرایط اقتصادی است. اين‌که در واقع آن سینمایی که از آن به عنوان سینمای ایران اسم برده می‌شود تا کی در کنار فیلم‌های تجاری و فیلم‌هایی که سینما را قبضه کرده‌اند، دوام می‌آورد، تا کجا می‌تواند دوام بیاورد و سرپا بایستد. به عنوان حرف آخر، به عنوان یک فیلمساز، آرزو می‌کنم هرگز به جایی نرسيم که از سینمای ایران به عنوان یک خاطره یاد بکنیم». روز شنبه‌ی این هفته نیز کنفرانسی پیرامون جنبه‌های مختلف آثار رخشان بنی‌اعتماد با حضور سخنرانانی چون «نغمه ثمينی» و «حمیدرضا صدر» از ایران و «لورا مالوی» نظریه‌پرداز مشهور فمینیست در دانشکده سواس لندن برگزار خواهد شد. منبع: ایرانیوز




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن