واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به دنبال برپايي نمايشگاه بينالمللي هنر در امارات متحده عربي نياز به تغيير ديد گاههاي سنتي در عرصه مديريت هنري
برنامه ريزان هنري امارات متحده عربي در جديدترين اقدام خود سرگرم فراهم كردن مقدمات برپايي دومين دوره نمايشگاه بينالمللي هنر معاصر با حضور بيش از ۵۵شركتكننده از ۲۰كشور جهان در ابوظبي هستند. اين نمايشگاه از ۱۷تا ۲۱نوامبر سال جاري با حضور هنرمندان مطرح و شاخص جهان برپا ميشود و رويدادي منحصر به فرد از نظر هنري به شمار ميرود كه توجه بسياري از علاقه مندان به دنياي هنر را به ابوظبي جلب ميكند و گردشگران فرهنگي بسياري را راهي اين شهر بياباني ميكند.
به اين ترتيب امارات متحده با سرمايهگذاري و تدوين برنامهاي دقيق مانند يك شطرنج باز حرفهاي ، رفته رفته نام خود را در عرصه فرهنگ جهان باز مي كند.
برگزاركننده نمايشگاه بينالمللي هنر امارات متحده عربي ، هيات گردشگري ابوظبي است كه اين امر نشان ميدهد ، همه دستگاهها و نهادهاي موجود در اين كشور به اهميت توجه به هنر و برد مادي و معنوي آن آگاه شدهاند و حتي از نظر اقتصادي نيز پيوند دروني آن با صنعت گردشگري را به خوبي درك كرده اند.
به اين ترتيب ، در حالي كه اين كشور حاشيه خليج فارس تاچندي پيش تنها مصرفكننده انديشههاي هنري بود رفته رفته با نظم و برنامه دقيق خود در حال تبديل به يكي از غولهاي تاثير گذار در اين عرصه است.
به ياد داشته باشيم كه امارات متحده عربي در زمينه تاسيس موزههاي بزرگ بينالمللي نيز سرمايهگذاري كلاني را آغاز كرده است و همچنين زمينه لازم را براي رونق اقتصاد هنر با راه اندازي حراجي كريستيز و ساتبيز در اين كشور فراهم كرده است .
اين برنامه دقيق و مشخص امارات متحده عربي در حالي پيگيري ميشود كه ايران با داشتن بيشترين تعداد هنرمند و استعداد لازم براي شكوفايي هنري و تبديل شدن به يك قدرت بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر از اين بخت بيبهره مانده است .
محمود شالويي مدير دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست مطبوعاتي خود با صراحت وجود هر نوع طرح و برنامهاي براي حضور دفاتر حراجهاي بزرگ و بينالمللي هنر را در كشور منتفي دانست و تا كنون هيچ طرحي براي برپايي يك رخ داد مهم هنري در سطح جهاني ارايه نكرده است .
اين درحالي است كه اقتصاد هنر ، در دنياي كنوني نقش تعيينكننده اي بازي مي كند و وجود دفتر حراجهاي كريستيز و ساتبيز در كشور امارات متحده عربي به خودي خود اين كشور را تبديل به محلي جذاب براي كوچ هنرمندان كشورهاي خليج فارس و خاورميانه به اين منطقه ميكند.
از سوي ديگر بايد توجه داشت كه اعمال محدوديت در عرصه هنر ، انگيزه كوچيدن را در هنرمند بيش از پيش تقويت ميكند ، نكته اينجاست كه هنگامي كه هنرمند ايراني خود را در سطح ملي محدود ميبيند و در مييابد كه در فاصلهاي اندك از موطن شرايط براي پيوند با عرصه بينالمللي فراهم است در موقعيتي دوگانه قرار ميگيرد. كوچ هنرمندان اسپانيايي در قرن بيستم به فرانسه نمونهاي تاريخي از چنين شرايط دوگانهاي است .
به هر صورت وضعيت كنوني نشانگر آن است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمينه مديريت عرصه هنر كشور به دليل تغييرات فاحشي كه در سطح منطقه رخ داده است ، در موقعيت جديدي قرار گرفته است كه انجام تغييرات اساسي در ساختار فكري و راهبردي مديران آن مجموعه را طلب ميكند .
موقعيت فرهنگي ممتاز ايران در منطقه حاصل قرنها تلاش ايرانيان است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مجموعه مديران خود ميراث دار اين موقعيت است ، در حالي كه اكنون كشورهاي ديگر منطقه با سرمايهگذاري مشخص و مدون خود در كنار ديد باز و وسيع مديران فرهنگي خود در حال پي ريزي و حركت به سوي فضاي فرهنگي پويا و بينالمللي هستند ، مديريت عرصه هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، بايد با تحول در ديدگاههاي خود از شكل سنتي پيشين خارج شده و زمينه پيوند فرهنگي و اقتصادي هنر ايران با عرصه بينالمللي را در شرايطي باز و پويا فراهم كند ، زيرا جبر زمان نشان داده است كه تعلل در اين مسير موجب عقب افتادگيهاي جبران ناپذير ميشود .
يکشنبه 16 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]