تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808204442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی و نحوه استفاده آن


واضح آرشیو وب فارسی::

با پیشرفت علم پزشکی، کنترل جمعیت و بارداری بسیار راحت شده‌است. به طوری که امروزه افراد می‌توانند به‌راحتی از بارداری جلوگیری کنند. راه‌های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که یکی از آن‌ها مصرف قرص‌های لوونورژسترول است. این قرص‌ها به‌راحتی می‌توانند به افراد کمک کنند که از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند. مصرف این قرص برای افرادی که رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند بسیار مناسب بوده و احتمال بارداری در آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. بیشتر افراد این قرص‌ها را با نام قرص اورژانسی می‌شناسند و درمورد نحوهٔ مصرف، عوارض جانبی، تأثیرات آن بر بدن و... بی‌اطلاع هستند. نکات بسیار زیادی درمورد این قرص وجود دارد که افراد باید قبل از مصرف، به آن‌ها توجه کنند. در غیر این صورت، ممکن است در اثر استفادهٔ نادرست، با عوارض جانبی آن مواجه شوند. این قرص تنها برای پیشگیری از بارداری ناخواسته مصرف می‌شود و برای جلوگیری دائمی گزینهٔ مناسبی نیست و نباید از آن استفاده شود. در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را به‌طور کامل با قرص‌های لوونورژسترول آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا اطلاعات خود درمورد این قرص را افزایش دهید.و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص اورژانسی می‌توانید به سایت ایمپو مراجعه کنید.

لوونورژسترول یا همان قرص اورژانسی چیست؟

قرص‌های لوونورژسترول یکی از راه‌های آسان و مؤثر برای پیشگیری از بارداری ناخواسته است. این قرص‌ها با بسته‌بندی فویل پی‌وی‌سی یا همان آلومینیومی تولید می‌شوند. شکل این قرص‌ها دایره‌ای و به رنگ سفید است. معمولاً این مدل قرص‌ها را در بسته‌بندی‌های تکی یا دوتایی تولید می‌کنند. مصرف این قرص‌ها تنها برای پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته است و باید بعد از رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده مصرف شود. استفاده از این قرص نباید به‌صورت دائمی باشد، در این صورت می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای رحم و بدن افراد به همراه داشته باشد. برای تأثیرگذاری بیشتر این قرص، بهتر است که زمان مصرف آن با زمان آخرین رابطهٔ جنسی، کوتاه باشد. هر چقدر فاصلهٔ بین رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده و مصرف این قرص بیشتر باشد، تأثیرگذاری آن کمتر خواهد بود.

نکات زیادی درمورد مصرف این قرص‌ها وجود دارد که باید قبل از مصرف به آن‌ها توجه شود. شایان ذکر است که این قرص‌ها به دو صورت تک دوز و دو دوز تولید می‌شوند. قرص تک دوز درواقع یک قرص 1/5 میلی‌گرمی بوده در صورتی که قرص دو دوز شامل دو قرص 0.75 میلی‌گرمی است. نحوهٔ مصرف این دو نوع قرص باهم متفاوت بوده و افراد باید هنگام مصرف به آن توجه کنند. برای مصرف قرص‌های دو دوز باید بین آن‌ها فاصلهٔ زمانی 12ساعته وجود داشته باشد؛ اما طبق تجربه و بررسی‌های پزشکی، بهتر است که هر دو قرص به‌صورت هم‌زمان مصرف شوند. قرص اورژانسی بدون نسخهٔ پزشک به‌راحتی از داروخانه‌ها قابل‌خریداری است و نیازی به نسخهٔ پزشکی ندارد.



نام‌های تجاری و رایج قرص‌های اورژانسی

قرص‌های لوونورژسترول با توجه به کاربرد خوبی که برای مردم دارند، بسیار رایج هستند و مردم به‌راحتی می‌توانند آن را از همهٔ داروخانه‌ها تهیه کنند. با توجه به این‌که مصرف این قرص‌ها در بین مردم بسیار رواج دارد، آن را با نام‌های مختلفی می‌شناسند. این قرص نام‌های تجاری و رایج متعددی دارد که عبارت‌اند از:

قرص بدون نسخهٔ My Way؛

قرص Plan B One–step؛

قرص بدون نسخهٔ پرونتزا (Preventeza)؛

قرص بدون نسخه Take Action.

مکانیسم تأثیرگذاری قرص‌های اورژانسی چگونه است؟

شاید برای شما هم سؤال باشد که قرص لوونورژسترول چگونه باعث پیشگیری از بارداری می‌شود؟ در جواب این سؤال باید به شما بگوییم که بیشتر قرص‌های ضدبارداری حاوی پروژستین و استروژن هستند در حالی که این قرص تنها حاوی پروژستین است. این قرص از رهاسازی تخمک در رحم جلوگیری می‌کند یا آن را به تأخیر می‌اندازد. مصرف این قرص می‌تواند از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری کند یا مانع اتصال تخمک بارورشده به رحم یا همان لانه‌گزینی تخمک شود. به این ترتیب قرص اورژانسی می‌تواند از بارداری ناخواسته در افراد جلوگیری کند. تحقیقات پزشکی نشان داده‌است قرص‌هایی که تنها حاوی پروژستین هستند، عوارض جانبی کمتری دارند، به همین دلیل مصرف این قرص‌ها برای برخی از افراد مناسب‌تر است. تأثیرگذاری این قرص بسیار بالاست و در اکثر مواقع می‌تواند با موفقیت از بارداری ناخواسته جلوگیری کند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه شود، مصرف صحیح این قرص است. افرادی که قصد استفاده از آن را دارند، باید با نحوهٔ مصرف صحیح آن آشنا شوند. برای این کار می‌توانند به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنند و با مشورت او از این قرص‌ها استفاده شود.

اثرات قرص اورژانسی بر بدن زنان چیست؟

همان‌طور که گفته می‌شود، مصرف قرص‌های پیشگیری به دلیل اضافه کردن برخی از هورمون‌ها به بدن زن باعث ایجاد تغییراتی در بدن او می‌شود. امروزه افراد بیشتری با تأثیرات قرص‌های پیشگیری آشنایی دارند. باوجوداین عده‌ای از اثرات آن بر بدن خودآگاهی ندارند و این ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن آن‌ها شود. قرص لوونورژسترول به‌طور ناگهانی هورمون‌هایی را وارد بدن زن می‌کند تا از لانه‌گزینی تخمک و بارداری جلوگیری کند. زمانی که اسپرم وارد تخمک می‌شود، لقاح اتفاق می‌افتد. بعد از انجام لقاح، تخمک بارورشده به دنبال پیدا کردن جایی مناسب در رحم جابه‌جا می‌شود.

تخمک بارورشده برای رشد و تقسیم خود باید در دیوارهٔ رحم قرار بگیرد، به همین دلیل این قرص به‌صورت مستقیم روی دیوارهٔ رحم تأثیر می‌گذارد. زمانی که دیوارهٔ رحم مساعد نباشد، تخمک نمی‌تواند لانه‌گزینی کند و به این ترتیب بارداری صورت نمی‌گیرد. قرص‌های اورژانسی باعث ریزش دیوارهٔ رحم می‌شوند و به این ترتیب تخمک بارورشده را دفع می‌کنند. با نامساعد کردن دیوارهٔ رحم و افزایش ترشحات داخل رحم، از حرکت اسپرم‌ها و برخورد آن‌ها با تخمک نیز جلوگیری می‌شود. مصرف این قرص‌ها باعث به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن زنان می‌شود. زمانی که تعادل هورمونی در بدن زنان به هم بخورد، باعث ایجاد مشکلاتی در بدن آن‌ها می‌شود. این مشکلات همان عوارض و تأثیرات مصرف قرص هستند.

قرص اورژانسی و پریود

در زمان عادت‌ماهانهٔ زنان، دیوارهٔ رحم شروع به تخریب شدن می‌کند و به همین دلیل تخمک‌های آزادشده در رحم نیز به همراه آن دفع می‌شوند. مصرف قرص‌های لوونورژسترول می‌توانند بر روی عادت‌ماهانهٔ افراد نیز تأثیر بگذارند و چرخهٔ طبیعی آن را بر هم بزنند. این قرص‌ها باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن شده که درنهایت از بارداری جلوگیری می‌کنند. با توجه به این‌که این قرص‌ها بر روی دیوارهٔ رحم تأثیر می‌گذارند، می‌توانند چرخهٔ پریودی را نیز تغییر دهند، به همین دلیل زمانی که این قرص مصرف شود، زنان دچار عادت‌ماهانه می‌شوند. درواقع این عادت‌ماهانه نشان می‌دهد که از بارداری جلوگیری شده‌است و تخمک‌های بارورشده از رحم خارج شده‌اند.

بیشتر افراد با این سؤال مواجه می‌شوند که چه زمانی بعد از مصرف قرص لوونورژسترول پریود می‌شوند؟ معمولاً یک هفته بعد از مصرف این قرص، در صورت تأثیرگذاری آن، باید فرد پریود شود. در صورتی که خون‌ریزی تا دو هفته بعد از مصرف قرص اتفاق نیفتد، باید برای بررسی بارداری به دکتر مراجعه شود یا از تست‌های بارداری استفاده شود.



برای جلوگیری از بارداری چه قرص‌هایی وجود دارد؟

قرص‌های لوونورژسترول تنها قرص برای پیشگیری از بارداری نیست و قرص‌های اورژانسی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند از بارداری پیشگیری کنند. با این وجود قرص‌های لوونورژسترول امن‌ترین و مطمئن‌ترین قرص برای جلوگیری از بارداری ناخواسته هستند. قرص یولی پیریستال نیز یکی دیگر از قرص‌های اورژانسی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. خرید این قرص بدون نسخه‌ٔ پزشک ممکن نیست. قرص یولی پیرستان به‌صورت یک تک قرص 30 میلی‌گرمی تولید می‌شود. این قرص تا 120 ساعت بعد از رابطهٔ جنسی قابل‌استفاده است. این قرص از ترشح هورمون‌هایی که برای تشکیل جنین لازم هستند جلوگیری می‌کند. شایان ذکر است که تأثیرگذاری این قرص‌ها به شرایط جسمانی افراد بستگی دارد. برای پیدا کردن بهترین قرص پیشگیری، بهتر است که فرد به پزشک مراجعه کند و بعد از بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، قرص مناسب با بدن خود را تهیه کند.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، دو قرص LD و HD نیز جزو قرص‌های ضدبارداری قوی هستند. از این دو قرص برای پیشگیری از بارداری به‌صورت دائمی می‌توان استفاده کرد. در مواقع اورژانسی نیز می‌توان از این دو قرص برای جلوگیری از بارداری استفاده شود. مصرف این دو قرص در موارد اورژانسی باید به‌صورت زیر باشد:

قرص LD: بلافاصله بعد از رابطهٔ جنسی ۴ عدد مصرف شود و ۴ عدد قرص ال دی بافاصلهٔ ۱۲ ساعت مصرف شود.

قرص HD: بلافاصله بعد از رابطهٔ جنسی ۲ عدد مصرف و ۲ عدد هم ۱۲ ساعت بعد مصرف شود.

 

نکات مهم درمورد نحوهٔ مصرف قرص اورژانسی

قرص لوونورژسترول خوراکی بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در زنانی است که رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند. این قرص‌ها تنها برای مصرف مواقع اورژانسی مناسب هستند و برای استفادهٔ مداوم و روتین، گزینهٔ مؤثری به‌شمار نمی‌روند. افرادی که قصد مصرف این قرص را دارند، باید قبل از استفاده، با نحوهٔ مصرف قرص اورژانسی آشنا شوند. در غیر این صورت، احتمال عدم تأثیرگذاری و همچنین عوارض جانبی آن بر بدن افزایش می‌یابد.

نکات مهم درمورد نحوهٔ مصرف قرص لوونورژسترول عبارت است از:

زنان باید قبل از استفاده از این قرص، مطمئن شوند که باردار نیستند.

مصرف این قرص می‌تواند باعث تأخیر دورهٔ عادت‌ماهانه در زنان شود.

اگر بعد از 3 الی 4 هفته بعد از مصرف این قرص خونریزی اتفاق نیفتد باید تست بارداری داده شود.

در صورتی که فرد 3 الی 5 هفته بعد از مصرف قرص دچار شکم درد یا کمر درد شدید شود، باید به پزشک متخصص مراجعه کند. این دردها می‌تواند نشانهٔ سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد.

مصرف دوزهای اضافی قرص ضدبارداری اضطراری، میزان تأثیر قرص را افزایش نمی‌دهد.

زنان شیرده باید بعد از مشورت با پزشک، از این قرص استفاده کنند.

بدن برخی از افراد ممکن است به قرص‌های لوونورژسترول حساسیت نشان دهد. در این مواقع فرد باید از مصرف این قرص خودداری کرده و به پزشک مراجعه کند.

طبق تحقیقات انجام‌شده، قرص لوونورژسترول ممکن است در زنان دارای اضافه‌وزن، به‌درستی عمل نکند.

این قرص‌ها باید در دمای بین 15 الی 30 درجه سانتی‌گراد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه‌داری شوند.

هیچ‌گونه تحقیقاتی مبنی بر افزایش احتمال سرطان با مصرف مداوم این قرص‌ها انجام نشده است.

این قرص‌ها برای استفادهٔ مداوم جهت پیشگیری از بارداری مناسب نیستند و تنها برای مواقع اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افرادی که سن آن‌ها کمتر از 17 سال است، باید برای استفاده از این قرص‌ها، با پزشک متخصص مشورت کنند.

برای تأثیرگذاری این قرص، فرد باید با نحوهٔ مصرف درست آن آشنا باشد.

 

چه زمان‌هایی باید از قرص اورژانسی استفاده شود؟

قرص‌های خوراکی لوونورژسترول تنها برای مواقع اورژانسی و برای افراد بالای 17 سال توصیه می‌شود. افرادی که سن آن‌ها کمتر از 17 سال است، باید با دستور پزشک از این قرص‌ها استفاده کنند. زمان مصرف قرص اورژانسی به‌صورت زیر است:

برای حداکثر تأثیرگذاری قرص‌های لوونورژسترول افراد باید آن را در اسرع وقت و قبل از 72 ساعت مصرف کنند.

هر چقدر فاصلهٔ زمانی بین رابطهٔ جنسی محافظت نشده و مصرف قرص بیشتر باشد، تأثیرگذاری قرص کمتر خواهد شد.

مصرف این قرص تا سه روز بعد از رابطهٔ جنسی احتمال بارداری را تا 75 الی 98 درصد کاهش می‌دهد.

ماندگاری و تأثیر قرص‌های اورژانسی تنها سه روز بعد از مصرف است، به همین دلیل بعد از این مدت زمان، افراد برای پیشگیری از بارداری باید از راه‌های دیگری استفاده کنند.

چنانچه فرد 2 ساعت بعد از مصرف این قرص استفراغ کرد، باید از دوز دیگری استفاده کند، زیرا در این مدت قرص زمان لازم برای ورود به سیستم گردش خون را نداشته و به همین دلیل تأثیری نخواهد داشت.

بایدها و نبایدهای مصرف قرص اورژانسی

مصرف قرص‌های لوونورژسترول با محدودیت‌هایی همراه است و افرادی که قصد استفاده از آن را دارند، باید با این محدودیت‌ها آشنا شوند. در غیر این صورت، ممکن است با عوارض جانبی ناشی از مصرف آن مواجه شوند.

زنان می‌توانند قرص اورژانسی را در هر زمان از چرخهٔ قاعدگی خودمصرف کنند.

در طول چرخه قاعدگی تنها یکبار باید از این قرص‌ها استفاده شود.

هر فرد مجاز است که در طول یک سال 2 الی 3 بار از قرص‌های لوونورژسترول استفاده کند. بیشتر از این تعداد می‌تواند عوارض خطرناکی برای بدن آن‌ها داشته باشد.

مصرف قرص‌های اورژانسی در زمان شیردهی

امکان بارداری بعد از زایمان بسیار بالاست و افرادی که بعد از زایمان رابطهٔ محافظت‌نشده داشته باشند، ممکن است دوباره باردار شوند. از طرفی اگر فاصله بین دو بارداری کمتر از دو سال باشد، ممکن است به بدن زن آسیب وارد شود، به همین دلیل در این فاصله زنان باید از روش‌های مناسب برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. در دوران شیردهی زنان می‌توانند بعد از 21 الی 28 روز بعد از زایمان، مصرف قرص‌های پیشگیری مانند LD یا HD را شروع کنند. حال سؤال این است که آیا زنانی که در دوران شیردهی رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند، برای جلوگیری از بارداری می‌توانند قرص اورژانسی مصرف کنند؟ بله در زمان شیردهی نیز افراد می‌توانند برای جلوگیری از بارداری در مواقع ضروری از قرص‌های لوونورژسترول استفاده کنند. این قرص‌ها عوارضی بر روی شیردهی ندارند و می‌توانند در این دوره نیز از بارداری جلوگیری کنند. برای تأثیرگذاری بیشتر این قرص، باید تا 72 ساعت بعد از رابطهٔ جنسی مصرف شود.



عوارض قرص اورژانسی بر پریود

تمامی قرص‌های ضدبارداری در کنار کاربرد خوبی که دارند، برای بدن عوارضی نیز دارند. بیشتر این قرص‌ها باعث به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌شوند و به همین دلیل اختلالاتی در دورهٔ پریودی زنان ایجاد می‌کنند. علاوه‌بر این مورد ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند. عوارض جانبی قرص لوونورژسترول که معمولاً فقط چند روز ادامه می‌یابد، ممکن است شامل این موارد باشد:

حالت تهوع یا استفراغ؛

خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی شدید در قاعدگی؛

سرگیجه؛

حساس شدن پستان‌ها؛

خستگی؛

قاعدگی نامنظم؛

سردرد؛

درد شکم؛

درد لگن؛

تغییرات خلق‌وخو؛

گرفتگی عضلات.

شایان ذکر است که در برخی از مواقع ممکن است افراد در اثر مصرف این قرص‌ها دچار حساسیت‌های آلرژیکی نیز شوند. عوارض آلرژیکی شامل موارد زیر است:

کهیر

خارش

تنگی نفس

ورم صورت، تورم لب، تورم زبان یا تورم گل

در صورت بروز عوارض شدید ناشی از مصرف این قرص‌ها، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. در اکثر مواقع این عوارض بعد از مدت زمان کوتاهی خودبه‌خود بر طرف می‌شوند و جای نگرانی نیست.

 

تداخلات دارویی که ممکن است اثرگذاری قرص لوونورژسترول را تحت‌تأثیر قرار دهد

مصرف دو یا چند دارو به‌صورت هم‌زمان یا در یک دوره می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شدید و تغییر عملکرد داروها شود، به همین دلیل افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، برای مصرف قرص اورژانسی باید به پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت، ممکن است با عوارض خطرناکی مواجه شوند که باعث به خطر افتادن سلامت آن‌ها می‌شوند. داروها یا فراورده‌های گیاهی که تجزیه‌ٔ پروژستین‌ها را افزایش می‌دهند، ممکن است باعث کاهش اثرگذاری قرص‌های لوونورژسترول شوند. برخی از داروها یا محصولات گیاهی که ممکن است اثر قرص‌های اورژانسی را کاهش دهند، شامل موارد زیر هستند:

اروپایی که در درمان HIV استفاده می‌شوند.

ریفامپین

آمفتامین

آموکسی سیلین

سیتالوپرام

گریزوفولوین

ایبوپروفن

آزیترومایسین

لوراتادین

کافئین

داکسی سایکلین

دولوکستین

ونلافاکسین

دیازپام

استامینوفن

لاموتریژین

آلبوترول

فلوکستین

ستیریزین.

آیا مصرف قرص اورژانسی به‌طور صددرصد از بارداری جلوگیری می‌کند؟

افرادی که نگران بارداری خود هستند، اغلب این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا تأثیر قرص‌های اورژانسی صددرصد است؟ یا بعد از مصرف آن‌ها احتمال بارداری همچنان وجود دارد؟ می‌دانیم که مصرف قرص‌های لوونورژسترول می‌تواند احتمال بارداری را تا حدود زیاد کاهش دهد. افرادی که رابطهٔ جنسی محافظت‌نشده‌ای را تجربه کرده‌اند یا در حین نزدیکی با پارگی کاندوم مواجه شده‌اند، از این قرص‌ها استفاده می‌کنند. تأثیرگذاری قرص‌های اورژانسی نسبت‌به سایر قرص‌های جلوگیری بیشتر است. باوجوداین احتمال بارداری بعد از مصرف آن‌ها همچنان وجود دارد. دلایل متعددی برای اثر بخش نبودن این قرص‌ها وجود دارد که افراد با شناسایی آن‌ها می‌توانند اثربخشی قرص‌های پیشگیری را افزایش دهند. یکی از دلایلی که ممکن است باعث کاهش اثربخشی قرص‌های لوونورژسترول شود، تداخل دارویی است. ممکن است فرد از داروهای دیگری استفاده کند که موجب خنثی شدن اثر این قرص‌ها شوند. در این مواقع بهتر است برای جلوگیری از تداخل دارویی، با پزشک متخصص مشورت شود.

از دیگر دلایلی که ممکن است باعث شکست روش لوونورژسترول و رخ‌دادن بارداری شود، BMI بالاست. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند و شاخص توده بدنی آن‌ها بالاست، ممکن است نتوانند از تأثیر قرص‌های اورژانسی بهره‌مند شوند. زمان مصرف این قرص‌ها نیز بر تأثیرگذاری آن‌ها مؤثر است. بیشتر تأثیر این قرص‌ها 72 ساعت اول بعد از رابطه است. هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود، تأثیرگذاری قرص نیز کمتر می‌شود.

 

چه کسانی می‌توانند قرص اورژانسی مصرف کنند؟

قرص‌های اورژانسی به دلیل تولید هورمون در بدن برای همهٔ افراد مناسب نیست، به همین دلیل افرادی که دارای اختلالات هورمونی هستند، هنگام استفاده از این قرص‌ها باید با پزشک متخصص مشورت کنند. در غیر این صورت، ممکن است مصرف این قرص‌ها باعث ایجاد اختلالاتی در بدن آن‌ها شود. همچنین مصرف این قرص توسط زنان باردار بی‌فایده است و ممکن است باعث آسیب به سلامت آن‌ها شود. علاوه٬بر این مصرف این قرص‌ها برای افراد بالای 17 سال مجاز است و افرادی که زیر 17 سال هستند، نباید از آن استفاده کنند. زنانی که دچار آسم یا بیماری‌های مزمن هستند، باید قبل از مصرف این قرص، با پزشک مشورت کنند. شایان ذکر است که مصرف قرص‌های اورژانسی 4 روز بعد از رابطهٔ جنسی بی‌فایده است، به همین دلیل زنانی که بیش از 4 روز از زمان رابطه‌شان می‌گذرد، باید برای بررسی وضعیت خود آزمایش بدهند.

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که قرص‌های اورژانسی سریع‌ترین و بهترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته هستند. مصرف این قرص‌ها در بدن ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود. به همین دلیل افراد قبل از استفاده از آن‌ها، باید با نکات مهمی درمورد آن‌ها آشنا شوند. قرص‌های لوونورژسترول دارای محدودیت سنی هستند و افراد زیر 17 سال نباید از آن استفاده کنند. همچنین برای افزایش تأثیرگذاری این قرص‌ها، باید 72 ساعت اول بعد از رابطه مصرف شوند. هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود، تأثیرگذاری قرص اورژانسی کمتر می‌شود. زنان شیرده برای جلوگیری از عوارض ناشی از مصرف این قرص‌ها، باید به پزشک مراجعه کنند. شایان ذکر است که قرص‌های لوونورژسترول تنها برای مواقع ضروری باید مصرف شوند. این قرص‌ها برای جلوگیری مداوم از بارداری مناسب نیستند.

منبع : 

NHS






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 750]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن