تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796851068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله پانیک چیست و چگونه درمان می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی::

بسیاری از مردم شاید یک یا دو حمله پانیک در طول زندگی خود تجربه کرده باشند؛ در بسیاری از اوقات این مشکل سریعا برطرف می شود. زمانی که یک موقعیت استرس زا به پایان می­رسد شاید دیگر اثری از این حمله به جا نماند. اما نمی دانید حمله پانیک چیست در این مقاله توضیحات کامل تری درباره آن داده می شود. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با این پدیده آشنا کنیم و راه های درمان حملات پانیک را ارائه دهیم. همچنین درباره روش های درمان آن از جمله دارو درمانی، روان درمانی و سابلیمینال مختصری توضیح می دهیم.

اختلال پانیک چیست؟

بسیاری حملات پانیک را حمله قلبی اشتباه می گیرند پس ابتدا اجازه بدهید توضیح که حمله پانیک چیست؟ حمله پانیک یک دوره ناگهانی ترس و یا اضطراب شدید است که در صورت عدم وجود خطر واقعی یا علت ظاهری، واکنش‌های فیزیکی شدیدی را ایجاد می‌کند. حملات پانیک می تواند بسیار ترسناک باشند. هنگامی که حملات پانیک رخ می دهند، ممکن است فکر کنید در حال از دست دادن کنترل خود، حمله قلبی یا حتی مرگ هستید. اگرچه حملات پانیک به خودی خود تهدید کننده زندگی نیستند، اما می­توانند ترسناک باشند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارند.


پانیک چیست؟

چطور بفهمیم دچار حملات پانیک شده ­ایم؟

حملات پانیک معمولا به طور ناگهانی و بدون هشدار قبلی شروع می شوند. ممکن است زمانی که در حال رانندگی هستید و یا زمانی که در جلسات کاری خود حضور دارید، دچار این حملات شوید. حملات پانیک میتوانند به طور مکرر و یا هرازچندگاهی رخ دهند. علائم این نوع حملات معمولا در عرض چند دقیقه به اوج می­رسند و پس از اتمام آن احساس خستگی و بی حالی بروز می­کنند. اما شاخص­ترین علائم حملات پانیک شامل موارد زیر است:

احساس ترس و اضطراب بسیار شدید

ترس از دست دادن کنترل خود و حتی احساس مرگ

افزایش ضربان قلب و تعریق بدن

لرزش دست و پا

تنگی نفس و گرفتگی گلو

حالت تهوع

درد معده و قفسه سینه

سردرد و سرگیجه همراه با بی حسی و گزگز

اما به خاطر داشته باشید که بدترین حس در حملات پانیک، ترس از این است که شما دوباره دچار حمله شوید. بطوری که این ترس شما را از حضور در موقعیت­های خاص بازدارد.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

اگر علائم حملات پانیک را دارید و حتی دچار این حملات می­شوید؛ بهتر است هرچه زودتر به متخصصین مراجعه کنید. این حملات خطرناک و کشنده نیستند اما می­توانند بسیار ناراحت کننده و سخت باشند. همچنین کنترل حملات پانیک به تنهایی دشوار است و وجود یک متخصص بسیار ضروری است. حملات وحشت زدگی یا همان پانیک می­توانند علائمی مشابه علائم سایر بیماری­ها مانند حملات قلبی داشته باشند. بنابراین بهتر است برای درمان آن به یک متخصص مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که این حملات ممکن است بدون درمان بدتر شوند.

حملات وحشت­زدگی (پانیک) بیشتر سراغ چه افرادی می­آیند؟

علل این حملات مشخص نیست. اما عواملی می­توانند بر بروز آن نقش داشته باشند. ژنتیک افرادی که خانواده و یا اطرافیانشان به این اختلال مبتلا هستند می­تواند در بروز اختلال پانیک تاثیر زیادی داشته باشد. استرس و اضطراب شدید یکی دیگر از عوامل بروز حملات پانیک است. افرادی که خلق و خوی استرسی دارند و مستعد احساسات منفی هستند، بیشتر دچار این اختلال می­شوند. همچنین افرادی که مشکلات مغزی داشته و یا تغییراتی در عملکرد بخش­هایی از مغز خود را تجربه کرده­اند، جزء مستعدان این اختلال هستند.

تشخیص دقیق برای اختلال پانیک

برای تشخیص دقیق­تر این اختلال باید یک معاینه فیزیکی کامل انجام شود. آزمایش خون برای بررسی کارکرد غده تیروئید، آزمایشات مربوط به قلب و همچنین بررسی نوار قلب می­تواند بر دقت این تشخیص بیافزاید. اما برای تشخیص پانیک و حملات وحشت­زدگی نباید از وضعیت روانشناختی غافل شد. صحبت در مورد علائم، ترس­ها یا نگرانی­ها، موقعیت های استرس زا، مشکلات رابطه، موقعیت هایی که ممکن است از آنها اجتناب کنید و سابقه خانوادگی بسیار مهم هستند. برای این تشخیص ممکن است متخصصین از پرسشنامه­های معتبر علمی برای ارزیابی خود استفاده کنند. همچنین مصرف الکل و یا مواد می­تواند نقش مهمی داشته باشند.

بهترین راه­های درمان حملات پانیک

درمان به موقع و موثر می­تواند به کاهش شدت و دفعات حملات پانیک کمک کند. گزینه­های اصلی درمان این اختلال روان­درمانی و دارو است. البته نوع درمان معمولا به شدت حملات، سوابق، در دسترس بودن درمانگر و حتی انتخاب خود شما بستگی دارد.

روان­درمانی: روان درمانی میتواند اولین راه درمان برای شما باشد. در این نوع درمان به شما کمک میشود تا این اختلال را بیشتر و راحت­تر درک کنید. همچنین با ارائه آموزش­های موثر یاد می­گیرید که چگونه آن را مهار کنید و یا با آن کنار بیائید. یک درمان موفقیت آمیز می تواند به شما کمک کند بر ترس از موقعیت هایی که به دلیل حملات پانیک از آن­ها اجتناب کرده اید غلبه کنید. فقط کافی است صبور و پرتلاش باشید. پس از آن شاهد کاهش علائم حمله پانیک در طی چند هفته باشید. در این صورت علائم به طور قابل توجهی کاهش می­یابند و ظرف چند ماه از بین می­روند.

دارودرمانی: چندین نوع دارو در مدیریت علائم حملات پانیک موثر هستند، از این داروها می­توان به؛ مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، داروهای ضد افسردگی، فلوکستین، پاروکستین، سرترالین، مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین و آرام­بخش­ها اشاره کرد. همه داروها عوارض جانبی دارند و برخی از آن­ها ممکن است در شرایط خاصی مانند بارداری توصیه نشوند. بنابراین حتما با پزشک خود در مورد عوارض و خطرات احتمالی صحبت کنید.

سابلیمینال: سابلیمینال در برخی از افراد می تواند با کاهش یا درمان حملات پانیک آنها کمک کند. شاید این سئوال به ذهن شما آمده باشد که سابلیمینال چیست؟

سابلیمینال چیست؟

به زبان ساده سابلیمینال یعنی زیر آستانه حسی (زیر آستانه شنوایی یا زیر آستانه بینایی) و  پیام سابلیمینال پیامی است که قادر به شنیدن یا دیدن آن نباشید. یعنی یا آنقدر آهسته پخش شود که قادر به شنیدن آن نباشید یا آنقدر سریع پخش شود که قادر به دیدن آن نباشید.  به زبان ساده تر پیام های سابلیمینال آگاهانه قابل تشخیص نیستند اما بر ناهشیار اثر می گذارند.

مراحل درمان­ خانگی برای حملات پانیک

1. باتوجه به این که اولین مرحله درمان حملات پانیک باید توسط متخصصان صورت گیرد؛ بنابراین باید به این مرحله توجه خاصی کنید. شما ابتدا باید به برنامه درمانی خود پایبند باشید و با درمانگر خود همکاری کنید. باید با ترس­هایتان روبرو شوید و اگر نیاز بود از درمان­های گروهی استفاده کنید.

2. از مصرف کافئین، الکل، سیگار و مواد مخدر جدا خودداری کنید. این عوامل باعث تحریک پذیری و تشدید حملات پانیک شده و می­توانند روند درمان را مختل کنند.

3. از تکنیک­های مدیریت استرس و آرامش استفاده کنید. به عنوان مثال، یوگا، تنفس عمیق و ریلکسیشن، آرام­سازی عضلانی (فشار دادن یک عضله در یک زمان و سپس رها کردن کامل تنش تا زمانی که تمام عضلات بدن آرام شوند) نیز مفید است.

4. فعالیت­های بدنی خود را افزایش دهید. ورزش کنید و پیاده­روی را فراموش نکنید. ورزش­های هوازی ممکن است اثر آرام بخشی بر خلق و خوی شما داشته باشند.

5. خواب خود را کنترل کنید. خواب کافی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید تا در طول روز احساس خواب آلودگی نکنید. توجه کنید که کیفیت خواب بارزش­تر از مقدار آن است.

6.در کنار انجام فعالیت های روزانه به فایل سابلیمینال گوش کنید

خلاصه و جمع بندی
 

پس از مطالعه این مطلب حتما می دانید که پانیک چیست (و البته سابلیمینال چیست) و حتما حملات پانیک و اختلال وحشت زدگی قابل درمان هستند. این اختلال کشنده نیست و با استفاده از درمان­های موثر می­توانید آن را کنترل و یا درمان کنید. برای این کار حتما از متخصصین کمک بگیرید و باور داشته باشید که ترس­های شما قابل روبرو شدن هستند و می­توانید آن­ها را شکست دهید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 752]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن