واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه/ مهدیه عطایی:“جعبه”، تئاتری که نتیجهی هشت ماه تمرین علیرضا وحدی و گروهش است از فردا برای مخاطبان به روی صحنه میرود. وحدی پیشازاین «ازدواجهای مرده» را با اجرایی موفق در تالار حافظ تهران پشت سر گذاشته است. او در گفتگویی صمیمانه با اصحاب رسانه تأکید کرد که تئاتر را تمرین زیاد و سختی تمرین شکل میدهد و از دغدغههای اصلی جامعهی تئاتر مکان تمرین است که عوامل نمایش جعبه حمایت آموزشگاه میم بهعنوان مجری طرح را در این خصوص همراه داشته است.شش بیمار روانی در شهر باقیماندهاند
این گروه از ۱۵ نفر از جوانان ۲۰ تا ۲۷ ساله تشکیلشده است که احسان ابراهیمی، صفورا حامی، ماکان حسنپور، علی حقگو، یاسمن سیدی، فرانک کشاورز و فاطمه مهر بخش در آن به ایفای نقش میپردازند.وحدی دربارهی این اثر میگوید: “جعبه” فانتزی و فرم مطلق نیست و سعی شده است عناصر تئاتر در کنار یکدیگر نمایش را کامل کنند.این نمایش، روایت کنندهی فضای تیمارستان در مقطعی از جنگ است. شهر خالیشده است و فقط ۶ بیمار روانی و یک پرستار باقیماندهاند…در خلاصهی این نمایش آمده است عدهای به زندگی خود مشغولند بیآنکه کسی از وجودشان مطلع باشد. هرروز تکرار دیروز است. تصویری ثابت که نه به لحظهی قبلش برمیگردد و نه به لحظهی بعدش میرسد اما شرایط سختتر خواهد شد و …وحدی توضیح میدهد “جعبه” اشتراکگذاری لحظههایی است که هرروز سختتر میشود و مجبور به ادامه دادن آن هستیم بیآنکه جا بزنیم.او توضیح میدهد: گریم و دیالوگهای هرکدام از بیمارها مطابق با ویژگیهایی است که از تحقیقات دربارهی آن بیماری خاص انجامشده است و در متن به پرداخت رسیده.طرح اولیهی این اثر از زهرا موسوی است و مانا هوشنگ نژاد که خود کارشناسی روانشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد در تکمیل شخصیتپردازی آن کوشیده است.کارگردان این اثر میگوید سعی شده است که ازنظر بصری در دکور، گریم و طراحی لباس کار کاملی ارائه شود. رنگهایی که استفادهشده است به کاراکترها نزدیک است و بر اساس روانشناسی رنگ انتخابشدهاند.گیل نگاه از وحدی میپرسد چرا تیمارستان را بهعنوان بستر روایت خود تعریف کرده است و او بیان میکند: میگویند اگر میخواهی راحت زندگی کنی دیوانه باش.وحدی صداقت و سادگی را از بیماران روانی برداشت میکند. صداقتی کودک گونه. او میگوید: این افراد مانند کودکان نقش یا تقصیری در چیزی مثل برپایی جنگ ندارند اما با آن مواجه میشوند و از این نظر گزینهی مناسبی برای متن بودند.شانس من بود که گیر نابغهها افتادم
وحدی دربارهی شباهت ساختاری این اثر با کار موفق پیشینش میگوید: هر هنرمند ناخودآگاهی دارد که همیشه با اوست. شباهت این کار ممکن است ازلحاظ ساختاری باشد اما فرم اجرایی آن ۹۰ درصد تغییر کرده است چون من علیرضا وحدی دو سال قبل نیستم.او ادامه داد احتمال خیلی زیادی هست که کار در تهران نیز به روی صحنه برود و این بار مثل کار قبل که در برابر جبر جغرافیایی و کمبود بودجه بودیم، هیچ عضوی از گروه کم یا زیاد نمیشود.او در تست انتخاب بازیگرانش توجه ویژه به فیزیک و نگاه افراد داشت و حالا با اطمینان میگوید این شانس من بوده است که گیر این نابغهها افتادهام.او دربارهی پیشبینیاش از استقبال مخاطبان میگوید: پیشبینی نمیکنم؛ سعی میکنم دعا کنم اتفاق خوبی بیافتد و سالن هر شب پر از مخاطب باشد.کیان امین خوانندگی و آهنگسازی این نمایش را بر عهدهدارد.مدیر تولید این اثر محمدمهدی شیاسی است. طراحی صدا و موسیقی را شمیم ابراهیم نژاد عهدهدار است. گریم متفاوت آن را آناهیتا پیک طراحی کرده است.منشی صحنه آدینه صیقلانی و مدیر صحنه پرستو ستودگان است. پریسا عمویی مشاور رسانهای ” جعبه” و نوید آزاده عکاس این نمایش است.طراحی لباس کار الهام وحدی است و طراحی صحنه را علیرضا وحدی انجام داده است که امید فیض الهیان، کسری بقایی آن را اجرا کردهاند.همچنین هانا شکوری در روابط عمومی و کیوان رضازاده در ساخت تیزر همراه تئاتر جعبه بودهاند.جعبه از ۱۲ تا ۱۷ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیای رشت به روی صحنه می رود.علاقه مندان می توانند برای خرید بلیط به هفتساز مراجعه کنند.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]