واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در هشتمین نشست تئاتر کاغذی عنوان شد؛ تقابل سنت و مدرنیته در موضوع غیرت/«یه کلیک کوچولو» به مسائل شبکههای اجتماعی، مهاجرت و تنهایی میپردازد
هشتمین نشست تئاتر کاغذی با حضور محمدرضا کوهستانی، مصطفی محمودی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه افرامانا عصر روز شنبه 28 بهمن ماه 96 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. به گزارش ایلنا، در هشتمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایشنامه «یه کلیک کوچولو» نوشته محمدرضا کوهستانی توسط پرستو نوری، پوریا تاری، زینب خاتون پناهنده، حسین جز جوادی، شکوفه جعفری، حمید دارابی، امیر رضایی و به کارگردانی حسین جزجوادی نقشخوانی شد و سپس این اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. محمدرضا کوهستانی (نمایشنامهنویس و نویسنده نمایشنامه یه کلیک کوچولو) در ابتدای سخنان خود با اشاره به نگارش اولیه این اثر در سال 91 و با توجه به خرد جمعی گروه تئاتر ایده نوشته شد، گفت: دوست داشتم در کارنامه نوشتاریام، اثری اپیزودیک با رویکرد مضامین اجتماعی بنویسم. از طرفی خیلی هم به نوع نگاه و قلم نادر برهانیمرند در خصوص توجه به مضامین اجتماعی، دیالوگنویسی و رئالیسم اجتماعی علاقهمند بودم که تجربهای به این صورت داشته باشم. وی در ادامه یادآورشد: در این اثر سعی کردم شخصیتهای زن و مرد را یکسان نشان دهم ضمن اینکه در برخی از این سه اپیزودها اشاراتی هم به رابطه شغل و زندگی آنها داشتهام. مصطفی محمودی (منتقد تئاتر و مدرس دانشگاه) نیز در این نشست در خصوص نمایشنامه یه کلیک کوچولو گفت: در سه اپیزود نمایشنامه یه کلیک کوچولو سه داستان در سه موقعیت متفاوت در سه نقطه مشترک تصویر میشود. مسائل شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، تراجنسیها، مهاجرت، تنهایی آدمها و ... مسائلی است که در این اثر مطرح میشود و مورد توجه قرار میگیرد که هر سه اپیزود در فضای تلخ تصویر شده است و با تلخی هم تمام میشود. ولی نمیدانیم چرا چند موضوع و مسئله در این اثر مطرح میشود؟ به نظرم اگر محمدرضا کوهستانی به یکی دو مسئله میپرداخت ما شاهد اثر کم نقصتری میبودیم. این منتقد تئاتر در ادامه گفت: مشکلی که این اثر دارد این است هر یک از وضعیتهای داستانی این اپیزودها متأسفانه معلق رها میشوند و حلقه ی ارتباطی این اپیزودها به صورت برجسته و پر رنگ نشان داده نمیشود. محمودی با اشاره به این که هر کدام از اپیزودهای این نمایشنامه قابلیت تبدیل شدن به یک فیلمنامه سینمایی را دارند، یادآورشد: برخلاف زنهای این اثر، هر کدام از شخصیتهای مرد، شناسنامه مشخصی دارند و از شخصیتپردازی بهتری برخوردارند. محمدرضا کوهستانی در ادامه نیز ضمن تأیید نظرات محمودی، اضافه کرد: ما در فرصت کمی در زمان اجرای جشنواره تئاتر فجر و اجرای عمومی سال 92 این اثر را آماده کردیم. معتقدم دیالوگها بایستی در نمایشنامه، اطلاعاتی درباره آدمها و موقعیت داستانی آن بدهد برای همین در تمرینات دیالوگهایی که کمتر از بار اطلاعاتی برخوردار بودند، با موافقت دوستان گروه اجرایی و خرد جمعی حذف کردیم. در زمان نگارش این اثر در گروهمان معتقد بودیم که یک اثر مینیمال و با مضامین اجتماعی بنویسم و دست به چنین تجربهای بزنم. در خصوص معلق بودن اپیزودها نخواستم خط سیر ارتباط قصهها را نشان دهم. وی در پایان یادآورشد: در این اثر به تم غیرت خیلی فکر کردم و برایم این واژه غیرت لاینحل بود. بسیاری از افراد و اغلب اقشار جامعه نسبت به این واژه معانی گوناگون در ذهن دارند. میخواستم تقابل سنت و مدرنیته در این تم نشان دهم. بهزاد صدیقی (نمایشنامهنویس، پژوهشگر و دبیر سلسله نشستهای تئاتر کاغذی) در خصوص این اثر گفت: نمایشنامه یه کلیک کوچولو یکی از آثار رئالیسم اجتماعی ادبیات نمایشی ایران است که در زمان اجرای خود به لحاظ رویکرد و مضمون اجتماعی اثری قابل توجه است. اما اشکالی که این اثر دارد در پایانبندی هرکدام از اپیزودها است. به نظرم پایانبندی هر کدام از قصههای سه اپیزود این نمایشنامه با شتابزدگی نوشته شده و در یک بازنویسی و بازنگری میتواند از این اشکال بری باشد. صدیقی در پایان اضافه کرد: هر یک از اپیزودهای نمایشنامه یه کلیک کوچولو این ظرفیت و قابلیت را دارد که تبدیل به یک نمایشنامه جداگانه و مستقل شوند. محمدرضا کوهستانی نمایشنامهنویسی است که تجربههای متفاوتی در عرصه نگارش نمایشنامه کودک و نوجوان و بزرگسال دارد و امیدواریم در آینده باز هم شاهد تجربههای بهتری از او باشیم. سلسله نشستهای تئاتر کاغذی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران با همکاری موسسه افرا مانا با هدف نقد و بررسی نمایشهای در حال اجرای تهران، هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۵:۳۲:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]