محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842688766
حرکتهای اعتراضی و کار انقلابی در دفاع از حقوق زنان، نتیجه را بدتر کرده است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: سمانه زندینژاد: حرکتهای اعتراضی و کار انقلابی در دفاع از حقوق زنان، نتیجه را بدتر کرده است
کارگردان نمایش "اگه بمیری" با بیان اینکه حرف این نمایش فراجنسیتی است و ربطی به زن و مرد ندارد، گفت: فکر میکنم این متن رگههای دفاع از حقوق زنانش کم است چون روی بحثی انسانی ایستاده. من هرچه حرکت اعتراضی و کار انقلابی دیدم که مربوط به دفاع از زنان بوده، متاسفانه آنقدر روی ضعف ایستاده که نتیجهاش را بدتر کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «اگه بمیری...» به کارگردانی سمانه زندینژاد و براساس متنی از فلوریان زلر این روزها در اجرایی مجدد در تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفته است. نمایشی که به موضوع تنهایی انسان و حقیقت و دروغ میپردازد و رضا بهبودی، ستاره پسیانی، کاظم سیاحی و الهام کردا در آن به ایفای نقش میپردازند. سمانه زندینژاد با اشاره به اینکه مفاهیم متعددی در این نمایش مطرح میشود، درباره ارتباط این متن خارجی با تماشاگر ایرانی گفت: در واقع چیزی که من را به سمت این نمایشنامه جذب کرد و برایم اهمیت داشت همین بود که با اینکه متن در مکان و زمان دیگری نوشته میشود اما چون راجع به مفاهیم انسانی صحبت کرده و ارتباطی انسانی با مخاطب برقرار میکند زمان و مکان را رد کرده و برای ما هم ملموس و قابل فهم است. در واقع به همین دلیل به متن «اگه بمیری» علاقهمند شدم. او ادامه داد: خیلی از متنها درباره مفاهیم مختلفی صحبت میکند که به منِ تماشاگر ایرانی هم مربوط است اما چیزهایی دارد که تنها مربوط به آن زمان و مکان داخل داستان میشود و اگر بخواهد شبیه زمان و مکان مایی شود که امروز در شهر تهران زندگی میکنیم دراماتورژی و تغییراتی میخواست؛ اما این متن این نکته را نداشت. آنقدر درباره مفاهیم انسانی صحبت میکرد که اصلا مهم نبود بگوییم «آن» و «پییر» یا اسامی ایرانی برایش به کار ببریم برای همین خیلی به این متن علاقهمند شدم. این کارگردان تئاتر با اشاره به جذابیت دیگر «اگه بمیری» گفت: متن در سطح ظاهری خود درباره خیانت و دروغ صحبت میکند اما من وقتی برای اولین بار متن را خواندم و حس کردم دغدغه اصلی نویسنده است، موضوع تنهایی انسان بود؛ اینکه جاودانگی چه معنایی دارد؟ اینکه به موضوع جاودانگی که ما از قرنها پیش در ادبیات و تاریخ خودمان داشتهایم به صورت مدرنی نگاه میشود. اینکه وقتی کسی میمیرد چطور جاودانه میشود؟ آیا جاودانگی دیگر در دنیای مدرن وجود دارد؟ وقتی یکنفر میمیرد ممکن است اتفاقا دیگر چیزهای خوبی از او به جا نماند. مانند جملهای که در متن داستان هم گفته میشود مبنی بر اینکه قدیس خوب کسی است که وقتی میمیرد رازهایش را با خودش ببرد. شاید واقعا جاودانگی مدرن این است که وقتی میمیری همهچیز تمام شود یا فقط چیزهایی خوبی در خاطره انسانها باقی بگذاری؛ همین.
زندینژاد با بیان اینکه «همین تعریف مدرنی که از جاودانگی، فقدان، عدم حضور در این نمایشنامه وجود داشت برایم جذاب بود» گفت: دلم میخواست به این مفاهیم در دنیای ذهنی زنی که شوهرش مرده در نمایش پرداخته شود. سعی کردم با این رویکرد به این نمایشنامه پرداخت کنم. او با اشاره به اینکه پس از مرگ کسی دیگر واقعیت مطلق و کاملی درباره او وجود ندارد و همهچیز آمیخته با خاطرات شخصی دیگران و تخیل است، گفت: اصلا در نهایت نمیفهمیم که حقیقت واقعی چیست و اصلا وقتی دیگر چیزی نیست چقدر این حقیقت اهمیت دارد؟ اینکه آن شخص چطور زندگی کرده و چه کارهایی انجام داده است. همه اینها برای من جذاب بود. کارگردان نمایش «اگه بمیری...» با اشاره به بُعد روانشناختی این نمایش که میتواند برای مخاطب ایرانی ملموس باشد، تصریح کرد: نکته جذاب در این زمینه برای من این بود که همه کاراکترها حتی خود زن اصلی را از دریچه ذهن زن میشناختیم؛ شمای نوعی یک شخصیت واقعی و مشغول زندگی هستید اما تعریفی که من از شما میکنم با تعریف دوست نزدیکتان از شما خیلی متفاوت است. پس وقتی از دریچه ذهن من، کاراکتر شما را بررسی کنیم بسیار داستان فرق میکند. در این نمایش هم، همه کاراکترها و حتی خود کاراکتر شخصیت اصلی از دنیای ذهنی او تعریف میشدند. برای همین در بعضی کاراکترها تناقض میبینیم. مثلا در بعضی صحنهها شخصیت «لورا دام» که به نظر میرسد همسر شخصیت اصلی زن داستان با او به زن (کاراکتر آن) خیانت کرده گاهی شبیه زنهای خیابانی است و گاهی بسیار معصوم. در تمام کاراکترها فاکتورهای متفاوت و زیادی داده میشود که به دلیل پیچیدگی ذهن کاراکتری است که آنها را روایت میکند. زندینژاد ادامه داد: ما همیشه در نمایشها اینطور بودیم که نمایشنامهای داشتیم که کاراکترهایی داشت و آنها را از بعد روانشناسی تحلیل میکردیم. اما تعریف روانشناسانه مدرن چیز دیگری است؛ اینکه کاراکتر میتواند کنشهای مختلفی انجام دهد چون میتواند نگاههای متفاوتی نسبت به آن کاراکتر وجود داشته باشد. بنابراین کنشهای او هم میتواند متفاوت باشد. در دنیای مدرن اینطور نیست که بتوانیم بگوییم یک نفر این خصوصیات را دارد و براساس آنها دروغ نمیگوید، خیانت نمیکند یا... چنین چیزی وجود ندارد؛ چون همهچیز بهم ریخته میشود و هر شخصیتی میتواند تضادهای مختلفی داشته باشد چون قضاوتهای متفاوتی میشود. این نکته مهمی است که بدانیم اصلا دیگر خوب و بدی وجود ندارد؛ قضاوتهای متفاوتی هست که بر اساس آنها کنشهای متفاوتی وجود دارد.
زندینژاد در مورد بازخوردهایی که در اجرای قبلی نمایش «اگه بمیری...» گرفته آن را خوب ارزیابی کرد و گفت: ارتباطی که گروه ما با متن گرفته بود را تماشاگرها هم میگیرند و بازخوردها تا امروز جالب بوده است. او همچنین با اشاره به انتخاب بازیگران نمایش «اگه بمیری» با بیان اینکه «وقتی متن را میخواندم دقیقا همین بازیگران برای این کاراکترها در ذهنم بودند» گفت: نود درصد انتخابهای اولیهام بودند و این از خوششانسی من بود که هنگام آمادهسازی و تمرین این نمایش این بازیگران مشغول کار دیگری نبودند و متن را هم دوست داشتند. کارگردان نمایش «اگه بمیری» با اشاره به طراحی صحنه نمایش که شامل یک تخت در میان صحنه است و به انتقال مفهوم حقیقت پنهان متن کمک میکند، گفت: طراح صحنه و لباس نمایش خانم شیما میرحمیدی است؛ خوشبختانه من و شیما این ششمین کار مشترکمان است و این اتفاق مهمی است. وقتی ما به جایی رسیدیم که میتوانیم شش کار مشترک انجام دهیم یعنی به یک حرف مشترک رسیدهایم. روند کار اینطور است که متن را میخوانم و خیلی زود آن را به شیما میرسانم بخواند بعد جلسهای میگذاریم حرف میزنیم و آنچه من گفتهام را او با طراحی حرفهای و اضافه کردن ریزهکاریها آماده کرده و به من پیشنهاد میدهد و کار میکنیم. زندینژاد با یادآوری اینکه به دلیل همین طراحی صحنه با اجرای نمایش در شهر رشت موافقت نشد، اما در تهران بدون هیچ مشکلی آن را روی صحنه بردند، گفت: در تهران به این دلیل مشکلی پیش نیامد که بازبینی زنده رفتیم؛ وقتی بازبینی زنده است تماشاگر متوجه میشود که کار ما مشکلی ندارد. همه پیشزمینههایی که در مورد زن وجود دارد، زنی که به تخت قفل شده، میخوابد و همه اینها؛ چون مفاهیم دیگری دارد به نظرم اینها را بازبینها در اجرای زنده متوجه شدند و مجوز دادند اما در فیلمی که برای اجرا به رشت فرستاده شده بود احتمالا بازبینها تنها طراحی صحنه را دیدند و متن را نخواندند. او در بخش دیگری از صحبتهایش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از نمایشهایی که با عنوان و برچسب فمنیسیتی، زنمحور یا با تکیه بر دغدغههای زنان روی صحنه میروند به دلیل سهلانگاری یا عدم شناخت، به جای واکاوی مسائل، دیدگاههای مردسالارانه و حتی ضدزن را تشدید و تقویت میکنند، گفت: اتفاقا من یکی از منتقدان این قضیه هستیم. چون معتقدم وقتی روی ضعف مانوردهی و ضعیف را ضعیف نشان دهی دیگر اصولا اتفاقی نمیافتد. کارگردان نمایش «اگه بمیری» ادامه داد: من هرچه حرکت اعتراضی و کار انقلابی دیدم که مربوط به دفاع از زنان بوده متاسفانه آنقدر روی ضعف ایستاده که نتیجهاش را بدتر کرده است. اتفاقا همیشه اصرار دارم به آدمها بگویم چون زن هستم دوست ندارم کاری را در دفاع از حقوق زنان انجام دهم؛ نه به دلیل اینکه نخواهم از حقوق زنان دفاع کنم. بلکه به این دلیل که فکر میکنم ایستادن روی یک چیز ضعیف، آن را ضعیفتر میکند. زندینژاد با اشاره به متن خارجی «اگه بمیری» که قصهاش پیرامون زنی میگردد که همسرش را از دست داده و حالا میخواهد حقیقت را درباره او بفهمد و با فقدانش کنار بیاید، خاطرنشان کرد: حرف این نمایش فراجنسیتی است و ربطی به زن و مرد ندارد. در دراماتورژی اولیه میخواستیم کمی آن را تغییر داده و حتی جای زن و مرد را عوض کنیم اما بعدا منصرف شدیم. چون میخواستیم روی این واقعیت بایستیم و تاکید کنیم که مساله نمایش، فقدان یکی و حضور دیگری است. او ادامه داد: فکر میکنم این متن رگههای دفاع از حقوق زنانش کم است چون روی بحثی انسانی ایستاده است. موضوع دیگری در این نمایش پررنگتر است و موضوع خیانت لایه رویی قصه را تشکیل میدهد. بنابراین فکر کردم میشود به نمایش فراجنسیتی نگاه شود. یعنی اینطور نباشد که آدمها بیایند بگویند وای مردها خیانتکارند و ... چون مساله اصلی فقدان و بحث جاوادانگی است. زندینژاد با تاکید بر اینکه «همانقدر که میگویم خوب نیست نگاه جنسیتی زنانه داشته باشیم از طرفی هم باید تفاوتهای زن و مرد را بپذیریم» گفت: اگر فلوریان زلر (نویسنده نمایشنامه اگه بمیری) کاراکتر زنی را انتخاب میکند تا سراغ این واکاوی برود احتمالا به خاطر وسواس فکری و مدل واکاوی این زن است. اگر برعکس بود و شخصیت مردی، همسرش را از دست داده بود مدل این وسواس و واکاوی و گشتن دنبال حقیقت احتمالا تغییر میکرد. باید این تفاوت را بپذیریم اما راه نشان دادنش نباید به سمتی برود که متنی جنسیتزده شود.
۱۳۹۶/۱۱/۱۹ ۱۰:۳۴:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
بومی شدن صنایع دریایی نتیجه همکاری دانشگاهها با وزارت دفاع است
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بومی شدن صنایع دریایی نتیجه همکاری دانشگاهها با وزارت دفاع است رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تاکید کرد ایران در شمار کشورهای پیشرو در صنایع دفاع دریایی و صنایع کشتیسازی و فراساحلی ایران در منطقه است به گزارش ایلنا امیر دریادار رستگاکاریکاتور/ دفاعیه جدید وضع طارمی را بدتر کرد!
کاریکاتور دفاعیه جدید وضع طارمی را بدتر کرد برخی خبرها حکایت از وضعیت شدیدتر محکومیت مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس پس از دفاعیه جدید دارد آفتابنیوز همین موضوع دستمایه کاریکاتور محمدرضا میرشاه ولد در روزنامه خبر ورزشی شده است ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲ ۴۹دولت توانایی دفاع از حقوق نمایش فیلمها را ندارد/پایمال شدن حقوق فیلمسازان و فیلمهای ایرانی در خارج از کشور ی
علیرضا رئیسیان در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد دولت توانایی دفاع از حقوق نمایش فیلمها را ندارد پایمال شدن حقوق فیلمسازان و فیلمهای ایرانی در خارج از کشور یک زخم کهنه است رئیسیان میگوید باید برنامهریزی برای احقاق حقوق فیلمهای ایرانی و مراقبت از نمایش این فیلمها در خارج کشور میادداشت بیژن کامکار درباره زلزله: آیا کشوری که از ثروت بالایی برخوردار است باید چنین نتیجهای داشته باشد؟
یادداشت بیژن کامکار درباره زلزله آیا کشوری که از ثروت بالایی برخوردار است باید چنین نتیجهای داشته باشد بیژن کامکار با نگارش یادداشتی در روزنامه ایران همدردی خود را با مردم آسیب دیده از زلزله غرب ایران بیان کرد خواننده و نوازنده پیشکسوت دف در این یادداشت نوشته است نخستین باردفاع از حقوق همجنس بازان از دستور کار اتحادیه بین المجالس خارج شد
دفاع از حقوق همجنس بازان از دستور کار اتحادیه بین المجالس خارج شد هیات ایرانی با پیگیری موضوع دفاع از حقوق همجنسبازان را از دستور کار اتحادیه بین المجالس سال آینده خارج کرد به گزارش خانه ملت با تلاش هیات ایرانی در جلسه اختتامیه نشست ١٣٧ اتحادیه بین المجالس موضوع دفاع ازورود مهران مدیری به حوزه دفاع مقدس/ آقای کارگردان خاطراتش از جبهه را فیلم میکند
ورود مهران مدیری به حوزه دفاع مقدس آقای کارگردان خاطراتش از جبهه را فیلم میکند خشایار الوند از برنامه مهران مدیری برای ساخت فیلمی در حوزه دفاع مقدس خبر داد به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس خشایار الوند فیلمنامهنویس تلویزیون و سینما در گفت و گو با میزان از اتمام نگپول بیمهام را خودم میپردازم، حقوق بازنشستگی هم نمیگیرم/دوبلورهای خوشصدا بیکار هستند
گلایههای خسرو خسروشاهی در سالروز تولدش پول بیمهام را خودم میپردازم حقوق بازنشستگی هم نمیگیرم دوبلورهای خوشصدا بیکار هستند خسرو شاهی که از دوبلوران پیشکسوت سینما و تلویزیون است میگوید مدتهاست با صداوسیما همکاری نمیکنم بیرون از صداوسیما هم فعالیتی در زمینه دوبله ندارمفیلم/ رونمایی فیلم داستانی «حقوق نجومی» به کارگردانی«عمران چراغی»
فیلم رونمایی فیلم داستانی حقوق نجومی به کارگردانی عمران چراغی مراسم رونمایی از تولیدات رسانهای گروه رسانهای تبلیغی راز رسانه با مشارکت بسیج رسانه با حضور حجه الاسلام عمران چراغی کارگردان عوامل سازنده و جمعی از اساتید رسانه و فعالان فرهنگی در قم برگزار شد به این مطلب اغافلگیر کردن مخاطب با موضوع دفاع مقدس کار پیچیدهای است
سهند خیرآبادی غافلگیر کردن مخاطب با موضوع دفاع مقدس کار پیچیدهای است سهند خیرآبادی نمایشنامهنویس متن نمایش غسالخونه را منوط کاتارسیسای دانست که در اجتماع و در جنگ هشت ساله وجود دارد و گفت غافلگیری برای کاری با موضوع جنگ کمی پیچیده است به گزارش خبرنگار ایلنا نمایش غسالخوکاریکاتور/ تلاشهای بی نتیجه کلوپ برای شکست دفاع اتوبوسی مورینیو
کاریکاتور تلاشهای بی نتیجه کلوپ برای شکست دفاع اتوبوسی مورینیو بازی پیچیده روز گذشته منچستریونایتد و لیورپول به سوژه کاریکاتوریست سایت یورو اسپورت تبدیل شد به گزارش ایلنا منچستریونایتد و لیورپول در هفته هشتم لیگ برتر برابر هم قرار گرفتند و بازی خسته کنندهای را به نمایش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها