تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798074578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غافلگیر کردن مخاطب با موضوع دفاع مقدس کار پیچیده‌ای است


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: سهند خیرآبادی: غافلگیر کردن مخاطب با موضوع دفاع مقدس کار پیچیده‌ای است
غافلگیر کردن مخاطب با موضوع دفاع مقدس کار پیچیده‌ای است

سهند خیرآبادی (نمایشنامه‌نویس) متن نمایش غسالخونه را منوط کاتارسیس‌ای دانست که در اجتماع و در جنگ هشت ساله وجود دارد و گفت: غافلگیری برای کاری با موضوع جنگ کمی پیچیده‌ است. به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش غسالخونه راوی فضای غسال‌خانه‌ای است که طی 1700 روز تعدادی جنازه از شهدا را به جای شستن، آماده‌سازی می‌کنند. این غسال‌خانه رئیسی دارد که معتقد است همه چیز باید به دقت و درستی انجام شود تا جنازه‌ها به دست خانواده‌هایشان برسد اما از آنجا که غسال‌خانه امکانات لازم را نداشت کارگران آن به رئیس درخصوص آماده‌سازی شهدای جدید دروغ می‌گویند و تعدادی جنازه را هر روز به صورت تکراری پاک‌سازی می‌کنند. رئیس متوجه حقیقت می‌شود و کاری از دستش برنمی‌آید. در لابه‌لای نمایش مشاهده می‌شود که از این موقعیت سوءاستفاده‌های مالی و شخصی می‌شود. سهند خیرآبادی نویسنده نمایش «غسالخونه» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به این نمایشنامه گفت: وقتی سراغ یکسری داستان‌ها و ایده‌هایی می‌روید که در ناخودآگاه جمعی مردم حضور دارد؛ قصه کمی متفاوت می‌شود. یعنی شما پیشتر می‌دانید که مخاطب با یکسری چیزها کاتارسیس خواهد داشت؛ مثلا همین داستان شهدا. و این کمی کار ما را سخت‌تر می‌کند برای نوشتن. او با بیان اینکه متن منوط به کاتارسیس‌ای است که در اجتماع و در جنگ هشت ساله وجود دارد، گفت: غافلگیری برای این کار کمی پیچیده‌تر می‌شود. اینجا چنین اتفاقی در بیرون افتاده بود و یک شمای خیلی پنهانی ازش وجود داشت که ما آن را آوردیم به یک دنیای خلاقانه و به آن بال و پر دادیم. اگرچه لفظ ایده را نمی‌شود برای آن استفاده کرد. ما یک ما به ازای بیرونی داشتیم که آن را تبدیل به نمایشنامه کردیم. خیرآبادی با بیان اینکه تئاترهای اجتماعی به خاطر ماهیت اجتماعی بودنشان طیف‌های مختلفی از مخاطب را می‌توانند با خود همراه کنند، گفت: در ژانربندی تائتر برخلاف سینما، سه ژانر بیشتر نداریم: کمدی، تراژدی و ملودرام. قاعدتا وقتی می‌خواهم ژانری را برای نوشتن انتخاب کنم ترجیح‌ام کمدی است و در کمدی این اجتماع وجود دارد، یعنی قالب کلی کمدی این اجتماع را درون خود دارد. این نمایشنامه‌نویس یادآور شد: اینکه می‌گویم این نمایش درباره دفاع مقدس نوشته شده و کمدی است باید به این اشاره کنم که کمدی 112 نوع متفاوت دارد و این یک نوع از آن و در واقع شاخه کمدی سیاه است. وقتی درباره چنین مساله‌ای می‌نویسم، چه بخواهیم یا نه اجتماع در آن وجود دارد چون کاراکترها یک ما به ازای بیرونی در جامعه دارند. خیرآبادی ادامه داد: هرچقدر هم کاراکتر من پیچیده و عجیب باشد باز هم بخش‌هایی از آن را مخاطب در اجتماع می‌تواند پیدا کند. در نتیجه مگر می‌توانیم اثر هنری خلق کنیم که خارج از اجتماع باشد؟ به نظر من محال است. چون اثر هنری نیاز به مخاطب دارد و مخاطب یک کلونی از یک اجتماع است و این دو در رابطه مستقیم با همدیگر قرار دارند. اوهماو با دعوت از مردم برای دیدن نمایش غسالخونه گفت: قطعا در تئاتر ما مسائلی هست که در تئاترهای دیگر نیست و برای همین تولید شده چون ما یکسری حرف‌هایی را می‌زنیم که پیش از این در تئاتر دیگری گفته نشده است. خیرآبادی تصریح کرد: ما در نقطه‌ای از تاریخ جنگ دست می‌گذاریم که پیش از این به آن پرداخته نشده است و شاید هم شهامتی نبوده. امروز شرایط اجتماعی ما کمی بازتر است و ما می‌توانیم راحت‌تر حرف‌مان را بزنیم. من تصمیم گرفتم روی این موضوع دست بگذارم و آن را بسط و گسترش دهم. این چیزی که گفته نشده تا به حال همان چیزهایی است که ما رویشان دست گذاشتیم. مخاطب می‌تواند دعوت شود و این یک روز خاص در یک غسالخانه در یک محیط جنگی را ببیند.  شبنم گودرزی، نادر فلاح، علی برقی، محمد حسینی، مصطفی پور‌یوسف، جوانه دلشاد، حسین سپهرنژاد، اریک قاراسمیان، اردوان اربابی، هادی محرابی و رامین پرچمی (به ترتیب حضور در صحنه) بازیگران نمایش «غسالخونه» هستند که با نویسندگی سهند خیرآبادی و کارگردانی مصطفی ملک‌مکان از 19 شهریور در تالار حافظ روی صحنه رفته است.

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ۱۲:۳۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن