تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796771130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین قانون مبارزه با قاچاق چه سالی تصویب شد؟ | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: درحالیکه کارشناسان اقتصادی معتقدند حجم واقعی اقلام قاچاق به کشور ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۲.۶ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور دفاع می کند.

به گزارش تراز ،درحالیکه کارشناسان اقتصادی معتقدند حجم واقعی اقلام قاچاق به کشور ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از ۱۲.۶ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور دفاع می کند.رید موسوی نماینده مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: کشور ما از سال های دور با پدیده قاچاق همراه بوده و سال ۱۳۱۲ اولین قانون مبارزه با قاچاق به تصویب رسیده است.  
 
بر اساس قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع رسمی است که آمار قاچاق را اعلام کند اما شخصا آمار را اعلام نمی کند بلکه دستگاههای مختلف آمار را ارائه می دهند. از سال ۹۲ تا ۹۳ آمار سعودی بوده است . امسال حدود ۱۲/۵ میلیون قاچاق داشته ایم.
 
وی افزود: با توجه به تبعات منفی اجتماعی قاچاق؛ ساختارهایی که در اقتصاد طراحی کرده ایم و تا زمانی که فرایند ها اینگونه باشد قاچاق ادامه خواهد داشت.  
 
وی افزود: بحث ما این است که کشور ما به عزم جدی در امر مبارزه با قاچاق رسیده است و مقام معظم رهبری نیز بر کاهش قاچاق و مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید داشته اند. آمار رسمی واردات ۱۸ درصدی را کاهش نشان می دهد وحقوق ورودی ما نشان دهنده کاهش ۷ درصدی تعرفه ها بوده است. میانگین کاهش تعرفه ها را  داشته ایم و در نظام جامع مالیاتی و مناطق آزاد گمرک مستقر شده و نقش مهمی در روند مبارزه داشته است. روند مبارزه وجود داشته اما مطلوب نبوده است.  
 
موسوی گفت: عزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا دیده می شود و نباید نادیده گرفته شود. سازمان گمرک زحمات زیادی در مبارزه با روند قاچاق کالا و ارز کشیده است. از سال ۹۲ به بعد تعداد ایکس ری ها در گمرک افزایش یافته است. وی گفت: رقم قابل توجهی از اسکله های دریایی ما تحت نظارت هیچ نهادی نیستند. شناورهای ما ثبت نشده اند که اینها بستر های قاچاق را فراهم می کنند. مناطق آزاد بستر قاچاق کالا هستند و رقم قابل توجهی از قاچاق کالا از طریق همین شناورها ممکن است وارد شده باشد. وی گفت: ۷۵ درصد ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی را نمی توان پذیرفت چون در رابطه با افزایش نظارت ها این رقم بالایی است.  
 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه گفت: نزدیک ۲ تا  ۲ و نیم میلیون تن قاچاق بوسیله کولبران اتفاق می افتد بقیه از طریق مبادی دیگر اتفاق می افتد. وی گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک عزم ملی می طلبد.  
 
حجم واقعی قاچاق۲۰ میلیارد دلار است نه ۱۲.۵ میلیارد دلار
 
عبدالملکی کارشناس اقتصادی با اشاره اینکه قاچاق کالا مسئله جدی است که فعلا لاینحل مانده است گفت: روند مبارزه با قاچاق کالا به کشور رو به بهبود است اما ما معتقدیم که باید با سرعت بیشتری جلوی آن را بگیریم.
 
او با تشکیک  در مورد آمار ۱۲.۵ میلیاردی قاچاق کالا به کشور افزود: به عقیده من مقدار واقعی قاچاق کالا به کشور ۲۰ میلیارد دلار است نه ۱۲.۵ میلیارد دلار، به لحاظ وجدانی هم این آمار قابل قبول نیست شاهد این ادعا هم مشکلات کشور در زمینه رکود و بیکاری است.
 
او با بیان اینکه شکاف عرضه کل و تقاضای کل بدترین روش برای ارزیابی میزان قاچاق کالا به کشور است، گفت: این روش دقیقی نیست زیرا تنها ۲ درصد خطا در این روش به معنای ۱۰ میلیارد دلار اختلاف در آمار نهایی است، روش منطقی این است که کشورهای جهان آمار رسمی شان در مورد صادرات کالا به ایران را با آمار گمرک مقایسه کینم.
 
عبدالملکی در ادامه افزود: گمرک اعلام می کند که آمار ورود و خروج اقلام را دارد و در کنار آن آمار کوله بران را هم دارد، حال چرا گمرک آمار کانتینرهای ورودی و خروجی به کشور را به صورت شفاف اعلام نمی کند؟
 
این کارشناس اقتصادی گفت: این عدم شفافیت به خوبی نشان می دهد که نزدیک به ۷۵ درصد قاچاق اقلام به کشور از مبادی اصلی است، این درحالیست که این آمار توسط دستگاه داخلی قابل کنترل است، حال مسئولین جواب دهند.
 
او با بیان اینکه ترخیص کنندگان حرفه ای اقلام قاچار با دریافت مبالغی قادرند این اقلام قاچاق را از گمرک ترخیص کنند، افزود: آنچه که قاچاق را به مسئله جدی تبدیل کرده موضوعات فنی مانند ایکس ری و غیره نیست بلکه آن عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالاست است که در دولت وجود ندارد، و ذکر آمار ۱۲.۵ میلیارد دلار عملا پاک کردن صورت مسئله است.
 
۷۰ درصد قاچاق ناشی از سوءاستفاده از رویه‌های قانونی است
 
خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا مهمان تلفنی برنامه با اشاره به ۲۴ روش علمی برای برآرود اقتصاد پنهان در دنیا وجود دارد، گفت: اقتصاد پنهان اقتصادی است که آمار آن در هیچ جایی ثبت نمی شود ولی در حقیقت وجود دارد.  
 
او افزود: دقیق ترین روشهای ارزیابی اقتصاد پنهان در دنیا که ضریب خطای کمی هم دارد روش برآورد بین عرضه و تقاضا است، که این امر در دستگاه های مختلف از جمله در بانک مرکزی و مرکز آمار و غیره دائما درحال رصد است.
 
خورشیدی با بیان اینکه این ستاد در سنوات گذشته تلاش کرده تا حجم قاچاق در کشور را برآورد کند کفت: حجم کل این اقتصاد پنهان براساس برآرودهای دقیقی که صورت گرفته است رقم ۱۲.۶ میلیارد دلار در سال ۹۵ بوده است، که این رقم بسیار بزرگی است و به معنای وجود وفور یک چنین اقلام قاچاقی در جای جای کشور است.
 
به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا دولت یازدهم با مجموعه اقداماتی که انجام داده توانسته روند ورود اقلام قاچاق به کشور را کند کند.
 
او با بیان اینکه بررسی اقلام در این ستاد به صورت کالا به کالا است، از ۱۸ گروه کالایی اساسی قاچاق به کشور خبر داد و افزود: آمارهای این ۱۸ کالا بسیار دقیق است و آمار این کالا را به صورت دقیق پایش می کنیم.
 
او با انتقاد از روش تفاضل صادارت اقلام سایر کشورها با واردات کشورمقصد به عنوان شیوه ای نامناسب برای ارزیابی میزان حجم قاچاق کالا به کشور گفت: در مجموع معافیت های قانونی برای واردات کالا به کشور، ما به عدد ۹ میلیارد دلار می رسیم  که از این میزان باید ۲ میلیارد دلارش به صورت قانونی وارد و ۷ میلیارد دلار مابقی به صورت معافیتی وارد کشور می شود که در هیچ جایی هم ثبت نمی شود.
 
خورشیدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم اقلام قاچاق فعلی به کشور نتیجه سوء استفاده از همین رویه هاست، گفت: برآورد حجم اقلام قاچاق به کشور سناریو محور است، متاسفانه گمرک در سال ۹۴ براساس مدلی که از سوی آقای عبدالملکی به عنوان روشی دقیق برای ارزیابی میزان قاچاق کالا به کشور مطرح می شود به حجم ۷ میلیارد دلار اقلام قاچاق به کشور رسید درحالی که حجم واقعی واردات کالای قاچاق به کشور ۱۵ میلیارد دلار بوده است.
 
به گفته خورشیدی ستاد روی نظرات کارشناسی و اطلاعات موجود برآورد دقیقی دارد و بر اساس اطلاعات دقیق، در نظر گرفتن همه متغیرها و مداخلات مختلف به عدد دقیق ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده است.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالابا بیان اینکه حداکثر کالایی که در سال ۹۵ به صورت قاچاق وارد کشور شده کمی بیشتر از ۳۰ درصد و از مبادی اصلی بوده است گفت: این میزان حدودا ۴ میلیارد دلار است و مابقی اقلام قاچاق از سایر مبادی، خلا های مرزی، کوله بری، ته لنجی، تجارت چمدانی و غیره وارد کشور شده است.
 
او افزود: امروز قاچاق ته لنجی سازمان یافته است که بنام کوله بر و به کام قاچاقچی دانه درشت تمام می شود.  
 
مولفه های اقتصادی موید کاهش ۵۰ درصدی قاچاق نیست
 
ساسان شاهویسی کارشناس اقتصادی در ارتباط تلفنی گفت: در برآوردها برای محاسبه قاچاق کالا تفاوت زیادی در الگوها بخصوص الگوهای اقلیمی وجود دارد. یک متغیر بزرگ بعنوان کاهنده در اقتصاد به نام رکود وجود دارد بنابراین نباید بگوییم که چون نرخ رکود کاهش پیدا کرده نرخ قاچاق کاهش یافته است. در نگاه دقیق آمارها مشخص می شود.  
 
وی گفت: نرخ بالاتر باید مد نظر باشد چون مولفه های موجود نشاندهنده کاهش ۵۰ درصدی قاچاق نیست. کاهش ۵۰ درصدی در یک دوره ۴ ساله عدد معقولی نیست.  
 
شاهویسی درباره میزان واردات کالای قاچاق گفت: به جهت حفظ منافع ملی باید خوشحال باشیم که آسیب های اقتصادی برطرف شده باشد. واقعیت این است که بخش عمده ای از آسیب شناسی قاچاق به قابلیت های برمی گردد. اگر یکبار یکی از خودروهای لوکس را آتش بزنند قاچاقچی متوجه می شود که برخورد ها جدی است.


منبع: خبرگزاری صدا وسیما

اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 4 مرداد 1396 - 12:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن