محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829612851
علیزاده : اتفاقهای خوب در موسیقی و تئاتر تکرار نمی شوند
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: علیزاده : اتفاقهای خوب در موسیقی و تئاتر تکرار نمی شوند
نشست خبری سینمایی آلبوم غمنومه فریدون با نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی و هماهنگ سازی حسین علیزاده عصر شنبه 31 تیر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین علیزاده ، پیمان قدیمی ، حبیب رضایی و صابر ابر در این نشست خبری حضور داشتند. حسین علیزاده با اشاره به همکاری خود با این پروژه صوتی گفت: پیمان قدیمی 4 سال پیش به من مراجعه کردو گفت می خواهد تعدادی از آموزه های من برای انتشار این آلبوم استفاده کند اما من وقتی متن غمنومه فریدون را دیدیم به او پیشنهاد دادم که به جای موسیقی انتخابی برای این کار موسیقی بسازم. علیزاده با بیان اینکه این پروژه استعداد تئاتر و انیمیشن دارد و در مراحل روی این موارد کار خواهد شد گفت: غمنومه فریدون باعث شد یک خانواده هنری تشکیل شود در واقع این پروژه وجه اشتراک همه ما شد حتی امروز که در مراسم رونمایی همدیگر را می دیدیم با دیالوگ های غمنومه با همدیگر حرف می زدیم. به طوری که صابر ابر را فریدون صدا می زدیم. این چند سال همکاری روی این پروژه باعث شد که رابطه جالبی بین ما پیش بیاید. علیزاده یادآور شد: در ایران می گویند کار گروهی کردن سخت است و همه خواه ناخواه فکر می کنند که تا آخر کار نمی شود به صورت گروهی ادامه داد یا حساسیت دارند که باید در ابتدا قرارداد خسته شود اما در غمنومه فریدون احتیاجی به این کار ها نبود وقتی متن را خواندیم حس می کردیم متنی که اجدادمان با آن زندگی کردند. این حس ما را با هم مشارکت کرد و برای این پروژه طبق قراردادی بجز احساس و عاطفه دور هم جمع نشدیم. و به دلیل پیوند ودوستی خوبی که بین ما ایجاد شد اولین شنونده های این اثر خودمان بودیم. چون خاطرات خود را با این اثر رقم می زنیم. این آهنگ ساز و موسیقی ساز در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در رابطه با شباهت این اثر با شرح قصه بیژن مفید گفت: من در فیلم مستندی که درباره این اثر شاهکار و جاودانه و همچنین خالق آن بیژن مفید ساخته شده بود حرف زده ام و می خواهم همان جملات را امروز تکرار کنم. وقتی اتفاق خوبی به خصوص در تئاتر و موسیقی رخ می دهد دیگر تکرار نمی شود و شاهد یک انقطاع تاریخی در این زمینه هستیم. وقتی اثر خوبی تولید می شود آن اثر با همان هنرمند تمام می شود . علیزاده ادامه داد: حیف بود که شرح قصه و ادبیات عامیانه و بیان مسایل اجتماعی با زبان عامیانه در شرح قصه وجود داشت به فراموشی سپرده شود معتقدم برنامه فریدون تقلیدی نیست بلکه ادامه روند و به روز شدن آن از نظر موسیقی و متن است . علیزاده همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به تاخیری که در اجرای نمایشی این اثر پیش آمد گفت: قرار بود نمایش غمنومه فریدون هم زمان با انتشار آلبوم شنیداری آن باشد اما علت تاخیر شاید به دلیل وسواس همه گروه بود که به تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای موسیقی در شکل تئاتر این اثر بود. معتقدم اجرای زنده موسیقی در شکل تئاتر این پروژه جذاب تر است اما اشکالات فنی و ترافیک سالن مورد نظر باعث شد که آلبوم شنیداری غمنومه فریدون را زودتر منتشر کنیم تا بتوانیم به زودی نمایش آن را نیز روی صحنه ببریم. علیزاده همچنین درباره با موسیقی این آلبوم و ساز بندی های آن گفت: این پروژه به صورت خودکار به ما دیکته می کرد که باید به چه صورت باشد با توجه به کمرنگ شدن فرهنگ خودی و هیجان های نسل جوان برای اداره کارها و تاثیر فرهنگ غربی فکر کردیم باید کاری بکنیم که صحنه های زندگی خودمان به عنوان مردم ایران داخل صحنه برود. این آهنگ ساز و موسیقی دان با اشاره به اینکه وقتی موسیقی این آلبوم را گوش می دهیم ممکن است فکر کنیم در آن تعزیه به چشم می خورد گفت: صحنه هایی از کار حالت موسیقی تعزیه و یا زورخانه ای را به ما دیکته می کرد . در این اثر هیچ چیزی غیر خودی نبود معتقدم حتی مخاطبان اگر غمنومه فریدون را گوش کنند می توانند دستگاههای موسیقی ایرانی را یاد بگیرند به دلیل این که دستگاههای موسیقی به کار رفته در این اثر بسیار متنوع است. علیزاده با بیان اینکه کلمات فارسی و جملات مخابره ای در این اثر شنیداری به گویش مردم نزدیک است ادامه داد: موسیقی کار هم از این فرهنگ می آید و در آن از سازهای ایرانی استفاده شده است . علیزاده در پاسخ به سوال خبرنگاری که او را فریدون موسیقی ایران خطاب کرده بود با لحن طنزآمیز گفت: خدا نکند من فریدون باشم چون فریدون در نهایت اعدام می شود! او همچنین با اشاره به حضور مرتضی احمدی در این اثر گفت: هروقت اسم مرتضی احمدی را می شنوم از شوق گریه ام می گیرد و هیچ وقت فکر نمی کنم که جایش خالی است چون همیشه حضور دارد. این آهنگ ساز با اشاره به موسیقی محاوره ای قبلا سابقه یادی بود که اشعار کلاسیک با موسیقی کار شود اما اغلب با موسیقی بوده که در خور این ادبیات کلاسیک نبوده است . علیزاده خاطرنشان کرد: بعضی سریال ها می بینید که به زور می خواهند لحن شان را ادبی کنند اما تماشاگر هیچ رابطه ای با آن برقرار نمی کنند در واقع هر چه سعی می کند زبان ادبیات فاخر را بیشتر استفاده کنند از مردم دورتر می شوند. او ادامه داد: زبان محاوره و متداول مرددم به اندازه کافی زیبایی دارد و مثل ها و ضرب المثل در این باره ارتباط نزدیکی با آدم ها دارد در واقع مردم با ادبیات کلاسیک با یکدیگر صحبت نمی کنند مگر اینکه کسی بخواهد در ابراز احساساتش با دیگری با یک اثری مثل حافظ صحبت کند.در غمنومه فریدون موسیقی کاملا جدی است و در کنار زبان محاوره ای متن نتیجه خوبی داده است. علیزاده با بیان اینکه در موسیقی پاپ استفاده از اشعار کلاسیک را زیاد دیده ایم اما این موسیقی ماندگار نشده است اشاره ای به اپراهای عروسکی از اشعار مولانا ، خیام ساخته می شود گفت: این اشعار موسیقی زیبا و خوبی دارند اما وقتی اشعار به طور مثال خیام در هیبت یک عروسک خوانده می شود بدلیل محدودیت های حرکتی که دارد مردم با آن ارتباط برقرار نمی کنند . علیزاده ادامه داد: معتقدم ترانه سراییان ما می توانند شعر و ترانه ای بگویند که به درد موسیقی فاخر بخورد اما زبانش محاوره باشد. او همچنین با اشاره به حضور سه خواننده تک خوان در این اثر شنیداری گفت: پوریا اخواص ، علیرضا برنجیان و داریوش کاظمی سه خواننده غمنومه فریدون هستند در ترکیب خواننده های این اثر تلاش کردم تنها از تهران انتخاب نکنم به طور مثال علیرضا برنجیان اهل کرمانشاه و داریوش کاظمی اهل گرگان است . علیزاده همچنین با اشاره به این که روایت ها در غمنومه فریدون کمی تغییر داده است گفت: حس می کردم سایه غم این کار زیاد شده است در نتیجه از خانم ژاله علو دعوت به کار شد و شعرهای راوی دیگر را هم کمی رنگین تر کردم . آهنگ ساز غمنومه فریدون در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل ویژگی های متن احتیاج به تک خوان زن نداشتیم گفت: انگار در ذهن ما همه چیز طوری متولد می شود که مجاز باشد اما از حضور خوانندگان زن در آوازهای جمعی استفاده کردیم. پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان غمنومه فریدون در رابطه با این اثر گفت: در این حین حرکتم به سمت ادبیات کوچه و نوشتن این قصه بازگشت به اتفاقی شفاهی بود که در دهه ۳۰ در ادبیات ایران رخ داده و بعد فراموش شده بود. مهمترین این اتفاقها در تلاش احمد شاملو و ادبیات کوچه و نگارشهای از این دست مانند قصه پریا، به علی گفت مادرش... و همچنین ضبط مثلهای صادق هدایت بود. قدیمی ادامه داد: فکر میکردم باید به این ادبیات بازگشت و در این راستا شرح قصه را هم مطالعه کردم اما غمنومه فریدون یک بازگشت به ادبیات محاورهای است. این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: بلایی که بسر ادبیات فارسی در حوزه محاوره آمده است نوع تدریس ادبیات در نظام آموزشی کشور است.در این راستا نظام اموزشی به سمت ادبیات سخت رفته و یا از ان طرف به شدت محاورهای شده است و توازنی به این دو برقرار نیست. به طوری که عدهای فکر میکنند باید شعر حافظ را هم ترجمه کنند در حالی که زبان فارسی دارد. غمنومه فریدون یک آشنایی زدایی از این گونه ادبیات ا ست. او همچنین در رابطه با بخش نمایشی این اثر گفت: بخش نمایشی غمنومه فریدون در سکوت خبری پیشرفت کرده و ادامه یافته و شاهد اتفاقات ویژهای در آن خواهید بود که حتما اطلاع رسانی خواهد شد. قدیمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم این جریان آن را وابسته به ذوق و سلیقه کسان دیگری دانست که در این حوزه ورود میکنند و گفت: غمنومه حاصل پژوهش من در ادبیات و یک پروسه و زیست جریان چهارساله بود اگر باز هم این جریان بر من و جامعهام بگذرد آنرا دوباره تکرار خواهم کرد. حبیب رضایی نقش خوان و تهیه کننده غمنومه فریدون نیز در این نشست با بیان اینکه اثر شنیداری غمنومه فریدون به تنهایی و جدا از اتفاق نمایشیاش جایگاه خاص خود را دارد گفت: غمنومه فریدون وقتی با حضور پیمان قدیمی و نیما دهقانی کلید خورد مانند تکه زمینی با یک اطاقک بود اما وقتی حسین علیزاده در آن حضور پیدا کرد تبدیل به اتوبان شش باند شد و ناگهان جلو پیدا کرد و برای خودما هم شگفت انگیز و جذاب شد. نیما دهقانی کارگردان نمایشی این پروژه نیز با بیان اینکه غمنومه فریدون سبک خودش را دارد و قائم به ذات است گفت: این اثر نه یک اپرا تئاتر است و نه یک نمایش رادیویی بلکه تجربهای برای اولین بار آن را اجرا کردیم و در آن از تکنیکها تئاتری استفاده کردیم. او خاطرنشان کرد: غمنومه فریدون یک شعر بود و زیبایی و جذابیتش به شعر بودنش سعی کردیم این پروژه را به صورت تئاتری تمرین کنیم و به دست آقای علیزاده بسپاریم که بر روی آن رنگ بپاشد. صابر ابر نقش خوان فریدون در این پروژه نیز گفت: جمع شدن گروهی برای بخش نمایشی این پروژه برای من تجربهای تکرار نشدنی بود به نظر من ویژگی این متن به دلیل تاثیرش و حال خوبی که دارد. این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: امروز جای خالی افرادی حس میشود میخواهم از مرتضی احمدی یادی کنم که سهم بزرگی در این پروژه داشت و انرژیاش همیشه کنار ما خواهد بود. ابر ادامه داد: در این پروژه همه زحمت میکشیدند تاشان مخاطب حفظ شود آنچه در ایران مهم است این است که باید سلیقه مخاطب تغییر کند و هر کس هرچه میتواند باید در این زمینه انجام دهد. اگر حسین علیزاده سخت و با وسواس کار میکند برای این است که میخواهد گوشها خوش سلیقه بار بیایند. بخش نمایشی هم سعی کرده تا سهم خود را در ایجاد این خوش سلیقگی ایفاکند. این خبر از ساعت 19 الی ساعت 21 بروزرسانی شد
۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ۱۹:۵۶:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
حاج احمدآقا سیگارى دود کرد و گفت: جلوی امام جرأت نمیکنم!/حاج احمدآقا بادگیر خوبی برای امام بود و از این بابت
عزتالله ضرغامی نوشت حاج احمدآقا سیگارى دود کرد و گفت جلوی امام جرأت نمیکنم حاج احمدآقا بادگیر خوبی برای امام بود و از این بابت هم سختی کشید عزتالله ضرغامی نوشت یک راست با موتور از نازیآباد تا جماران زیر باران شدید برای ملاقات با حاج احمد آقا به بیت امام ره رفتیم حاج احجز کارگردان و آهنگساز کسی نمیتواند موسیقی نمایش را تائید کند/شمس و مولانا خودشان میخواهند «شمس پرنده» اجرا ش
پری صابری جز کارگردان و آهنگساز کسی نمیتواند موسیقی نمایش را تائید کند شمس و مولانا خودشان میخواهند شمس پرنده اجرا شود سیروس اسنقی بازیگر نمایش شمس پرنده گفت قطعا همه گروههای حرفهای کارشان را بلد هستند وقتی در شمس پرنده آهنگساز و کارگردان نمایش به عنوان دو مهره اصلی کنااستقبال کرمانی ها از بخش عمومی جشنواره موسیقی نواحی/ بلوغی در شیوه برگزاری جشنواره دیده نمی شود
استقبال کرمانی ها از بخش عمومی جشنواره موسیقی نواحی بلوغی در شیوه برگزاری جشنواره دیده نمی شود با وجود تمام تلاش هایی که از سوی مسئولان برای برگزاری مناسب دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صوت گرفته اما به نظر می رسد این جشنواره در دهمین دوره خود همچنان با برخی مشکلات ساده و ابتدتئاتر منجی نمیخواهد؛ تئاتر خود نجاتدهنده است
نگاهی به نمایش اعتراف تئاتر منجی نمیخواهد تئاتر خود نجاتدهنده است شهاب حسینی میگفت منجی تئاتر است و آمده تئاتر را نجات دهد اما آنچه روی صحنه است با وجود فروش بالایش نشان از بیکتاب بودن این مسیح خودخوانده میدهد منجی تفاوت مدیومها را نمیداند و آنچه نشانمان میدهد ملغمهاز سینمایی که با افرادش با بیرحمی رفتار میشود، نمیتوان توقع آثار خوب داشت/برخی فیلمها با یک تلفن پایین ک
در هفتیمن شب کارگردانان سینمای ایران مطرح شد از سینمایی که با افرادش با بیرحمی رفتار میشود نمیتوان توقع آثار خوب داشت برخی فیلمها با یک تلفن پایین کشیده میشوند امنیت حق سینماگران است عکس هفتمین شب کارگردانان سینمای ایران با حضور وزیر ارشاد و معاون سینمایی او در پردیس گالنمیدانستم صدای خوبی دارم/با رادیو هفت جسارت یک کار تازه را پیدا کردم
مسعود فروتن نمیدانستم صدای خوبی دارم با رادیو هفت جسارت یک کار تازه را پیدا کردم مسعود فروتن گفت یکبار منصور ضابطیان کار در رادیو هفت را به من پیشنهاد داد و از آنجا بود که متوجه شدم چه قابلیتی دارم و جسارت یک کار تازه را پیدا کردم به گزارش ایلنا نشست معرفی کتاب گویای «وقتی جامعه از قتل آتنا دچار درد شدید نمیشود یعنی بحران اخلاق در جامعه وجود دارد/ تئاتر هم مانند سینما باید از
سیدرضا صالحیامیری وقتی جامعه از قتل آتنا دچار درد شدید نمیشود یعنی بحران اخلاق در جامعه وجود دارد تئاتر هم مانند سینما باید از مرزها خارج شود صالحی امیری با طرح این موضوع که گفتمان تئاتر در دهه چهارم منطبق بر چه اصولی باید سامان داده شود گفت چالش بزرگ جامعه ما چالش اخلاقی ایک قرن موسیقی در اصفهان؛ صدایی که هرگز خاموش نمیشود (+فیلم)
یک قرن موسیقی در اصفهان صدایی که هرگز خاموش نمیشود فیلم موسیقی در اصفهان یکهتاز بوده است و یکهتازان موسیقی اصفهان نامداران فرهنگ و هنر ایران هستند اصفهان را با موسیقیاش هم میشناسند تاریخ انتشار ۲۰ ۲۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 08 July 2017مهدی کلهر در نشست «مدیریت موسیقی بعد از انقلاب» عنوان کرد موسیقی پا به پای انقلاب حرکت کرده است/ موس
مهدی کلهر در نشست مدیریت موسیقی بعد از انقلاب عنوان کردموسیقی پا به پای انقلاب حرکت کرده است موسیقی ضد استکباری را نمیتوان در جامعه استکبارپذیر تولید کرد مهدی کلهر گفت موسیقی ضد استکباری همانند موسیقی انقلابی در جامعه معنا دارد اما باید توجه کرد که موسیقی ضد استکباری را نمیتعراقچی: موضوع مهاجرت و پناهجویان سوژه خوبی برای هنرمندان تئاتر است
عراقچی موضوع مهاجرت و پناهجویان سوژه خوبی برای هنرمندان تئاتر است تهران - ایرنا - معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت هنر تئاتر گفت که هنرمندان می توانند به موضوع شرایط سخت مهاجرت و پیامدهای دشوار آن بپردازند به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجموعه تئات-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها