محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829593326
جای خالی زنگ سینما در مدارس
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فریال بهزاد، از نامهای شناخته شده در عرصه سینمای کودک و نوجوان است و او را با فیلمهایی چون کاکلی، دره شاپرکها و مرد نامرئی به یاد میآوریم. او و همسر هنرمندش، غلامرضا آزادی باوجود وضعیت نابسامان سینمای کودک و نوجوان همچنان با عشق و علاقه برای بچهها کار میکنند. در سالروز تولد فریال بهزاد، سراغ این کارگردان رفتیم و با او درباره ریشه این عشق و علاقه به سینمای کودک و تفاوتهای ادبیات و سینمای کودک ایران با جهان همکلام شدیم.
این همه عشق و علاقه به سینمای کودک از کجا ریشه میگیرد؟ فکر میکنم همه مادران سینماگری که به خواستههای کودکشان توجه دارند و در زمینه مسائل فرهنگی دغدغهمند هستند، این علاقه را داشته باشند، ضمن این که بخشی از این عشق و علاقه هم ریشه در دوران کودکی دارد و به زمانی برمیگردد که کتابهای فانتزی و مصور کودکان را زیاد میخواندم؛ کتابهایی که پدرم برایم میخرید. از مجموعه کتابهای مورد علاقهام، قصههای خوب برای بچههای خوب (مهدی آذریزدی) بود. چون مقولههای تخیل و فانتزی را دوست داشتم، از همان زمان این علاقه به کار در زمینه کودک در من به وجود آمد. بیشتر شخصیت بچهها از همین تخیلها و فانتزیهایشان شکل میگیرد. بعدها در بزرگسالی این علاقه را با انگیزه پیگیری کردم و با دیدن نیازهای فرهنگی که در بچههایم میدیدم، حس کردم بهتر است در این زمینه کار کنم. متاسفانه بچههای ما با فیلم و سریالها و کارتونهای خارجی که میبینند، بیشتر با فرهنگ غرب آشنا شدهاند تا با فرهنگ و ادبیات و قصههای خودمان. بنابراین تصمیم گرفتم با کار در زمینه سینمای کودک هم باعث آشنایی بچهها با فرهنگ ایرانی شوم و هم با این قصههای زیبا و نغز برگرفته از ادبیات کهن که حاوی پیامهای خوب است، به سرگرمی آنها توجه کنم. کودکی خودتان چطور و در کجا گذشت؟ ما در خانه پدربزرگ در گرگان زندگی میکردیم؛ جایی که همه دخترخالهها و پسرخالهها دور هم بودیم. بیشتر وقتها برای تفریح همراه خانواده به جنگلهای اطراف شهر میرفتیم و بزرگترها وقتی برای پیادهروی میرفتند، ما بچهها را هم با خودشان میبردند. بچه آرامی بودید یا شیطان؟! (میخندد) بچه شیطانی نبودم. بیشتر آرام و کتابخوان بودم. آن موقع سینما هم میرفتید؟ در مدرسه ما یک روز در هفته، کارتونهای معروف آن زمان را نشان میدادند. جادوی سینما برای من که بچه بودم، خیلی جذاب بود. آن موقع چیزی از تکنیک سرم نمیشد، اما از ماجراها و تعقیب و گریزهای آن فیلمها و کارتونها خوشم میآمد. یادآوری این خاطره، دوباره این موضوع را پیش میکشد که کاش ساعتی به نام زنگ سینما برای بچهها در مدارس وجود داشت تا فیلمهایی متناسب با سن خودشان ببینند. متاسفانه هنوز نتوانستیم این موضوع را به کرسی بنشانیم. البته تحقق این موضوع، نیاز به حرکت و حمایتی همه جانبه و بویژه عزمی جدی از طرف آموزش و پرورش دارد. بله. فکر میکنم این موضوع میتواند نقش مهمی در به کارگیری تخیل و شکلگیری شخصیت بچهها داشته باشد. دیدن فیلمهای خوب میتواند تاثیرات مثبتی روی بچهها بگذارد و حتی آنها برای شغل آینده خود، علاقه و انگیزهای جدی پیدا کنند، اما اگر این اتفاق نیفتد، همه چیز در آینده تحت تاثیر عوامل محیطی خواهد بود. به نظر میآید، بخشی از انفعال فعلی سینمای کودک و نوجوان، ناشی از ادبیات کمرمق کودک و نوجوان است. باوجود تولید نوشتاری، اما انگار کمتر کتابی واقعا کودک و نوجوان ایرانی را برای خرید و خواندن سر ذوق میآورد. طبیعتا این وضعیت بر سینما هم اثر میگذارد و کمتر اثر خوب و جذابی برای اقتباس وجود دارد. این موضوع هم مطرح است و ادبیات کودک ما خیلی قوی نیست. البته ما کتابهایی مثل مرزبان نامه و کلیله و دمنه را داریم که قصههایی برای کودکان دارند، اما هیچوقت برای کودکان امروزی به روز نشدهاند، ضمن این که بیشتر ادبیات ما در زمینه کودک، شفاهی بوده، مثل قصههایی که مادربزرگها برای نوه هایشان میگفتند و سینه به سینه به نسلهای بعدی رسید، اما از لحاظ مکتوب، تعداد کتابهای جذاب کودکانه ما خیلی کم است. مثلا وقتی این موضوع را با ادبیات و سینمای کودک و نوجوان آمریکا مقایسه میکنیم، میبینیم سری کتابهای هری پاتر نوشته جی کی رولینگ با استقبالی فوقالعاده روبهرو میشوند و بعد هم برای مجموعه فیلمهای اقتباسی آن هم این اتفاق میافتد. اما اینجا چنین خبری نیست. به هرحال جی کی رولینگ هم از همان تخیل و فانتزی استفاده کرده که این همه مورد استقبال بچهها قرار گرفته است. یکی از تفاوتهای اساسی اینجا با آنجا این است که آنها از تکنیک ساخت آن حجم از تخیل و فانتزی بهرهمندند و فناوری تصویری کردن آن نوشتهها را دارند. هیچ چیزی در آنجا نیست که تخیل بشود و آنها نتوانند آن را تصویر کنند؛ اما در ایران در حد سینمای اجتماعی و روزمره ماندهایم و از نظر تکنیکی فراتر از آن نرفتهایم. درحالی ما هم سرمایه و هم آدمهایی را داریم که بروند به آن تکنیکها دست پیدا کنند. این مساله باعث میشود نویسندهها هم موقع نوشتن به اجرای آن در سینمای ایران فکر کنند و دستشان در تخیل و فانتزی بسته باشد. بله، در این شرایط آنها هم خیلی محدود میشوند. من خودم با تخیل و فانتزی کارم را شروع کردم و در دهههای 60 و 70 هم باتوجه به بضاعت سینمای ایران کارهایی انجام دادیم، اما در ادامه بهدلیل همین ضعف و محدودیت فناوری چندان نمیشد در این زمینه کارهایی ویژه ارائه کرد. بچههای الان به منابعی دسترسی دارند و همه فیلمهای روز دنیا را میبینند و توقعشان بسیار بالا رفته، اما ما نمیتوانیم با فیلمهای آنها رقابت کنیم. سینمای ایران باید اتفاقا بهترین تکنیک را در سینمای کودک استفاده کند، نه اینکه فکر کند چون این فیلمها متعلق به سینمای کودک است و بچهها چندان متوجه نمیشوند، چندان نباید به تکنیک اهمیت داد. اتفاقا بچهها خیلی باهوشند و زود متوجه میشوند که اشکال تکنیکی فیلمهای ما کجاست. ما یکجایی جا ماندهایم، برای همین سینمای ایران ژانرهای محدودی دارد و خیلی نمیتوانیم در زمینه سینمای وحشت، سینمای فانتزی و سینمای علمی ـ تخیلی کار کنیم. با این شرایط اگر نویسندهای هم باشد که داستانها و فیلمنامههایی در این زمینه بنویسد، نمیتوانیم آنها را به تصویر بکشیم. وقتی بچهها «هری پاتر» را میبینند، توقعشان بالا میرود و دیگر نمیشود با خاله سوسکه سرشان را گرم کرد! (میخندد) این سوال البته بحث مفصلی را میطلبد، اما کدوار و به اختصار بگویید چه کنیم که سینمای کودک دوباره روزهای خوشی را داشته باشد. متاسفانه سینمای کودک به یکسری حرف و سخن و آرزو محدود شده و هیچکس برای نجات این سینما دست به اقدامی عملی نمیزند. هیچ استراتژی و هدفی در سینمای کودک وجود ندارد که مثلا بگویند این سینما باید در 10 سال آینده به اینجا برسد. درحالیکه سینمای کودک باید آینده نگر و هدفمند باشد. راستی از بچههایتان، سپهر و پیام چه خبر که هر دو زمانی در تلویزیون و سینما بازی میکردند؟ پیام و سپهر خارج از کشور زندگی میکنند، اما گاهی برای فعالیتهای سینمایی میآیند. پیام فیلمبرداری فیلمهای «قبیله من» و «سندباد و سارا» (هر دو به کارگردانی غلامرضا آزادی) را به عهده داشت و سپهر هم در دو فیلم دستیار فیلمبردار بود. سپهر ـ بازیگر آثاری چون سیب خنده، عزیزم من کوک نیستم و یکی بود یکی نبود ـ دیگر تصمیم گرفته، پشت صحنه برود و دیگر بازی نکند. پیام هم که از اول خیلی عاشق بازیگری نبود. همیشه در طول زندگی بچههایم را آزاد گذاشتم تا انتخاب خودشان را داشته باشند. دوست نداشتم چیزی را به آنها تحمیل کنم. به نظرم نباید بچهها را بهخاطر خواستههای خودمان تحت فشار بگذاریم و مثلا بگوییم تو حتما باید پزشک شوی، شاید بچه اصلا این حرفه را دوست نداشته باشد. غلامرضا آزادی؛ همسر، همکار و همراهی همیشگی آقای آزادی همیشه مشوق خیلی خوبی برایم بوده و هست و شاید اگر ایشان همسر من نبود، نمیتوانستم فیلم سینمایی بسازم و به عشقم در این زمینه برسم. او همیشه برای کارها جلوتر از من حرکت میکند و به من انگیزه میدهد. خوشحالم که با حضور و کمک موثر وی توانستم فیلمهایی هرچند کوچک برای بچههای سرزمینم بسازم. علی رستگار
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 ساعت 10:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]
صفحات پیشنهادی
پیشنهاد ایجاد «زنگ سینما» در مدارس
پیشنهاد ایجاد زنگ سینما در مدارس کارگردان فیلم چهل کچل گفت ما ۳۰۰ هزار لیتر آب از رودخانه به صورت باران در آوردیم و دوباره به همانجا بر گرداندیم اما عدهای بدون آگاهی ما را متهم به تخریب محیط زیست کردند به گزارش فرهنگ نیوز نشست خبری فیلم «چهل کچل» با حضور مهد"قهرمانان کوچک" به جای "قاتل اهلی" به سینماها میآید/ "قاتل اهلی" در اکرانهای پ
"قهرمانان کوچک" به جای "قاتل اهلی" به سینماها میآید "قاتل اهلی" در اکرانهای پاییزی قرار گرفت 10 تیر ماه بود که خبر اکران قاتل اهلی در گروه آزادی از روز 15 مهر ماه در رسانهها منتشر شد ولی امروز خبر دیگری مبنی بر تعویق زمان اکران این فیلم منتشر شرئیس سازمان سینمایی: انجمن سینمای جوانان نیازمند بازنگری است
رئیس سازمان سینمایی انجمن سینمای جوانان نیازمند بازنگری است تهران - ایرنا - رئیس سازمان سینمایی گفت به میزانی که تکنولوژی پیشرفت کرده و فیلمسازی تسهیل شده و به میزانی که جوان در کشور ما زیاد شده است سینمای جوانان هم نیازمند بازنگری بوده و هست به گزارش ایرنا از انجمن سینمای ججای خالی جشنواره «کُر»در کشور/موسیقی کلاسیک در ایران طرفدار ندارد
سرپرست گروه آداک جای خالی جشنواره کُر در کشور موسیقی کلاسیک در ایران طرفدار ندارد سرپرست گروه کُر آداک معتقد است جای برگزاری جشنواره تخصصی ویژه موسیقی کُر در کشور خالی است و همچنین برای معرفی موسیقی کلاسیک به مردم فعالیتی انجام نشده است به گزارش فرهنگ نیوز گروه «آجای صنایع دستی در مناظره ها خالی است/رشد 36 درصدی صادرات صنایع دستی در سال گذشته
معاون سازمان میراث فرهنگی جای صنایع دستی در مناظره ها خالی است رشد 36 درصدی صادرات صنایع دستی در سال گذشته تهران - ایرنا - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از رشدی 36 درصدی صادرات صنایع دستی در سال گذشته خبر داد و گفت جای صنایع دستی کشور در استودیوی منزنگ خطر برای فیلمهای غیرسینمایی کودک به صدا درآمده/نکوداشت کیارستمی و معلم دراصفهان
در نشست خبری سی امین جشنواره فیلم کودک مطرح شد زنگ خطر برای فیلمهای غیرسینمایی کودک به صدا درآمده نکوداشت کیارستمی و معلم دراصفهان علیرضا رضاداد از برگزاری نکوداشت عباس کیارستمی و علی معلم و همچنین بزرگداشت رسول صدرعاملی و مرضیه محبوب در اصفهان خبر داد به گزارش خبرنگار ایلناجای خالی راهبرد نشر برای کارآفرینی/ آموزش اشتغال از کودکی
نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان تاکید کرد جای خالی راهبرد نشر برای کارآفرینی آموزش اشتغال از کودکی تهران- ایرنا- نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان گفت کارآفرینی اشتغال و مشارکت گروهی در کار باید از طریق تولید محتوا و از دوران کودکی به افراد آموزش داده شود علی محمدپورجای خالی حوزه «فرهنگ» در مناظرهها
جای خالی حوزه فرهنگ در مناظرهها تهران- ایرنا- گستره فرهنگ از عمق و مولفه های بیشتری نسبت به عرصه های دیگر برخوردار است از این رو جای خالی موضوع فرهنگی در میان مناظره ها دیده می شود به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا صداوسیما طبق مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات برنامهیک جایزه مهم سینمایی به «تام هنکس» تعلق میگیرد - ایسنا
تام هنکس بازیگر برنده دو جایزه اسکار از جشنواره فیلم پالم اسپرینگز آمریکا جایزه دستاورد سینمایی دریافت میکند به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر تام هنکس روز دوم ژانویه با حضور در جشنواره فیلم پالم اسپرینگز جایزه دستاورد آیکون این رویداد سینمایی را دریافت خواهدزنگ سپاس معلم در مدارس استان قزوین نواخته شد
زنگ سپاس معلم در مدارس استان قزوین نواخته شد قزوین-ایرنا- همزمان با دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت استاد آیت الله مطهری و روز معلم زنگ سپاس روز سه شنبه در مدارس استان قزوین نواخته شد به گزارش ایرنا مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در مراسم نمادین نواختن زنگ سپاس که در مدرسه شهید-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها