واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
برداشت خیابانی انصارحزب الله از آتش به اختیار
در قاموس سیاست ایران نام گروه انصار حزبالله با پلاکارد، طومار و بنر عجین شده است. این گروه همیشه از ناحیه منتقدانش به این متهم میشود که هنگام روی کار آمدن دولتهایی با گرایش به اصلاحطلبی، در جامعه بیشتر فعال میشود و هنگامی که دولت در اختیار جریان اصولگراست به مرخصی میرود. حالا یکی از مواقعی است که نام انصار حزبالله به واسطه طومار و بنر در صدر اخبار قرار گرفته است.
روز نو : در قاموس سیاست ایران نام گروه انصار حزبالله با پلاکارد، طومار و بنر عجین شده است. این گروه همیشه از ناحیه منتقدانش به این متهم میشود که هنگام روی کار آمدن دولتهایی با گرایش به اصلاحطلبی، در جامعه بیشتر فعال میشود و هنگامی که دولت در اختیار جریان اصولگراست به مرخصی میرود. حالا یکی از مواقعی است که نام انصار حزبالله به واسطه طومار و بنر در صدر اخبار قرار گرفته است. در حالی که بعد از سخنان رهبری اصولگرایان «آتش به اختیار» را فعالیت فرهنگی خودجوش خواندند که با اقدامات غیرقانونی منافات دارد، انصار حزبالله در طومار خود از فهم دیگری از «آتش به اختیار» میگوید که البته مغایر با برداشتی است که اصولگرایان از این جمله رهبر انقلاب به دست دادهاند و آن حضور خیابانی، میدانی و احتمالا همراه با خشونت است. دو روز پیش در حاشیه نمازجمعه بنری در اعتراض به حضور زنان در استادیوم ورزشی نصب شده بود. در این بنر دانشجویان حزبالله به رئیس قوه قضاییه گفته بودند اگر این دستگاه به ماجرا رسیدگی نکند، آنها به صورت «آتش به اختیار» وارد میشوند. ادبیات این بیانیه نه تنها با نگاه جریان اصولگرا به «آتش به اختیار»همخوانی ندارد، بلکه بیشتر شبیه به تهدید است.
برداشت آتش بیارانه از «آتش به اختیار»
در مراسم دو روز پیش تهران طومار و امضا دوباره در خیابانهای تهران ظاهر شد. گردآورندگان این طومار خود را دانشجویان حزبالله معرفی کردهاند. آنها این بار ورود زنان به استادیومهای ورزشی را موضوع مخالفت با دولت منتخب قرار دادند. البته این موضوع مسئله جدیدی نیست و قبلا هم دیگران آن را محور موضعگیریهای سیاسی خود قرار داده بودند. اما نکته جدید در این بنر و اطلاعیه استفاده از تعبیر «آتش به اختیار» رهبری بود. بعد از آنکه رهبری در جمع تعدادی از دانشجویان کشور عبارت «آتش به اختیار» را برای حضور در جنگ نرم به کار بردند، فعالان سیاسی و رسانهای به تفسیر این مفهوم پرداختند. آنها تاکید میکردند سخن رهبری به معنای فعالیت خودسرانه نیست، بلکه مراد از این سخنان فعالیت خودجوش و غیردستوری در حوزه فرهنگ است. برخلاف بعضی تصورها، غالب نگاه جریان اصولگرا هم به «آتش به اختیار» از همراهی با این نگاه حکایت میکرد. با این حال متن بنر حزبالله میگفت این تشکیلات «آتش به اختیار» را نه آنطور که دیگران آن را در عرصه فرهنگ تعبیر میکنند، بلکه جور دیگری میفهمد. هرکسی در برداشت اول از این بنر آن را تهدید میخواند. این اطلاعیه از قوه قضاییه خواسته بود به ماجرای «ورود بانوان استادیوم والیبال مردان» رسیدگی کند وگرنه انصار حزبالله خود به صورت «آتش به اختیار» جلوگیری میکند.
حزبالله: در مورد ورود زنان به استادیوم، «آتش به اختیار»عمل میکنیم
حسین اللهکرم، چهره نامآشنای انصار حزبالله هم تصاویری از این بنر را همراه با بیانیه شورای هماهنگی حزبالله روی اینستاگرام خود قرار داده است. در بخشی از این بیانیه به فعالیتهای این سازمان در گذشته از جمله در دوران اصلاحات اشاره کرده و میگوید: «دانشجویان حزبالله از اواسط سال ١٣٧۴در برابر اساتید غربگرایى قرار گرفتند که ازسوى بخشى ازدولت وقت حمایت مىشدند. این وضعیت اساتید غربگرا را در سال١٣٧۶ به سطح تئورىپرداز دولت موسوم به دوّم خرداد ارتقاء داد. برهمین اساس اتحادیه دانشجویان و فارغالتحصیلان حزبالله تشکیل شد و دبیر کل آن از دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تهران، جانباز٧٠ درصد آقاى حسن سماواتى انتخاب شد، مناظره جانباز٧٠درصد آقاى دکتر تورانى از فارغالتحصیلان اتحادیه دانشجویان حزبالله و آقاى تاجزاده معاون سیاسى وزارت کشور درآن سالها در شبکه سه سیما پرده از چهره تزویر و سرکوب جریان موسوم به دوّم خرداد در دانشگاهها را برداشت.»
بیانیه انصار حزبالله در بخش دیگری نیز میگوید: «اینک دانشجویان حزبالله نمازجمعه تهران، مانند اوّل انقلاب شکل گرفته است تا امر «آتش به اختیار»امام خامنهاى را بهسان بند میم وصیتنامه به اجرا درآورند.» خط آخر این بیانیه از شکایت این سازمان از وزارت ورزش و جوانان برای راه دادن زنان به استادیوم ورزشی شکوه میکند و مینویسد: این تشکل شکایت از وزارت ورزش و جوانان دارد که صدها تماشگر دختر و زن را بهطور غیرقانونى وغیرشرعى به مسابقات اخیروالیبال مردان کشانده است.» همانطور که در بنر روز جمعه انصار حزبالله آمده است پیشبینی اینکه این تشکل چه اقدامی انجام خواهد داد به قوه قضاییه بستگی دارد. اما مسئله برداشت این گروه از مفهوم «آتش به اختیار» است.
هزینه از رهبری عین فرصتطلبی است
فاضل موسوی، نماینده اسبق مجلس در این باره با یادآوری سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «اگر کسی بخواهد هرطور که مایل است در کشور عمل کند مفسد است» به همدلی میگوید: اصلیترین قاعده زندگی در یک جامعه مدنی این است که همه باید از قانون تمکین کنند. او میافزاید: در مواردی که ممکن است خلاء قانونی وجود داشته باشد هم کسی نباید به اختیار خود عمل کند. بلکه باید نظر مجلس یا شورای نگهبان را پرسید.
موسوی ادامه میدهد: امام فرمودند اگر کسی بخواهد هرطور که مایل است در کشور عمل کند مفسد است. رهبری هم بارها بر حاکمیت قانون در کشور تاکید کردهاند. بنابراین اگر کسی بخواهد جلوی قانون بایستد یعنی جلوی مردم ایستاده است.
این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به فرمان «آتش به اختیار» رهبری میگوید: اگر کسی مفهوم این سخن را درک نکرده باید از ایشان سوال کند. این نکته را نیز باید توجه داشت که هیچ کس نباید از رهبری برای پیشبرد اهداف شخصی خود هزینه کند. نباید از عبارت «آتش به اختیار»رهبری اینگونه برداشت کرد که هرکس در کشور هر کاری میخواهد بکند. اگر کسی بخواهد از سخن رهبری چنین برداشتی کند عین فرصت طلبی است.
ورود زنان به استادیوم غیرقانونی نیست
این فعال سیاسی با طرح این سوال که زمانی که دولت نهم و دهم با عملکرد خاص خود کشور را به سوی بیکاری و.... کشاند آقایان وارد عمل نشدند؟ آیا همه مشکلات ایران حل شده و رفتن تعدادی خانم به استادیوم ورزشی به مسئله اصلی کشور ما بدل شده است؟ آن هم موضوعی که قانون آن را ممنوع نمیداند.
این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه مخالفت با حضور زنان در استادیوم از نگاهی نشات میگیرد که حضور زنان در جامعه را مغایر اصل نظام میداند، میگوید: در شرع آمده وقتی کشور در خطر باشد دفاع از کشور بر زن و مرد واجب است. در زمان جنگ بسیاری از زنان دوشادوش با مردان در صحنه نبرد حضور داشتند. اما حالا چه شده که حضور زنان در بخشی از ورزشگاه مشکلساز است؟ مقدسترین نقطه عالم اطراف کعبه است که زن و مرد با تراکم جمعیتی که وجود دارد خدا را تسبیح میگویند.
مخالفان ورود زنان به استادیوم توسط پزشک مردم به دنیا آمدهاند
موسوی ادامه میدهد: اگر به عکس آقایانی که در حال امضای بیانیه برای مخالفت ورود زنان به استادیوم هستند نگاهی بیندازید متوجه میشوید که متولدین دهههای 40 تا 60 هستند. در آن دوران مردان اکثریت پزشکان زن را تشکیل میدادند. این یعنی کسانی که به حضور زنان در استادیومهای ورزشی اعتراض دارند خودشان توسط پزشکان مرد به دنیا آمدهاند. اما کجای فقه به این موضوعات ایراد میگیرد؟ مگر میشود چیزی را که خوشمان نمیآید قبیح بدانیم؟
او با تاکید بر اینکه باید واقعبین باشیم میگوید: سالها پیش عالمی یکی از وابستگان خود را برای وضع حمل به بیمارستانی برد. در آنجا به دنبال پرستار و پزشک زن میگشت. یکی از پزشکان از این شخص میخواهد که خانوادهاش را از بیمارستان خارج کند. وقتی این عالم علت را جویا میشود با این پاسخ روبهرو میشود که مگر شما همان کسی نیستید که روزی میگفتید زنان نباید پزشک شوند. الان هم فرض کنید که پزشک و پرستار زن نداریم. حالا چگونه شده که برای وابستگان خود به دنبال پزشک زن میگردید؟
این نماینده سابقه مجلس میگوید: میخواهم بگویم ما باید واقعبین باشیم. شرع مقدس افقهای بلندی برای انسان در نظر گرفته است. امام(ره) هم میفرماید مرد از دامن زن به معراج میرود. چگونه میشود که حالا زنان از دید بعضی از آقایان حق نداشته باشند روی سکوهای ورزشگاه بنشینند؟ فاضل موسوی با اشاره به قرآن، سنت، عقل و اجماع منابع فقه شیعه ادامه میدهد: در کدام یک از این منابع منعی برای حضور زنان در بخشی از جامعه آمده است؟ آیا عقل میگوید زن میتواند در چیزهایی که ما میگوییم مثل راهپیمایی 22 بهمن حضور داشته باشد اما در استادیوم نه؟ البته این مطلب مغایر با این نیست که حضور مردان یا زنان در فضاهایی مثل استادیوم حد و حدودی دارد.
آقای اللهکرم اجازه میدهید اعضای خانوادهتان درباره شما «آتش به اختیار»عمل کنند؟
سیدرضا اکرمی، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اداره کشور به صورت سلیقهای امکانپذیر نیست به همدلی میگوید: اصطلاح «آتش به اختیار» به این معناست که در جایی افراد به وظیفه خودشان عمل نمیکنند. ما باید ببینیم که وظیفه در حضور است یا در نبودن. ما اصول را رها کردیم و به سراغ فروع رفتهایم. اکرمی ادامه میدهد: رهبری با بیان «آتش به اختیار»سخنی فرمودند که این سخن جمله قبل و بعدی هم دارد. متاسفانه عدهای به قبل و بعد از این سخن توجه نمیکنند و فقط «آتش به اختیار» را میبینند. نگاهی که عدهای به «آتش به اختیار»دارند درباره یک خانه هم قابل اجرا نیست چه برسد به کشور. اکرمی میگوید: باید از آقای اللهکرم پرسید آیا اجازه میدهید اعضای خانواده در باره شما «آتش به اختیار» عمل کنند؟ او سپس میگوید: «آتش به اختیار»به معنای هرج و مرج نیست. «آتش به اختیار»مثل امر به معروف مراحلی دارد: تذکر، ارشاد و سرانجام ارجاع مسئله به یک نهاد قانونی است.
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]