واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
اهمیت انتخابات از منظرامام خمینی(ره):
انتخابات تاثیرگذارترین پیامد انقلاب اسلامی «انتخابات» در نظام اسلامی یکی از اصلیترین بسترهای نقشآفرینیِ مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور است.از اینرو صحنه انتخابات یکی از جدی ترین و پر شورترین صحنه های مشارکت عمومی مردم در اداره کشور است.
گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، نشانگر اراده مردم برای پرچیدن فساد و نابسامانی های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و وابستگی کشور به قدرت های جهانی است. بر این اساس آنچه تحقق پیدا کرد دو اصل اساسی؛ اجرا و جاری شدن مبانی و ارزش های دینی و دوم تحقق اراده ملت بر تعیین و تکلیف سرنوشت خود بود.بر اساس چنین نگاهی است که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در در تاریخ 20 مهر 57 درباره پرسش خبرنگاری که درباره چیستی حکومت ایران و اسلامیت آن پرسید، فرمودند:«رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یك رژیمی است متكی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی». به تعبیری مردم صاحبان واقعی مملکت هستند که مشخص خواهند کرد که کشورشان بر اساس چه شیوه و ساختاری اداره خواهد شد و حاکمیت را به دست چه کسی خواهند سپرد.از این رو در حالیکه اکثریت کشورهای عربی و اسلامی تحت حکومت های مستبد و استعماری اداره می شدند، در اولین قدم از شکل گیری نظام جدید در ایران، مردم تعیین سرنوشت کشور خود را رقم زدند و در اولین رفراندومی که برگزار گردید به شکل گیری جمهوری اسلامی ایران رای آری دادند.از همین منظر است که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در مناسبت های مختلف، مردم را صاحبان اصلی نظام دانسته و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان فرموده اند، امری که مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تاکید می کنند.مبنای استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران در این نکته نهفته است که در جامعة ما هر تصمیم کلان و خردی که توسط مردم گرفته می شود، باید بتواند علاوه بر تحقق هدف اولیة تصمیم، زمینه را برای تقویت اعتقادات، ارزش ها، الگوهای اخلاقی و رفتاری مورد تأیید دین مبین اسلام فراهم کند و نقشی سازنده در شکل گیری فرهنگ اسلامی داشته باشد. برگزاری انتخابات نیز از این امر مستثنی نیست و باید براساس مختصات فرهنگ ناب اسلامی، انتخابات مطلوبی را که بتواند تقویت کننده فرهنگ اسلامی باشد مشخص کرد تا بتوان براساس آن، آثار و پیامدهای فرهنگی این فعالیت گستردة ملی را طبقه بندی کرد.مردم سالاری دینی:در جمهوری اسلامی، تحقق یکی از آرمان های انقلاب خود را در مردم سالاری دینی واقعی که نماد اصلی یکی از ارکان آن انتخابات است، نشان می دهد. از منظر امام خمینی انقلاب اسلامی ایران، انقلابی برآمده از دین، ادامه مسیر انبیا و اولیای الهی است، بر این اساس مردم در این جریان هر اقدامی برای اعتلای این کشور و نظام انجام دهند مستوجب اجر الهی خواهد شد. بر اساس کلام الهی انسان موجودی مختار و دارای اختیار است و چون مختار است لذا باید در برابر اعمال و رفتارش نیز پاسخگو باشد. قرآن حاکمیت را از آن خدا می داند چنانکه در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می خوانیم: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست، و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی حاکم ساخته است. هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند که یکی از اصول برگزاری انتخابات و شرکت مردم و تحقق اراده مردم در انتخابات است».(قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، ص 45) بر همین اساس، امام خمینی(ره) می فرمایند: «مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن و حاکمیت قوانین خدا را پذیرفته اند و به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند..»( صحیفه نور، ج 20، ص 194 )بر همین اساس رهبر انقلاب در خصوص تفاوت های مردمسالاری دینی با مکتب های لیبرال می فرماید:« مبنای مردم سالاری دینی با مبنای دمکراسی غربی متفاوت است. مردم سالاری دینی– که مبنای انتخابات ماست و برخاستۀاز حق و تکلیف الهی انسان است– صرفاً یک قرارداد نیست. همۀانسان ها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در کشور و نظام جمهوری اسلامی معنا می کند. این، بسیار پیشرفته تر و معنادارتر و ریشه دارتر از چیزی است که امروز در لیبرال دمکراسی غربی وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ کرد»اهمیت حضور حداکثری:در بعد دیگری از اهمیت مسئله انتخابات، امام بر این باور است که حضور باید حداکثری باشد تا نشانگر عزت اسلام وعزت نظام اسلامی گردد.این حضور نباید از اوایل انقلاب کمتر باشد. از منظر امام اگر به هر دلیلی این اتفاق بیفتد، دشمن امیدوار خواهد شد که بین نظام اسلامی و مردم فاصله افتاده است و این زنگ خطری برای کشور و بازگشت استعمار است.امروز در شرایط حساس منطقه که آبستن انواع اتفاقات و تحولات است، منهای شرایط سیاسی و امنیتی خاورمیانه، ملت های منطقه به کم و کیف آزادی و مشارکت مردم ایران در امور سیاسی و تعیین سرنوشت خود غبطه می خورند به گونه ای که یکی از مجریان شبکه های عربی در تحلیلی می گوید: گرچه نظام ایران مطلوب ما نیست، ولی کاش ملت های عربی نیز به میزان ایرانی ها حق تعیین سرنوشت داشتند. از سوی دیگر، رسانه های وابسته به شبکه های سرمایه داری به طرق مختلف تلاش می کنند تا مشارکت فرهنگی و سیاسی مردم را به حداقل برسانند.میزا رای ملت:این دغدغه در تمام سخنرانی های امام و مقام معظم رهبری بازتاب دارد. بر اساس چنین دیدگاهی است که امام می فرمایند:«شما چنانچه سطح رایتان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود ، بوقهای تبلیغاتی خارج و شکست خورده های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبر گردانده است» و از آنجایی که میزان رای ملت است، هر آنچه از صندوق های رای بیرون بیاید باید مورد قبول همگان گردد.امام در جایی دیگر بار دیگر ضمن تاکید برمسئله انتخابات و حضور حداکثری مردم، تاکید بر حضور آگاهانه و همراه با بینش صحیح دارند، چنانکه می فرمایند:« اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمهای وارد شود، یک یک تمام ملت در پیشگاه خدای قهار توانا مسئول خواهیم بود و نسلهای آینده که ممکن است از کنارهگیریهای کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند . یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزه های انتخابیه و رای دادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد میباشد و مجلس محتاج به متخصصین رشتههای مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد »در نهایت اینکه امام در واپسین ایام زندگی خود در وصیت نامه الهی سیاسی خود بار دیگر اهمیت انتخابات را متذکر شده و همه را به شرکت حداکثری در این خصوص دعوت می کند:« وصیت من به ملت شریف آن است که در تمامی انتخابات چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و . . . در صحنه باشند و اشخاصی را که انتخاب می کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می شود. عدم دخالت مردم، از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسؤول سرنوشت کشور و اسلام می باشند، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده، و چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهی باشد که در راس گناهان کبیره است.پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الا کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نموده اید و نموده ایم. چه علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست که ملت در سرتاسر کشور در کارهائی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد».(وصیتنامه سیاسی الهی، ص 19) .
96/2/28 - 10:21 - 2017-5-18 10:21:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]