تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799165513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعید حاجیان در گفت‌وگوی مشروح با فارس: حافظ ممتازی که از 14 سالگی استاد قرآن بود/ حفظ هر جزء از قرآن در یک هفته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سعید حاجیان در گفت‌وگوی مشروح با فارس:حافظ ممتازی که از 14 سالگی استاد قرآن بود/ حفظ هر جزء از قرآن در یک هفته
خبرگزاری فارس: حافظ ممتازی که از 14 سالگی استاد قرآن بود/ حفظ هر جزء از قرآن در یک هفته
از نوجوانی شبانه‌روز برای یادگیری قرآن تلاش می‌کرد. 14 سال بیشتر نداشت که در جلسه خانوادگی معلم خود به عنوان استاد قرآن حضور یافت. وی از 16 سالگی به حفظ کل قرآن علاقه‌مند شد و در هفته یک جزء از قرآن را حفظ کرد.

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: سعید حاجیان متولد 1361 در تهران است که در 17 سالگی موفق به حفظ کل قرآن می‌شود. وی هم اکنون دانشجوی دکترا در رشته علوم و معارف قرآنی است که سال گذشته در دهمین دوره طرح ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حفظ قرآن شرکت می‌کند و با توجه به توانمندی‌ها و داشتن حداقل 10 سال تدریس قرآن کریم به چهارمین مرحله این طرح راه می‌یابد. وی بیش از 10 سال سابقه تدریس قرآن کریم دارد و هم‌اکنون در طول هفته 9 جلسه قرآن با موضوعاتی همچون حفظ، قرائت و مفاهیم در نقاط مختلف تهران دارد.  

  حاجیان از محضر آیت‌الله مجتهدی نیز بهره گرفته و 10 سال در حوزه ایشان تحصیل کرده است و هم‌اکنون نیز مدیر دارالقرآن آنجاست.   

  این حافظ ممتاز قرآن کریم برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف دینی با اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث و قبولی در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته فعالیت‌های قرآنی خود را توسعه می‌دهد. وی برای اینکه نشان دهد حفظ قرآن و فعالیت در این عرصه مانعی برای پیشرفت نیست بعد از آن نیز در مقطع دکترا شرکت کرده و پذیرفته می‌شود. در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با «سعید حاجیان» حافظ راه‌یافته به مرحله نهایی طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن که خود را برای کسب مدرک استاد حفظ آماده می‌کند، تقدیم می‌شود.  

  آقای حاجیان چگونه وارد عرصه‌های قرآنی شدید؟  خانواده به فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه‌ای داشتند. من هم با توجه به فضای حاکم بر خانواده از 10 سالگی به صورت جدی و با تشویق پدر و مادر به جلسات قرآن مسجد محله‌مان می‌رفتم و پس از آن در رشته قرائت توانمندی‌هایی کسب کردم. در ادامه نیز در کنار تلاوت به حفظ قرآن هم پرداختم. از چه زمانی به صورت حرفه‌ای وارد عرصه حفظ قرآن شدید؟ معلم مدرسه ما استاد محمد حسین سبزعلی بود که پس از آشنایی با ایشان در جلسات قرآن شرک کردم و تلاوت سطح مقدماتی و متوسط را در خدمت ایشان بودم. پس آن در جلسات قرآن مختلفی حضور یافتم و برای شرکت در مسابقات قرآن خود را آماده کردم. همزمان با حضور در جلسات قرآن به مهد قرآن رفتم تا بتوانم حفظ قرآن را به صورت تخصصی پیش ببرم. در آن زمان چند ساله بودید؟ 16 سالگی به مهد قرآن رفتم و با حضور در کلاس‌های آنجا موفق به حفظ کل قرآن شدم. در کمتر از یک سال حافظ کل قرآن شدم/ روزانه 5 صفحه قرآن حفظ می‌کردم در چه مدتی موفق به حفظ کل قرآن شدید؟ کمتر از یک سال توانستم قرآن را حفظ کنم. البته مشوق اصلی من در قرارگیری در این مسیر والدین بودند که از همین جا از زحمات آنها قدردانی می‌کنم.  

  با چه شیوه‌ای قرآن را حفظ کردید؟ هفته‌ای یک جز قرآن حفظ می‌کردم به طوری که 5 روز در هفته به طور متوسط 4 صفحه قرآن حفظ می‌کردم و پنج‌شنبه و جمعه را به مرور و دوره محفوظات می‌پرداختم. چه چیزی باعث شد که به سمت حفظ کل قرآن رفتید؟ از خانواده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشوق‌های خود نام بردید، نحوه تشویق آنها به چه صورت بود؟ در خانواده حفظ قرآن و پرداختن به امور قرآنی بسیار مهم جلوه می‌کرد و علاوه بر این پدر و مادرم برای اینکه در این مسیر قرار گیرم به ویژه در رفت و آمد به کلاس قرآن خواسته‌های مرا برآورده می‌کردند و همین امر موجب شد که بهتر بتوانیم قرآن را حفظ کنیم. هدایایی که برایم در نظر می‌گرفتند هم مشوق‌های خوبی برای ادامه مسیر حفظ بود.  

  تلاش شبانه‌روزی برای یادگیری قرآن/ حضور در کلاس‌های حفظ و قرائت در کنار تحصیل شما زمانی که قرار بود حفظ قرآن را شروع کنید در برهه حساسی از نظر تحصیلی بودید، آیا برای حفظ کل درس و تحصیل را رها کردید؟ درس را رها نکردم بلکه همزمان با تحصیل اقدام به حفظ قرآن کریم هم کردم. طوری برنامه‌ریزی کردم تا بتوانم به همه کارهایم برسم صبح‌ها تا ظهر مدرسه بودم و تا ساعت 6 بعدازظهر به درس‌هایم می‌پرداختم و عصرها ساعت 6 تا 9 نیز قرآن را حفظ می‌کردم و در کلاس‌ها حضور می‌یافتم در پایان نیز از ساعت 9 به بعد جلسات قرائت می‌رفتم. این روند اختلالی در تحصیل شما ایجاد نمی‌کرد؟ اگر با نظم اقدام به حفظ کنیم و به طور حتم نه تنها حفظ کردن قرآن خللی در تحصیل ایجاد نمی‌کند بلکه سطح هوشیاری افراد را بالا نیز می‌برد چرا که حفظ قرآن حافظه افراد را قوی‌تر می‌کند. برخلاف تصور برخی که مدعی هستند حفظ قرآن همزمان با تحصیل از یادگیری افراد می‌کاهد به نظر من حفظ موجب ساماندهی آموخته‌ها در ذهن و تقویت حافظه هم می‌شود. زمانی که ترجمه قرآن برایم گویا نبود تفسیر را مرور می‌کردم شما هم اکنون به مرحله چهارم طرح ارزیابی و اعطاء مدرک تخصصی به حافظان راه یافتید یعنی نه تنها در زمینه حسن حفظ و ترجمه بلکه به تفسیر قرآن هم تسلط دارید، از چه زمانی تفسیر قرآن را می‌خواندید؟ زمانی که اقدام به حفظ کردم از ابتدای قرآن ترتیل استاد شهریار پرهیزکار را گوش می‌دادم و همزمان با حفظ ترجمه هم می‌خواندم و زمانی که در حفظ به مشکل می‌خوردم به تفسیر قرآن مراجعه می‌کردم؛ در اصل زمانی که ترجمه قرآن برایم گویا نبود تفسیر قرآن را مرور می‌کردم. جزء 30 را در 3 روز حفظ کردم آخرین آیاتی که حفظ کردید به یاد دارید؟ همانطور که گفتم حفظ قرآن را از جزء یک شروع کردم بنابراین آخرین آیاتی که حفظ می‌کردم سوره‌های جزء 30 قرآن کریم بود. وقتی به آیات و سوره‌های پایانی قرآن رسیدم تعطیلات نوروز بود. در آن ایام در تعطیلات هم به حفظ می‌پرداختم. 12 فروردین بود که آخرین سوره‌های جزء 30 را نیز حفظ کردم آن لحظات واقعا غیرقابل وصف است. جزء 30 را در 2 یا 3 روز بود که توانستم حفظ کنم.  

  تأمل در سوره «یس» برکات زیادی دارد سخت‌ترین سوره‌ای که حفظ کردید، کدام سوره بود؟ سوره مبارکه صافات بود. حفظ این سوره قرآن کریم به دلیل کوچک بودن آیات واقعا سخت است. حتی به یاد دارم در آن زمان این سوره را حفظ نکردم و پس از حفظ چند سوره دیگر مجدد اقدام به حفظ آن کردم. کدام سوره را بیشتر از سایر سوره‌ها دوست دارید؟‌ تمامی آیات قرآن نور است و زیبایی؛ هر کدام انرژی خاصی به فرد می‌دهد اما من به سوره مبارکه «یس» علاقه‌ خاصی دارم چرا که خداوند در این آیات معانی بلندی را متذکر شده که تامل در آنها می‌تواند آثار و برکات خوبی در زندگی داشته باشد.  

  با چه هدفی اقدام به حفظ کل قرآن کردید؟ اولین دلیل و انگیزه‌ام برای حفظ عشق به قرآن بود البته شروع آن هم با تشویق خانواده همراه بود. حلاوت و شیرینی قرآن مرا به پیشرفت سوق می‌داد به طوری که حتی تحصیل در مقطع دکترا هم به عشق قرآن بوده است. من دوست دارم پیشرفت کنم تا به همه ثابت کنم که انس با قرآن و حفظ مانعی برای پیشرفت اجتماعی نیست. تغییر دیدگاه افراد با حفظ قرآن پس از حفظ کل قرآن چه تغییری در زندگی خود حس کردید؟ نخستین تغییر محسوس در زندگی این بود که تمامی لحظاتم با قرآن سپری می‌شد چرا که برای تثبیت محفوظات باید آن را مرور می‌کردم. علاوه بر این چون حافظ قرآن بودم حریمی برای خود قائل شدم تا کارهایی را که شایسته قرآن نیست انجام ندهم. یکی دیگر از آثار و برکات حفظ در زندگی‌ام این بود که دیدگاه افراد به واسطه حفظ قرآن نسبت به من تغییر کرد. همانطور که در احادیث هم داریم هر جوان مومنی که قرآن بخواند قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود.  

  تلاوت قرآن در حرم امام حسین(ع) و ایجاد حسی ملکوتی خاطره‌ای از دوران حفظ دارید؟ بهترین خاطره‌ام مربوط به 2 سال قبل است که از طرف حرم امام حسین (ع) به عراق دعوت شدم و در اماکن مقدس کشور عراق به اجرای برنامه پرداختم که شب جمعه تلاوت در حرم امام حسین (ع) حس ملکوتی در وجودم ایجاد کرد.   



  در محضر مقام معظم رهبری هم اجرا داشتید؟ حدوداً 14 ساله بودم که همراه با گروه همخوانی شورای عالی قرآن به صورت خصوصی به دفتر رهبری دعوت شدیم و سوره‌های مبارکه «ضحی، انشراح و تین» را به سبک استاد شعشاعی اجرا کردیم. سال بعد در همان گروه سوره مبارکه «آل عمران» را به سبک استاد مصطفی اسماعیل تلاوت کردیم.  

  خاطره اولین حضور در کلاس به عنوان استاد/ جلسه‌ای که به مؤسسه قرآن تبدیل شد شما بیش از 10 سال سابقه تدریس حفظ قرآن دارید. اولین باری که در کلاس به عنوان استاد قرآن حاضر شدید، به یاد دارید؟ یک بار معلم مدرسه از من خواست تا در جلسه خانوادگی آنها تدریس داشته باشم در آن زمان 14 سال بیش نداشتم. وقتی وارد جلسه شدم دیدم که مکان مناسبی برای تمرین کلاس‌های قرآن ندارند به همین دلیل پیشنهاد دادم به طبقه پایین خانه ما بیایند تا کلاس قرآن را آنجا برگزار کنیم. با وجود کمبود امکانات این جلسه روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت. حضور در این کلاس‌ برایم خاطره جالبی بود که یادآوری آن روز هم لذت‌بخش است. جلسه کوچک آن زمان اکنون به موسسه قرآنی پرشور و با جمعیت مشتاق بسیار تبدیل شده است. در این جلسات فعالان قرآنی زیادی تربیت شدند که هر کدام از آنها جلسه‌دار هستند.  

  بین ظاهر و باطن قرآن ارتباط برقرار کنیم همانطور که می‌دانید یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است، شما به عنوان یک حافظ قرآن چه اقداماتی برای تحقق این مطالبه معظم‌له اتخاذ کردید؟ بسیاری از فعالیت ما در زندگی به ویژه در موسسه قرآنی تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. جلسات انس با قرآن، تلاوت قرآن همه و همه با هدف ایجاد انس با قرآن و رسیدن به جایگاه مطلوب در زمینه‌های قرآنی است. به نظر من ایجاد ارتباط بین ظاهر و باطن قرآن اهمیت بسیاری دارد، اگر در قالب جلسات قرآن مردم را به امور قرآنی تشویق کنیم نه تنها در عرصه قرائت بلکه در سایر امور نیز موفق خواهیم شد. رهبر معظم انقلاب سال 1390 مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم کردند که ما در مؤسسه قرآنی سدید بیش از 500 قرآن‌آموز داریم که تا کنون 50 حافظ کل قرآن و 200 حافظ چند جزء تربیت شده‌اند. پس از حفظ قرآن سایر اعضای خانواده هم تشویق به حفظ کردید؟ پس از من مادرم هم کل قرآن را حفظ کرد و خواهر کوچکترم نیز هم‌اکنون حافظ 10 جزء از قرآن است.  

  حفظ قرآن مانعی برای پیشرفت اجتماعی نیست/ می‌خواهم ارتباط بین دانشگاه و جلسات قرآن را ارتقا دهم شما می‌توانستید با شرکت در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان و کسب مدرکم درجه 1 حفظ مدرکی معادل دکترا اخذ کنید؛چرا در دانشگاه هم در مقطع دکترا شرکت کردید؟ می‌خواستم به شاگردان و اطرافیانم اثبات کنم که حفظ قرآن مانعی برای پیشرفت اجتماعی نیست. دوست دارم با اخذ مدرک دکترا عضو هیأت علمی دانشگاه شوم و ارتباط جلسات قرآن و دانشگاه را ارتقا بخشم. هم‌اکنون جلسات سنتی خوبی برگزار می‌شود که از علوم دانشگاهی تهی است علاوه بر این در دروس دانشگاهی نیز به امور قرآنی کم‌توجهی می‌شود در صورتی که جوانان ما باید هم‌ قرآن‌دان باشند و هم‌ قرآن‌خوان. انس با قرآن و عترت(ع) راهی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی شما به مرحله نهایی طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان راه یافتید؛ چندین بار است که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنید؟ دومین بار است که شرکت کردم. در نهمین دوره این آزمون‌ها هم مدرک درجه 3 حفظ گرفتم و سال گذشته نیز در دهمین دوره این آزمون‌ها شرکت کرده و موفق به راه‌یابی به مرحله چهارم این آزمون‌ها شدم. در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید. ما وقتی چیز خوبی را امتحان کنیم آن را تبلیغ کرده و به دیگران هم توصیه می‌کنم از آن استفاده کنند. من هم به همه توصیه می‌کنم که به قرآن‌ و عترت(ع) روی بیاورند و بدانند که آرامش و سعادت دنیا و آخرت در انس با این‌ها است. انتهای پیام/

95/05/17 :: 10:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن