محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832181414
نگرانی عموپورنگ از آینده کودکان ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: داریوش فرضیایی بازیگر نقش عموپورنگ با تأکید بر اینکه تنها راه رقابت با شبکههای خارجی ایستادگی پای اصول، عقاید و باورهای اجتماعی است، گفت: باید فضایی ایجاد شود که کار کودک دست کمی از پروژههای سینمایی نداشته باشد.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم ، محله گل و بلبل که در بخش بهترین سریال در مسابقه برنامه سین مثل سریال حضور داشت توانست رأی مردمی بیشتری از رقبای خود کسب کند و اول شود.سازی دستمان باز است. این برنامه در استودیویی واقع در پارک افق در خیابان هوانیروز ضبط میشود، احمد درویش علیپور کارگردان و مسلم آقاجانزاده تهیه کننده آن است. این سریال که در ادامه برنامههای عموپورنگ و با توجه به اقتضای ایجاد فضای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نسل جدید ساخته شده، یکی از محبوبترین برنامههای تلویزیونی نزد مخاطبین خود است. گفتنی است هماکنون نزدیک به 515 شبکه ماهوارهای ویژه کودک و نوجوان بهصورت روزانه به تولید محتوایی ضداسلامی و باورهای ملی میپردازند. محله گل و بلبل، کودکان را هر جا که باشند بهسوی خود میکشاند. ساکنان این محله سبک صحیح زندگی را با وجود ابزارهای پیشرفتهای مانند گوشیهای همراه و انواع کنسولهای بازی آموزش میدهند. احترام به پدر و مادر صدر این آموزشها قرار دارد. در این محله همه چیز با زبان کودکانه مطرح میشود و ترانههای شیرین آن آنقدر دوست داشتنی است که بچهها با عموی تلویزیونی خودشان آنها را همخوانی کنند. بهباور بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران،کودکان آینده یک جامعه هستند و هرچقدر در این رابطه بیشتر سرمایه گذاری شود آتیه روشنتری در انتظار آن جامعه، حکومت و کشور خواهد بود. با داریوش فرضیایی بازیگر نقش عموپورنگ به گپوگفتی نشستیم. در این گپوگفت و با زمانی محدود، چالشهای پیشِروی برنامه سازان کودک در ایران مورد بررسی قرار گرفته است، بخوانید: محله گل و بلبل از جمله برنامههای تلویزیونی است که مخاطبان هدف خود، یعنی کودکان را بهخوبی جذب کرده و بسیار تأثیرگذار است. از طرفی شبکههای ماهوارهای برای تسخیر ذهن و اندیشه کودکان ایران اسلامی به تقلا افتادهاند، چگونه میتوان در این عرصه به موفقیت دست یافت؟ نتایج نظرسنجیها هم نشان میدهند محله گل و بلبل خوشبختانه موفق بوده است. واقعیت این است که در عصر ارتباطات زندگی میکنیم و کانالهای ارتباطی بسیار گسترده شدهاند. در ماهوارهها شبکههایی بهظاهر برای کودکان تأسیس شدهاند که برنامههایشان اصلاً سنخیتی با مسائل و موضوعات مبتلابه کودک ندارد و متأسفانه بچههای ایرانی را بهنوعی در جهتی نامناسب هدایت و تربیت میکنند. در این رقابت، زمانی ما موفق خواهیم بود که از تکرویها بپرهیزیم، یعنی نباید بگوییم فقط ما هستیم، بلکه باید رفتار جمعی داشته باشیم و کار گروهی کنیم تا موفق شویم. محله گل و بلبل یک کار گروهی است و در ژانر خود بعد از برنامه بهیادماندنی محله برو بیا که 30 سال پیش تولید و پخش شده است، تنها برنامهای است که به یک زندگی کاملاً ایرانی در یک محله میپردازد. از طرفی در این رقابت نامرئی اما بسیار سنگین، باید بر فرهنگ، خردهفرهنگها، آداب و رسوم، عقاید و اصول ملی و مذهبی خود پافشاری کنیم. محکم ایستادن پای اصول، عقاید و باورهای اجتماعی بهترین روش است. از سوی دیگر درست است که برنامه محله گل و بلبل در داخل مخاطبین خود را دارد که براساس پژوهشها و نظرسنجیهای صورت گرفته تعداد مخاطبین این برنامه از مخاطبین شبکههای ماهوارهای بیشتر است، ولی پررنگ شدن تولید برنامههای کودک در شبکههای خارجی زنگ خطری است برای مدیران و کسانی که برنامهساز هستند. این یک تفکر اشتباه است که ما به همین تکبرنامهها که دیده میشوند و مورد استقبال قرار میگیرند، بسنده کنیم، باید فضایی ایجاد شود که کار کودک آنقدر حامی داشته باشد و آنقدر قوی تولید شود که دست کمی از پروژههای بزرگ سینمایی و تلویزیونی نداشته باشد. از قدیم گفتند هرچقدر پول بدی آش میخوری. ما چقدر میتوانیم با کمترین امکانات سعی کنیم بهترین کار را بسازیم. درست است که محدودیتها باعث شکوفایی استعدادهای نهفته میشود ولی در نهایت مسئله مالی حرف اول را میزند. در رقابت با برنامههای داخلی و خارجی زمانی ما میتوانیم موفق شویم که حمایت شویم. حمایت نمیتواند در حرفهایی مانند اینکه "برنامه شما خوب است" باقی بماند و باید در عمل هم این موضوع خودش را نشان دهد. اختصاص دادن بودجه برای کودک در کشور از جمله این حمایتها است. متأسفانه بین اینهمه جشنواره سینمایی که برگزار میشود، جشنواره کودک پیش و پا افتادهترین آنها محسوب میشود. خیلی وقتها کسانی مثل من را که کار کودک میسازند، بهچشم کودک نگاه میکنند برای همین هیچ وقت ما را جدی نمیگیرند. همه به برنامههای آنچنانی میپردازند و برای آنها فرش قرمز پهن میکنند. من مخالفت نمیکنم که به آنها پرداخته شود، ولی جایگاه کودک در جامعه هنری کشور نیز باید مشخص شود.
آیا برای آن زمانی که بخواهی از این عرصه خارج شوی افرادی در زمینه برنامهسازی برای کودکان تربیت کردهای که جایگزینتان شوند؟ این کار بهنظر من ذاتی است. وقتی میتوان کسی را تربیت کرد که ما آن جور آدم را داشته باشیم. من ذاتاً کودکم و کارم را دوست دارم. اجراهای من نیز کودکانه است. باید سیستم آنقدر باز باشد که افراد بتوانند با قابلیتهای جدید در این عرصه حاضر شوند. از قدیم گفتند دست بالای دست بسیار است. سبک جدید باید وارد شود. من مخالفم که در برنامه سازی، شیوه عمو پورنگ تکثیر شود. عمو پورنگ باید یکی باشد همانطور که آقای طهماسب منحصر به فرد است. باید از استعدادهای جدید استفاده کنیم و اینچنین است که بیننده حق انتخاب پیدا خواهد کرد. متأسفانه طرحهایی که به من میرسد همه کپی عمو پورنگ است. اگر این فاکتور خواندن یا لباس رنگی را از من بگیرند دیگر من عموپورنگ نیستم؟ مگر من از اول میخواندم؟ امروز همه اینجور شدهاند، همه شدهاند عمو. این واژه عمو را بردارید بس است دیگر. ما باید به پارامترهایی فکر کنیم که برای بچهها خوب باشد و ابزارهایی پیدا کنیم که ارتباط ما را هرچه نزدیکتر با آنها بکند. عمو پورنگ یک سبک بود، ولی قرار نیست ما این سبک را خراب کنیم. حتی من هم اجازه ندارم این سبک را خراب کنم. شاید روزی به جایی برسم که تمام شوم. البته شاخ و برگ دادن به برنامه شما را کمک میکند که از تکراری شدن و یکنواختی نجات پیدا کنید، نمونهاش همین محله گل و بلبل است. من 14 سال بهصورت زنده برنامه اجرا میکردم و هر کاری که برای جذابیت میشد انجام دادم، ولی دیگر تا کجا میتوانستم این کار را ادامه دهم. حالا ما با توجه به آن تجربیات سریالی با نام گل و بلبل ساختیم. البته یک مسئله وجود دارد و آن اینکه در برنامه کودک چون هر سال بچهها بزرگ میشوند، مخاطبین جدیدی شاید جایگزین آنها شوند. آیا این حرف درست است که برنامههایی مانند برنامه شما که مثلاً 14 سال با یک رویه تولید شود میتواند باز هم برای کودکان تازه باشد؟ حرف شما کاملاً صحیح است ولی باید توجه داشت بچههای دهه هشتاد با بچههای دهه نود بسیار متفاوت هستند. آن سبک از اجرا برای بچههای دهه هشتاد خوب بود، ولی باید دقت کرد که آن سبک با آن دکور دیگر برای بچههای دهه نود مناسب نیست. متأسفانه امروز در برنامههای کودکان شبکههای استانی هنوز به همان شیوه قدیم برنامه سازی میکنند؛ یک میز و یک عروسک! این نوع اجرا دیگر کارآمدی ندارد. کپیبرداری وقتی خوب است که یک ایده خوب را قربانی نکنی آیا برای برنامه سازی برای کودکان نقشه راهی نیز دارید، آیا مدیران فرهنگی در تهیه این نقشه سهمی داشتهاند؟ 15 سال است که خودجوش کار کردهایم و همواره خواستهایم که متفاوت باشیم، برای همین به مجموعه عمو پورنگ دائم شاخ و برگ دادیم. من تنها شروع کردم و سپس امیرمحمد و شخصیتهای عروسکی را وارد مجموعه کردیم. بعد از گذشت 15 سال و کسب این تجربه بزرگ فکر میکنم وقت آن رسیده که به ما اعتماد کنند. ولی من باز هم وقتی نگاه میکنم میبینم برنامههای کودک مظلوم واقع میشوند، در این بین خندهدارترین اتفاق جشنواره سهستاره است؛ کودک کجای آن جا دارد و چرا کار من باید با کار یک بزرگسال مقایسه شود؟ چرا نباید قابلیتهای من با یکی در همصنف خودم مقایسه شود؟ اما یک نکته وجود دارد و این که ایدهپردازی در ایران بسیار محدود است، دلیلش این است که بعضی از ما راحتطلب هستیم. امروز همه میدانند که اصل هر برنامه برای کدام شبکه است و اگر شما کوچکترین کپی برداری کنید مردم خواهند گفت "ما نظیر آن را دیدهایم". در این سالها این اتفاق برای بعضی برنامههای بزرگسالان نیز افتاده بود که البته برنامه سازان کمکم جریان را عوض کردند. مهم این است که؛ این کپیکاری محض به چهقیمتی تمام شد؟ بهقیمتی که آن طرح اولیه لو رفت و در شبکههای مجازی مردم یکدیگر را از این موضوع مطلع کردند. ما برنامه سازان باید ایده پرداز داشته باشیم. همانطور که میگویند سینما باید فیلمنامه نویس قوی داشته باشد، تلویزیون هم باید ایده پرداز قوی داشته باشد، نهفقط یک مجری مؤلف. من نیاز به ایده پرداز و یک تیم بزرگ دارم تا بتوانم برنامههای مؤثرتری بسازم. خوشبختانه این تیمی که امروز دارند من را حمایت میکنند یکی از مصداقهای بارز این موضوع هستند، از نویسنده و کارگردان تا تهیه کننده و اتاق فکری که تشکیل میدهیم در موفقیت یک اثر اهمیت دارند، ولی اگر بخواهیم از جایی ایده برداریم و کپی کنیم و فکر کنیم مردم نمیدانند اشتباه کردهایم. مخاطبان کاملاً اصل برنامهها را میشناسند و این موضوع را بهرویتان میآورند. البته من نمیگویم کار من بدون نقص است، اصلاً کار ما بدون نقص نیست، اما در مجموع چون هدف برایمان خیلی مهم است و دغدغه کودکان را داریم به موفقیت امیدوار هستیم.
در صدا و سیما بهتازگی برنامههایی برای کودکان ساخته میشود که نمونههایی خارجی نیز از آن به ذهن متبادر میشود و اینطور به نظر میرسد که آنها کپی شدهاند. بهنظر شما این کار میتواند کمکی به کار کودک بکند؟ بهنظر من ابتکار و خلاقیت خیلی خوب است، همچنین کپی هم میتواند خوب باشد ولی زمانی که یک ایده خوب را وقتی از جایی برداشتی، دقیقاً مثل خود آن اجرا نکنی، یعنی باید آن ایده را منطبق با فرهنگ خودتان و فضایی دیگر اجر کنید، اگر این چنین نباشد در دنیای امروز همه سریع متوجه میشوند شما کپی کردهاید، ضمن اینکه اصل برنامه بهخاطر هزینهای که آنها میکنند و نوع فضایی که دارند قطعاً جذابتر از برنامه شما خواهد بود. ما باید سعی کنیم اگر ایده را میگیریم یک سر و گردن بالاتر از آن را بسازیم. البته یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه این است که ما چقدر در برنامه سازی دستمان باز است.
چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 10:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
نظر رهبر انقلاب درباره "ایستاده در غبار" چه بود؟/ کودکان برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی دست به
نگاهی به فرهنگ و هنر در مرداد ۹۵ نظر رهبر انقلاب درباره "ایستاده در غبار" چه بود کودکان برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی دست به کار شدند سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانهها منتشر شد مرداد ماه ۹۵ شاهد انتشار چهل و سومین شماره هفتهانتشار شیوهنامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی
انتشار شیوهنامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی جلد اول کتاب شیوهنامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی تالیف مهرداد پاکباز ویژه مقطع پیشدبستانی به همراه یک لوح فشرده منتشر شد به گزارش ایلنا جلد اول کتاب «شیوهنامه آموزش ساز گیتار برای کودکان ایرانی&rورشکستگي در بازارسازي الگو براي کودکان ايراني
ورشکستگي در بازارسازي الگو براي کودکان ايراني يک سخنان محمدمهدي ايزدخواه نويسنده کتاب بازارسازي فرهنگي در مراسم رونمايي از اين کتاب که اخيراً برگزار شده حاوي نکات تکاندهندهاي است نویسنده حسن فرامرزي يک سخنان محمدمهدي ايزدخواه نويسنده کتاب بازارسازيحج تمتع و عمره از سال آينده براي ايراني ها برقرار مي شود
حج تمتع و عمره از سال آينده براي ايراني ها برقرار مي شود با نتایج مثبت مذاکرات هیات ایرانی با هيات عربستانی درخصوص حج به نظر می رسد از سال آینده حج تمتع و عمره مجدا برای ایرانی ها برقرار می شود روز نو با نتایج مثبت مذاکرات هیات ایرانی با هيات عربستانی درخصوص حج به نظر می رسدجمعیت 3 تا 7 میلیونی کودکان کار ایرانی / افزایش کودکان کار در پی رکود اقتصادی
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد جمعیت 3 تا 7 میلیونی کودکان کار ایرانی افزایش کودکان کار در پی رکود اقتصادی سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشستی با بیان اینکه بر اساس کنوانسیون حقوق کودک هر فرد شاغل زیر ۱۸ سال دارای کار سخت کودک کمبدع شبکه جهانی وب، از نگرانی هایش در خصوص آینده این شبکه می گوید
به گفته مخترع شبکه جهانی وب تیم برنرز لی عدم امکان کنترل اطلاعات شخصی انتشار اخبار جعلی و عدم پیروی تبلیغات سیاسی از هیچگونه قانونی سه عاملی هستند که امروز دنیای وب را مورد تهدید قرار می دهند به گزارش جامجم آنلاین به نقل از تک شات روز 12 مارس سال 1989 این دانشمن۵۲۰ هزار ایرانی کمشنوا هستند/ضرورت غربالگری شنوایی کودکان
۵۲۰ هزار ایرانی کمشنوا هستند ضرورت غربالگری شنوایی کودکانرئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت تشخیص ناشنوایی از بدو تولد قابل انجام است ولی پیش از تولد تشخیص این موضوع امکانپذیر نیست تاریخ انتشار چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۶ ۲۷ به گزارش مهر بهرام جلائی به مناسبت روز شن6 ناهنجاری مادرزادی رایج میان کودکان ایرانی
6 ناهنجاری مادرزادی رایج میان کودکان ایرانیتاریخ انتشار جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵ ۰۴ مدیرعامل موسسه محکم ضمن اشاره به شش ناهنجاری مادرزادی رایج در میان کودکان ایرانی گفت غربالگری ناهنجاریهای مادرزادی در کشور به صورت مدون اجرا نمیشود دکتر صلاحالدین دلشاحمدینژاد: در باره آینده کشور نگرانی وجود ندارد
احمدینژاد در باره آینده کشور نگرانی وجود ندارد رئیسجمهور سابق با ابراز اطمینان نسبت به آینده انقلاب و کشور گفت تنها دو موضوع است که موجب رنجش دل ملت ایران است اول فشار بی سابقه اقتصادی سیاسی روانی و تبلیغی شیطان و عوامل داخلی و خارجی او برای درهم شکستن امید و اراده و روحیایرانیان، سال آینده صاحب کارت ملی هوشمند می شوند
ایرانیان سال آینده صاحب کارت ملی هوشمند می شوند -معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت در راستای توجه و افزایش خدمات الکترونیک 65 میلیون ایرانی بالای 15 سال سال آینده صاحب کارت هوشمند ملی می شوند به گزارش ایرنا حمید درخشان نیا روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها