واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو خبرگان رهبری: روش شناسی در حوزه های علمیه باید به صورت درست شکل بگیرد قم- ایرنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر روش شناسی در حوزه های علمیه و مجامع علمی به صورت درست و عمیق شکل بگیرد، عالمان در علوم اسلامی به صورت سریع تر و قوی تر می توانند به تولید علم دست بزنند.
به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی در نشستی علمی با موضوع «روش شناسی تفسیر تمدنی از نگاه قرآن کریم» خاطرنشان کرد: برای انجام مطالعات تمدنی دقیق در قرآن، باید عناصر و گام های روشی در این مطالعات را تعریف کرد تا بتوان به کمک آن از فرو افتادن به ورطه تفسیرهای عمومی و کم خاصیت نجات یافت. وی با اشاره به گام های چهارگانه روشی جهت کشف نگاه کلان قرآن کریم به مقوله تمدن گفت: نخستین و پایه ای ترین عنصر روشی در مطالعات معطوف به تمدن شناسی در قرآن، «دریافت نظریه تمدنی قرآن»، و به تعبیر دیگر دریافت دیدگاه کلان، تعریف ساز و زیرساخت ساز در قرآن نسبت به تمدن است که باید آن را نقطه شروع در مطالعات تمدنی قرآنی قرار دهیم.رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر بدون دست داشتن نظریه کلان و تعریف ساز تمدن از نگاه قرآن وارد مطالعه مقوله هایی همچون شاخصه های تمدن در قرآن، اوصاف تمدن در قرآن، فرآیند، روند و مراحل تشکیل تمدن از نظر قرآن، تولد و مرگ تمدن از نظر قرآن و غیره شویم، چنین مطالعاتی مخدوش است.مبلغی با اشاره به دلایل مخدوش بودن مطالعات غیر مبتنی بر نظریه کلان قرآنی در تمدن، گفت: نخست اینکه نتایج حاصل از این مطالعات از عدم تمییز بین مباحث سره از ناسره رنج می برد، زیرا ما یک نگاه کلان زیرساختی نداریم تا بدانیم که چه چیزی اساس است و چه چیزی بنا.وی ادامه داد: دوم این که در مباحث چنین مطالعاتی، نوعا مطالب زاید، غیر علمی، پرکننده فضای بحث و مشغول کننده ذهن مطالعه کنندگان و مخاطبان آن هم به صورت فارغ از فایده راه می یابد و این امر شکننده است.مبلغی با اشاره به دلیل سوم مخدوش بودن مطالعات غیرمبتنی بر نظریه کلان قرآنی در تمدن گفت: این مطالعات چندان در جهت بنا یا ترمیم تمدن اسلامی کارساز نمی افتد و آن چنان کارکردهایی را برای به فعال ساختن یک جریان تمدنی در برندارد.وی اظهار داشت: دومین گام روشی، رفتن به سراغ نظریه ها و تعریف های به عمل آمده پیرامون تمدن از سوی عالمان اعم از شرقی و غربی، مسلمان و غیرمسلمان و قدیم و جدید است.وی خاطرنشان کرد: این تجمیع تعاریف تمدنی باید در یک چارچوب مقایسه ای و مقارنه ای، مورد تحلیل دقیق قرار گیرد؛ تا اولا به نقاط جوهری و مفاهیم پایه ای در هر تعریف به صورت تطبیقی نائل آییم و دوم این که به چند تعریف قابل توجه و اساسی - که حامل دیدگاه های جدی هستند- دست پیدا کنیم.عضو مجلس خبرگان رهبری، سومین گام روشی جهت کشف نگاه پایه ای و کلان قرآن به مقوله تمدن را عرضه دیدگاه های تمدنی به قرآن و تلاش برای کشف دیدگاه این کتاب آسمانی ذکر کرد و گفت: در گام سوم باید دیدگاه های بدست آمده و مقایسه ای شده در گام دوم را به قرآن عرضه کنیم.مبلغی با اشاره به این که عرضه دیدگاه ها به قرآن، مرحله ای حساس و سرنوشت ساز است، افزود: عرضه به قرآن کریم در مرحله اول باید به صورت مکرر و پررفت و برگشت باشد و نه به صورت عرضه ای شتابزده، و مرحله دوم این که باید با دقت و احتیاط علمی همراه گردد.وی ادامه داد: در مرحله سوم نیز در سرتاسر مراجعه باید یک سوال محوری همواره نصب العین قرار گیرد که آیا از نظر مفهومی، دیدگاه قرآن در باب تمدن نزدیک به یکی از دیدگاه های به دست آمده و در حال عرضه است؟ یا هیچ کدام از این ها نیست یا تلفیقی از بعضی از آن هاست و یا غیره. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در رجوع به قرآن همه جا و آیه به آیه می تواند محل استفاده قرار گیرد، گفت: حوزه هایی چند در قرآن است که رجوع به آن ها می تواند دستان مراجعه کننده را در زمینه مطالعات تمدنی، از جمله دریافت دیدگاه کلان قرآن در زمینه تمدن پر نماید.مبلغی افزود: این حوزه های پراولویت عبارت از آیات در بردارنده آرمان شهر قرآن، محتوای دعوت و نوع تلاش انبیا، کلید واژه های حامل اجتماع و جامعه در قرآن مانند شعوب، ملت، امت، قبائل، مدینه، قریه و غیره می باشد. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر چه در گام سوم، مطالعه در این خصوص انجام می گیرد ولی در این مرحله حاصل مطالعه دقیق تر و نظریه پردازانه تر به پیش می رود و نهایی می شود.این نشست علمی در پژوهشکده قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.7401 / تنظیم کننده: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
16/11/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]