تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799087972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه ملي به درآمد صادرات فرهنگی بیندیشد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رسانه ملي به درآمد صادرات فرهنگی بیندیشد
علي‌عسگري، رئيس رسانه ملي اخيراً در اظهاراتي به کمبود بودجه صداوسيما اشاره کرده و گفته است نامه‌اي به مقام معظم رهبري براي تأمين بودجه صداوسيما نوشته است.
نویسنده : حسن فرامرزي 
يک: علي‌عسگري، رئيس رسانه ملي اخيراً در اظهاراتي به کمبود بودجه صداوسيما اشاره کرده و گفته است نامه‌اي به مقام معظم رهبري براي تأمين بودجه صداوسيما نوشته است. او در همين اظهارات گفته اگر بودجه نرسد تلويزيون از دست مي‌رود.

دو: درباره ديدگاه اين مدير به چند نکته مي‌توان اشاره کرد: نکته اول اين که اگر خواسته يا ناخواسته درباره چالش‌هاي رسانه ملي بخواهيم نشاني غلط بدهيم، در واقع نه تنها اين گره گشوده نخواهد شد بلکه گرهي افزون‌تر بر گره پيشين خواهد افتاد. پرسشي که مي‌توان مطرح کرد اين است که آيا اساساً مهم‌ترين چالش رسانه ملي بودجه است؟ آيا چون امسال يا سال‌هاي پيشين صداوسيما مشکل بودجه داشته، وضعيت رسانه ملي به اينجا رسيده است؟ و اگر مثلاً موضوع بودجه تلويزيون حل و فصل شود به يک‌باره ضريب نفوذ و دايره مخاطبان اين رسانه سير صعودي به خود مي‌گيرد و مقبوليت رسانه ملي بالا مي‌رود؟

سه: مسلماً يکي از مهم‌ترين ارکان برنامه‌سازي، تأمين بودجه و دستمزد عوامل است. هيچ تهيه‌کننده و کارگرداني حاضر نمي‌شود به صورت رايگان برنامه‌اي بسازد، اما اين به آن معنا نيست که پول مساوي با ضريب نفوذ است. همچنان که در سينما هم اين قاعده صدق مي‌کند، فيلم‌هايي که هيچ مشکلي بابت تأمين سرمايه‌گذار و پول نداشته‌اند، اما نتيجه کار دلچسب نبوده است، اين قاعده درباره تلويزيون هم صدق مي‌کند که در اين سال‌ها نتوانسته به قاعده‌اي در برنامه‌سازي برسد که جمع ميان اين ابزار مدرن تبليغي و اصول و ارزش‌هايي است که رسانه ملي مي‌خواهد مروج آنها باشد، مثلاً قاعده برنامه‌سازي صداوسيما در مناسبت‌هاي شاد و اعياد مذهبي و ملي چيست؟ به جرئت مي‌توان گفت که هنوز به يک قاعده روشن و جامع در اين باره نرسيده‌ايم. رسانه ملي چطور مي‌تواند در حوزه سياست حرکت کند که متهم به حمايت و جانبداري از يک جريان يا ذائقه سياسي و جناحي نشود؟ رسانه ملي در اين چهار دهه در حوزه سرگرمي به عنوان يکي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي برنامه‌سازي به چه فرمولي رسيده است که بتوان آن را يک فرمول بومي و ملي ناميد؟ اگر الگوسازي يکي از مهم‌ترين کارکردهاي يک رسانه است صداوسيما در اين سال‌ها چقدر توانسته است در اين راستا حرکت کند؟
اين پرسش‌ها و پرسش‌هايي از اين دست را مي‌توان همچنان ادامه داد. پرسش‌هايي که احتمالاً ما را به دليل ضعف و افت رسانه ملي در جذب مخاطبان خواهد رساند، اما اينکه ما مسئله را اين‌گونه ببينيم که گويا علت‌العلل ناکامي رسانه ملي در جذب مخاطبان چيزي جز کمبود بودجه نيست، اين نوع نگاه ما را به جايي نخواهد رساند.

چهار: اما در بحث بودجه و اعتبارات نيز چند نکته قابل اشاره است و آن اينکه امروز بخش بازرگاني، جذب آگهي و پول در هر رسانه‌اي تابعي از محتواي جذاب آن رسانه است. تلويزيوني خوب پول درمي‌آورد که برنامه‌هايش با اقبال مخاطبان مواجه شود و به ميزاني که مخاطب بالا مي‌رود، بنگاه‌هاي اقتصادي تمايل بيشتري براي همکاري با رسانه و ارائه تبليغات و آگهي‌هاي‌شان دارند. البته مديران رسانه ملي مي‌توانند اين استدلال را مطرح کنند که در سال‌هاي اخير و با توجه به تحريم‌هاي پيش آمده و مشکلات اقتصادي در کشور عملاً شرکت‌ها - چه دولتي و چه خصوصي - تمايلي به هزينه‌هاي تبليغاتي نشان نمي‌دهند که در جاي خود درست است، اما از آن‌سو اين واقعيت را هم بپذيريم که بسياري از مديران ذهن درآمدزا جز بودجه‌اي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد ندارند و عملاً نمي‌توانند براي مجموعه خود درآمدزايي داشته باشند، به ويژه درآمدهاي صادراتي. به اين معنا که مثلاً مدير رسانه ملي به بنگاه خود به عنوان بنگاهي که مي‌تواند محصولات خود را در منطقه يا ميان کشورهاي مسلمان بفروشد نگاه کند، همچنان که در سال‌هاي اخير کشورهايي مثل ترکيه يا حتي کشوري مثل کره جنوبي اين راه را رفته‌اند و به درآمدهاي قابل توجه صادراتي از طريق سريال‌سازي رسيده‌اند، اما ما متأسفانه چشم‌مان بيشتر به درآمدهاي داخلي بوده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن