تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833696115
عدهای فکر میکنند خدای آواز هستند/افزایش علاقمندی به اپرا در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: خواننده ارکستر ملی در گفتوگو با ایلنا: عدهای فکر میکنند خدای آواز هستند/افزایش علاقمندی به اپرا در ایران
فارغالتحصیل کنسرواتوار وین و نیویورک با بیان اینکه سطح تدریس آواز در ایران با اروپا بسیار متفاوت است؛ گفت: برخی از شاگردانم در ایران تصور میکنند پس از دوازده جلسه خدای آواز شدهاند، همیشه سعی کردهام این توهم را از ذهن آنها دور کنم که موسیقی چیزی نیست که با یک یا دو جلسه به سرانجام برسد. به گزارش خبرنگار ایلنا، ماریو تقدسی (خواننده اپرا) فرزند تقی تقدسی (بازیگر و دوبلور پیشکسوت) متولد ۱۳۳۷ در تهران، پس از اخذ دیپلم از هنرستان موسیقی راهی آمریکا شد و در دانشگاه USC LOS ANGELES در رشته اپرا فارغالتحصیل شد، سپس دوره تکمیلی را در JUILLIARD SCHOOL نیویورک گذراند و بعد از آن رهسپار وین اتریش شد و در آزمون ورودی اپرای وین پذیرفته و برای ۳ سال خواننده سولوی این اپرای مهم جهان بود و از کنسرواتوار WIEN فارغ التحصیل شد. این خواننده ایرانی و بینالمللی اپرا چندماهی به ایران آمده تا مسترکلاسهای آواز خود را برگزار کند با او گپ و گفتی درباره موسیقی و فعالیتهای اخیرش در ایران داشتیم. برخی از هنرجویان فکر میکنند با چند جلسه خدای آواز شدهاند او با بیان اینکه در شش هفت سال گذشته تصمیم گرفته تا در ایران تجارب سی و پنج سالهاش را ارائه دهد، اظهارکرد: معتقدم استعدادهای بسیار خوبی در بچههای ایران نهفته است که باید به آنها پرداخت و برایم بسیار باشکوه است وقتی ببینم شاگردانم در ایران و خارج از کشور پیشرفت میکنند و امروز پس از سیزدهمین دوره آواز پاپ کلاسیک خوشبختانه ۱۵ نفر از شاگردانم در تورهای کنسرواتوارهای اتریش، آلمان و فرانسه تحصیلات خود را ادامه میدهند تا بتوانند مدرکهای بینالمللی دریافت کنند و این باعث خوشحالی من است که توانستم تا مقطعی به آنها آموزش بدهم. این خواننده اپرا؛ سطح و نوع تدریس در ایران با اروپا را متفاوت میداند و در این باره توضیح داد: سطح تحصیل موسیقی در این چند ساله بهتر شده است و پیشرفت حاصل شده اما معتقدم سطح توقع در آنجا از شاگردان و خوانندگان بسیار زیاد است و مهمترین مسئله این است که در آنجا توهمی وجود ندارد اما متاسفانه در اینجا به شدت و زیاد هم دیده میشود و امیدوارم این توهمات را کنار بگذاریم و شروع کنیم به پیشرفت کردن چراکه توهم باعث پسرفت میشود. تقدسی با ابراز تاسف از اینکه برخی از شاگردان بعد از چند جلسه کتاب مینویسند یا بدون هیچ تجربهای تدریس را آغاز میکنند، گفت: متاسفانه شاگردانی هستند که پنج سال است در حال یادگیری هستند اما هنوز هیچ چیز نیاموخته است و پیشرفتی نداشته است و این مسئله به دلیل این است که آن شخصی که به عنوان استاد مشغول تدریس است هیچ تجربه پشت صحنهای ندارد. به عقیده من وقتی کسی قرار است تدریس کند باید با گوشت و پوست و استخوان خود خاک صحنه را بخورده و تا این امر اتفاق نیفتاده باشد امکان ندارد آن احساس را انتقال دهد و نمیدانم یک فردی فقط با خواندن کتاب به امر تدریس روی میآورد. او ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات شاهد این هستیم که این استادان بیتجربه به صدای هنرجویان فشار وارد میکنند و آن فرد دیگر نمیتواند ادامه بدهد و تارهای صوتیاش صدمه میبیند و تنها عامل این موضوع بدکاری و بیتجربگی استاد است که صدای هنرجو را از بین میبرد. علاقه به یادگیری اپرا بیشتر شده این خواننده اپرا با اشاره به اینکه سالهای زیادی را صرف آموزش موسیقی کرده، گفت: زمان طولانی برای یادگیری موسیقی وقت گذاشتم و پس از سالها مشغول تدریس شدم اما امروز برخی از شاگردانم در ایران تصور میکنند پس از دوازده جلسه خدای آواز شدهاند، همیشه سعی کردهام این توهم را از ذهن آنها دور کنم که موسیقی چیزی نیست که با یک یا دو جلسه به سرانجام برسد بلکه یادگیری موسیقی نیازمند پشتکار فراوان است و همچنین تحصیلات در این زمینه است خلاف آنچه که ما در ایران شاهد هستیم و خوانندگان بدون هیچ اطلاعی از دیکته موسیقی و بدون اینکه درباره موسیقی بدانند در این عرصه کار کنند. تقدسی درباره اجرای اپرا در ایران گفت: در گذشته ما اپراخانه بزرگی داشتیم که اپرا در آنجا اجرا میشد و مخاطبان بسیاری هم داشت موسیقی اپرا موسیقی بسیار سنگینی است و باید مخاطب تمام داستان را بداند تا از آن لذت ببرد و شاید اگر مخاطب اپرا کم است به دلیل همین مسئله زبان است و سالهاست که روی آن کار نشده و خلائی در این بین ایجاد شده البته خوشبختانه در سالهای اخیر این خلاء در حال پرشدن است. او با اشاره به اینکه اپرا یکی از سختترین هنرهای دنیاست، خاطرنشان کرد: یک خواننده اپرا نه تنها باید یک موزیسین خوب باشد و از صدای خوب برخوردار بوده بلکه باید هنرپیشه خوبی هم باشد. تا امروز که سیزدهمین دوره آواز پاپ کلاسیک را برگزار میکنیم بیش از ۳۵۰ هنرجو داشتیم که در دورههای مختلف شرکت میکنند و حتی سعی کردیم در شهرستانها دورههایی را برگزار کنیم. خوشبختانه در این چند ساله بسیاری از جوانان ما علاقهمند به یادگیری اپرا هستند. باید فرهنگ استفاده از موسیقی را در جامعه ایجاد کنیم این مدرس آواز پاپ کلاسیک با بیان اینکه در اپرا بالاترین تکنیک به هنرجو آموزش داده میشود، تصرح کرد: کسی که آموزش اپرا میبیند قدرت آلترناتیو دارد و میتواند همه نوع موسیقی را اجرا کند قطعا یک خواننده موسیقی پاپ نمیتواند اپرا اجرا کند اما یک خواننده اپرا میتواند موسیقی پاپ را اجرا کند. و معتقدم اگر کسی میخواهد خواننده خوبی باشد باید تکنیک آواز کلاسیک را بداند چراکه به او این قدرت را میدهد تا از تارهای صوتیاش مواظبت کنند و با یک تکنیک سالم حجم صدایی خوب داشته باشند و بدون هیچ مشکلی سالهای سال بخوانند. تقدسی درباره عدم استقبال عموم جامعه از اپرا گفت: اپرا مانند تئاتر است در آلمان هم که اپرا به زبان ایتالیایی اجرا میشود ممکن است همه مردم این زبان را ندانند اما از آنجا که داستان اپرا در لیبرتو ها نوشته شده و در اختیار مخاطب قرار داده میشود، آنها با مضمون داستان آشنا میشوند و از موسیقی و آنچه که روی صحنه اجرا میشود لذت میبرند اگر در ایران هم این مسئله انجام شود مسلما مخاطب از دیدن اپرا خسته نشده و برعکس از آن لذت هم میبرد. تقدسی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: معتقدم باید همه نوع موسیقی را در کشورمان داشته باشیم و اجازه دهیم مردم خودشان براساس سلیقهشان موسیقی را انتخاب کنند. اگر به مردم غذای خوب ندهید هیچ وقت تفاوت بین غذای سالم خوب از غذای فاسد و نامناسب را متوجه نمیشوند. موسیقی نیز غذای روح است و باید فرهنگ استفاده از موسیقی خوب و مناسب برای مردم ایجاد شود در واقع هر نوع موسیقی جایگاه خود را دارد باید بدانیم که فلسفه عمیقی در پشت موسیقی وجود دارد. او تصریح کرد: برای سازشناسی و آواز باید روی نسل جوان سرمایهگذاری کنیم البته خوشبختانه نسل جوان خود پیگیر این موضوع است اما اگر وزارت ارشاد میتوانست فضای بازتری برای موسیقی ایجاد کند این امر خیلی سرعت بیشتری به خود میگرفت اما به عقیده من؛ هر فردی باید از خودش شروع کند و ما باید هدفمان را متمرکز بر نسل جوان کنیم تا به او اطلاعات مناسبی درباره موسیقی بدهیم تا بداند همه موسیقی، موسیقی شش و هشت نیست. این خواننده اپرا همچنین درباره کنسرتهایی که در ایران برگزار میشود، گفت: بعضی از برنامهها را که میبینم احساس میکنم میتواند در سطح بالاتری باشد اما متاسفانه برخی افراد درحالیکه خوانندگی را اصلا نمیدانند؛ اجرا دارند. آرزو دارم داستانهای شاهنامه را بهصورت اپرا اجرا کنم او همچنین درباره داستانهای ایرانی به صورت اپرا گفت: در چند سال گذشته برخی از داستانهای ایرانی به صورت اپرای عروسکی اجرا شده است اما اجرا داستانهای شاهنامه به صورت اپرا در ایران از آرزوهای من است و امیدوارم در مکانهای تاریخی ایران به تمام دوستداران اپرا ارائه دهیم. این خواننده اپرا ادامه داد: چند سال پیش قصد داشتیم اپرای رستم و سهراب که توسط لوریس چکناواریان نوشته شده را به صورت صحنهای اجرا کنیم. دو پرده آن را نیز تمرین کردیم اما متاسفانه آقای چکناواریان خبر داد که موفق به گرفتن مجوز نشدند البته این اپرا در گذشته صورت عروسکی نیز اجرا شده. درحالیکه ما نمیتوانیم به دلیل برخی مسائل داستانهای تاریخی خودمان را به صورت اپرا اجرا کنیم شاهد این هستیم که داستانهای ما را آهنگسازان دیگر کشورها اجرا کنند مانند اپرای توراندخت که توسط جاکومو پوچینی در تمام دنیا اجرا شد. چرا تاریخ ما توسط موسیقیدانان خودمان اجرا نشود. تقدسی درباره مسترکلاسهایش در ایران گفت: اگرچه نام اینها را مستر کلاس گذاشتهایم اما در حقیقت کارگاهی است که شاگردان در آنجا بهداشت صدا و نحوه مراقبت از آن را میآموزند و در این سالها بسیاری از خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی در این کلاسها شرکت میکنند چراکه اغلب خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی این نوع آواز را بهصورت آکادمیک نیاموختهاند و از این طریق خیلی مشکلات در نحوه بیان کلمات دارند و معتقدم یکی از بهترینهایی که در عرصه آواز ایرانی فعال است همایون شجریان است که این نوع آواز را به خوبی و آکادمیک آموخته است. او همچنین درباره برنامههایش با فریدون شهبازیان گفت: به دنبال رپرتوارهای مناسب هستیم تا بتوانیم با ارکستر ملی کنسرتهایی را برگزار کنیم و آهنگهای از حسین سرشار را به یاد او بخوانیم البته هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است. تقدسی در پایان درباره پدرش (تقی تقدسی) گفت: تقی تقدسی از بزرگان هنر طنز در ایران است که بیش از ۵۰ سال تجربه روی صحنه را دارد به نظر من؛ خنده روی لب مردم آوردن به مراتب خیلی سختتر است و پدرم ۵۰ سال است که این کار را انجام میدهد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۱:۱۷:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
افزایش چشمگیر سفر گردشگران سوییسی به ایران
افزایش چشمگیر سفر گردشگران سوییسی به ایران مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از افزایش سفر گردشگران سوییسی به ایران خبر داد آفتابنیوز به گزارش ستاد خبری دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته علیباقر نعمتی در دیدار با فتاخیر در کنسرت حجت اشرف زاده/ ابرازخوشحالی از بهبود حال خسرو آواز ایران
تاخیر در کنسرت حجت اشرف زاده ابرازخوشحالی از بهبود حال خسرو آواز ایران تهران- ایرنا- کنسرت حجت اشرف زاده خواننده بخش موسیقی تلفیقی شب گذشته در حالی برگزار شد که تعداد بیش از ظرفیت حضار اجرای آن را با بی نظمی و تاخیر روبرو کرد اما ابراز خوشحالی از حال محمد رضا شجریان خسرو آوا«ریتم در آواز ایرانی» بررسی میشود
ریتم در آواز ایرانی بررسی میشود ریتم در آواز ایرانی عصر پنجشنبه در فرهنگسرای ولا بررسی میشود به گزارش ایلنا علی شیرازی خواننده و آوازپژوه عصر پنجشنبه ۱۴ بهمن از ساعت ۱۵ ۳۰ در تالار ابوالفتوح رازی فرهنگسرای ولا برخی کلیات و جزئیات ریتم در آواز ایرانی را بررسی میکنبا افزایش مالیات در صنف چاپ و نشر به افزایش سرانه مطالعه نمیرسیم/ نباید به هنر به عنوان منبع تامین درآمد دولت
در نشست وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصادی و دارایی با اصناف فرهنگ مطرح شد با افزایش مالیات در صنف چاپ و نشر به افزایش سرانه مطالعه نمیرسیم نباید به هنر به عنوان منبع تامین درآمد دولت فکر کنیم مسایل و مشکلات مالیاتی اصناف فرهنگ و هنر عصر روز شنبه در نشست وزرای فرهنگ و ارشاد اارتباطات فرهنگی بین ایران و جهان عرب باید افزایش یابد
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارتباطات فرهنگی بین ایران و جهان عرب باید افزایش یابد مشهد- ایرنا- عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برارتباطات فرهنگی بین ایران و جهان عرب تاکید کرد و گفت اگر به همان میزان که ملتهای عرب و ایران از فرآورده های مغرب زمین اطلاع دارند و به آنها تمردم فکر میکنند بازیگری هنر آسانی است
علیرضا کمالی نژاد مردم فکر میکنند بازیگری هنر آسانی است در یک مقطعی به دلیل مشکلات مالی که سینما داشت درب آن باز بود و هر کسی با یک پس اندازی وارد عرصه بازیگری شد برای اینکه در اذهان عمومی بازیگری آسانترین رشته هنری است به گزارش فرهنگ نیوز علیرضا کمالی نژاد سال ۱۳۷۹ وارد دتقاضا برای سفر به ایران افزایش معنا داری پیدا کرده است
پس از برجام تقاضا برای سفر به ایران افزایش معنا داری پیدا کرده است تهران- ایرنا- یک فعال حوزه گردشگری گفت امسال و پس از برجام تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران افزایش معنا داری پیدا کرده است سام حسینی که به عنوان مدیرعامل یک شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری فعالیت می کمشهد 2017 فرصت مناسبی برای افزایش تعاملات میان ایران و تانزانیا است
وزیرفرهنگ اطلاع رسانی و گردشگری تانزانیا مشهد 2017 فرصت مناسبی برای افزایش تعاملات میان ایران و تانزانیا است مشهد- ایرنا- وزیرفرهنگ اطلاع رسانی و گردشگری تانزانیا گفت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی فرصتی ارزشمند برای افزایش تعاملات میان جمهوریشوالیه آواز ایران برای دومین بار در سال 95 در ایلام می خواند
شوالیه آواز ایران برای دومین بار در سال 95 در ایلام می خواند ایلام - ایرنا - معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام از برگزاری دومین کنسرت استاد شهرام ناظری شوالیه آواز ایران و حافظ ناظری در سال 95 در این شهر خبر داد عمران خودآموز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۳ میلیون تن افزایش مییابد
جزئیات افتتاح طرحهای جدید پتروشیمی ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۳ میلیون تن افزایش مییابد شناسهٔ خبر 3892841 - سهشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲ ۰۹ اقتصاد > انرژی jwplayer display inline-block; یک مقام مسئول با تشریح جزئیات طرحهای آماده افتتاح و بهره برداری صنعت پتروشیمی گفت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها