تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835592547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی‌خانمانی هنرهای تجسمی


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نهمین جشنواره بین‏المللی هنرهای تجسمی فجر، در حالی از سوم بهمن‏ در موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین فرهنگسرای نیاوران آغاز شده و تا پایان بهمن‏ ادامه خواهد داشت که روزهای نسبتا خلوتی را پشت سر می‏گذارد. ده روزی از برگزاری این دوره از جشنواره نه‏چندان پرقدمت گذشته و انتظار می‏رود اگر تنور آن به مرور زمان نیاز دارد تا گرم شود، این فرصت به دست آمده است.



در عین حال که انتقاداتی هم به شیوه و کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره اهالی تجسمی وارد است، اما همه مسئولانی که در روزهای گذشته از آن بازدید کرده‏اند، کوشیده‏اند برای قوت‏گرفتن این جشنواره نوپا، بیشتر از نقاط قوتش بگویند؛ از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر راه گرفته تا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی دبیران جشنواره‏های تئاتر و تجسمی فجر. این در حالی است که نباید از سویه‏های کاستی این جشنواره نیز غافل بود، چرا که به هر حال با مطرح‏شدن انتقادها تجسمی‏بازها هر سال می‏توانند با جشنواره‏ای بهتر روبه‏رو باشند، چنان که با وجود همه انتقادها می‏توان گفت نهمین دوره این جشنواره در شکل و شمایل منظم‏تری در حال برگزاری است. هنوز پیش‏شماره منتشر می‏کنیم! صحبت‏های خود برگزارکنندگان نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باعث می‏شود تا انتظارها از آن بالا رود، وگرنه چه بسا هنوز که هنوز است قول معروف آن نقاش که گفته بود «هنرهای تجسمی دو ضلع بیشتر ندارد و آن هم هنرمند و خریدار است» همچنان مورد قبول ما و جامعه هنری می‏بود. تقریبا همه کسانی که در این مدت درباره جشنواره هنرهای تجسمی سخن گفته‏اند بر این تاکید داشته‏اند که جشنواره باید تمام توان خود را بر مردمی‏کردن این هنر همواره لوکس متمرکز کند. حالا هم دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‏وگو با جام‌جم بر این باور است که این رویداد هنری بسیار با هدف مردمی‏شدن فاصله دارد: «فاصله طولانی با این هدف داریم، شاید اگر بخواهم نمره بدهم باید بگویم از صد، زیرِ 20». مجتبی آقایی، وضع کنونی جشنواره در قبال این هدف‌گذاری را به انتشار پیش‏شماره از سوی نشریات تشبیه می‏کند و معتقد است، هم‏اکنون در حال شمارش معکوس برای انتشار نخستین شماره هستیم. دبیر این دوره از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش‏بینی می‏کند سه یا چهار دوره دیگر، این اتفاق بیفتد و تازه بتوان درباره نزدیک‏شدن به هنری مردمی سخن گفت. مهمان این موزه و آن فرهنگسرا یکی از نکات قابل توجه دبیر این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر این است که خلاف برخی دبیران دیگر این‏گونه از رویدادها، انتقادها را می‏پذیرد و از این رو که متصدی امور است صرفا درصدد پوشش خلأها نیست. مثلا او قبول دارد که آثار به‏نمایش‏درآمده در این دوره از جشنواره به هیچ عنوان نماینده تمام و کمال و واقعا موجود هنرهای تجسمی کشور نیست. آقایی در این باره می‏گوید: حقیقت این است که پس از چهار دهه، نتوانسته‏ایم ظرفیتی مناسب برای ارائه چهره‏ای کامل از هنرهای تجسمی کشور ارائه بدهیم. مدت‏هاست که باید به گالری ملی مجهز شویم. تا کی باید مهمان این موزه و آن فرهنگسرا باشیم؟ شرایط هنرمندان تجسمی می‏طلبد که ما چنین فضایی را در اختیار داشته باشیم. هم کلی دانشجوی هنرها را داریم که جدی کار می‏کنند و هم هنرمندانی که بسیار خلاق و فعالند، اما فضا برای نمایش آثارشان ندارند. بهتر است به جای کلی دوسالانه تخصصی تکراری، فکری برای نمایش درست آثار بکنیم. تنها دلخوشی‏مان این است که از شیوه رشته‏ای برگزاری جشنواره در دوره‏های اول تا هفتم فاصله گرفته‏ایم. در دوره هشتم در شیوه برگزاری به آن شیوه تردید کردیم و حالا هم سعی داریم با این تجمیع، ثمره مناسبی ببینیم. بزرگ‌ترین دستاورد جشنواره دبیر نهمین جشنواره بین‏المللی هنرهای تجسمی فجر درباره این‌که آثار این دوره با کنارگذاشتن موضوعات، چه وضعی دارند می‏گوید: مهم‌ترین دستاورد این تغییر، تنوع و تکثر در آثار است. چنانچه می‏بینید هم دغدغه‏های زیست‏محیطی را و هم آثار ضدجنگ و صلح‏طلب را و.... از میان 6000 اثر این آثار را با تأسی به پشتوانه نظری‏شان انتخاب کردیم. فقط به این فکر نمی‏کردیم که آثاری خلاقانه انتخاب کنیم. به این فکر می‏کردیم که اصالت اندیشه اثر می‏سازد. اما همچنان آقایی معتقد است حتی با در نظر گرفتن ظرفیت‏ها، درصد توفیق جشنواره چندان بالا نیست. کاشتن نهال جای سایه بزرگان اما یکی از مایه‏های مباهات این دوره از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی، نزد مسئولان برگزاری آن، جوان‏گرا شدن جشنواره بوده و این که از تعداد مدعوین کاسته شده است. حالا هم دبیر این جشنواره به ما می‏گوید 47درصد کسانی که اثر فرستاده‏اند، برای نخستین بار قصد شرکت در جشنواره را داشته‏اند و معدل سنی‌شان هم زیر 30 سال بوده است. او بر این باور است با این روال در پیش‏گرفته‏شده، دورنمای سال‏های آینده این است که هنرهای تجسمی بیشتر بین مردم جا باز کند و از سوی دیگر در تقویم هنری جهان نیز گنجانده شود. اما مهم‌ترین مشکلی که جوان‏گرایی این دوره از جشنواره به بار آورده، بیرون‏ماندن بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی از جشنواره بوده است. این نکته‏ای است که البته دبیر جشنواره با این توضیح آن را تائید می‏کند و به تشریحش می‏پردازد: «دبیرخانه جشنواره باید در طول سال آثار هنرمندان را رصد و حمایت کند تا جشنواره، گزیده مناسب‏تری از سال گذشته‏اش باشد. اما خب، رویکرد جدید نیز که اثرمحور است، باعث می‏شود بزرگانی که آثاری شاخص ارائه نکرده‏اند، جای خودشان را به جوان‏ترها بدهند». حرف‏های دبیر جشنواره تجسمی در حالی است که بالاخره نمی‏توان نقش ترغیبی بزرگان این هنر را در کشاندن مخاطب به محل برگزاری جشنواره نادیده گرفت. چه بسا چندی از بزرگان سینما در سال‏های اخیر آثاری شاخص تولید نکرده‏اند اما جشنواره فیلم فجر همچنان برای این‌که جشنواره‌ای مهم به نظر برسد، از حضور آنان حمایت و استقبال می‏کند. آقایی می‏گوید: «البته همچنان 70درصد آثار به نمایش درآمده در جشنواره تجسمی، محصول فراخوان نیست. باید همه را با هم داشته باشیم. نمی‏خواهیم ساقه سترگی را با سایه‏اش قطع کنیم تا به جای آن نهال بکاریم.» نهمین جشنواره بین‏المللی هنرهای تجسمی فجر، در حالی از سوم بهمن‏ در موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین فرهنگسرای نیاوران آغاز شده و تا پایان بهمن‏ ادامه خواهد داشت که روزهای نسبتا خلوتی را پشت سر می‏گذارد. ده روزی از برگزاری این دوره از جشنواره نه‏چندان پرقدمت گذشته و انتظار می‏رود اگر تنور آن به مرور زمان نیاز دارد تا گرم شود، این فرصت به دست آمده است. در عین حال که انتقاداتی هم به شیوه و کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره اهالی تجسمی وارد است، اما همه مسئولانی که در روزهای گذشته از آن بازدید کرده‏اند، کوشیده‏اند برای قوت‏گرفتن این جشنواره نوپا، بیشتر از نقاط قوتش بگویند؛ از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر راه گرفته تا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی دبیران جشنواره‏های تئاتر و تجسمی فجر. این در حالی است که نباید از سویه‏های کاستی این جشنواره نیز غافل بود، چرا که به هر حال با مطرح‏شدن انتقادها تجسمی‏بازها هر سال می‏توانند با جشنواره‏ای بهتر روبه‏رو باشند، چنان که با وجود همه انتقادها می‏توان گفت نهمین دوره این جشنواره در شکل و شمایل منظم‏تری در حال برگزاری است. هنوز پیش‏شماره منتشر می‏کنیم! صحبت‏های خود برگزارکنندگان نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باعث می‏شود تا انتظارها از آن بالا رود، وگرنه چه بسا هنوز که هنوز است قول معروف آن نقاش که گفته بود «هنرهای تجسمی دو ضلع بیشتر ندارد و آن هم هنرمند و خریدار است» همچنان مورد قبول ما و جامعه هنری می‏بود. تقریبا همه کسانی که در این مدت درباره جشنواره هنرهای تجسمی سخن گفته‏اند بر این تاکید داشته‏اند که جشنواره باید تمام توان خود را بر مردمی‏کردن این هنر همواره لوکس متمرکز کند. حالا هم دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‏وگو با جام‌جم بر این باور است که این رویداد هنری بسیار با هدف مردمی‏شدن فاصله دارد: «فاصله طولانی با این هدف داریم، شاید اگر بخواهم نمره بدهم باید بگویم از صد، زیرِ 20». مجتبی آقایی، وضع کنونی جشنواره در قبال این هدف‌گذاری را به انتشار پیش‏شماره از سوی نشریات تشبیه می‏کند و معتقد است، هم‏اکنون در حال شمارش معکوس برای انتشار نخستین شماره هستیم. دبیر این دوره از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش‏بینی می‏کند سه یا چهار دوره دیگر، این اتفاق بیفتد و تازه بتوان درباره نزدیک‏شدن به هنری مردمی سخن گفت. مهمان این موزه و آن فرهنگسرا یکی از نکات قابل توجه دبیر این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر این است که خلاف برخی دبیران دیگر این‏گونه از رویدادها، انتقادها را می‏پذیرد و از این رو که متصدی امور است صرفا درصدد پوشش خلأها نیست. مثلا او قبول دارد که آثار به‏نمایش‏درآمده در این دوره از جشنواره به هیچ عنوان نماینده تمام و کمال و واقعا موجود هنرهای تجسمی کشور نیست. آقایی در این باره می‏گوید: حقیقت این است که پس از چهار دهه، نتوانسته‏ایم ظرفیتی مناسب برای ارائه چهره‏ای کامل از هنرهای تجسمی کشور ارائه بدهیم. مدت‏هاست که باید به گالری ملی مجهز شویم. تا کی باید مهمان این موزه و آن فرهنگسرا باشیم؟ شرایط هنرمندان تجسمی می‏طلبد که ما چنین فضایی را در اختیار داشته باشیم. هم کلی دانشجوی هنرها را داریم که جدی کار می‏کنند و هم هنرمندانی که بسیار خلاق و فعالند، اما فضا برای نمایش آثارشان ندارند. بهتر است به جای کلی دوسالانه تخصصی تکراری، فکری برای نمایش درست آثار بکنیم. تنها دلخوشی‏مان این است که از شیوه رشته‏ای برگزاری جشنواره در دوره‏های اول تا هفتم فاصله گرفته‏ایم. در دوره هشتم در شیوه برگزاری به آن شیوه تردید کردیم و حالا هم سعی داریم با این تجمیع، ثمره مناسبی ببینیم. بزرگ‌ترین دستاورد جشنواره دبیر نهمین جشنواره بین‏المللی هنرهای تجسمی فجر درباره این‌که آثار این دوره با کنارگذاشتن موضوعات، چه وضعی دارند می‏گوید: مهم‌ترین دستاورد این تغییر، تنوع و تکثر در آثار است. چنانچه می‏بینید هم دغدغه‏های زیست‏محیطی را و هم آثار ضدجنگ و صلح‏طلب را و.... از میان 6000 اثر این آثار را با تأسی به پشتوانه نظری‏شان انتخاب کردیم. فقط به این فکر نمی‏کردیم که آثاری خلاقانه انتخاب کنیم. به این فکر می‏کردیم که اصالت اندیشه اثر می‏سازد. اما همچنان آقایی معتقد است حتی با در نظر گرفتن ظرفیت‏ها، درصد توفیق جشنواره چندان بالا نیست. کاشتن نهال جای سایه بزرگان اما یکی از مایه‏های مباهات این دوره از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی، نزد مسئولان برگزاری آن، جوان‏گرا شدن جشنواره بوده و این که از تعداد مدعوین کاسته شده است. حالا هم دبیر این جشنواره به ما می‏گوید 47درصد کسانی که اثر فرستاده‏اند، برای نخستین بار قصد شرکت در جشنواره را داشته‏اند و معدل سنی‌شان هم زیر 30 سال بوده است. او بر این باور است با این روال در پیش‏گرفته‏شده، دورنمای سال‏های آینده این است که هنرهای تجسمی بیشتر بین مردم جا باز کند و از سوی دیگر در تقویم هنری جهان نیز گنجانده شود. اما مهم‌ترین مشکلی که جوان‏گرایی این دوره از جشنواره به بار آورده، بیرون‏ماندن بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی از جشنواره بوده است. این نکته‏ای است که البته دبیر جشنواره با این توضیح آن را تائید می‏کند و به تشریحش می‏پردازد: «دبیرخانه جشنواره باید در طول سال آثار هنرمندان را رصد و حمایت کند تا جشنواره، گزیده مناسب‏تری از سال گذشته‏اش باشد. اما خب، رویکرد جدید نیز که اثرمحور است، باعث می‏شود بزرگانی که آثاری شاخص ارائه نکرده‏اند، جای خودشان را به جوان‏ترها بدهند». حرف‏های دبیر جشنواره تجسمی در حالی است که بالاخره نمی‏توان نقش ترغیبی بزرگان این هنر را در کشاندن مخاطب به محل برگزاری جشنواره نادیده گرفت. چه بسا چندی از بزرگان سینما در سال‏های اخیر آثاری شاخص تولید نکرده‏اند اما جشنواره فیلم فجر همچنان برای این‌که جشنواره‌ای مهم به نظر برسد، از حضور آنان حمایت و استقبال می‏کند. آقایی می‏گوید: «البته همچنان 70درصد آثار به نمایش درآمده در جشنواره تجسمی، محصول فراخوان نیست. باید همه را با هم داشته باشیم. نمی‏خواهیم ساقه سترگی را با سایه‏اش قطع کنیم تا به جای آن نهال بکاریم.» تکنیسین نمی‏خواهیم پیش از آغاز به کار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، اهداف برگزاری آن این‏گونه عنوان شده بود: «معرفی ایده‏های اصیل و آفرینش‏های بدیع و خلاقانه هنری و پژوهشی.» حالا می‏شود از دبیر برگزاری این جشنواره پرسید با گذشت چند روز از جشنواره، چقدر از این هدفگذاری اولیه، محقق شده است. آقایی در این باره می‏گوید: در دوره هشتم بود که به این هدف فکر کردیم و روشی اتخاذ کردیم برای رسیدن به آن. در اولین اقدام، برگزاری موضوعی را از یک‏سو و تعریف سنتی مبتنی بر این‌که 9 یا 11 رشته در هنرهای تجسمی داریم، کنار گذاشتیم. نتایج کار به نظر می‏رسد مثبت است؛ وقتی جشنواره به صورت موضوعی برگزار می‏شود ما از هنرمندانمان به دست خودمان تکنیسین می‏سازیم و این از روح هنر به دور است. هنرمندان باید تفاسیر و تعابیر خلاقانه‏ای از جهان را پرداخت کنند. صابر محمدی




پنج شنبه 14 بهمن 1395 ساعت 02:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن