تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828950450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به سه روز اول جشنواره فیلم فجر ۳۵/ ای هیچ!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت مهمان
نگاهی به سه روز اول جشنواره فیلم فجر ۳۵/ ای هیچ!

حاشیه های دومین روز از جشنواره فیلم فجر


شناسهٔ خبر: 3894096 - چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
هنر > سینمای ایران

.jwplayer{ display: inline-block; } محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در یادداشتی جشنواره فیلم فجر را یک جشن دورهمی دانست که از اهداف جشنواره‌ای کاملا فاصله دارد. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما نگاهی به سه روز اول سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر داشته و متنی در همین زمینه در اختیار خبرگزار مهر قرار داده است. در این یادداشت آمده است: «از تکرار مکررات بیزارم و جشنواره فیلم فجر تقریبا تبدیل به یک لوپ تکراری شده است با حرف هایی تقریبا تکراری که هر ساله باید آنها را از گاو صندوق بیرون کشید و مرور کرد و دوباره در صندوق گذاشت تا سال بعد... . اما دلیل این یادداشت شاید نوعی مبارزه شخصی باشد که ببینم بالاخره کی از رو می روم. ۱) در یادداشتی پیش از جشنواره عرض کردم که فیلم فجر یک جشن است و نه جشنواره... این را اصرار داشتم و حالا که چند روز از این پدیده می گذرد مصرانه تاکید می کنم این پدیده که سی و پنج دوره از آن درحال سپری شدن است دو وصله ناجور داشته است؛ اولی پیشوند بین المللی که بالاخره در چند سال اخیر شهامت جراحی آن شکل گرفت و سزارین شد و دیگری برداشتن عنوان جشنواره از جشن سینمای ایران که هنوز کسی جرات این کار را پیدا نکرده است. بی هیچ تعارفی ما نه از قواعد یک جشنواره با تعریف بین المللی استفاده می کنیم و نه علاقه ای به برگزاری جشنواره داریم. این مسابقه باسمه ای برای چیست؟ خیال خودمان را راحت کنیم و بدون دغدغه جشن برگزار کنیم و نه جشنواره. ۲) فیلم در همه جای دنیا دو کارکرد دارد ولاغیر، یا حالت را خوب کند که این حال خوب به منزله سرخوشی و خنداندن نیست که حتی می تواند اشک شما را دربیاورد و یا شما را به فکر فرو ببرد... تا اینجای کار و با پایان روز سوم و آغاز روز چهارم و نمایش تعدادی از فیلم ها در برج میلاد باید بگویم که هیچ کدام از فیلم ها به جز دو مورد هیچ یک از این دو کارکرد را ندارند و ممکن است فیلمی کارگردانی خوب و یا بازی های خوبی داشته باشد، اما نه حالت را خوب می کنند و نه تو را به فکر کردن وا می دارند... تنها دو فیلم «خانه (او)» و «ویلایی ها» تا اندازه ای توانستند این کارکرد را رعایت کنند. ۳) سینمای ایران مملو از ایده های بسیار خوب است، اما از سوی دیگر سینمای ایران را باید قبرستان سوخته شدن این ایده های خوب در اجرا بدانیم که در محصول نهایی به بار نمی نشینند. تقریبا هیچ کدام از فیلم هایی که تاکنون در برج میلاد به نمایش درآمدند ایده های دم دستی و ابتر ندارند، اما هیچ کدام هم قادر نیستند این ایده های خوب را در محصول نهایی به ثمر بنشانند باز هم به جز دو فیلم «خانه(او)» و «ویلایی ها». ۴) سینما یک پدیده صنعتی است حتی آرتیستی ترین آثار هم باید کم یا زیاد در مدار بخش فنی و صنعتی تبدیل به محصولی بی نقص، کم نقص یا پر نقص شود. سینمای ایران فرسنگ ها فاصله با سینمای صنعتی دارد که این تقصیر فیلمساز نیست که موضوع به این برمی گردد که سینمای ما بر پایه عرضه و تقاضا جلو نمی رود و همین باعث می شود که سود در تولید نصیب تهیه کننده بشود و فیلمساز در شرایطی مافوق جنگی ریاضت بکشد تا فیلمش ساخته بشود و یا اینکه با بودجه ای شخصی و با یک سوم و گاهی یک چهارم هزینه واقعی تولید یک فیلم کارش را جمع کند. این مهم در فیلم های امسال به شکلی کاملا آشکار نمود دارد و یکی از همان دلایلی است که مورد سه را سبب می شود. ۵) تقریبا در جشنواره سه دوره پیش بود که نوشتم زنگ خطر پروداکشن در سینمای ایران بد جوری به گوش می رسد و حالا بدجوری به بحران رسیده است. بیش از هفتاد درصد تولیدات سینمای ایران به وضوح از فقر تولید رنج می برند؛ فیلم هایی که مشخص است تهیه کنندگان قبل از خواندن قصه به تعداد لوکیشن ها و بازیگرهایش فکر می کنند تا ساخت محصولی درست و اصولی. علت این امر بی شک گزینه چهار است که باعث می شود شاهد فیلم هایی فقیر و در سطح باشیم. ۶) بی تعارف انقدر ما را ترسانده اند که دیگر از سایه خود می ترسیم. خودمان تبدیل به سانسورچی های قهاری شده ایم و هزار بار می ترسیم که بخواهیم کوچکترین حرفی بزنیم. کمترین انتقادی بکنیم و یا موضوعی را مطرح کنیم. سایه برق تیغ تیز سانسور بدجوری سینمای ما را عقیم کرده است. خوشایند مدیران است، اما تماشاگر این را نمی خواهد. نمود گل درشت آن همین فیلم های سه روز است که حتی می ترسند حرف معمولی بزنند، چه برسد به انتقاد. ۷) به گزینه یک و دو توامان بر می گردم. وقتی فیلم دو کارکردی را که ذکر کردم دارد، پس یا فیلم می سازیم برای سرگرم کردن مخاطب و تماشاگر که به سینما بیاید و تفریح کند و یا فیلم می سازیم برای قشری جدی تر که هدفش از سینما تفریح صرف نیست. حالا سوپر گل زده اید اگر هر دو را توامان باهم به بار بنشانید، اما در حالت کلی گونه اول اساسا برای اکران گسترده و مخاطب عام و انبوه است و گونه دوم به دنبال راهیابی به جشنواره ها برای پیدا کردن مخاطبان خود که عموما به جشنواره ها می روند. این تعریف و درفشانی بنده نیست بلکه یک قاعده جهانی محسوب می شود، اما پس چرا فیلم های سرگرم کننده که برای اکران گسترده و مخاطب عام ساخته می شود سر از جشنواره در می آورند و از سوی دیگر فیلم های غیر مخاطب عام ما هیچ چیزی نمی دهند، هیچ راه فکری را باز نمی کنند و تازه از همه بدتر فیلم هایی که بلاتکلیف هستند یعنی نه برای مخاطب عام است و نه مخاطب خاص. حداقل هشتاد درصد فیلم های این سه روز از همین گونه آخر هستند. این هم یکی از دلایلی که دورهمی فجر باید جشن باشد و نه جشنواره. فیلم هایی که نه فیلم های جشنواره هستند و نه حال تو را خوب می کنند. ۸) کمی بی ربط به جشنواره، اما باید بگویم. فکر می کنید چرا اولین و دومین فیلم های پرفروش تاریخ سینمای ما باید «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادر نیستم» باشد؟ دقیقا به همان دلیلی که ترامپ در انتخابات رای می آورد پس زیاد سخت نگیرید. به قول حضرت مولانا ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ»









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن