واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از سوی حوزه هنری استان قزوین، نخستین نشست تخصصی فرم در سینمای اسلامی برگزار شد قزوین - ایرنا - نخستین نشست تخصصی از سلسله نشست های فرم در سینمای اسلامی با موضوع "فیلمنامه فیلم کوتاه دینی" با حضور "نصرت الله تابش" مدیر مسئول مجله فیلم نگار و از نظریه پردازان سینمای دینی در حوزه هنری قزوین برگزار شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، نصرت الله تابش در این نشست که با همت واحد آموزش و پژوهش و با همکاری واحد هنرهای تصویری برگزار شد، گفت: فرم در سینما از جدی ترین و پیچیده ترین بحث ها به شمار آمده که دلیل این پیچیدگی هم ناشی از مطالعه کم بین سینماگران ما است.وی با بیان اینکه حدود 65 درصد فیلم های آمریکا که اسکار می گیرند اقتباسی از کتاب ها و آثار بزرگ دنیا هستند، اضافه کرد: در شرایطی که ما از رمان، داستان و ادبیات فارغ هستیم، هم نگاه و انسان شناسی ما ضعیف و آثار سینمایی ما نیز ضعیف خواهد بود.تابش با بیان اینکه اکثر فیلم های هالیوود دیدگاه دینی دارند، گفت: مذهب برای آمریکائی ها جدی تر از اروپایی ها است و آن چه برای برای بیان روابط عریان بین زن و مرد در فیلم اروپایی می بینیم در آمریکا کم تر است.تابش ادامه داد: در آمریکا خانواده و خانه تقدس و اهمیت دارد و در بسیاری از فیلم های آنها صحنه های دعا در هنگام غذا وجود دارند و به طور اساسی نیز به همین خاطر است که در صحنه سیاست هم اغلب از رفتار مذهبی مردم آمریکا سوء استفاده می شود.وی یادآور شد: حتی در سنت مهم سینمای آمریکا یعنی فیلم های وسترن، قهرمان اصلی فیلم ها نمادی از حضرت مسیح (ع) است که مردم را نجات و خود آسیب می بیند.تابش با اشاره به وجود کتاب های فراوان در زمینه ردپای عقاید دینی در فیلم های آمریکایی، افزود: البته این نگاه دینی پروتستانی است تا کاتولیکی، یعنی در آنها کلیسا نقد و کشیش ها به ابتذال کشیده می شوند اما خدا و ارزش های معنوی برای آنها مهم است.وی در ادامه با بیان اینکه در سینمای ایران به طور طبیعی دغدغه های مسایل دینی زیاد و سینماگران فراوانی هم داریم که دغدغه ان را دارند، گفت: اما این به آن معنا نیست که تمام این دغدغه ها به فیلم های جذاب منجر شوند.وی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، حسین لطیفی و بهروز شعیبی را از جمله کارگردانان با دغدغه های دینی نام برد و ادامه داد: ما شاید اگر سالانه 10 فیلم دینی قوی بسازیم کافی باشد اما فیلم خوب به معنای داشتن تماشاگر است نه اینکه با بودجه های فراوان فیلم ساخته و علاوه بر آن یک بودجه میلیاردی نیز به سازمان ها بدهیم تا آن را ببینند.وی در ادامه، حق، عدل، لطافت در آثار هنری، ذهنیت و زاویه دید هنرمند را 5 عنصر زیبایی شناختی در سینمای اسلامی عنوان و اضافه کرد: این عناصر در فیلم نکات ظریف و دقیقی هستند که باید به درستی و دقت مورد توجه قرار گیرند.تابش در بخش دیگری از سخنان خود، فرم را در سینما بسیار مهم دانست و ادامه داد: این مهم در واقع ترکیب عادلانه عناصر روایی و سبکی با میانجی گری ریتم برای کشف یا بیان حقیقت است.وی، تجارت، صنعت، رسانه و هنر را چهار وجه مهم سینما ذکر کرد که در کشور ما به آن کم توجه شده است.تابش با اشاره به وجود 80 تخصص تعریف شده در سینمای هالیوود، یادآور شد: برای داشتن سینمایی استاندارد نیازمند تخصص های تعریف شده هستیم چرا که نگاه و تخصص تعریف شده در سینما می تواند دنیای اندیشه را دگرگون و متحول کند.وی در ادامه با ذکر نمونه هایی از فیلم های کوتاه جشنواره دینی فیلم کوتاه رویش که دی ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی های فیلم کوتاه این است که در آن یک موضوع بسیار قابل فهم، جذب دراماتیک و با شخصیت های محدود مطرح می شود.این مدرس سینما با بیان اینکه بسیاری از فیلم های بلند سینمای ایران می توانستند در صورت کوتاه شدن جزو بهترین ها باشند، فیلم بلند و کوتاه از اشتراک های زیادی برخوردارند اما کاهش زمان در فیلم کوتاه این محدودیت را ایجاد می کند که حرف ها زودتر زده شود.به گفته وی، زمان فیلم را فرم آن تعیین می کند و زمان، تابعی از کشمکش دراماتیک است.وی به فیلمسازان جوان توصیه کرد با خواندن کتاب و رمان قدرت داستان نویسی و فیلم سازی خود را افزایش دهند.این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه رویش، هنر را نگاه به جزئیات تعریف کرد و گفت: جزئی نگری در هنر، به خصوص در آثار مینیمالیستی از ویژگی های مهمی برخوردار است که آن را جذاب تر می کند.وی با اشاره به اینکه نخستین تعریف از هنر، خلق موقعیت های عاطفی معنادار بوده و هنر به طور حتم باید عاطفی باشد و عواطف مخاطب را به بازی بگیرد، افزود: هنر در واقع محصولی است که با دل کار می کند.وی تاکید کرد: پیچیدگی هر اثر، ضمن قابل درک بودن باید لذت کشف نیز در مخاطب ایجاد کند نه اینکه همه چیز حاضر و آماده در اختیار مخاطب قرار گیرد.مدیر مسئول مجله فیلم نگار یادآور شد: یک مشکل اساسی ما این است که برای پاسخ به پرسش های زیبایی شناسی به گنجینه غنی معارف دینی و اهل بیت (ع) مراجعه نمی کنیم و این در حالیست که ما برای سخن از هنرمند دینی حرف های زیادی برای گفتن داریم و با آنها حتی می توانیم نظریه های غربی را به نقد بکشیم.وی با اشاره به ضرورت روان شناسی از منظر دین، افزود: متاسفانه در روان شناسی و جامعه شناسی ما ردپایی از دین وجود ندارد و همین کوتاهی ما در این زمینه، باعث عدم شکل گیری سینمای دینی در معنای واقعی کلمه شده است.وی، عرفان را خاستگاه هنر و هنر را همپای عرفان معرفی و یادآور شد: اگر هنرمند عارف نباشد نمی تواند اثر هنری خلق کند و اگر هنرمند عارف باشد جز به زبان هنر نمی تواند سخن گوید.به گفته وی، عرفان به این معناست که هنرمند قادر است از سطح رویی پدیده ها عبور و ورای آن را ببیند چرا که نگاه او از سطح واقعیت حسی قابل عبور است.وی در تعریفی دیگر، هنر را پنجره ای به سوی دنیای موعود توصیف و ادامه داد: با این تعریف در نتیجه هنر واقع گریز بوده و مذهب در ورودی آن دنیا است. تابش اضافه کرد: واقع گریزی به این معنا است که هنرمند اگر از وضعیت موجود ناراضی نباشد، نمی تواند اثر هنری خلق کرده و با نگاه منتقدانه به واقعیت ها، یک وضعیت مطلوب را نشان دهد.وی یادآور شد: در مذهب پیچیدگی های عاطفی زیادی وجود دارد که با فهم آن می توان به خلق آثار عاطفی معنادار دست یافت که در سینمای دنیا نظیر نداشته باشد.مدیرمسئول مجله فیلم نگار در پایان با اشاره به اینکه هرچه در شناخت سینما و دین دچار ضعف باشیم به محصولی کلیشه ای می رسیم، افزود: تنها راه برون رفت از این مشکل تسلط به مفاهیم دینی و سینمایی است.7388/8054* خبرنگار: پریسا نوروزی** انتشار دهنده: رضا اسدی
09/11/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]