تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805646113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخارج دولت 2.5 برابر شد | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: بهار ۹۶ فرصت دولت یازدهم برای فعالیت به پایان می‌رسد و باید جای خود را به دولت دوازدهم بدهد، با این حال چند ماه مانده به پایان عمر این دولت، نگاهی به آمارهای عملکرد آن در بخش بانکی نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی بیشتر شده و در واقع دولت با وزن بیشتری در مسیر پایان دوران فعالیت خود قرار گرفته است.

به گزارش تراز ، مقامات ارشد دولتی در ابتدای فعالیت دولت یازدهم معتقد بودند از دولت گذشته میراث بزرگی از بدهی و تعهدات به ویژه از بخش‌هایی مانند مسکن مهر به آنها منتقل شده، ولی حالا در سال چهارم فعالیت دولت یازدهم آمارهای بانک مرکزی حاکی از افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی بوده و این موضوع نشان دهنده استفاده بیش از حد و استاندارد دولت از منابع بانکی بوده است. طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، نقدینگی در مهرماه امسال به رقم بی‌سابقه و تاریخی 1138هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که سایه رکود تورمی بر سر اقتصاد ایران باقی مانده و این مشکل باعث شده تا دستاوردهای دولت در مهار تورم تحت‌الشعاع قرار گیرد و برخی کارشناسان بگویند افت نرخ تورم به دلیل رکود است و سرعت رشد تورم به‌صورت واقعی در اقتصاد ایران کاهش نیافته و شرایط تورم بالا قابل بازگشت است.
اخیراً بانک مرکزی در گزارشی که پیرامون عملکرد مهرماه امسال (آخرین گزارش) در بخش بانک‌ها ارائه کرده است، بدهی دولت به بانک‌ها را1423.5 هزار میلیارد ریال اعلام کرده که این میزان بدهی نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.8 درصد رشد نشان می‌دهد. برخی کارشناسان عقیده دارند دولت برای جبران کسری بودجه خود و برای تأمین مخارج بزرگ از جمله هدفمندی یارانه‌ها، دست به استقراض از بانک‌ها زده و این بدهی در یک‌سال گذشته نه‌فقط کمتر نشده،‌ بلکه رشد هم داشته است.
از سویی نگرانی تجار و فعالان اقتصادی از ادامه شرایط رکود‌،‌ افزایش نرخ ارز، ناتوانی بانک‌ها در تأمین مالی پروژه‌ها با نقدینگی انباشته شده تاریخی به رقم 1138 هزار میلیارد تومانی همخوانی نداشته و نشان از آن دارد که مناسبات درستی در اقتصاد ایران وجود ندارد که طی آن بتوان امیدوار بود جریان نقدینگی و وجوه بانکی، همچنین منابع در اختیار مردم به سمت تولید و اشتغال روانه شود.
فاجعه انفجار نقدینگی در شرایط رکود تورمی زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیم نقدینگی در سال ۹۱ به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده و در مهرماه سال جاری با 2.4 برابر رشد به 1138 هزار میلیارد تومان رسیده است. با این وجود، منابع عظیم و تاریخی نقدینگی در بخش‌های پنهانی از اقتصاد قفل شده و راهی به سوی تولید و جریان رسمی اقتصاد ندارد.
یکی از بزرگ‌ترین انتقادهایی که مقامات دولت یازدهم درباره عملکرد دولت سابق مطرح می‌کردند افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی بوده تا جایی که دلیل افزایش نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد نیز رشد بی ضابطه نقدینگی اعلام می‌شد. با این حال، بانک مرکزی اعلام کرده در مهرماه امسال بدهی دولت به بانک مرکزی با رشد 26.4 درصدی نسبت به مهرماه سال قبل به 616 هزار میلیارد ریال رسیده است.دولت نمی‌تواند صرفه‌جویی کندآقای حیدر مستخدمین حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح نو در بیان دلایل افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی در فاصله مهرماه ۹۴ تا مهرماه ۹۵ گفت: باید دید عناصری که بدهی دولت را شکل داده چیست.
معاون اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: انتشار اوراق مشارکت مختلف برای جبران کسری بودجه دولت در قالب بودجه‌های سنواتی بخشی از دلایل افزایش بدهی دولت به بانک‌هاست به طریقی که دولت با انتشار اوراق مشارکت، وجوه مردم را از بانک‌ها دریافت می‌کند ولی در سررسید امکان بازپرداخت آن را ندارد؛ بنابراین بدهکارتر می‌شود.
مستخدمین حسینی ادامه داد: دولت معمولاً برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی، پروژه‌های راهسازی، پرداخت مطالبات پیمانکاران آب و برق و... دست به انتشار اوراق مشارکت می‌زند. همچنین برای خرید تضمینی گندم و کالاهای استراتژیک که دولت مسوولیتی را به بانک‌ها سپرده نیز باعث افزایش بدهی دولت و تعهدات تازه می‌شود.
وی تاکید کرد: دولت در یک‌سال اخیر منابعی را از بانک‌ها برای خرید کالاهای اساسی دریافت کرد و برای نخستین‌بار علاوه‌بر بانک‌های دولتی، سراغ بانک‌های خصوصی نیز رفت. با این حال، هنوز نتوانسته بدهی‌های خود را تسویه کند.
معاون اسبق بانک مرکزی گفت:‌ همچنین دولت اخیراً برای تأمین منابع لازم برای پرداخت بدهی‌های خود مصوبه تسعیر نرخ ارز و تبدیل قیمت ارز به نرخ روز را دریافت کرد. با این حال، واقعیت آن است که دولت نمی‌تواند صرفه‌جویی کند و هزینه‌های جاری دولت که می‌توانست کاهش پیدا کند و بخشی از منابع تسعیر ارز برای پرداخت بدهی‌های دولت اختصاص یابد، عملاً 2.5 برابر شده است.
مستخدمین حسینی همچنین از دریافت برخی مجوزهای بدون پشتوانه و منابع مالی از مجلس اشاره کرد و گفت: اینگونه موارد باعث انباشت بدهی دولت شده و اخیراً نیز کمیسیون تلفیق مجلس گزارشی داد مبنی بر اینکه ۵۰ درصد درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها به امور دیگری رفته است.
این اقتصاددان تصریح کرد: بعید است مجلس گزارشی را تهیه و ارائه کند که برای آن پشتوانه‌ای وجود نداشته باشد، ولی واقعیت آن است که اقتصاد ایران بیش از مبلغی که برای یارانه‌ها اختصاص داده، درآمد داشته است. وی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها در واقع تنها درآمد نیست و باید به آن به صورت درآمد و هزینه نگاه کرد گفت: دولت باید بتواند از طریق به کارگیری مکانیزم‌هایی، بدهی خود را بپردازد.
معاون اسبق بانک مرکزی درباره افزایش 26.4 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی (616 هزار میلیارد ریال) در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اظهارداشت: دولت می‌تواند در فروردین ماه تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت کند، به شرطی که بتواند تا پایان سال آن را برگرداند.
این اقتصاددان تصریح کرد: اینکه چرا بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده را باید بررسی کرد ولی دیوان محاسبات در قبال افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در سال‌های گذشته واکنش نشان داده بود. با این وجود، اینکه دولت می‌تواند تا پایان سال جاری بدهی خود به بانک مرکزی را بازپرداخت کند یا خیر؛ سوالی است که دولت باید به آن پاسخ دهد.
 
 
 



منبع: صبح نو

تراز شبکه اجتماعی اخبار اقتصادی تراز نیوز تلگرام بازار اقتصاد ایران


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf





زمانبندی انتشار: 13 دى 1395 - 09:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن