تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816900272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبعات تزریق 6 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: تبعات تزریق 6 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد
مدتی بود نرخ ارز افزایش پیدا نکرده بود ولی وقتی احساس شود تکانه ای اتفاق می افتد یک عده با این فرض که ارز گران خواهد شد به عنوان متقاضی وارد بازار می شوند.
                                       
 عصر ایران؛ یوسف ناصری- «تزریق 5.8 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد»؛ این خبر را حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بعد از برگزاری جلسه روز شنبه هفته جاری (11 دی ماه) این کمیسیون با رئیس بانک مرکزی اعلام کرد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی کرده با اقداماتی که انجام می شود قیمت دلار به کمتر از 3800 تومان کاهش پیدا کند.

نرخ دلار در اوایل دی ماه جاری نسبت به نرخ 3470 تومانی اردیبهشت ماه حدود 20 درصد افزایش پیدا کرد و با تزریق 6 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی، مجددا نرخ ارز به زیر 4 هزار تومان رسید و 10 درصد از 20 درصد افزایش، کم شد.

در گفت و گوی عصر ایران با آرمان خالقی (فعال صنعت غذایی و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران) تحولات و تبعات شوک اخیر ارزی به بازار و صنعت و وعده تک نرخی کردن ارز توسط بانک مرکزی مورد کند و کاو قرار گرفت که آن را می خوانید.
 
در هفته های اخیر نوسان قیمت ارز را داشتیم و نرخ دلار تا بالاتر از 4100 تومان رفت. به عنوان کسی که در بخش تولید فعالیت دارید و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران هستید، انتظار داشتید قیمت دلار شدیدا افزایش پیدا کند؟
 
تا حدی می شود گفت انتظار می رفت. با تحولاتی که در فضای اقتصادی کشور به وجود آمده خیلی از واحدهای تولیدی به سمت افزایش تولید می روند. از طرفی تولید کننده ها، خودشان را برای فروش پایانی سال و بازار شب عیدی آماده می کنند.

قطعا این وضع باعث می شود واردات مواد اولیه انجام شود. اصولا از بهمن ماه این فضا شروع می شود.

بحث دیگر هم پایان سال میلادی و سفرهای سالیانه ای است که اتفاق می افتد. بعضی شرکت ها نیز در حال تسویه حساب با شرکای تجاری خارجی خودشان هستند.

عوامل روانی نیز به این عوامل اضافه شد و آن هم انتظار عمومی بود. چون مدتی بود که نرخ ارز افزایش پیدا نکرده بود. وقتی احساس شود تکانه ای اتفاق می افتد یک عده با این فرض که ارز گران خواهد شد به عنوان متقاضی وارد بازار می شوند.

لذا به طور جهشی، ناگهان چند درصد افزایش نرخ ارز را شاهد می شویم و الان هم، همین وضع رخ داد.


شما به عنوان فعال بخش تولید انتظار داشتید که نرخ دلار به بالاتر از 4 هزار تومان برسد؟
 
تا این حد افزایش قیمت، خیر. وقتی مرز روانی 4 هزار تومان که شکست نگران کننده شد. ما تا این حد انتظار نداشتیم که افزایش پیدا کند. وقتی برخی شایعات هم در داخل بازار باشد این اتفاق می افتد.
 
در اوایل دی ماه نرخ دلار به بالاتر از 4100 تومان رفت و روز شنبه 11 دی ماه به زیر 4 هزار تومان کاهش یافته است. تاثیر این نوع افزایش بر صنعت و بخش تولید چگونه بود؟
 
تولید کننده ای که مواد اولیه مورد نیاز او در داخل کشور وجود دارد و محصولش را صادر می کند، از افزایش نرخ ارز استقبال می کنند. اما تولید کننده ای که ماده اولیه از خارج از کشور وارد می کند، از افزایش نرخ ارز استقبال نمی کند.

ما در مجموع هنوز نمی دانیم که چه درصدی و چه حجمی از اقتصاد ما منتفع می شود و چه حجمی از اقتصاد ما، متضرر می شود.
 
در صنعت غذایی که شما فعالیت دارید نیاز به ارز برای واردات دارید؟
 
بله؛ ما نیاز به روغن داریم که وارد می شود. بعضی از مواد اولیه مانند افزودنی ها، وارد می شود. نیاز به شکر داریم ولی الان واردات شکر متوقف شده. در برخی سال ها به واردات گندم نیاز داریم. دانه کاکائو هم از خارج از کشور وارد می شود.

خوراک دام هم جزو عوامل اصلی وارداتی است. وقتی خوراک دام افزایش پیدا می کند روی منابع گوشتی ما مثل دام ها و طیور اثر مستقیم دارد.
 
این افزایش و کاهشی که ظرف 10 روز در نرخ دلار اتفاق افتاد تاثیری بر جای می گذارد یا این که به خاطر سرعت تغییرات، عملا تاثیری نخواهد داشت؟
 
ما باید ببینیم که نرخ دلار چقدر به قیمت قبلی نزدیک می شود. دو ماه قبل، عدد ما این نبوده است و محاسبات و قیمت گذاری های ما بر مبنای نرخ دلار 3500 تومان بوده است.

وقتی نرخ دلار افزایش پیدا می کند همه نگران می شوند ولی وقتی کاهش پیدا می کند از این که 40 درصد افزایش اتفاق نیفتاده است باید خوشحال شویم؟ حتما این افزایش نرخ دلار در قیمت تمام شده تولید ما اثر می گذارد.

به اضافه این که بلاتکیفی به وجود می آورد. چون بازار، بازاری ملتهب و بی ثبات است. به خاطر این بی ثباتی، تولید کننده نمی تواند حتی برای دو ماه آینده برنامه ریزی کند.
 
روز شنبه هفته جاری(11 دی ماه) در جلسه رئیس بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس، آقای سیف از تزریق 5.8 میلیارد دلار به بازار ارز خبر داده است. خبر دارید که این مقدار ارز به چه صورت توزیع شده و همکاران شما از این ارز بهره مند شده اند؟
 
ما خودمان مقداری صادرات داریم و ارز مورد نیاز را از این طریق تامین می کنیم ولی وقتی بازار دچار نوسان می شود و تقاضا به وجود می آید چه کاذب و چه واقعی، دولت باید سریعتر این کار را انجام می داد و ورود می کرد تا این التهاب را بخواباند و متقاضیان ببینند که ارز وجود دارد.

وقتی دولت هر چه دیرتر وارد این کار شود این شبهه ایجاد می شود که دولت هم شاید جزو ذی نفعان افزایش قیمت ارز است.

بانک مرکزی این بار، نه خیلی زود ولی به هر حال ورود کرد و نتیجه آن هم، کاهش قیمت ارز است.
 
این تزریق حدودا 6 میلیارد دلاری قاعدتا در دی ماه اتفاق افتاده است و بعد از افزایش نرخ دلار به بالاتر از 4 هزار تومان. این کاهش سریع قیمت به خاطر همین تزریق ارز است. درست است؟
 
بله؛ اصولا بانک مرکزی اگر در بازاری که طبیعی و نرمال است ورود کند، مداخله مصنوعی در بازار محسوب می شود.
 
اگر دولت، ارز را قبل از این اتفاقات به بازار تزریق می کرد ما شاهد کاهش کاذب نرخ ارز بودیم. البته توان تامین ارز توسط دولت، محدودیت های خودش را دارد.
 
وقتی که قیمت دلار حدود 3600 تومان بود و در حال افزایش بود اگر دولت ارز تزریق می کرد بهتر نبود تا این که قیمت دلار به 4100 تومان برسد و بعد تزریق کند؟
 
قاعدتا باید زودتر ورود می کرد. دولت معمولا تا یک آستانه تحمل دارد و می گوید مثلا نرخ ارز تا 10 درصد افزایش پیدا می کند.
 
رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در خصوص نتایج حلسه با رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفته قرار شد دو نوع تصمیم کوتاه مدت و بلند مدت اجرایی شود که در بخش کوتاه مدت مقرر شد ارز تک نرخی شود.

البته رئیس بانک مرکزی در یکی از تازه ترین اظهاراتش در آذر ماه امسال گفته بود تا پیش نیازها، حاصل نشود تک نرخی شدن ارز امکانپذیر نیست. دیدگاه فعالان تولید نسبت به تک نرخی کردن ارز چگونه است؟
 
فعالان تولیدی و ناظرین اقتصادی و قانونگذاران معتقدند به سمت این برویم که نرخ ارز، تک نرخی شود تا این آشفته بازار ارز تمام شود. ارز تک نرخی کمک می کند که اقتصاد ما، سلامت خودش را حفظ کند.
هر چقدر فاصله ارز مبادله ای 3200 تومانی و ارزی که در بازار وجود دارد، بیشتر شود رانت ایجاد می کند، زمینه مفاسد اقتصادی به وجود می آورد و اقتصاد ما را دوگانه می کند.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس (آقای پورابراهیمی) و دبیر این کمیسیون(آقای حسینی شاهرودی)، هر دو بعد از جلسه دیروز این کمیسیون اعلام کرده اند که رئیس بانک مرکزی پیش بینی کرده است با اقداماتی که انجام می شود نرخ دلار به کمتر از 3800 تومان کاهش پیدا می کند.

آیا این نرخ 3800 تومان و کمتر از آن برای تولید کنندگان ایرانی مناسب است؟
 
اگر قرار باشد همه همین این ارز را بتوانند بگیرند و تبعیضی قائل نشوند نهایتا بازار ما به این سمت می رود. اما ارز که گرانتر شود و باعث شود قیمت کالایی که در بازار ایران عرضه خواهد شد گرانتر شود به نفع هیچکس نیست.

چون قدرت خرید مصرف کننده افزایش پیدا نمی کند. بنابراین میزان مصرف او کاهش پیدا خواهد کرد. این وضع به زیان تولید کننده هم می شود.
 
نرخ دلار در نیمه اول امسال حدود 3500 تومان بوده است. در این چند ماه اخیر که افزایش قیمت ارز اتفاق افتاده وضعیت تولید چه تغییر و تحولی داشته است؟
 
در کل وضعیت تولید بهتر از سال قبل است و هم فروش آن افزایش پیدا کرده و هم این که تولید کننده بیشتری وارد بازار شده اند.

رشد سرمایه گذاری حدود 4 درصد است و نسبت به سال قبل این رشد را داریم. پس اوضاع برای تولید بهتر شده. مگر این که اتفاقی مثل افزایش نرخ ارز، توان بخش تولید را کاهش بدهد و قدرت مانور آن را کاهش بدهد.
 
با این تزریق 6 میلیارد دلاری توسط بانک مرکزی و این که وعده داده شده قیمت دلار به زیر 3800 تومان می رسد، به نظرتان این میزان کاهش اتفاق خواهد افتاد؟
 
دولت قبلی، نرخ ارز را ثابت نگه داشت و این فنر جمع شد. وقتی که رها شد نرخ ارز تا 300 درصد افزایش را تجربه کرد.
 
ظرف یک ماه گذشته تزریق به موقع ارز انجام نشد و قیمت ارز بالا رفت. اما الان اعتقاد دارید در آینده تزریق به موقع ارز اتفاق می افتد؟
 
به نظر من، یک مساله حیثیتی است برای سازمانی مثل بانک مرکزی در کشور که قدرت کنترل بازار ارز را دارد یا خیر و چقدر می شود به حرف آن اعتماد کرد. 

من فکر می کنم بانک مرکزی تمام توان خود را روی این قضیه می گذارد که بتواند به وعده اش عمل کند وگرنه اعتبار بانک مرکزی زیر سوال خواهد رفت.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته مقرر شد در قالب تصمیم کوتاه مدت، نرخ ارز تک نرخی شود. این کوتاه مدت که گفته شده چه مقطعی می تواند باشد؟
 
اگر قرار است ارز تک نرخی شود مجلس باید در بودجه سال 1396 تکلیف این موضوع را روشن کند. دولت در لایحه بودجه سال آینده عددی را پیشنهاد داده است که این عدد با اتفاقی که الان در بازار رخ داده است فاصله دارد.
 
دولت برای سال بعد نرخ دلار را 3300 تومان در نظر گرفته است.
 
رئیس بانک مرکزی وعده داده است که نرخ ارز را به زیر 3800 تومان می رساند. در بودجه سال آینده باید ببینیم چه کار خواهند کرد.
 
با توجه به این که دولت در لایحه بودجه سال آینده نرخ دلار را 3300 تومان قید کرده است، تک نرخی کردن ارز اگر در مجلس تصویب شود قاعدتا در سال 1396 باید اجرا شود؟
 
بله؛ من فکر نمی کنم در دو، سه ماه پایانی سال، دولت کاری ویژه انجام بدهد. دولت ممکن است ملاحظاتی داشته باشد و با توجه به آن ملاحظات و انتخابات سال آینده، نخواهد خیلی مداخله ای به این صورت در اقتصاد انجام بدهد.

در چند ماه ابتدایی سال 1396 به شرطی که دولت، تکلیف خودش را روشن کند و برنامه خود را دقیقا اعلام کند شاید بتواند تک نرخی شدن ارز اتفاق بیفتد.
 
آقای سیف قول قطعی نداده است که تک نرخی کردن ارز را سریعا اجرا می کند. انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال 1396 برگزار می شود. در فضای انتخاباتی آیا تک نرخی شدن ارز طی 6 ماه آینده اتفاق خواهد افتاد؟
 
تک نرخی کردن ارز، تبعاتی دارد که این تبعات اگر با افزایش نرخ و افزایش قیمت ها مواجه شود، مطلوب دولت نیست. چون دولت، مدعی کنترل تورم و آوردن تورم به زیر 10 درصد است.

ما باید ببینیم که مجلس چه تصمیم می گیرد و آیا پیشنهاد دولت مبنی بر دلار 3300 تومانی را تصویب می کند یا نرخ دیگری را در بودجه سال 1396 تعیین می کند.  
 
الان از همکاران شما در بخش تولید و صنعت دلار مبادله ای 3200 تومانی دریافت می کنند؟
 
اخیرا نشنیده ام کسی ارز مبادله ای دریافت کند ولی ممکن است دریافت کرده باشند. حدود 4 یا 5 ماه پیش بود که یکی از دوستان موفق شده بود برای خرید ماشین آلات مورد نیاز خود، ارز مبادله ای دریافت کند.



تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 01 January 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن