تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837340242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش پرده خوانی های آن استعداد ابدی تهران


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: ماهنامه پاراگراف - بهروز غریب پور: عبدالحسین نوشین مدیر و کارگردان پیش آهنگ تئاتر نوین ایران از مخالفان سرسخت پیش پرده خوانی بود و هرگز و به رغم حضورش در کمیته مرکزی حزب توده و فشار کسانی چون نورالدین کیانوری که به دنبال پروپاگاندای حزبی به هر وسیله ای متوسل می شدند؛ تن به این خواسته حزب نداد و به تئاتر به عنوان یک هنر کامل می نگریست و آگاه بود که تن دادن به چنین خواسته ای اعلام ناتوانی یک اثر صحنه ای در انتقال اندیشه است و اتفاقا با این که از مدافعان سرسخت و دست آخر قربانیان حزب توده بود هنر تئاتر را به سیاست آن هم از نوع پروپاگاندا نیالود.

بنابراین اگر این حزب را منادی خواسته های کارگری و طبقات فرودست بیانگاریم،  که نبود، پیش پرده «کارگرم من» که از مرتضی احمدی به جا مانده است در مناسب ترین تالارهای منتسب به حزب توده به روی صحنه می رفت که نرفت و نوشین از این نوع تبلیغات بیزار بود و در همین پیش درآمد، آب پاکی به روی دست کسانی خواهم ریخت که کوشش می کنند مرتضی احمدی را منادی حق و عدالت و به گفته یک پروپاگاندچی به جامانده از آن قافله راه گم کرده «صدای زحمتکشان و کارگران» آن هم از نوع وانمودکننده یا توده ایش به حساب بیاورند زیرا اگر نسبتی وجود می داشت مرتضی احمدی کارگر راه آهن سر از تئاتر فردوسی یا سعدی در نمی آورد که نیاورد و چنانکه گفتم ساحت تالارهای فردوسی و سعدی- نزدیک به حزب توده- مبرا از این قبیل اشکال سطحی و حداقلی دنیای تئاتر بود و اگر چنین نسبت و پیوندی داشت هرگز زیر چتر حمایت محمد مسعود مدیر روزنامه «مرد امروز» قرار نمی گرفت.
 
 
پیش پرده خوانی های آن استعداد ابدی تهران



 
روزنامه نگاری که اتفاقا ماموریتی برای مبارزه سیاسی داشت، درست نقطه مقابل حزب توده که اگر در مسکو برف می بارید آنها در تهران چترهایشان را روی سرشان می گرفتند و از قضا و به دستور حزب توده و به دست خسرو روزبه ترور شد زیرا که او تند و تلخ به همه می تاخت و قلم زهرآگینش به سود حزبی نوبد که شعبه ای از حزب مادر بود بماند.

علت وجودی پیش پرده خوانی در تئاتر ایران فرصت دادن به افراد فنی برای تعویض دکور پرده های نمایش بود که سرانجام فرصتی برای «انتقاد از وضع موجود» و یا هر چیز دیگر بود و نوشین به درستی می دانست که باید برای هر دو هدف راه حل داشت: طراحی صحنه می توانست به گونه ای باشد که در کمترین زمان لازم تغییر صحنه ای صورت بگیرد و در مورد محتوای یک نمایش، انتخاب یک اثر می بایست به گونه ای باشد که «نیاز به مکمل» وجود نداشته باشد.

بر این اساس پیش پرده خوانی را باید از این زاویه دید که: آیا این فرصت و وقت کشی و مکمل سازی را می شد به یک «امکان» قابل قبول- هر چند در تضاد با اصول اجرای یک اثر صحنه ای- مبدل کرد یا نه و از همین منظر: پرویز خطیبی طنزنویس، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان تئاتر و سینما را می بایست از جمله افرادی دانست که در امتداد باورهای سیاسی اش این امکان را یافته بود که تریبونی سیاسی یا انتقادی به وجود بیاورد که بعدها و با چرخشی در عقاید سیاسی ته مانده انتقادی اش را با موفقیت در خدمت «قندهای قابل تحمل» و از نوع رادویی اش جایگزین بکند و چه کسی مناسب تر از مرتضی احمدی؟
 
 
پیش پرده خوانی های آن استعداد ابدی تهران




بنابراین از امتیازات فطری و غریزی این بازیگر- خواننده یکی هم این است که به زودی متوجه می شود که با عناصر دیگری راه شهرت و محبوبیت را طی کند وگرنه صحنه تئاتر او را قربانی خواهدکرد و او را همچون بسیاری و بی شمار بازیگران دیگر به بایگانی بی رحمانه خود خواهد سپرد. با نگاهی به سرنوشت بسیاری از بازیگران هم دوره مرتضی احمدی به سهولت می توان به انتخاب هوشمندانه این بازیگر غریزی و  هوشمند پی برد که عمر حضورش در تماشاخانه «ماه» به چند ماه نکشید و اگر به زبان باباشملی- جاهلی- خودش بگویم: «وللش!» را گفت و چاره ارضای خود را در جایی دیگر جست: در پیش پرده خوانی!

در پرونده پیش پرده خوانی مرتضی احمدی دو عنوان برجسته وجود دارد: «کارگرم من» که زندگی سخت کارگردان را بیان می کرد که خود او طعمش را چشیده بود و به عنوان تعمیرکار اداره راه آهن از حال و روز آنها باخبر بود، و «قدس شاهین» که ماجرای تجاوز یک نظامی آمریکایی به زنی به همین نام بود و حرف دل مردمی بود که از اشغال کشورشان و هتک حرمتی که به آنها می شد به جان آمده بودند که هر دو متن گویا توسط پرویز خطیبی نوشته شده است و اساس این نویسنده طنزپرداز در پیوندی موفق با مرتضی احمدی راهی را گشود که پیش از آن سابقه نداشت.

نکته قابل تامل دیگر درک مرتضی احمدی از اهمیت یک نوع آواز تهرانی بود که به لایه های پایین جامعه آن روزگار وی تعلق داشت: آوازی غیرردیفی که به «بیات تهران» شهرت یافت و آوازخوانی محبوب جاهلان و باباشمل  های ری و تهران بود و کسانی چون بدیع زادگان، ایرج خواجه نوری و حسن شهرستانی طبع خود رادر آن آزمودند و ایرج در سینما و مرتضی احمدی در صحنه از موفق ترین آنها بودند.
 
اما تفاوت آشکار مرتضی احمدی در این بود که «فقط خواننده نبود» بلکه بازیگر خواننده ای بود که بر پرده و بر صحنه و در قاب رادیو «خالق یک تیپ جاهلی معترض» بود و آفریدن «نقش بابا جاهل گریان» به او این امکان را می داد که در کلام و رفتار و لوطی گری و.. قشری از مردمان تهران را ماندگار بکند که بالاخره به تیپ «کلاه مخملی» سینمای ایران و حتی ژانری از سینمای مطلوب مردم درآمد.

با این وصف باز مرتضی احمدی باهوش تر از آن بود که در همان نقش زندانی بشود و تقدیرش چنان بود که سر از رادیو هنر دوبله درآورد و در سینما با بزرگانی چون علی حاتمی همکاری کرد و این هنرمند درس نخوانده و مکتب نرفته با هوشمندی نه تنها از یادها نرفت بلکه پله های اعتبار ماندگار را طی کرد و به ثبت یادها و خاطرات و پیش پرده هایش روی آورد و به جای «باباشمل» ماندن به مردی که خاطره مجسم یک دوره تاریخی از تهران بود مبدل شد. او ظاهرا قسم خورده بود با لهجه همان جاهل ها و یا به کارگیری واژگان تهرانی از مشکلات مردم بگوید و چنان بگوید که به دام نیفتد:

گر می خوای تا بشی مثال فانوس
مرگ من سوار شو، توی اتوبوس
می ریزن روی هم تا بخواد دل تنگت
گنده و کوچیک و چاق و اسکلت
می گه شاگرد شوفر با اون صداش
بفرس بالا دو تا از او نازکاش
عباس آقا جون آتیش کن
دم توپخونه خالیش کن



 
پیش پرده خوانی های آن استعداد ابدی تهران

 
پیداست که چنین شعر سستی فقط به اعتبار یک استعداد غریزی و از حنجره کسی که خودش بود و خودش ماند و هرگز رنگ عوض نکرد ماندگار می ماند و چه بسا اشعاری به مراتب قوی تر و با صدای کسانی دیگر بود که امروز از آنها نام و نشانی نیست. او با این که «روباه مکار» پینوکیو بود و هنوز با به یادآوری آن فیلم دوبله شده فی البداهه و بدون متن، از شدت حیله گری شنونده- بیننده را خشمگین می کند اما در زندگی واقعی اش روراست و بی شیله پیله و صادق بود، امتیازی که بسیاری از مردمان اهل تئاتر و سینما و رادیو از آن بی بهره و به همین دلیل هم برباد رفتگان اند و نه چون امثال مرتضی احمدی، در یادمانده ها.





۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن