تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798644606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همدانی‌ها برای معرفی شهرشان تلاش نمی‌کنند! - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
هفته فرهنگی همدان
بهمن نامورمطلق، نمادشناس و اسطوره‌پژوه گفت: باید برای شناساندن افراد، آئین و فرهنگ همدانی در سطح ملی تلاش کنیم، همدانی‌ها آدم‌های عمیقی هستند، اما تبلیغات خوبی ندارند و برای دیده شدن تلاش نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستیِ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در همایش هفته «همدان» که همزمان با برپایی مراسم ثبت جهانی «لالجین» در شهر همدان برگزار شد، اظهار کرد: جهان در حال گذار است و احتمالا جهانِ آینده شبیه دنیای امروز نخواهد بود. آنچه قابل پیش‌بینی است، کمرنگ شدن جنبه‌های ملی‌گرایانه است. شاید شهرها و مناطق مهم‌تر شوند و این ما را دچار همگرایی کرده و بیشتر شبیه همدیگر کند.

او با بیان این‌که امیدواریم همدان بار دیگر اصالت‌ها و داشته‌هایش را پررنگ و بارور کند، افزود: لهجه‌ها، لباس و تنوع فرهنگی انسان‌ها از بین رفته و همه با یک گویش و یک لباس شبیه هم شده‌ایم. با این وجود امروز می‌فهمیم شبیه شدن تنوع، لهجه‌ها، زبان‌ها و لباس‌های متفاوت باعث از دست رفتن هویت خواهد بود. نامورمطلق این ذخایر را نه منطقه‌ای، بلکه ملی و انسانی دانست و گفت: این همگرایی هویت را از بین می‌برد، از بین رفتن هویت خطرناک است و انسان‌ها را خطرناک می‌کند. وقتی من لهجه و فرهنگ همدانی خودم را داشته باشم، در جهت حفظ آبروی همدان خواهم کوشید؛ اما وقتی همه یک شکل باشند برایم مهم نیست و این یعنی خطرناک شدن انسان! این پژوهشگر حوزه نمادشناسی با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد باردیگر شهرها در حال مهم شدن هستند، مانند پاریس که شناخته شده‌تر از فرانسه است، بیان کرد: امیدواریم با این پارادایم باردیگر در جهت احیا و شناساندن همدان و فرهنگ شهرمان تلاش کنیم. تنوع زبانی یک هدیه الهی است و باعث وحدت انسان‌ها می‌شود. ما متنوع‌ترین صنایع دستی را داریم، چون تنوع قومیتی بسیاری داریم این فرصت برای ما عالی است. نامورمطلق در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رویداد ثبت جهانی «لالجین» اشاره کرد و گفت: توجه کردن به رخدادها در دنیای امروز بسیار مهم است. لالجین را ثبت جهانی کردیم این یک رخدادِ مهم است. باید به رخدادها توجه کرده و سعی کنیم از رخدادها استفاده ببریم دائما از تلاشکران همدان اسم بیاوریم که فراموش نشوند. او اضافه کرد: باید از این پارادایم استفاده کرده و رخداد ایجاد کنیم، جشن داشته باشیم، آئین را اجرا کنیم. اینها مواد اولیه برای گردشگری ماست. چون جهان به دنبال استثناهاست و استثنا معنا تولید می‌کند. این جذاب است  تا گردشگران فرهنگی وارد این شهر شوند به خاک «لالجین» نیست به طرح‌های برجسته و اصیل هنرمندان همدانی روی سفال است. ما باید حکمت سینوی را روی سفال ببینیم باید روانیِ شعر باباطاهر را روی سفال ببینیم، نیاز به رخدادهایی داریم که به شبکه شدن فکر کنند. رخدادهای همدان به ملایر وصل شوند و به شکل شبکه دربیاید. * همدان نیازمند پژوهشگاهی برای حفاظت از آئین‌هایش است
نصرالله آژنگ، نویسنده و همدان شناس در این  همایش با اشاره به تلاش‌هایش برای معرفی همدان گفت: از سال ۱۳۳۰ با مشفق برای شناخت همدان در نشریات کار می‌کردم، در شماره ۲۳ مجله فرهنگ همدان بیشتر محله‌ها و کوچه‌ها را معرفی کردم، همدان در دوره حکومت قاجاریه، واژه‌های مهجور در همدان، زندگی‌نامهولین شهردار همدان را در کتاب دانستنی‌های ایران منتشر کردم و به سابقه همدان و بازی‌های همدان، غذاها، مطبخ و ابزار خوراک‌پزی در نشریات مختلف پرداختم.

آژنگ ادامه داد: در رادیو همدان ۲۵ جلسه از سنت‌های همدان در ماه رمضان، غذاها و آئین‌های همدان در ماه رمضان را ارائه کرده‌ام. در مورد اولین سینماهای همدان و تاریخچه همدان، سال ۹۳ و ۹۴ در برنامه های مختلف صحبت کرده ام و در خصوص ساختمان‌سازی در گذشته همدان در همایش سفال و لالجین، مقاله تاثیر سفال در ادبیات را ارائه کرده‌ام.

این پژوهشگر با اشاره به نام برخی همدان شناسان مانند پنبه‌چی، عبدالمعالی، جاج قاسم علایی، حاج قاسم عطار، انجوی شیرازی، محمد تقی قره داغی نسبت به ایجاد یک پژوهشگاه برای بررسی، مستندنگاری  و حفظ این آئین‌ها تاکید کرد و افزود: برخی از آئین‌های سنتی همدان مانند ساختن و صنعت در همدان از چرخ‌بافی، شانه، تلمبه، مراسم‌های هیئت‌های عزاداری و عروسی، آداب مهمان‌داری و انواع غذاهای معمول، آماده کردن پشت بام برای خوابیدن میهمان، حضور مردم در گورستان، شامورتی بازی و تعزیه، پر کردن ظروف سفالی در روزهای پایانی سال در گورستان، مراسم ختنه‌سوران، زایمان، آداب حمام رفتن، شناساندن قلعه های همدان و چهارباغ‌ها نیازمند وجود یک پژوهشگاه است که متاسفانه این آئین‌ها در نبود چنین مراکزی در حال نابودی و فراموشی هستند.

او معرکه‌گیری و پرده‌های نمایش را از جمله دلایل دلبستگی‌اش به فرهنگ همدان بیان کرد و افزود: تلاش برای حفظ واژه‌های همدانی بسیار کم است، متاسفانه رسانه‌ها و تلویزیون از واژه‌های همدانی و اصطلاحات استفاده نمی‌کنند و این واژه‌ها در حال فراموشی‌اند، حتی بازی‌های همدانی همه فراموش شده‌اند. بنابراین برگزاری چنین همایش‌هایی در واقع زنگ خطری است که مسئولان باید متوجه آن شوند. *مبنای  فرهنگ همدان، «شادی» است محمد بقایی ماکان، ادیب و پژوهشگر سخنران دیگر این مراسم بود که با اشاره به کتیبه‌های گنجنامه گفت: همدان یکی از پایه‌گذاران فرهنگ ایرانی است. جالب است که در فرهنگ این شهر مبنا شادی است و این نکته مهمی است. دو شهر که پیوندی میان ما و جهان باستان ایجاد می‌کنند همدان و شیرازهستند در شیراز ما پاسارگاد و تخت جمشید را داریم و در همدان آثار فرهنگی ایران کهن‌تر از شیراز هستند تا گنبد علویان که امروزی‌تر هستند. وی با نقد سخنان  نامور مطلق افزود: این اتحاد فرهنگ آلیاژ شده‌ای است که نامش را فرهنگ ملی می‌گذاریم، ما یک فرهنگ ملی داریم و نمی‌توانیم فرهنگ‌مان را تقطیع و جدا کنیم. این شهر یزد و لباس همدان است. ما نمی‌توانیم پدیده مهمی به نام ملی‌گرایی و ملیت دوستی را بی‌ارزش بدانیم هرکسی که شیرازی است ایرانی هم هست. درست است که هر کدام فرهنگ جداگانه دارند اما از پیوستن اینهاست که ما فرهنگ ایرانی داریم و اگر این‌ها از هم جدا شوند ملیت ما از بین می‌رود.
او ادامه داد: مایه تاثر و تاسف من شد که در شهری مثل همدان که پایه گذار و پایه ریز فرهنگ و مدنیت ایران است، بگوییم ملی‌گرایی ما را از هم جدا می‌کند اتفاقا تنها چیزی که ما را به هم ربط می‌دهد همین پدیده است. وقتی درخطراین هستیم فرهنگ خود را از دست بدهیم چیزی که ما را به هم پیوند می‌زند، «ملی‌گرایی» خواهد بود و جای تأسف است که پشت میزنشینان اینگونه در جهت از بین بردن  انگیزه ملی‌گرایی در ایران هستند. بقایی ماکان ادامه داد: به دلیل اینکه همدان بسیار نزدیک به نهاوند بود پس از واقعه‌ای که تازیان از آن با عنوان فتح الفتوح نام می‌برند، اولین جایی که مورد حمله اعراب قرار گرفت، این شهر بود اما آنها به سادگی به آداب و رسوم تازیان در نیامدند چه در زمان «عُمَر» که بسیار مقاومت زیادی نشان دادند و چه در زمان «عثمان» که همدانی‌ها را ملزم به پرداخت جزیه کردند. همدان و مازندران دو منطقه‌ای است که نسبت به سایر اقوام بیشتر مقاومت کردند و این نشان می‌دهد مردم این منطقه علاقه به موطن خود داشتند، چون کودکی که در همدان زاده می‌شود و دور وتا دورخودش را انسان‌های بزرگ گرفته در او تاثیر می‌گذارد. * جای مرکز بنیاد ایران‌شناسی در همدان خالی است ناهید زندی، مورخ و پژوهشگر همدانی نیز با اشاره به پیشینه ایرانشناسی گفت: جای شگفتی و حتی تاسف است که ناچاریم بگوییم علمی به نام «ایرانشناسی» نیز از مطالعات غربی‌ها درباره‌ی ایران و ایرانی سرچشمه می‌گیرد و شاید بیشترین و عمیق‌ترین کارها در این حوزه به دست بیگانگانی صورت گرفته است که با اهداف استعماری به این کشور توجهی نشان داده‌اند. اگر بخواهیم با دیدن نیمه پر لیوان قدری درد خود را تسکین دهیم می‌توانیم به مطالعات پراکنده پژوهشگران و سفرنامه‌نویسان مستقل نیز اشاره کنیم اما واقعیت این است که بیشترین سفرنامه‌ها را نیز فرستاده‌های سیاسی نوشته‌اند که نمی‌توان نگاه بیطرفانه را از آن‌ها دور داشت. این دانش‌آموخته ایرانشناسی ادامه داد: سخن در این باره مثنویِ هفتاد من کاغذ خواهد بود، اما اگر بخواهیم از پیشینه مطالعات ایرانشناسی در ایران بگوئیم، ضمن احترام و یادکرد از پژوهشگران مستقلی که در طول تاریخ ایران درباره این آب و خاک قلم زده‌اند، باید به نخستین مرکزی که چهار یا پنج سده پس از مراکز غربی با این عنوان، در ایران شکل گرفت، اشاره کرد. «بنیاد ایران‌شناسی» که در سال ۱۳۷۶ به همت «حسن حبیبی» در تهران تشکیل شد و از سال ۱۳۸۳با همکاری دانشگاه شهید بهشتی اقدام به پذیرش دانشجو کرد. این بنیاد به تدریج در ۱۶ شهر، شاخه‌های استانی تاسیس نمود که از آن جمله می‌توان به شعبه‌های بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، کرمانشاه، کردستان، قزوین، یزد، سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان اشاره کرد. او ادامه داد: شاید بسیاری از ما استان سیستان و بلوچستان را استانی محروم بدانیم اما جالب است بدانیم شعبه بنیاد ایرانشناسی در این استان از سال ۱۳۷۸آغاز به کار کرده‌است. حال آنکه در استانی با غنای تاریخی و فرهنگی همدان هنوز جای خالی این مرکز احساس می‌شود. شهری که نام بلند «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» را بر آن گذاشته‌ایم سال‌هاست در پیچ و خم کاغذبازی‌های اداری، چشم به راه مرکزی است که نویسندگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به ایران‌شناسی و به ویژه همدان شناسی را در خود جای دهد. جایی برای بحث علمی و تبادل نظر و شاید برای نشست‌های ماهیانه‌ای که می‌تواند با معرفی پژوهش‌های در حال انجام از موازی‌کاری در پژوهش جلوگیری کند و بر غنای کارهایی که در حوزه تاریخ محلی و فرهنگ عامه همدان انجام می‌شود، بیفزاید. وی در بخشی از سخنان خود گفت: مدیران ارشد و مسئولان استانی در دو دهه اخیر نوع نگاه خود را به تاسیس این مرکز عملا!! بیان کرده‌اند و حالا نوبت غیردولتی‌هاست که در عمل گامی برای تاسیس این مرکز بردارند. چراغ نخست این خانه را استاد «پرویز اذکایی» روشن کرد و کتابخانه‌ای را که حاصل عمر پربار علمی او بود، به عنوان کتابخانه تخصصی ایران‌شناسی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه قرار داد. بی‌گمان اگر مرکز منسجمی به عنوان ایرانشناسی وجود داشت این گنج بزرگ به جای آموزش و پرورش در این مرکز جای می‌گرفت اما حیف که کم لطفی‌ها باعث شده هنوز این مساله در حد آرزوی اهل تحقیق باقی بماند.
* رونمائی از سه کتاب، تالیف سه نویسنده همدانی
در پایان این همایش سه کتاب «یارم همدانی و...»  تالیف محمدحسن شهیدی، «قصر نه پنجره» تالیف آرزو شاطاهری و «مادستان گفتارهای همدان شناسی» حسین زندی فعال میراث فرهنگی و روزنامه‌نگار؛ سه نویسنده همدانی رونمائی شد.







انتهای پیام


شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن