محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828078423
چرا مردم فیلمهای زرد را دوست دارند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
چرا مردم فیلمهای زرد را دوست دارند؟ گاهی در سینمای ایران فیلمهایی اکران میشوند که بر خلاف تصور ظاهر میشوند و در چند روز چنان فروشی پیدا میکنند که همه رکوردها را جابهجا میکنند. با مردم به تماشای این فیلمها نشستیم.
به گزارش فرهنگ نیوز، «آقا بزن عقب! این قسمت را خوب ندیدیم!» احتمالا برایتان عجیب خواهد بود اگر بدانید این جملهها در سینما و در میانه پخش یک فیلم سینمایی رد و بدل شدهاند. ماجرا از این قرار بود که به دلیل بد شدن حال یکی از تماشاگرها، سالن بهم ریخت و مسئولان هم چراغها را روشن کرده بودند و سعی در کمکرسانی به فرد مورد نظر را داشتند، در فاصله چند دقیقهای این اتفاق بخشهایی از فیلم که به گفته یکی از همان مخاطبان «صحنه حساس» هم بوده را از دست میدهند و درخواست این بوده که فیلم را عقب بزنند!فیلم که تمام میشود، چشمان گریان بسیاری از تماشاچیها را میتوان دید که فیلم روی آنها اثر زیادی گذاشته است. البته اینکه دختر جوانی به واسطه اتفاقات فیلم گریه کند، به نظر منطقیتر میآید تا اینکه پسری را با چشمهای گریان ببینیم، پسری که میگفت فیلم را دوست داشته و فقط ناراحت است چرا فیلم هندی پایان غمانگیزی داشته است.
اینها بعضی از برخوردهای مردمی است که در روز پنجشنبه از سالن سینما و بعد از تماشای «سلام بمبئی» بیرون آمده بودند. اینکه از فیلم اثر میگیرند، اینکه نگران شخصیتها میشوند و حتی از پایان غمانگیز فیلم که برخلاف روال فیلمهای هندی رقم میخورد و شاد نیست، ابراز نارضایتی میکنند، از مواردی است که در میان مخاطبان مختلف شنیده میشود.
روزهای پنجشنبه و جمعه افراد بیشتری به سینما میروند و تفاوت آنها را با کسانیکه در روزهای دیگر هفته سر از سالنهای سینما درمیآورند، حتی میتوان از نحوه لباس پوشیدنشان متوجه شد؛ آخر هفتهها سالنهای سینما را بیشتر خانوادهها و دوستانی پر میکنند که سینما برایشان همان دورهمی است که با دوست باشند و خوش بگذرانند. اما طی هفته دانشجوها و حتی بچه مدرسهای را میتوان دید که البته در این زمان سالن هم به مراتب خالیتر از روزهای دیگر است.
این دستهبندی قرار نیست ارزش هیچکدام را تغییر بدهد یا آنها را سطحبندی کند؛ اما میزان علاقهمندی به فیلمی که لحظات آوازخوانی و عاشقانه و زد و خورد دمدستی دارد برای آنهایی که سینما را به صرف سرگرمی بودن میشناسند، بیشتر مورد توجه است تا فیلمی که حرفهایش را در لقمههای پیچیده بگذارد و بعد بگوید! حتی فیلمهای اشکدار هم چندان عزیز نخواهد بود. البته مثال نقض این موارد هم پیدا میشود، یک دختر 20 ساله دانشجو بعد از دیدن «سلام بمبئی» میگفت کاش «نفس» را دیده بودم و «یک دل سیر گریه میکردم». اما اشکهایی که برای فیلم هندی ریخته شد، بسیار بیشتر بود و بعد از روشن شدن چراغهای سالن میشد دید که خیلیها گریه کردهاند، اما گریه کردن حتما دلیلی بر خوب بودن نیست، اما مریم که چشمانش خیس است و به همراه رضا همسرش فیلم را دیده، از فیلم بدشان نیامده و با اینکه دوباره آن را نمیبینند، اما رضا میگوید «دو ساعت هم خندیدیم، هم غصه خوردیم و هم گریه کردیم، برای همین خوب بود و راضی هستیم.»
فروش عجیب برای فیلم هندی سینمای ایران
اما چه میشود که فیلمی با وجود همه هجمههای منفی که از سوی دیگر کارگردانها، بازیگرها و حتی برخی رسانهها برایش وجود دارد، میتواند در مدت زمان کمتر از یک ماه بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشته باشد؟ چطور میتواند همه سالنهای سینماها را در اختیار بگیرد و با سانسهای فوقالعاده حتی در روزهای میانی هفته رکوردهای سینمای ایران را جابهجا کند؟
بدون شک هرکسی که به تماشای فیلم مینشیند، حتی اگر خیلی اهل سینما و فیلم دیدن نباشد، نقطههای ضعف فیلم را که کم هم نیستند درک میکند، اما چند نفر از سالن سینما خارج میشوند و معتقدند فیلم به قدری بد است که دیدنش توهینی به آنها محسوب میشود؟ این تعداد کم نیستند، اما آنقدری هم زیاد نیستند که بتوان گفت فیلم منفی است. کارگردان فیلم در مصاحبههایش با افتخار از عاشقانهای که به سینمای ایران آورده، صحبت میکند و معتقد است توانسته چهره زیبا و متفاوتی از عشق و موسیقی و ترکیب دو فرهنگ را به نمایش بگذارد. کارگردان یک تلهفیلم ساخته است. از قابهایی که در فیلم میبینیم تا بازیهای مصنوعی خواننده-بازیگر و البته فیلمنامه دمدستی و کلیشهای و قابل پیشبینی، با اینحال همین هم برای مردمی که فیلمهایشان پُر از خیانت و مرگ و خودکشی و حتی تجاوز است، اتفاق نویی به حساب میآید و استقبال هم میکنند.
در این میان نباید از نقش سینمادارها هم گذشت، آنهایی که فیلم هندی را در سانسها و سالنهای متعددی برای اکران گذاشتهاند خیلی زیاد هستند و اعتراض دستاندرکاران دیگر فیلمها هم اتفاقی کاملا طبیعی است.
ماجرا زمانی جالب میشود که همینهایی که امروز این فیلم را به فروش پنج میلیارد رساندهاند، همانهایی هستند که دو ماه قبل هم پای «فروشنده» اصغر فرهادی نشسته بودند و باعث فروش 15 میلیاردی آن شده بودند، اما چطور میشود که کسانی هم «فروشنده» را دوست داشته باشند و هم از تماشای «سلام بمبئی» لذت ببرند؟ در مواردی میگفتند «مردم به تماشای فیلم خوب مینشینند» و با همین جمله از فروش بالای فیلمهایی مثل «فروشنده» و «ابد و یک روز» میپرداختند، اما «50 کیلو آلبالو» یا «من سالوادور نیستم» هم در این دسته قرار میگیرند؟
سینمای تجاری به هر قیمتی؟!
چیزی که پُر واضح است این است که صنعت سینما در همه دنیا با فروش فیلمهای تجاری امکان تنفس پیدا میکند تا در سال فیلمهایی با دیگر مضامین و فضایی هنری هم بسازد و در فستیوالهای بزرگ و مهم همان چند نمونه را معرفی کند. اما اینجا انتظار داریم همهچیز مفهومی داشته باشد و وقتی ندارد، یعنی آن چیز بد است! قرار نیست در دفاع از «سلام بمبئی» حرف بزنیم، اما در همین سینما فیلمی مانند «آس و پاس» یا «50کیلو آلبالو» ساخته شود که به جرئت میتوان گفت برای تماشای آن باید سطح گروه سنی مشخص میکردند! حتی فیلم «دراکولا»ی رضا عطاران از این قاعده مستنثنی نیست؛ شوخیهای مبتذل و جنسی، نشان دادن اعتیاد، به تصویر کشیدن روابط اجتماعی نادرست و موارد دیگری از این دست، در سینمایی که اخلاق و ارزشهای خانوادگی قرار است در آن حرف اول را بزند، به نمایش درمیآید و بعد صدای کارگردان و تهیهکننده و حتی بازیگرها برای فیلمی بلند میشود که به معنای واقعی سینمای تجاری و تمیزی است که حتی یک بچه 5 ساله هم میتواند به تماشای آن بنشیند. هرچند که فیلم هیچ ارزشی ندارد، اما دست کم ابتذال را در جامعه بیشتر و بیشتر گسترش نمیدهد.
با همه این اوصاف فیلمهای دیگری هم در همین سینما به نمایش درمیآیند که اگر کمی مردم پسندتر بودند، ارتباط بهتری با مخاطب میگرفتند و سینمادارها هم که به دنبال فروش هرچه بیشتر در سینمای خودشان هستند، آنها را روی اکران نگه میداشتند، «یتیمخانه ایران» با یک سوژه بکر و ناب و با بهرهگیری از طراحی صحنه عالی به همراه بازیها و کارگردانی قابل قبول، تنها به دلیل نداشتن داستان و درامی جذاب خیلی مورد توجه قرار نگرفته و سالنهایش را به مرور از دست داده است. پسر جوانی که از سالن این فیلم بیرون میآمد میگفت «چه اتفاق عجیبی در تاریخ کشور افتاده و من اصلا از آن خبر نداشتم، اما فیلم را دوباره دوست ندارم ببینم، ولی درباره موضوع قحطی در ایران حتما تحقیق میکنم و همه وقایع را میخوانم، چون خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.»
اما باید به این نکته توجه داشت که سینما هم به فیلمهای تجاری، هم به فیلمهای معناگرا و هم به فیلمهای ملی نیاز دارد، وجود هر سبک از این فیلمهاست که سلایق مختلف در جامعه را ارتزاق میکند و باعث رونق سالنها میشود. اما نباید هرکدام بر دیگری سوار شود تا یک جریان و مسیر قربانی دیگری شود. همچنین از تاثیر رسانه بر مردم و فضا هم نمیتوان گذشت، چون به فیلمهای سرگرمی عادت نداریم وقتی یکی از آنها اکران میشود، سر وصدای زیادی برای آن راه میافتد که همان باعث حضور هرچه بیشتر مردم در سینماها میشود، اما نباید فراموش کرد که جامعه به هر سبک فیلمی نیاز دارد و برای چرخاندن چرخهای سینما باید فیلمهای «بفروش» هم وجود داشته باشد، اما پرداختن بیش از اندازه به فیلمها باعث هرچه بیشتر دیده شدن آنها میشود.
منبع: مهر
95/10/6 - 11:29 - 2016-12-26 11:29:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
چرا مردم حق نظارت بر حقوق و مزایای مدیران دولتی را ندارند؟
در خرداد ۱۳۹۵ با انتشار فیشهای حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران رئیس صندوق توسعه ملی مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر سریال فیش های حقوقی چند ده میلیونی کلید خورد و این موضوع بازتاب گستردهای در رسانهها و افکار عمومی در پی داشت با اینکه ماجرای افشای امنتقدان اجازه ندارند به انتخاب مردم توهین کنند
دفاعیه محمدحسین فرحبخش از فیلم فروشنده منتقدان اجازه ندارند به انتخاب مردم توهین کنند محکوم کردن فیلم فروشنده به بیغیرتی یک اشتباه محض است کسانی که این اشتباه را مرتکب شدند میتوانند به حدیث امام صادق ص رجوع کنند که در رساله المیزان خیلی زیبا و رسا بیان میکنند که "بخششهنرمندان باخلق آثار فاخر در راستای مطالبات مردم گام بردارند
نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هنرمندان باخلق آثار فاخر در راستای مطالبات مردم گام بردارند اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت هنرمندان با خلق آثار فاخر در راستای پاسخ گویی مطالبات مردم از مسئولان گام بردارند به گزاربا گلاب آدینه همبازی شدم/ دوست دارم در فیلمهای کمدی و اکشن بازی کنم
با گلاب آدینه همبازی شدم دوست دارم در فیلمهای کمدی و اکشن بازی کنم با گلاب آدینه سر فیلمبرداری فیلمی به نام دوبازه زندگی هستیم شمس لنگرودی بازیگر و شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینماگروه فرهنگیباشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علاقهاش به ادامه بازیگری اظهار داشت من حتممردم ارزش دو ماه رایگان کار کردن را ندارند؟
واکنش سرمایه گذار شهرزاد به بیانیه عوامل فصل دوم این سریال مردم ارزش دو ماه رایگان کار کردن را ندارند محمد هادی رضوی سرمایه گذار سریال شهرزاد نسبت به بیانیه دست اندرکاران فصل دوم این سریال واکنش تندی نشان داد به گزارش فرهنگ نیوز روابط عمومی سریال "شهرزاد 2" بیانیمردم به موسیقی فستفودی علاقهدارند/آوازهای سنتی غمگین نیست
یک آهنگساز در گفتوگو با ایلنا مردم به موسیقی فستفودی علاقهدارند آوازهای سنتی غمگین نیست آهنگساز آلبوم این بار من یکبارگی با بیان اینکه موسیقی سنتی موسیقی غمگینی نیست گفت مخاطب به دلیل زندگی ماشینی امروز میخواهد با همه چیز سریع ارتباط برقرار کند و اگر نتواند این ارتباط رچرا مردم برنامه های شب یلدا تلویزیون را دوست نداشتند؟ - پایگاه خبری حرف نو
حرف نو برنامه های مناسبتی تلویزیونی چند سالی می شود که تبدیل به یکی از تکراری ترین تولیدات سیماشده اند تولیداتی یکنواخت که با وجود برخورداری از بهترین زمان های پخش بدون ارائه ایده های جدید و صرفا با تکیه بر حضور برخی چهره های سرشناس همچون بازیگران و ورزشکاران به دنبال جذب مخاطشمس لنگرودی: دوست دارم در فیلمهای اکشن بازی کنم
وب سایت آی سینما شمس لنگرودی شاعر و نویسنده سرشناس که سال گذشته بازیاش در فیلم احتمال بارانهای اسیدی به کارگردانی بهتاش صناعیها مورد توجه قرار گرفت اینروزها مشغول بازی در فیلمی به نام دوباره زندگی به کارگردانی رضا فهیمی است این شاعر شناختهشده امروز در اظهار نظر جالبیاطاله رسیدگی موجب تضییع حقوق مردم است/بازدارندگی بیشتر با افزایش سرعت اجرای احکام
رئیس سازمان تعزیرات اطاله رسیدگی موجب تضییع حقوق مردم است بازدارندگی بیشتر با افزایش سرعت اجرای احکام تهران - ایرنا - رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست تخصصی مدیران سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ضمن بررسی مواردی که موجب تعلل در رسیدگی و اجرای احکام می شود اطاله در رسیدگیچرا مردم آسوده به شمال نروند؟
چرا مردم آسوده به شمال نروند روز نو سیدحسین میرافضلی نوشت چندیقبل یادداشتی با عنوان سودآورترین راهآهن محبوسشده در ایران از نگارنده در شرق منتشر شد که پاسخ یکی از کارشناسان اقتصادی را در پی داشت راهآهن امنترین و مناسبترین وسیله حملونقل بار و مسافر در جهان اس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها