واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: مرتضی جذاب: رفتار هیات انتخاب جشنواره سینما حقیقت برادرانه نبود
جذاب می گوید :دیده نشدن فیلمی مثل «زنانگی» به کارگردانی محسن استادعلی که واقعا از تدوین مدرن و کارگردانی به روزی برخوردار بود، جای تعجب دارد. به گزارش ایلنا،مرتضی جذاب مستندساز درباره اعلام نامزدهای جشنواره سینما حقیقت گفت: اظهارنظر در مورد اعلام نامزدهای جشنواره سخت است زیرا باید مانند داورها نشست و همه فیلمها را دید اما دیده نشدن خیلی از فیلمها در لیست نامزدها واقعا جای تاسف دارد که البته همیشه در ایران این گونه بوده و اعتراض هم بیفایده زیرا متر و قاعدهای ندارند که بشود کار داوران را ارزیابی کرد البته نگاهی به اسامی داوران و ترکیب آنها میتواند به ما در این زمینه کمک کند. وی ادامه داد: امسال ترکیب داوران از نظر سنی کمی از روحیه جوان گرایی به دور بود و رای اصلی را داورانی در اختیار داشتند که میانگین سن آنها بالای چهل و یا حتی پنجاه سال داشتند. توجیهی وجود دارد که میگویند این ترکیب با تجربه هستند اما جشنواره تعمیرگاه اتومبیل نیست و یا رانندگی تریلی که با تجربه بخواهد. جشنواره محل ایدههای جدید و روایتهای متفاوت است جشنواره فیلمهای مستند به خاطر مسائل روز که و جود دارد و ذائقه جوانگرایی سینمای مستند احتیاج به داوران جوان دارد که این خود یکی از اشکالات جشنواره امسال است. کارگردان مستند «پدر بودن» یاداور شد: به عنوان مثال، دیده نشدن فیلمی مثل «زنانگی» به کارگردانی محسن استادعلی که واقعا از تدوین مدرن و کارگردانی به روزی برخوردار بود، جای تعجب دارد. جذاب با اشاره به برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی چارسو گفت: بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران تصمیم مدیران بر این شد تا جشنوارهها از سینما فلسطین به پردیس سینمایی چهارسو بیاید و متاسفانه مدیران رشد مخاطب در جشنوارههای فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت را در نظر نگرفتند و با توجیه بر تعداد سالن و تمرکز ستادی در جشنواره و قیمت کمتری که ظاهرا مجتمع چهارسو طلب میکرد به اینجا آمدند و نتیجه این شد ازدحام درسالنها که به خاطر کوچک بودن ایجاد شده بود و البته عدم مخاطبشناسی در فیلمها هم به پیچیدهتر شدن مشکل افزود. وی با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت بر روی کیفیت پخش فیلمها اثر میگذارد، افزود: تعداد زیادی از مخاطبین مجبور به ایستاده تماشا کردن شدند و این امر موجب بینظمی زیادی شد. به هر حال من واقعا مخالف برگزاری جشنوارها در پردیس سینمایی چارسو هستم که واقعا محل بازارگونه آن سنخیتی با روح جشنواره ندارد. کارگردان «علی نامه» درباره کیفیت فیلمهای نیزگفت: متاسفانه همه فیلمها را نتوانستم ببینم و به نظرم مستندها از کیفیت متوسطی برخوردار بودند. سینمای مستند ما دچار ایستایی شده و همه از روی هم کپی میکنند ضمن اینکه ما ضعف شدیدی ساختاری داریم و همچنان فیلمها از فکر و و فیلمنامه و چهارچوب محکم برخوردار نیستند. جذاب خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما مرکزی که بتوان با آن مستندی ساخت که بتوان مخاطب عام را وارد سالن کرد و از او پول بلیط دریافت کرد، نداریم، البته این خاص کشور ما نیست معمولا مستندهای سینمایی مخاطب زیادی ندارد و بیشتر کارشان در جشنوارهها و سپس تلویزیون تمام میشود و خوش شانسها به بخش سینمای خانگی راه پیدا میکنند وی با اشاره به اینکه فیلمش به بخش مسابقه راه پیدا نکرد گفت: هیئتهای انتخاب همیشه کار سختی دارند زیرا باید از میان هزار فیلم رسیده فقط بیست یا سی فیلم را انتخاب کنند و من چون خودم تجربه کار در هیئت انتخاب و هم داوری را دارم زیاد اعتراضی به انتخاب آنها ندارم. من معتقدم سینما در نهایت یک سلیقه است و من وقتی برای توجیه بد سلایقه گی آنها را ندارم. من خودم سطح فیلمم را میدانم و مطمئن هستم راه خود را باز خواهد کرد کما اینکه گروه انتخاب جشنواره سینما حقیقت در بخش فیلمهای نیمه بلند بیشترین شاکی و اعتراض را داشت و من حداقل درخواستم از دوستان این بود که همه فیلمها را برادرانه ببینند که متاسفانه این برادری تنی نشد اما در کل اعتراضی به این دوستان ندارم و به زودی این فیلمها در یکی از سالنهای تهران به نمایش خواهم گذاشت. جذاب با اشاره به اینکه یکی از ضعفهای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تولید است، افزود: تا امروز بیشترین اعتراض جامعه مستندسازها نیز در همین بخش بوده است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مانند یک تلویزیون خصوصی اداره میشود که به نفع جامعه گسترده و متنوع مستند سازان نیست. امیدوارم با ادواری کردن جلسات شورای تولید و نیز تخصصی کردن آن و عدم دخالت بعضی مدیران مرکز گسترش، در شورا راه برای تولیدهای متنوع و متفاوت باز شود. وی با بیان اینکه امیدوار است معشیت و هزینههای فیلمسازی در مرکز به روز شود، گفت: جامعه سینمای ما به خصوص جامعه مستند سازها نیازمند حمایت سریع و فوق العاده دولت است زیرا آنها نبض جامعه هستند و پیشرفت جامعه هنری، پیشرفت کل جامعه است.
۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۱۵:۱۴:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]