محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828942030
۱۳ ویژگی سبک زندگی مهدوی
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
۱۳ ویژگی سبک زندگی مهدوی سبک زندگی منتظرانه، مصداق عینی سبک زندگی دینی، اسلامی، شیعی و مؤمنانه در عصر غیبت امام زمان (عج) است که البته مرجع مباحث علمی و اسلامی آن به تصریح امام عصر(عج)، علمای بزرگوار شیعه و مراجع معظم تقلید هستند.
به گزارش فرهنگ نیوز، در سالهای اخیر اقبال اندیشمندان به مقوله مهدویت بیشتر شده و همین امر باعث تولید متونی علمی درباره مفاهیم مرتبط با مهدویت شده است که از جمله آنها موضوع مورد بحث ما است. ضرورت این توجه در نظر برخی نویسندگان این چنین توضیح داده شده است:
امروزه در عصر غیبت امام مهدی (عج) باید به دنبال الگویی از سبک زندگی شیعی بود که مبتنی بر باور به مسئله انتظار و بازگشت امام باشد. شیعه در عصر غیبت با یکی از جدیترین مفاهیم حیات طولانی تاریخ امامت، یعنی مهدویت و غیبت گره خورده است و دو مفهوم مهدویت و غیبت، با مفهوم سوم، یعنی انتظار ارتباط تنگاتنگ دارد؛ به گونهای که این سه مفهوم سبک فکر و زندگی شیعه را تبیین کرده است. اعتقاد به حقانیت و مشروعیت امام مهدی (عج) و انتظار بر شکلگیری جامعه توحیدی- که مبتنی بر حاکمیت ایشان است - تنها عامل مشروعیتبخشی به همه جریانهای فکری و اجتماعی در عصر غیبت است و این امر نخستین اصل و مبنای فکری شیعه در ارائه سبک زندگی شیعی است.
کما اینکه در همین راستا گفته شده است: «انتظار» بیانگر رویکرد نظری و عملی شیعیان در دوران غیبت، تا رسیدن به آرمان مهدویت است و لازمه این رویکرد خاص، در پیشگرفتن سبک خاصی از زندگی است که به نوعی خلاصه و عصاره همه ویژگیهای مثبت مطرح شده در آموزههای اسلامی است.
وقتی روشن شود امام زمان (عج) جنبه متعالی هر انسانی است، انتظار معنی خاص خود را پیدا میکند و در آن حال، نه تنها انسان منتظر هم اکنون قلب خود را متوجه قطب عالم امکان مینماید و با او زندگی میکند، بلکه تلاش میکند تا ظهور او در عالم و آدم هر چه بیشتر شدت یابد و افق بشریت به کلی دگرگون شود و از توجه به خاک، به انس با افلاک تغییر جهت دهد و این است آن نوع از سبک زندگی که با نگاه مهدوی به زندگیها بر میگردد.
یکی دیگر از نویسندگان این نوع از شیوه زندگی را مورد بررسی بیشتری قرار داده و سپس میگوید:
مقصود از سبک زندگی زمینهساز مجموعه رفتارهای اجتماعی است که ضمن برآورده کردن نیازهای جاری جامعه منتظران روایتی عملگرا و فعالانه مبتنی بر تفکر موعودگرایی و مهدوی را برای هویت اجتماعی بر میگزیند.
در این باره میتوانیم تعریفی را برای این سبک در نظر بگیریم؛ سبک زندگی منتظرانه عبارت است از التزام به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام حی، حضرت حجتبن الحسن (عج) و انتظار دولت او در عصر غیبت است که با هدف زمینهسازی حکومت مهدوی براساس تعالیم اسلام شیعی صورت میگیرد.
در این تعریف چند نکته گنجانده شده است:
اول. با قید «التزام به مجموعه رفتارهای»، سبک زندگی منتظرانه اولاً از آداب منتظران که تک گزارههای هر بخش این سبک است جدا شده و مجموعه آن با هم در نظر گرفته شود. همچنین از اخلاق منتظرانه که ناظر به صفات درونی منتظران و البته از ریشههای رفتار منتظرانه است جدا میشود. ثانیاً با واژه «التزام» به پایدار بودن نسبی این روش زندگی اشاره دارد.
دوم. با قید «رفتارهای» تنها بخش ظاهری و قابل مشاهده زندگی مهدوی و منتظرانه مورد تاکید قرار میگیرد و پرداختن به سایر مولفههای زندگی مهدوی و منتظرانه نظیر معرفت و محبت به امام زمان تنها در حد اشاره و تبیین مطلب خواهد بود.
سوم. قید «جهادی» نشانگر آن است که نه تنها انتظار از مقوله عمل و تلاش است، بلکه فقط تلاشی را که در مقابل دشمن است شامل میشود نه هرگونه سعی و تلاشی.
چهارم. گرچه معمولاً سبک زندگی، رفتارهای معطوف به جامعه است؛ اما باید دانست که «سبک زندگی نه امری کاملاً فردی است و نه امری کاملاً اجتماعی؛ بلکه هم ابعاد فردی، سلایق و امیال و خواستههای شخصی در آن لحاظ میشود و هم تغییرات اجتماعی و محیطی و علایق جمعی در شکلگیری آن نقش ایفا میکند». بنابراین علاوه بر رفتارهای مستقیم در ارتباط با جامعه و معاشرت با افراد، آن دسته از رفتارهای فردی که به گونهای ظهور و بروز اجتماعی داشته و در آن مؤثر است نیز به سبک زندگی منتظرانه وارد میشود، زیرا زمینهسازی برای حکومت مهدوی چنین ملازمهای را به دنبال دارد.
پنجم. عبارت «اعتقاد به امام حی، حضرت حجتبن الحسن (عج)...» خاستگاه این شیوه زیستن را گوشزد میکند و صد البته اعتقاد به امام زمان در کنار باور به توحید و نبوت و معاد مطرح میشود. علاوه بر آنکه منجی عالم بشریت برای ما مشخص و به نام «حجتبنالحسن» و القاب دیگر است.
ششم. آوردن وصف «حی» ناظر به زنده دانستن امام و آوردن اسم او ناظر به اعتقاد به مشخص بودن مهدی موعود است.
هفتم. فید «عصر غیبت» توجه به عنصر زمان در انتخاب این سبک و نیز محدوده زمانی اجرای آن را نشان میدهد.
هشتم. قید «زمینهسازی حکومت مهدوی» جهت و مقصود از جریان افتادن این سبک را نشان میدهد و علاوه بر آن معیار و محکی است برای ارزیابی سبک زندگی موجود در خانواده و جامعه شیعی.
نهم. قید «براساس تعالیم اسلامی با قرائت اهل بیت» اولاً بیانگر آن است که انتظار جهادی و زمینهسازی برای حکومت مهدوی فقط با تکیه بر منابع و دستورات اسلامی خواهد بود و ثانیاً در مسیر بهرهبرداری از قوانین اسلامی فقط به تفسیر اهل بیت پیامبر و ائمه معصومین (ع) و علمای ربانی در عصر غیبت اعتماد خواهد شد و بدینوسیله از سایر مکاتب و مذاهب اسلامی جدا میشود.
مطلب مهمی که بار دیگر بر آن تأکید میکنیم این است که اولاً؛ این سبک زندگی که در واقع شیوه جهادی زیستن است به موجب ادلهای که درباره ضرورت سبک زندگی منتظرانه در قبل بیان شد، تنها سبک صحیح و مورد رضایت خدا و ائمه و به ویژه حضرت مهدی(عج) برای زندگی موفق است و به قول برخی پژوهشگران: «جهادی زیستن یک شیوه در کناره دهها شیوه رایج نیست؛ اصلاً تنها شیوه مورد پذیرش دین، جهادی زیستن است».
و ثانیاً؛ علت انتخاب قید «منتظرانه» و نه «مهدوی» برای این سبک از زندگی به خاطر دوپهلو بودن و ابهامی است که در اصطلاح سبک زندگی مهدوی وجود دارد؛ زیرا از این اصطلاح هم میتوان سبک زندگی امام مهدی را اراده نمود و هم سبک زندگی دوستان و پیروان ایشان را. همچنین در فرض دوم معلوم نیست که این شیوه زیستن تنها مربوط به دوران غیبت امام زمان است و یا اینکه شامل عصر ظهور نیز میشود؛ در حالی که این ابهامها با جایگزینی «منتظرانه» بر طرف میشود و این نوع رویکرد در زندگی دقیقاً به شیوه زیست پیروان حضرت مهدی در عصر غیبت ایشان مربوط میشود.
ثالثاً؛ اضافه نمودن قید «زمینهساز» به این نوع سبک زندگی به خاطر پشتوانه اندک روایی و احدیثی که با صراحت از خود آن لفظ - و نه معنای آن - نام برده باشند مرجوح است؛ حال آنکه کلیدواژه انتظار به وفور در سخنان معصومین یافت میشود.
نسبت سبک زندگی منتظرانه با سبک زندگی اسلامی و نظایر آن
پس از تعریف سبک زندگی منتظرانه - و یا مهدوی - ممکن است سؤالی در ذهن خطور کند که چه فرقی بین این سبک یا سبک زندگی اسلامی، علوی، فاطمی، حسینی و نظایر آن وجود دارد و نیز نسبت سبک زندگی منتظرانه با آنها چیست؟
به بیان دیگر ارتباط بین سبک زندگی عام و سبک زندگی زمینهساز، در شکل و محتوای مباحث (مانند روش سخن گفتن) و تفاوت آنها، در رویکرد اجرایی و صحنه عمل است.
خلاصه سخن آنکه سبک زندگی منتظرانه، مصداق عینی سبک زندگی دینی، اسلامی، شیعی و مؤمنانه در عصر غیبت امام زمان (عج) است که البته مرجع مباحث علمی و اسلامی آن به تصریح امام عصر، علمای بزرگوار شیعه و مراجع معظم تقلید است.
ویژگیهای سبک زندگی منتظرانه
ممکن است در مطالعاتی که درباره سبک زندگی مهدوی و منتظرانه صورت میگیرد به خاطر عدم آگاهی از محدودهها و خصوصیتهای این اصطلاح، اشتباهاتی در بعد نظری صورت گیرد؛ کما اینکه در مواردی این امر مشاهده شده است. در این صورت با یک جمعبندی در مورد ماهیت سبک زندگی منتظرانه و برای تمیز این اصطلاح از واژگان شبیه و مرتبط با آن، ویژگیهای ذیل درباره سبک زندگی منتظرانه، میتواند از افتادن در ورطه اشتباه مفهومی به ما کمک کند:
1- مهمترین ویژگی سبک زندگی منتظرانه، شکلگیری رفتارهای حول محور گرایش به حضرت مهدی (عج)، پذیرش ولایت وی و انتظار ظهور اوست؛
2- سبک زندگی منتظرانه کلیتی انتراع شده از مجموعه رفتارهای خاص معطوف به انتظار حضرت مهدی (عج) است نه تک تک رفتارها؛
3- سبک زندگی منتظرانه ناظر به جلوههای ظاهری و رفتاری است و باورهای مهدوی تنها به عنوان مبانی این سبک از زندگی مطرح میشود نه خود سبک؛
4- سبک زندگی منتظرانه هویت و نماد شیعه راستین بر مبنای اسلام اصیل و اصل امامت است؛
5- سبک زندگی منتظرانه تمام ابعاد فردی، اجتماعی، مادی و معنوی را به خاطر قیام سراسری امام قائم، در مقیاسی جهانی در بر میگیرد؛
6- سبک زندگی منتظرانه به همه حوزههای رفتاری اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا میکند؛
7- رویکرد جهادی که تلاش همه جانبه برای زمینهسازی (ایجاد مقتضیات و دفع موانع فردی و اجتماعی) ظهور است روح حاکم بر سبک زندگی منتظرانه است.
علاوه بر آن نویسنده نکته سنجی، موارد دیگری در این زمینه شمرده است که عبارتند از:
8- سبک زندگی زمینهساز باید بتواند باعث مرزبندی و شفافیت بین ایمان، کفر و نفاق باشد؛ از این رو هویت و نشانههای زندگی که بین مؤمن و منافق و کافر یکسان باشد زمینهساز نخواهد بود.
9- سبک زندگی زمینهساز باید در شرایط سخت، قدرت تمییز بین حق و باطل را داشته باشد.
10- شیوه زندگی منتظران واقعی و سبک زندگی آنها باید متضمن یاد موعود الهی به صورت هوشمندانه و عالمانه باشد.
11- سبک زندگی آن گاه زمینهساز است که شرایط لازم و کافی برای تشکیل حکومت و تمدنسازی نوین اسلامی را داشته باشد. فضای مجازی، نوع پوشش، نوع عبادت فردی و جمعی برخی از نمونههای تمدنساز هستند.
12- در سبک زندگی زمینهساز هرگونه تعدی سلطه جویانه و مغرورانه انسان به طبیعت جایز نیست.
13- سبک زندگی زمینهساز باید طوری طراحی شود که ضمن پرهیز از بدعت و سطحینگری، پاسخگوی نیازهای مشروع بشری در راستای مسیر الهی باشد.
منبع: فارس
95/9/20 - 19:02 - 2016-12-10 19:02:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
سبک زندگی اسلامی و آموزش اندیشه های مهدویت در جامعه ضروری است
سبک زندگی اسلامی و آموزش اندیشه های مهدویت در جامعه ضروری است سنندج- ایرنا- معاون امور مذهبی و رئیس ستاد عتبات عالیات استان کردستان گفت ترویج سبک زندگی اسلامی شناخت درست از تفکر مهدویت و آموزش اندیشه های مهدویت در جامعه ضروری است به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد سادات روز شنبهروحانیت معظم باید در عرصه سبک زندگی طلایه دار باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روحانیت معظم باید در عرصه سبک زندگی طلایه دار باشد تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش سبک زندگی را آغازی برای اقدام و عمل و حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی دانست و گفت روحانیت معظم باید در عرصه سبک زندگی طلایه دار و پرچم دار باشد به گزارش خبرنشستهای همایش سبک زندگی اسلامی در استانها برگزار شود
نشستهای همایش سبک زندگی اسلامی در استانها برگزار شود وزیر ارشاد در خصوص همایش سبک زندگی اسلامی گفت نشستهای سبک زندگی اسلامی در استانهای مختلف به صورت کاربردی و در قالب کارگاههای آموزشی برگزار شود به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اختسبک زندگی در جامعه مملو از ناهنجاری شکل نمی گیرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سبک زندگی در جامعه مملو از ناهنجاری شکل نمی گیرد تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت سبک زندگی در جامعه ای که ناهنجاری فراوان اجتماعی در آن وجود دارد شکل نمی گیرد به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا سیدرضا صالحی امیری روز یکشنبه در آیین افتتاحیهموضوع سبک زندگی تشریفاتی نیست
موضوع سبک زندگی تشریفاتی نیست رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مساله سبک زندگی یک تعارف و بحث تشریفاتی و حاشیه ای نیست گفت متاسفانه بسیاری از ما سعادت را در زندگی به سبک غربی می دانیم به گزارش فرهنگ نیوز غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایشجامعه رو به پیشرفت به باورهایی ریشهدار نیاز دارد/ مسئله سبک زندگی دغدغه متولیان فرهنگی جامعه است
جامعه رو به پیشرفت به باورهایی ریشهدار نیاز دارد مسئله سبک زندگی دغدغه متولیان فرهنگی جامعه است همايش ملي سبك زندگي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان همايش ملي سبك زندگي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اس300 عنوان کتاب در همایش ملی سبک زندگی ارائه می شود
دبیر شورای فرهنگ عمومی 300 عنوان کتاب در همایش ملی سبک زندگی ارائه می شود تهران - ایرنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت بیش از 300 عنوان کتاب با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی در کنار همایش ملی سبک زندگی ارائه می شود حجت الاسلام حسین شاهمرادی روز چهارشنبه به خبرنگار فرهنگی ایزندگی امام رضا (ع) الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است
زندگی امام رضا ع الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است کرمان - ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ریگان گفت زندگی امام رضا ع الگوی کامل سبک زندگی اسلامی در دنیای امروزی است حجت الاسلام منصور نعمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از ویژگی های امام رئوف راتغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی از اهداف اصلی دشمن در جنگ نرم است
رییس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی از اهداف اصلی دشمن در جنگ نرم است تهران - ایرنا - رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مهمترین اهداف دشمن در جنگ نرم یاد کرد سردار سرتیپ بسیجی بهمن کضرورت رویکرد راهبردی به حوزه سبک زندگی- سید رضا صالحی امیری*
ضرورت رویکرد راهبردی به حوزه سبک زندگی- سید رضا صالحی امیری مفهوم سبک زندگی از عناصر پیچیده ملفوف و درهم تنیدهای شکل گرفته که در کنار یکدیگر معنا یافته و به نوعی هویت آفرینی میکند سبک زندگی اگرچه بهعنوان یکی از موضوعهای جدید مطالعه و نظریهپردازی در علوم اجتماعی معاصر مطرح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها