تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837876364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردیف دان ها در «ردیف»/ یک خطر در کمین موسیقی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با مستندهای جشنواره «سینماحقیقت»
ردیف دان ها در «ردیف»/ یک خطر در کمین موسیقی است

مستند ردیف


شناسهٔ خبر: 3843365 - شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
هنر > سینمای ایران

.jwplayer{ display: inline-block; } بزرگان حوزه موسیقی اصیل ایرانی در چندمین اثر مستند با موضوع موسیقی جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با نام «ردیف» از موسیقی ردیف دستگاهی ایران سخن می گویند. مصطفی شیری کارگردان فیلم مستند «ردیف» که اثرش در جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این فیلم توضیح داد: فیلم «ردیف» همان طور که از نامش پیداست مستندی درباره ردیف موسیقی دستگاهی ایران است که در اثر عمدتا از دو زاویه به آن نگاه شده و با اتکا به آنها فیلم پیش می رود. بخشی از کار با تکیه به روایتی از تاریخ طولانی موسیقی در ایران است و بخشی دیگر محتوا و درونمایه موسیقی دستگاهی ایران است که به عنوان یک میراث گرانبها می تواند مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: فیلم «ردیف» یک اثر عمیقا مبتنی بر پژوهش است که ما نهایت تلاش خود را انجام داده ایم تا اساسا مقوله پژوهش در آن به شکلی جامع و همه جانبه صورت بگیرد. ضمن اینکه تحقیق و پژوهش فیلم نیز حدود ۲ سال طول کشید چرا که ما به دلیل کمبود منابعی که در این زمینه داشتیم و آنچنان منابع مکتوب و تخصصی در این رابطه نداشتیم با مشکلات بسیار زیادی در این حوزه روبه رو بودیم که کار را برای ما سخت کرد. ما با توجه به محدودیت منابع کتابخانه ای طبیعتا باید در حوزه میدانی نیز پژوهش های زیادی را انجام می دادیم که این پژوهش های میدانی هم شامل استادان و بزرگانی می شود که در یک جمعیت بسیار کم آماری ردیف دان موسیقی ایرانی بودند و هم تهیه اسناد، تصاویر و منابعی که در اختیار  اشخاص حقیقی بودند. شیری با اشاره به ویژگی های این اثر مستند بیان کرد: یکی از مهم ترین نکات و در عین حال موارد تاثیرگذاری که در ساخت این فیلم با آن روبه رو بودم، وضعیت موسیقی ایرانی و تدریس آن در مراکز آموزشی و حتی دانشگاه هاست و آن جنبه تکنیکی آموزش ردیف در بیشتر مراکز آموزشی است در حالی که ردیف تنها یک تکنیک نیست بلکه مقوله ای است که باید ورای شرایط موجود به آن نگاه کرد. ما هم اکنون هنرجویان و هنرآموزان و البته هنرمندان زیادی داریم که در عرصه موسیقی ردیف دستگاهی ایران فعالیت های زیادی را انجام می دهند اما ساخت فیلم «ردیف» این نکته را به من نشان داد که اگر به عمق ماجرا نگاه دقیق تری داشته باشیم افرادی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، محمدرضا شجریان، مجید کیانی، هوشنگ ظریف و بزرگانی چون این عزیزان هستند که موسیقی ردیف دستگاهی ایران را زنده نگه داشته اند. اگر نگاهی به چشم انداز آینده موسیقی ایران بیندازیم قطعا این خطر جدی پیش روی ماست که بدون حضور این افراد جای خالی موسیقی ردیف دستگاهی احساس خواهد شد. من بازهم به این موضوع تاکید می کنم که ردیف موسیقی دستگاهی ایران تنها یک مقوله تکنیکی سازی و آوازی نیست، که یک فرهنگ و دستور زبان موسیقی ایرانی است. کارگردان فیلم «ردیف» درباره فضای موجود مخاطب فیلم های مستند و گرایش آنها به سوژه های اجتماعی گفت: فیلم هایی چون «ردیف» همواره مخاطبان خاص خود را دارد البته من بر این باورم هر شخصی که کوچکترین دغدغه فرهنگی دارد مخاطب این فیلم و آثاری از این دست هستند. ضمن اینکه طی سال های اخیر سوژه های اجتماعی بازتاب زیادی در بین سینماگران پیدا کرده و این طبیعت سینمای مستند است که حرف روز جامعه اش را بزند. به  هر حال سینمای مستند ، سینمای آگاهی است که در هر سوژه ای می تواند فضایی را برای مخاطبانش ایجاد کند. معتقدم در فضایی که توجه به سینمای اجتماعی بسیار بیشتر از گذشته است توجه به سوژه های مثلا تاریخی و فرهنگی نیز به شدت مورد نیاز مخاطبان است که من با این انگیزه برای ورود به این فضا قدم گذاشتم. وی درباره تامین بودجه فیلم و نحوه حضور فیلم هایی با سوژه های فرهنگی  در جشنواره ها نیز توضیح داد: این فیلم در ابتدا با هزینه شخصی آغاز شد اما بعدها با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به توافقی رسیدیم و فیلم با مشارکت مرکز آماده نمایش شد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه جهت دهی جشنواره ها به سمت و سویی رفته تا فیلم هایی که در گونه هایی دیگر از مستند اجتماعی و در حوزه های دیگر ساخته شده اند و دغدغه های مختلف در زمینه فرهنگ و هنر و تاریخ دارند کمتر دیده می شوند و این موضوع بسیار مهمی است که در اغلب جشنواره ها به شدت قابل مشاهده است. این تجربه ای است که شخصا در دوره پیشین و کنونی جشنواره حقیقت با دو فیلم خون بازی و ردیف که از دو گونه متفاوتند با آن روبرو بوده ام. قطعا این ناشی از سیاستگذاری های کلان جشنواره ای مثل سینما حقیقت نیست اما به هرحال با این شکاف نسبی روبروییم.
من نمی گویم که در حوزه نیاز سنجی مخاطب وقتی سینمای اجتماعی بیشتر مورد توجه است مثلا نوبت های پر مخاطب جشنواره ها فقط و فقط در اختیار فیلم های فرهنگی قرار گیرد اما این انشعاب می تواند به کلیت جریان سینمای مستند لطمه وارد کند. موضوعی که طی ماه های اخیر در سینمای هنر و تجربه نیز شاهد آن هستیم و این تفکیک را تا اندازه ای در انتخاب فیلمهای مستند می بینیم که البته حضور مستندهای اجتماعی اصلا و ابدا بد نیست و لازم هم هست، اما در عین حال فضای موجود را تا حدی تحت تاثیر گونه ای خاص از سینمای مستند قرار داده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن