محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828721667
نهم ربیعالاول از منظر قرآن و کلام بزرگان
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نهم ربیعالاول از منظر قرآن و کلام بزرگان آنان که کمی از حوادث و ماجراهای ایام امامت معصومین(ع) را در لابهلای برگهای تاریخ دیده باشند میدانند که در عصر آغاز امامت ولی عصر(عج) و نیز در دوران انتظار شیعیان با یکی از پرچالش ترین مقاطع خود مواجه شدهاند.
به گزارش فرهنگ نیوز، وقتی در عمق چرایی وقوع غیبت صغری و کبرای حضرت مهدی (عج) تامل می کنیم ناچار به اذعان و اقرار به بسیاری از قصورات و حرکت های منافقانه جامعه مسلمین آن زمان می شویم که در این راستا حکومت های ناحق و جبار نیز در صدر حرکت ها بر ضد امامت معصومین قرار داشته اند.
جمع شدن ظلم و ستم نامحدود حکومت های دوران امامت با قدرناشناسی مسلمین باعث شد که امامان معصوم(ع) یکی پس از دیگری به شهادت برسند، همین امر موجب شد ضرورت و زمینه برای غیبت آخرین امام(ع) فراهم شود، چراکه در مشیت الهی بنا نبود بیش از دوازده امام رهبری پس از پیامبر خاتم(ص) را بر عهده گیرند.
برای حفظ جان او یا باید این امام در موعد مقرر به دنیا آمده و پس از چند سال ظاهر میشد همان گونه که باور پیروان برخی از ادیان و مذاهب چنین است و یا اینکه زنده بماند ولی در پرده غیبت.
بر همین اساس امامان آخرین(ع) دیدارهای عمومی خود را بسیار محدود نموده و در بسیاری اوقات تنها با وجود واسطهها (وکلا) و یا از پس پرده با شیعیان خود ارتباط برقرار میکردند (زمینه سازی عملی)، در کنار آن نیز روایات متعددی را برای تبیین سابقه، مفهوم، انواع، علل و ابعاد آن بیان مینمودند(زمینه سازی نظری(. (1)
اساس مسأله امامت از نعمتهاى بزرگى است که با هیچکدام از نعم الهى قابل مقایسه نیست و در معارف دینى ما به هیچ مسألهاى مانند ولایت اهمّیت و سفارش فراوان نشده است، همه متون و جوامع روایى و کتاب و سنّت از ابتدا تا انتها فریادگر مسأله امامت و دعوت کننده انسانها و جامعه بشرى به این امر حیات بخش است (و لم یفنادَ بشیء مثل ما نودی بالولایة).
در میان همه مذاهب و مکاتب، شیعه این افتخار را دارد که گوى سبقت را از دیگران ربوده و عشق به ولایت و امامت را رمز حیات و بقاى خویش قرار داده است، امّا حقیقت بزرگترى در این میان وجود دارد و آن وجود شریف امام زمان، مهدى موعود(عج) است که شاید بتوان گفت بالاترین و عمیقترین عنوان همان است که قرآن کریم از ایشان یاد نمود؛ و آن «بقیةاللَّه» است.
او بقیه و انتهاى تجلّى خداوند و حسن ختام عالم و همه ادیان است، او در میان مظاهر تجلّى حقّ تعالى، آخرین گوهرى است که مظهر همه صفات و اسماى الهى است و مىتوان گفت همانطورى که نبّى اکرم(ص) مظهر تامّ انبیا و شریفترین گوهر نبوّت بود، وجود شریف حضرت حجّت نیز لفبّ امامت و تجلّى تام امامت است.(2)
مقام معظم رهبری درباره انتظار فرج و شرایط منتظران میفرماید: «منتظران صاحبالزمان، به منور شدن چشمانداز زندگی بشر و پایان دوران ظلم و تجاوز امید دارند و جنایات ستم و تزویر سردمداران استکبار جهانی، نمیتواند چشمه امید را در دلهای آنان خاموش کند.
منتظران حجت تردیدی ندارند که روزگار ظلم و طغیان و تجاوز سرانجام به پایان خواهد رسید و قدرت قاهره حق، همه قلههای فساد و تعدی را از بین خواهد برد.
ما اعتقاد داریم که با ظهور مهدی موعود علیهالسلام ، اندیشه و عقول بشری از همیشه خلاقتر خواهد بود و صلح و امنیت کامل در مقیاس جهانی آن به وجود خواهد آمد و ما برای چنین دورانی باید تلاش کنیم تا جهان روز به روز به این عصر آرمانی نزدیکتر شود».(3)
امامت کودک
مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشتهه است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی علیهالسلام را که نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب کرد و به قوم خود دستور داد که از او اطاعت کنند.
هم چنین در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین علیهالسلام را در حالی که کودک بودند به همراه خویش برد. شیخ مفید در اینباره مینویسد: پیامبر همراه حسنین در حالی که طفل بودند با نصارا مباهله کرد. بعد از آن، این امر هیچ گاه سابقه نداشت. این وقایع و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است که امامت حضرت ولی عصر(عج) را در سن کودکی تأیید میکند.
امامت و نبوت کودک از نگاه قرآن
قرآن مجید در آیه 12 سوره مریم، درباره نبوت حضرت عیسی میفرماید: «ای یحیی تو کتاب آسمانی را به قوت فراگیر، و ما فرمان نبوت در کودکی به او دادیم.
هم چنین خداوند در همان سوره با اشاره به سخن گفتن حضرت عیسی در گاهواره، نبوت او را تأیید میکند.
فخر رازی در تفسیر خود درباره حکمی که خداوند به حضرت یحیی داد میگوید: «مراد حکم، همان نبوت است؛ زیرا خداوند عقل او را در کودکی محکم و کامل کرد و به او وحی فرستاد و این بدان جهت است که خداوند، حضرت یحیی و عیسی را در کودکی به رسالت مبعوث کرد، بر خلاف حضرت موسی و محمّد که در بزرگ سالی مبعوث شدند؛ از این رو چه مانعی دارد که خداوند این دوران را بر عدهای کوتاه سازد و حضرت مهدی(عج) را در کودکی حکمت و امامت عنایت فرماید».
همانطورکه از احادیث و روایات وارده از ائمه معصومین (ع) برمی آید شناخت امام لازمه معرفت دینی مردمان هر عصر و دورانی بوده تاجایی که طبق حدیث مشهور ازحضرت رسول اکرم ص وجوب شناخت امام چنین بیان شده: هرکس بمیرد درحالیکه امام عصرخود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
درقران کریم آیاتی وجود دارد که به مسئله مهدویت و نیز غیبت آن حضرت اشاره دارد.
از جمله این آیات ،آیات 2و3 سوره مبارکه بقره می باشد آنجا که می فرماید: ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین* الذین یومنون بالغیب ویقیمون الصلاه وممارزقناهم ینفقون
این کتاب که هیچ شکی درآن نیست ،روشنگرراه پرهیزگاران است، آنانکه به غیب ایمان دارندونماز به پای می دارند واز آنچه روزیشان کردیم انفاق می کنند.
ابن بابویه گوید ازامام صادق (ع) است که فرمودند: متقیان ، شیعیان علی (ع) هستند و غیب همان حجت غایب است و نیز درآیه 155همان سوره می فرماید: « ولنبلونکم بشی من الخوف والجوعونقص من الاموال والانفس والثورات وبشرالصابرین » والبته شمارا به چیزی از ترس وگرسنگی وکمبودی از اموال وجانها و ثمرات می آزماییم و مژده ده صبرکنندگان را.
محمدبن ابراهیم نعمانی معروف به ابن اب زینب می گوید: از حضرت جعفربن محمد امام صادق (ع) که فرمودند: همانا قبل از ظهورحضرت قائم ع علامتهایی هست که از سوی خداوند امتحان مومنین می باشد .
پس آنست فرموده خدای عزوجل (آیه مذکور) همان است که فرموده و البته شما را می آزماییم یعنی مومنین رابه چیزی از ترس از پادشاهان فلان خاندان در اواخر سلطنتشان و گرسنگی به گرانی نرخهایشان و کمبودی از اموال فساد و تباهی تجارتها و کمی سود آنها و جانها مرگی زودرس و ثمرات کمی رشد گیاهان و کم شدن برکت میوه ها و مده ده صبرکنندگان را در آن هنگام به خروج قائم (ع). (4)
طول عمر
در قرآن کریم آیاتی هست که از عمر طولانی امتهای پیشین خبر میدهد، با این آیات میتوان طول عمر حضرت مهدی(عج) را نیز به خوبی تبیین کرد، مانند آیهای که درباره حضرت نوح (ع) میفرماید: «به راستی ما نوح را به سوی قومش فرستادیم، پس 950 سال در میان آنها درنگ نمود».
خداوند در داستان حضرت یونس نیز میفرماید: «اگر او (یونس) در شکم ماهی تسبیح نمیگفت، تا روز رستاخیز در شکم ماهی میماند».
از این آیه استفاده میشود که خداوند قادر است در جایی که هیچ کدام از لوازم حیات برای ادامه زندگی وجود ندارد انسان را حفظ کند.
اینک این خدای توانا قادر است که ولی خویش را از مرگ محافظت، و صدها سال عمر پرافتخار به منظور اهدافی والا به او ببخشاید و وظیفه ماست که با تدبر در حکمت متعالی خداوند که در قرآن کریم نیز بارها بدان اشاره شده منتظرانی مخلص برای قائم آل محمد (عج) باشیم.
منابع و مأخذ:
(1) نشریه عصر رهایی
(2) پیام حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت دومین جشنواره برترین های فرهنگ مهدویت
(3) نشریه گلبرگ فروردین 1385، شماره 73
(4) نشریه عصر رهایی
منبع: شیعه نیوز
95/9/19 - 11:26 - 2016-12-9 11:26:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
جایگاه دانشجو از منظر قرآن بیبدیل است
جایگاه دانشجو از منظر قرآن بیبدیل است مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا جایگاه دانشجو از منظر قرآن را بیبدیل دانست و بر سنگینی رسالت دانشجویان علوم قرآن در پیشبرد فرهنگ قرآنی جامعه تاکید کرد فتحیه فتاحیزاده مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در گفتوگو با خبرگونهشناسی تهاجم ماهواره از منظر قرآن و حدیث - بخش اول گونهشناسی تهاجم ماهواره
گونهشناسی تهاجم ماهواره از منظر قرآن و حدیث - بخش اولگونهشناسی تهاجم ماهواره رسالت رسانه به عنوان وسیله ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشه ملّتهاست چکیده رسالت رسانه به عنوان وسیله ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشهملّتهاست جهان غرب که اصلگونهشناسی تهاجم ماهواره از منظر قرآن و حدیث - بخش دوم و پایانی روابط آزاد و تهدید خانوادهها
گونهشناسی تهاجم ماهواره از منظر قرآن و حدیث - بخش دوم و پایانیروابط آزاد و تهدید خانوادهها رسالت رسانه به عنوان وسیله ارتباط جمعی و فرامکانی تأثیرگذاری بر فکر و اندیشه ملّتهاست بخش دوم و پایانی پوشش و رواج فساد و فحشاء یکی از بارزترین مصادیق آسیبهای رسانههاینگاهی به داوری از منظر قرآن - خبرگزاری قوه قضاییه
خبرگزاری میزان- علاوه بر این که قرآن در آیه 35 سوره نساء به داوری امر کرده در در مواد 454 الی 501 قانون آیین دادرسی مدنی باب هفتم به بحث درباره داوری نیز پرداخته شده است به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان داوری عبارت است از رفع اختلاف فی مابین اصحاب دعوی از طریق واگذارینهمین دوره مسابقات سراسری تفسیر قرآن در همدان
نهمین دوره مسابقات سراسری تفسیر قرآن در همدان رئیس اداره امور قرآنی استان از برگزاری نهمین دوره مسابقات سراسری تفسیر قرآن با عنوان تفسیر نورالهدی ر همدان خبرداد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان غلامرضا فرهادی گفت همزمان با سراسرکشور آخرین دوره منگاهی به داوری از منظر قرآن - هشدار نیوز
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان داوری عبارت است از رفع اختلاف فی مابین اصحاب دعوی از طریق واگذاری آن به حکمیت اشخاصی که طرفین دعوی آنها را به توافق خود انتخاب می کنند داور میتواند شخصیت حقیقی یا حقوقی شرکت موسسه و باشد در مواد 454 الی 501 قانون آیین دادرسی مدننهمین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم در خراسان جنوبی برگزار می شود
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نهمین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم در خراسان جنوبی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3836685 - سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۲ استانها > خراسان جنوبی jwplayer display inline-block; بیرجند- رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان جموقوفات قرآنی زمینهساز ترویج کلام وحی هستند
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف موقوفات قرآنی زمینهساز ترویج کلام وحی هستند شناسهٔ خبر 3842459 - سهشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی jwplayer display inline-block; رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت در وضعیت حاضر موقوفات قرآنیتربیت فرزند از منظر قرآن کریم
فرزند گلی است که پدر و مادر وظیفه دارند به عنوان باغبان آن را پرورش دهند تا عطر دل انگیز آن فضای خانواده و جامعه را شاداب و بانشاط کند به گزارش خبرگزاری بسیج از هرمزگان برای این که باغبانان در کار خود موفق شوند باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و حقوق فرزند را به جای آورندآسیبدیدگی قرآنهای کوفی در موزه دوران اسلامی
برخی از صفحات ۸ قرآن متعلق به دوران صدر اسلام که بر روی پوست آهو و به خط کوفی نوشته شده بودند براثر تغییرات هوا در ویترین های موزه دوران اسلامی آسیب جدی دیدند به گزارش مهر قرآنهای دوران صدر اسلام که ۱۴۰۰ سال سن داشته و به خط کوفی نوشته و در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی کشف شده ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها