تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817183498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام حسن عسگری(ع) و مسأله غيبت


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
امام حسن عسگری(ع) و مسأله غيبت
مشکلات عصر امام حسن عسگری(ع)؛
امام حسن عسگری(ع) و مسأله غيبت دشوارترين كاري كه امام عسكري (ع) به عنوان پدر مهدي (ع) متحمل آن بود و مسئوليت آن را بر عهده داشت، اين بود كه مردم را قانع سازد كه زمان غيبت فرا رسيده است


به گزارش گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز،یازدهمین امام شیعیان در حالی به امامت رسید که امت اسلامی با چالش های جدی مواجه شده بود.عمده ترین مشکل جامعه اسلامی نابسامانی های سیاسی و فرهنگی بود و مشکلات دیگر نیز در سایه همین مسائل به وجود آمده بودند. از عصر خلیفه معتصم عباسی عناصر دیگری نیز به سیستم لشگری خلافت عباسی افزوده شدند که آنها ترکانی از ماورء النهر بودند که کم کم در هرم قدرت جای گرفتند و به مرور زمان توانستند مقامات زیادی را کسب کنند به گونه ای که خلفای ضعیف عباسی عملا دیگر هیچ قدرتی نداشتند. از سوی دیگر، فکر و اندیشه از جامعه رخت بربسته بود و مسئله خلق قرآن به یکی از چالش های جدی جامعه تبدیل شده بود. همچنین شیوع اندیشه های شبه آمیز و بدعت های جدید در دین در این دوره به روشنی خود را نشان می داد.حال در چنین شرایطی امام حسن عسگری(ع) به امامت رسید.خلافت عباسی که می دانست تنهای کسی که می تواند جلو این نابسامانی ها را بگیرد فردی از خاندان اهل بیت(ع) و عالم ترین فرد آن عصر یعنی امام حسن عسگری(ع) است. ولی این موضوعی نبود که خلفای عباسی تاب تحمل آن را داشته باشند. از اینرو حضرت نیز به مانند پدر بزرگوارش تحت تدابیر شدید نظارتی قرار گرفت و مجبور ساختند از مدینه به سامراء بیاد و در یک پادگان نظامی زندگی کند.خفقان سیاسی، زندگی در پادگان نظامی و عدم دسترسی آسان به شیعیان در اقصی نقاط عالم اسلامی، مشکلاتی بود که در مسیر امام قرار گرفته بود. با این حال هیچ کدام از اینها نتوانست مانعی در برابر انجام وظیفه امام باشد.یکی از عناصری که در این عصر به امام کمک کرد، سیستم وکالت بود. سیستمی که از دور ائمه معصومین پیشین وجود داشت و در دوره امام موسی کاظم(ع) لو رفت ولی مجدد احیا گردید. در این دوره امام به واسطه وکلای مورد وثوق خود در قلمرو اسلامی از جمله در عراق، سند، فارس، خراسان و ماورء النهر...شیعیان خود را مورد هدایت قرار می دهد و بواسطه سیستم وکالت به سوالات آنها پاسخ می داد و دستورات لازم را صادر می کرد.همچنین بواسطه همین سیستم وکالت و وکلای مورد وثوق خود وجوهات شرعی نیز جمع اوری می شد و در مصارف مورد نیز امت اسلامی صرف می گردید.اما بعد دیگری از فعالیت امام در جهت مبارزه با انحرافات فکری و فرهنگی در جامعه اسلامی شد. در این مسیر امام با مباحثه و نامه نگاری و یا از طریق اصحاب مورد وثوق خود به روشنگری می پرداخت که تاریخ نمونه های بسیاری را در این باره ثبت کرده است.امام حسن عسگری و مساله غیبت:یکی از مباحث بسیار مهمی که در عصر امام حسن عسگری(ع) مطرح است، زمینه سازی حضرت برای غیبت امام عصر(ع) است. بحث مهدویت و غیبت مسئله ای تازه در جامعه اسلامی نبود، چرا که رسول خدا(ص) و دیگر ائمه معصومین(ع) به صراحت درباره این موضوع سخن گفته بودند و به جز جوامع شیعی، جوامع حدیثی مهم اهل سنت از جمله صحاح سته نیز در این باره روایات و احادیثی زیادی را از پیامبر(ص) نقل کرده بودند. دشوارترين كاري كه امام عسكري (ع) به عنوان پدر مهدي (ع) متحمل آن بود و مسئوليت آن را بر عهده داشت، اين بود كه مردم را قانع سازد كه زمان غيبت فرا رسيده است و تنفيذ آن امر در شخص فرزندش امام مهدي (ع) صورت گرفته است. اين معني بالنسبة به فردي عادي، امري دشوار بود، چه، امكان داشت آن فرد، ناگهان ايمانش متزلزل گردد. حال این سوال مطرح می شود که چه اقداماتی باید از طرف امام صورت می پذیرفت که مردم آمادگی های لازم را برای آغاز غیبت امام زمان(ع) در این عصر پیدا می کردند. چرا که بدون زمینه سازی امام عسگری(ع) این امر امکان پذیر نبود.1.نهان سازی خود: یکی از عواملی که می توانست مردم و پیروان اهل بیت را که کم کم در مسیر غیبت امام زمان(ع) یاری کند، این بود که امام حسن عسگری کمتر خود را به مردم نشان دهد. از اینرو امام عسگری(ع)، برای مهیا نمودن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی(ع)، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون می رفت و یا به جهت مصالحی که در نظر داشت، به کسی اجازه ملاقات می داد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها می رفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت. به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمی شد و از پشت پرده، با آنان سخن می گفت.[1]2.نهادینه کردن اندیشه غیبت در اذهان و تفکر مردم: نامه های بسیاری از طرف حضرت (ع) صادر شده است که بررسی این نامه ها نشان می دهد که امام حسن عسگری(ع) در راستای نهادینه کردن اندیشه غیبت در اذهان و تفکر مردم تلاش های بسیاری انجام داده است. این نامه ها در ارتباط با موضوع فوق در چند محور صادر شده اند:الف. درباره‌ي صفات مهدي (ع) پس از ظهور و قيامش در دولت جهاني كه تشكيل مي‌دهد. چنان كه در پاسخ به پرسش يكي از ياران خود راجع به قيام مهدي (ع) چنين فرمود: «وقتي قيام كند، در ميان مردم با علم خود داوري خواهد كرد مانند داوري داود كه از بينه و دليل پرسشي نمي‌كرد»[2]  همچنین علی بن همام نیز از محمد بن عثمان عمری و او از پدرش نقل کرده است: من نزد امام عسگری(ع) بودم که از آن حضرت درباره خبری که از پدران بزرگوارش روایت شده است، مبنی بر این که: زمین از حجت الهی تا روز قیامت خالی نمی ماند و کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت در گذشته است، پرسیدند. ایشان فرمود: «این سخنان، حق است؛ همچنان که روز روشن، حقیقت دارد». گفتند: ای فرزند رسول خدا! حجت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: «فرزندم محمد؛ او امام و حجت پس از من است هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت درگشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند، مبطلان در آن هلاک گردند و کسانی که برای آن، وقت، معیّن کنند، دروغ گویند. سپس خروج می کند و گویا به پرچم های سپیدی می نگرم که بر بالای سر او در نجف و کوفه در اهتراز است»[3]ب.ظهور مهدی و مبارزه با انحرافات؛وقتی حضرت ظهور کند با انحرافات ایجاد شده در دین مبارزه خواهد کرد؛«وقتي قائم خروج كند به ويران كردن منابر و جايگاه‌هاي خصوصي در مساجد فرمان خواهد داد. اين جايگاه‌ها به منظور امنيت و محافظت خليفه از تعدي، و براي افزودن هيبت او در دل ديگران بنا شده است»[4]ج.انتظار برای فرج امام زمان(ع)؛ امام (ع) به ابن بابويه نامه‌اي نوشت و در آن فرمود: «بر تو باد بردباري و انتظار گشايش. پيمبر فرمود: برتر عمل امت من انتظار كشيدن گشايش است و شيعه‌ي ما پيوسته در اندوه است تا فرزندم ظهور كند. پيامبر اكرم مژده داده است كه او زمين را از قسط و عدل پر مي‌سازد، آن سان كه از جور و ستم آكنده شده است. اي شيخ من، شكيبا باش. اي ابوالحسن علي، همه‌ي شيعيان مرا به شكيبائي فرمان ده كه زمين از آن خدا است .[5]بدین ترتیب امام حسن عسگری(ع) براي آن چه كه فرزندش، مهدي (ع) در غيبت صغراي خود بايستي، عمل مي‌كرد، ايجاد آمادگي مي‌نمود حال آن كه بايستي از مردم پنهان مي‌ماند و به وسيله‌ي تعليمات خود با آنان رابطه برقرار مي‌كرد. اگر اين مسأله بدون مقدمه و آمادگي قبلي برقرار مي‌ماند، براي مردم امري شگفت‌آور و حيرت بخش و غافلگير كننده بود. از اين جا بود كه امام حسن عسكري (ع) اين اسلوب را عمل كرد و آن، برنامه‌اي ويژه براي آماده كردن ذهنيات امت و آگاه شدنشان بود تا آن روش را بپذيرند و بدون حيرت و شگفتي نمودن و همراه داشتن عواقب ناخوشايند و نامحمود، آن را حفظ كنند.اين روش، به گونه‌اي بسيط و ساده در دوره‌ي امام هادي (ع) آغاز شد كه او (ع) به واسطه‌ي جور و ظلم حكام، از انظار پنهان شد و از راه توقيعات و نامه‌ها براي پيروان خود پيام مي‌فرستاد و با آنان تماس مي‌گرفت تا شيعيان، به تدريج به اين معني عادت كنند و اين روش با فهم و درك مردم بيشتر سازش داشت. دوستان و طرفداران او عادت كردند كه به وسيله‌ي مكاتبه و مراسله با او تماس گيرند و از او (ع) پرسش كنند. همچنين نظام و روش وكالتي و وساطتي كه امام حسن عسكري (ع) با پايگاه‌هاي مردمي خود برگزيد، روشي ديگر از روش‌هايي بود كه براي آن، مسأله غيبت آماده شده بود. [6] در این باره می توان از نامه های بسیاری که توسط امام حسن عسگری(ع) به اصحاب و یارانش در شهرهای مختلف نوشته شده است، سخن گفته که در موضوع مهدویت و غیبت، مباحث بسیاری را مطرحکرده اند.پی نوشت ها:[1] - اب‍ن‌ ش‍ه‍رآش‍وب‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍ل‍ی‌،المناقب، قم، المطبعه‌العلمیه‏‫، ۱۴ق، ج 3 ص 526.
[2] - شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارش‍اد ف‍ی‌ م‍ع‍رف‍ه‌ ح‍ج‍ج‌ال‍ل‍ه‌ ع‍ل‍ی‌ال‍ع‍ب‍اد، قم، تهذیب، 1389،ج2،ص 323.
[3] - صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، تحقیق، تصحیح و تعلیق: علی أکبر الغفاری، قم، جامعه مدرسین، ۱۴۰۵ ق ، ج2، ص119.
[4] - ابن شهرآشوب، همان، ج 3 ص 536.
[5] - ادیب، عادل، زندگانی تحلیلی پیشوایان ما ائمه دوازده‌گانه (ع)، ترجمه، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1370،ص278
[6] -همان،ص279






95/9/18 - 10:03 - 2016-12-8 10:03:33





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن