تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816018555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«همين حوالي» نگاهي متفاوت به دوره تنهايي آدم‌ها دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «همين حوالي» نگاهي متفاوت به دوره تنهايي آدم‌ها دارد
مستند «همين حوالي» به كارگرداني بنيامين اثباتي، به بررسي چرايي حضور برخي پدرها و مادرها در خانه سالمندان مي‌پردازد. ...
نویسنده : وحيد مهري 
مستند «همين حوالي» به كارگرداني بنيامين اثباتي، به بررسي چرايي حضور برخي پدرها و مادرها در خانه سالمندان مي‌پردازد.
 بنيامين اثباتي كارگردان عرصه مستند در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مستند «همين حوالي» كه به بخش «خرد و تجربه» دهمين جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» راه يافته است، گفت: شايد اينطور بتوانم در مورد مستند «همين حوالي» و ايده اوليه آن بگويم كه در ابتدا قصد ساختن اين مستند وجود نداشت و همه‌چيز با يك گفت‌وگوي ساده ميان من و يك سالمند در خانه سالمندان شروع شد.
وي افزود: در گفت‌وگوي آن روز كه البته با چندين سالمند يعني حدود ۳۲ نفر صورت گرفت، نوبت به زن سالمندي رسيد كه ۸۱ سال سن داشت. در ميانه‌ گفت‌وگو از او پرسيدم چرا به خانه سالمندان آمدي؟ او جواب داد من در كنار خانواده فرزندم مدتي زندگي مي‌كردم اما به مرور مشكلاتي ميان من و عروسم درگرفت كه در نهايت با دعوا و مرافعه ميان من و عروسم از خانه رانده شدم و به اينجا آمدم. به او گفتم: پسرت در اين ميان چه راهي را پيش مي‌گرفت؟ كه گفت: او هم طرفدار زنش بود و تصميم به بيرون كردن من را با هم داشتند.  اثباتي عنوان كرد: دقيقاً در همان حين بود كه يك سؤال ساده در ذهن من ايجاد شد كه ايده ساخت مستند «همين حوالي» شد و آن اينكه چرا بايد براي اين زن ناراحت بود و براي او افسوس خورد و فرزند و عروسش را محكوم كرد، شايد حق با فرزند و عروسش باشد! براي پاسخ به اين پرسش با دوندگي‌هاي زياد گفت‌وگويي را با عروس و پسر ترتيب دادم و نتيجه گفت‌وگوها چيز ديگري را روشن كرد؛ اينكه شايد حق با زن سالمند نباشد، در نتيجه رويكرد مستند من كه در فضايي در تأييد سالمندان پيش مي‌رفت، مسير خود را تغيير داد و اين جمله باعث شكل‌گيري مستند «همين حوالي» شد: «شايد بخشي از كساني كه در خانه سالمندان هستند خودشان مقصرند.» بر همين اساس تمامي گفت‌وگوها با ديگر سالمندان فيلم با توجه به همين جمله پيش رفت و نتايج قابل توجهي را نمايان كرد.
اين كارگردان بيان كرد: در ادامه كار و در روند شكل‌گيري اين مستند با كودك ۸ ساله تا سالمندان ۸۰ ساله مصاحبه و گفت‌وگو شد؛ يعني چيزي حدود ۸۲ ساعت گفت‌وگو. بر همين اساس محوريت تمامي سؤال‌ها كه در اصل مسير مستند را طي مي‌كرد به روابط ميان والدين و فرزندان از كودكي تا حال اشاره مي‌كرد، اينكه چقدر خواسته‌ها و نيازهاي فرزندان در دوران‌هاي مختلف زندگيشان با پدر و مادر مورد توجه قرار گرفته و چقدر والدين به آنها توجه ويژه داشته‌اند. مواردي مثل خريد دوچرخه كه چقدر مي‌تواند مورد كوچكي باشد اما يك جوان ۳۷ ساله هنوز به عنوان يك عقده از آن ياد مي‌كند. انتخاب رشته تحصيلي، انتخاب همسر، گرفتن تولد در كودكي، انتخاب كار، انتخاب دوست و موارد بيشماري كه در مثال كوچك بود اما به دليل ناديده گرفته شدن آنها توسط پدران و مادرانشان، حال در سنين بزرگسالي به عقده‌ها و گره‌هاي غير‌قابل حلي تبديل شده بودند و فاصله ميان آنها را هر روز زيادتر مي‌كرد و محبت و دلبستگي را به مرور از بين مي‌برد.
اثباتي ادامه داد: نكته جالب‌تر اين بود كه به دليل ناديده گرفته شدن بخش قابل توجهي از نياز‌هاي فرزندان در دوران‌هاي پيشين، حال امروز گسلي بزرگ ميان آنها و والدينشان شكل گرفته است و در نهايت امروز كه والدين به دلايل مختلف جسمي، روحي و رفتاري به فرزندانشان احتياج پيدا كرده‌اند، حال فرزندان هستند كه خواسته‌هاي والدين را ناديده مي‌گيرند و توجه جدي به آنها نمي‌كنند. شايد اين رفتار نتيجه همان برخورد‌ها از طرف والدين در دوران كودكي و جواني باشد.
اين مستندساز بيان كرد: به نظر من مستندهاي گوناگوني در رابطه با سالمندي و پير شدن ساخته شده و عموماً در اين مستندها حق با والدين بوده و بي‌مهري هميشه از طرف فرزندان تصوير شده است، چه در تلويزيون و چه در رسانه‌هاي ديگر تصويري و متني؛ اما چرا نبايد يك بار زاويه دوربين را برگرداند و با نگاهي موشكافانه و پژوهشگرانه به رفتار والدين در دوران‌هاي قبل نگاه نكرد؟ آيا اين جمله نمي‌تواند درست باشد كه: «شايد بخشي از كساني كه در خانه سالمندان هستند يا به نوعي به فراموشي توسط فرزندانشان دچار شده‌اند، خودشان مقصرند؟»
وي گفت: يادم مي‌آيد در حال پر كردن فرم شركت در جشنواره در قسمت خلاصه داستان نوشتم: «همين حوالي؛ مستندي كه بايد ديده شود». تمامي گفت‌وگوها كه با ۱۸ نفر در فيلم در فضاهاي مختلف تصويري انجام شده، در راستاي بررسي و پژوهش همين معضل است و شايد مستند «همين حوالي» مستندي در مورد روابط ميان والدين و فرزندان، اين بار تلنگري به برخي رفتار‌هاي والدين باشد تا فرزندان.
اثباتي در پايان اظهار كرد: مستند «همين حوالي» با زمان ۳۰ دقيقه در مدت ۳ سال تصويربرداري، براي دهمين جشنواره «سينما حقيقت» تهيه و به دبيرخانه جشنواره ارائه و در بخش رقابتي «خرد و تجربه» به همراه ۹ فيلم ديگر پذيرفته شد. اميدوارم نگاهي كه در اين مستند از طرف تيم توليد وجود داشته، با حساسيت قابل‌توجهي از طرف جشنواره «سينماحقيقت» رو‌به‌رو شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن