تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803328771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش سوم)


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک:
 
در اولین نگاه شباهت ژنرال ماتیس با ژنرال پاتون در این است که هر دو طرفدار اقدامات تهاجمی و نظامی بر علیه کسانی هستند که از نظر آنها تهدید اصلی و دشمن قسم خورده است.
دونالد ترامپ علاقه بسیاری به مقایسه ژنرال ماتیس با ژنرال های آمریکایی در جنگ دوم جهانی، به ویژه ژنرال جرج پاتون دارد. ژنرالی که نقشی تعیین کننده در شکست آلمان ها داشت و بعد از آن نیز هشدارهای جدی در باره مقابله با شوروی و روس ها میداد. به احتمال بسیار زیاد دونالد ترامپ بر این عقیده است که دیدگاه و جهان بینی ژنرال ماتیس شباهت بسیاری به نگاه ژنرال پاتون در باره روس ها دارد. اما با یک تفاوت اساسی: ژنرال ماتیس هشدارهای جدی درباره ایران میدهد. اما در واقع دیدگاه های ضد ایرانی ماتیس و تعبیر وی از ایران به عنوان یک نهضت آشوب گر و آشوب طلب وی را در مقابل برخی از چهره های پر نفوذ در ستاد مشترک پنتاگون – به ویژه در برابر جوزف دانفورد معروف به «جو مبارز» رئیس ستاد مشترک – قرار میدهد. جوزف دانفورد در زمان حمله به عراق و زمانی که ماتیس فرمانده گران اول تفنگ داران دریایی بود، در سمت زئیس دفتر ماتیس خدمت میکرد. این دو بر سر بسیاری از مسائل نظامی با یکدیگر اختلاف نظر جدی دارند و از عجایب روزگار این است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک در پنتاگون با یکدیگر مجددا همکار خواهند بود. این دو نه تنها دوست یکدیگر هستند بلکه در جنگ عراق شانه به شانه هم جنگیده اند اما حوزه اختلاف نظر آنها در برخی مسائل از جمله بر سر ایران جدی است. این که آیا تهدید ایران تا آ« حد که ماتیس تصور میکند جدی است یا نه؟ بخش های قبلی این گزارش را از لینک های زیر بخوانید: 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش نخست)
 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش دوم)

 
 


نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش سوم)


 


سند استراتژی نظامی ملی و 4 + 1 در دفتر جو مبارز سندی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده: استراتژی نظامی ملی. در حالی که هنوز این سند نهایی نشده است اما در بر دارنده جزئیاتی از تهدید هایی است که به عقیده مقامات ارشد نظامی، آمریکا با آنها مواجه است و البته این که چگونه باید با آنها مقابله شود. یکی از بخش مهم این سند ضمیمه های پنج گانه آن است که نشان میدهد دانفورد و نظامیان آمریکایی چه چیز را به عنوان تهدید برای آمریکا قلمداد میکنند. به شکل خلاصه این تهدیدات را 4 + 1 میدانند: روسیه، چین، ایران، کره شمالی و سازمان های تروریستی و افراطی. به شکلی جالب توجه این سند در تقابل آشکار با دیدگاه های ماتیس است. بر اساس این سند مهمترین تهدیدی که آمریکا با آن مواجه است، ایران، ایران و ایران نیست. بلکه روسیه، روسیه و روسیه است. البته در این مورد برخی از مقامات ارشد ستاد مشترک با دانفورد مخالفت دارند و بر این عقیده هستند که هرچند روسیه هنوز تهدید جدی برای آمریکا تلقی میشود – به خاطر زرادخانه هسته ای این کشور – اما تهدید بزرگ فعلی همان گروه های تروریستی هستند. در بد بینامه ترین حالت اما باز هم ایران در رده سوم تهدیدات جدی برای ایالات متحده طبقه بندی میشود. به احتمال بسیار زیاد این سند زمانی که ماتیس در 20 ژانویه به عنوان وزیر دفاع مشغول به کار شود، خواه و نا خواه به دستور کار اصلی وی تبدیل خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا دانفورد مجبور خواهد شد تا این سند را مطابق با دیدگاه های ضد ایرانی ماتیس تغییر دهد یا نه. البته هنوز باید دید که وقتی پای موضوعات نظامی به میان می آید دونالد ترامپ به رئیس ستاد مشترک گوش خواهد داد یا به وزیر دفاع. بر اساس سابقه هنوز هم برای ماتیس و دانفورد این فرصت وجود دارد که به اشتراک برسند. اما با این همه با توجه به روابط پر تنش میان ژنرال های ارشد نظامی و وزرای دفاع قبلی (برای مثال دونالد رامسفلد) تناقض دیدگاه های بین این دو میتواند جنجال زیادی در کاخ سفید ایجاد کند. 
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش سوم)



همه متحدان منطقه ای آمریکا از نظر بسیاری از نزدیکان و همکاران سابق و فعلی ماتیس، انتصاب وی به پست وزارت دفاع در آمریکا به معنی وضع جدی تر و قطعی تر آمریکا در خاورمیانه خواهد بود. سربازان بیشتری در عراق و افغانستان، گشت زنی ناوهای بیشتر در خلیج فارس و جنگنده های بیشتر در پایگاه های هوایی آمریکا در این منطقه. اما از نظر برخی تحلیلگران این رویه سفت و سخت ماتیس برای آن است که از جنگ احتمالی با دشمنان آمریکا بیشتر جلوگیری شود و نه آنکه ماتیس آغاز گر جنگ در خاورمیانه باشد. این دسته از تحلیلگران گفته ماتیس را در مورد مخالفت با ترامپ برای پراه کردن توافق هسته ای مثال می آورند. اکنون در نظر این عده ژنرال ماتیس تمرکز بیشتری برای روی همکاری با متحدان آمریکایی در منطقه خاورمیانه خواهد داشت. مایکل اوهانلون محقق ارشد سیاست خارجی در موسسه بروکینگر بر این باور است که: وی (ماتیس) دنیا را به سادگی در قدرت سخت نظامی و موضوعات آن خلاصه نمیکند. و بر خلاف سایر نامزدهایی که در پست های امنیتی در دولت ترامپ مطرح شده اند، ماتیس تنها کسی است که این صلاحیت را دارد تا به ترامپ بگوید که استفاده از نیروی نظامی در یک موقعیت خاص به صلاح نبوده و جوابگو نیست. در این راستا آن چه به نظر میرسد این است که ژنرال ماتیس بیش از همه به همکاری با متحدان آمریکا در منطقه خواهد پرداخت و اطلاعات را با آژانس های امنیتی و اطلاعاتی آنها به اشتراک میگذارد و به احتمال بسیاری زیاد مانورهای مشترک دریایی برای عقب راندن ایران از خلیج فارس و محدود کردن قدرت مانور ایران در این آب ها صورت خواهد داد. دورت چالت یکی از مشاوران نظامی وزارت دفاع آمریکا در دوره اوباما بر این باور است که وزارت دفاع ماتیس در دولت ترامپ به معنی تنوع حضور نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، افزایش بودجه نظامی و موازنه قدرت مجدد در آسیا خواهد بود. در نتیجه این موضوع قطعا متحدان عرب سنی آمریکا در خاورمیانه انتخاب ماتیس به عنوان وزیر دفاع آمریکا را جشن میگیرند. با این همه واقعیت آن است که ژنرال ماتیس از معدود افرادی است که در کابینه دونالد ترامپ محبوبیت بسیاری دارد. هم در بین دموکرات ها و هم در بین جمهور خواهان. وی به عنوان یک چهره نظامی با سابقه و محترم شناخته میشود و علیرغم آنکه سوابق نظامی وی بر بخش عمده ای از نگاهش به دنیای پیرامون سایه افکنده، اما طرفداران وی معتقد هستند که پشت این ظاهر خشن نظامی یک عقلانیت منحصر به فرد و حساب گر نیز وجود دارد. همه سوال این است که ژنرال ماتیس با همه نفرت 33 ساله ای که در دل و ذهن خود از ایران دارد، آیا اقدام به یک تقابل نظامی با ایران خواهد کرد یا منتظر آن خواهد ماند یا نه. مایک پری نویسنده کتاب «گفتگو با تروریست ها» میگوید: ماتیس آزمون واقعی خود را زمانی پس خواهد داد که در یک شب تاریک یک قایق تندروی ایرانی عامدانه یا اتفاقی به یک شناور آمریکایی حمله کند و دونالد ترامپ دستور دهد: «آنها را به گلوله ببندید». آیا ماتیس جواب میدهد: «بله قربان، آقای رئیس جمهور»، یا آنکه میگوید: «بله قربان، آقای رئیس جمهور، اما...». در حقیقت و با توجه به اسناد و مدارک متناقضی که در مورد ماتیس در دست داریم، نمیدانیم که در آن لحظه بحرانی و حساس پاسخ ژنرال ماتیس به این فرمان چه خواهد بود. اما به زودی متوجه میشویم.
نفرت 33 ساله: ژنرال ماتیس و احتمال رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا (بخش سوم)
 




۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن