تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817573247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجلی حافظ با نقش و خیال ابراهیم حقیقی در گالری «آ»


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تجلی حافظ با نقش و خیال ابراهیم حقیقی در گالری «آ»
گالری «آ» میزبان بیست و پنجمین نمایشگاه انفرادی ابراهیم حقیقی با عنوان «نقش غلط» شده است.

تجلی حافظ با نقش و خیال ابراهیم حقیقی در گالری آ
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم حقیقی هنرمند بنام کشورمان که در گرایش‌های گوناگون هنری به ویژه گرافیک و نقاشی ید طولایی دارد، در بیست و پنجمین نمایشگاه انفرادی خود با خط‌نگاره‌هایی به گالری «آ» آمده است.

حقیقی در این نمایشگاه مجموعه‌ای از خط‌نگاره‌هایش که بر اساس شعر حافظ شکل گرفته‌اند را به نمایش گذاشته است و این ششمین نمایشگاه خط نگاره وی به شمار می‌رود که با مجموعه پیشین یعنی نمایشگاه «من و خیام و ماتیس» که در گالری گلستان برگزار شد، تفاوت بسیاری دارد.

وی در این مجموعه با تأکید بر روی دو عنصر «نقش» و «خیال» که در شعر حافظ بسیار یافت می‌شود،  تمرکزش را بر روی اشعار حافظ گذاشته و با جمع آوری تصاویری که در طول تاریخ با این مضامین همخوانی داشته‌اند، از آن ها در مجموعه اش بهره‌مند شده است.

در «نقش غلط» به غیر از کلام و خط که فارسی هستند، مجموعه‌ای از موتیف‌ها به چشم می‌خورد که برای مخاطب فارسی زبان بسیار آشناست و تاکید بر ایرانی و بومی بودن اثر دارند. از تصاویری که از بشقاب‌های دوره سلجوقی به جای مانده اند تا مینیاتورهای رضا عباسی و اسنادی که در آن خط اهمیت ویژه‌ای دارد.

با اینکه در مجموعه خط‌نگاره‌ها خط یکی از عناصر کلیدی است؛ اما حقیقی تاکید دارد که این مجموعه نقاشی خط به شمار نمی‌رود و معتقد است، نقاشی خط به آثاری چون آثار حسین زنده رودی اطلاق می‌شود که خط در آن خوانا نیست. او می‌گوید مبنای اصلی شکل گیری این مجموعه شعر حافظ است و من دوست دارم وقتی مخاطب این آثار را تماشا می‌کند، همچنان شعر حافظ برای مخاطب خوانا و قابل فهم باشد و خط و عناصری چون زیبایی موجب نشود که مخاطب از مفهومی که حافظ مد نظرش است، دور افتد.
 
این هنرمند مجموعه خط نگاره‌ها را با شاعران معاصر شروع کرده و بعدها روی شعر سعدی، مولانا، حافظ و خیام کار کرده است. او همچنین از شعر سعدی، نظامی و ... نت برداری کرده و در نمایشگاه های آتی شاهد تمرکز او روی اشعار این شاعران خواهیم بود.

حقیقی درباره چگونگی شکل گیری مجموعه خط نگاره‌هایش اظهار کرده است: داستان خط نگاره ها به سال های بسیار دور باز می گردد. من در سال 1372 تصمیم گرفتم که در آثارم از خوشنویسی سنتی فاصله بگیرم و از خطی استفاده کنم که ظرفیت و قابلیت این را داشته باشد که با آن شعر نو نوشته شود. بی‌شک خط نستعلیق، شکسته و ثلث قابلیت این را ندارند که با آن شعر نیما و یا سهراب نوشته شود.

وی افزود: گرافیک به من یاد داده بود که ظرفیت بصری و مفهومی هر کلمه می‌تواند متفاوت و طراحانه باشد که بیان این ظرفیت ها از عهده خوشنویسی سنتی بر نمی‌آید. از این رو تصمیم گرفتم که از خط ابداعی خودم برای نوشتن شعر این شاعران استفاده کنم.

این گرافیست پیشکسوت گفت: من از زمانی که تصمیم گرفتم روی مجموعه خط نگاره ها کار کنم، برایم عنصر نقش و خیال خیلی اهمیت پیدا کرد و این دو عنصر را در شعر شاعران بسیاری جستجو کردم و در یافتم که این دو عنصر در شعر حافظ بیش از هر شاعری استفاده شده است. پس از آن به دنبال تصاویری گشتم که این نقشی که حافظ در شعرش از آن حرف می زند را کامل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: یکی از نقش‌هایی که یافتم، نقش‌های کهن ایرانی در قرن شش بود و من به سراغ نقش‌های سلجوقی رفتم. سپس دنبال نقش‌های معاصر گشتم و اول از همه با عکس کودکی خودم، عکس پدرم و عکس مادرم، روبرو شدم که این عکس‌ها همگی نقش هستند. در حالی‌که خود آن انسان‌ها دیگر وجود ندارند، حتی من هم دیگر آن کودک نیستم ولی عکس و نقشم در آلبوم وجود دارد.

حقیقی درباره اهمیت شعر حافظ برای شکل گیری مجموعه نقش غلط گفت: انتخاب شعر یک سکوی آغاز بوده است ولی وقتی که از شعر عبور می‌کنیم و نقاشی می‌کنیم، خود نقاشی مهم است. در واقع شعر حافظ این انگیزش را در من بوجود آورد که این مجموعه را خلق کنم و من به هیچ وجه منکر تاثیر شعر حافظ نیستم.

مجموعه نقش تا 26 آذر در گالری آ به نشانی خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر‌ ارشد، شماره ۷ برقرار و پذیرای علاقه مندان است.






۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن