تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851388411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقیقی: ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری ایسنا: ابراهیم حقیقی در مراسم افتتاح نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش گفت: در چند سال گذشته دیگر برایم خیلی مهم نیست که نوشته‌ها در خط‌نگاره‌ها خوانده شوند، چون هنر تجسمی و نقاشی چیز مستقلی است و زبان بیان خودش را دارد.
 
 افتتاحیه ششمین نمایشگاه انفرادی خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی - گرافیست، نقاش و عکاس - شامگاه جمعه، پنجم آذرماه، با حضور چهره‌هایی چون رضا کیانیان، اکبر عالمی، محمد سریر، نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، فرشید مثقالی، عباس مشهدی‌زاده، بهرام کلهرنیا و... در گالری «آ» برگزار شد.
 

ابراهیم حقیقی: ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود
 


 
در نمایشگاه خط‌نگاره‌های حقیقی تابلوهایی روی دیوار رفته‌اند که در آن‌ها بخش‌هایی از اشعار حافظ در کنار رنگ و نقش روی بوم آمده‌اند و تصویر جدیدی از ترکیب چند هنر متفاوت را ارائه کرده‌اند.
 
حقیقی با نوشتن شعرهایی از حافظ که در آن‌ها کلمه «نقش» یا «خیال» به کار رفته نگاه تازه‌ای به خوشنویسی، فرم و تکنیک را به نمایش گذاشته است.
 
حقیقی درباره‌ی نمایشگاه آثارش که با عنوان «نقش غلط» برگزار شده، اظهار کرد: وقتی نمایشگاه را شروع کردم در پی شعر می‌گشتم. تصمیم گرفته بودم به شعرهای بزرگان و شاعران کهن‌مان نگاه کنم که در آن‌ها لغت «نقش» و «خیال» باشد. این شعرها را هم در مولانا یافتم، هم حافظ و هم سعدی. در حین یادداشت برداشتن بود که دیدم ظرفیت‌هایی که در شعر حافظ هست بیشتر جذبم می‌کند. او با این دو کلمه شعرهای بسیار حیرت‌انگیزی گفته که بسیاری از آن‌ها را قبلا شنیده‌ایم، اما فکر کردم که یک بار دیگر می‌توان از منظر خط‌نگاره به آن‌ها نگاه کرد.
 
او افزود: در این شعرها روایت بسیار زیبایی از انسان و حضور بود که فروتنی را به تصویر می‌کشید. در همه تابلو یا کلمه «نقش» وجود دارد یا «خیال» که در تک‌مصرع‌ها یا تک‌بیت‌ها به کار رفته و من آن‌ها را روی بوم آورده‌ام.
 
این هنرمند درباره متریال‌های به کار رفته در آثارش گفت: به‌جز یک مورد که روی تخته‌ای با بافت خاص کار شده، باقی آثار نقاشی با اکریلیک روی بوم هستند با پرینت دیجیتال.
 
حقیقی ادامه داد: تصور می‌کنم این آثار در ادامه کارهای قبلی‌ام است و اگر هم تفاوتی باشد در رفتار است، چون آدم نمی‌تواند خودش را تکرار کند. البته ترجیح می‌دهم این نقد را درک بیننده و مخاطبم به من بگوید.
 
این گرافیست همچنین بیان کرد: سال ۱۳۷۲ که اولین خط‌نگاره‌ها شروع شد خط‌هایی نوشتم با شعر شاعران معاصر. در گفت‌وگویی که با مجله «سخن» داشتم گفته بودم که این آثار آن موقع هنوز اسمی نداشت و سوال می‌شد که این آثار خوشنویسی هستند، گرافیک یا نقاشی؟ بعد از مدتی عبارت «خط‌نگاره» را با استاد ممیز و رویین پاکباز در میان گذاشتم و آن‌ها هم گفتند خوب است.
 
او با بیان اینکه نمی‌توانم خط‌نگاره را یک هنر مستقل بدانم، اظهار کرد:  این آثار در حوزه گرافیک و نقاشی می‌چرخد. خوشبختانه امروز می‌بینم که آثاری از جانب بسیاری از جوانان در این حوزه تولید شده و آن را تعقیب می‌کنند. اخیرا برایم مهم نیست که مخاطبان بتوانند نوشته و شعر این آثار را بخوانند، چون هنر تجسمی و نقاشی یک چیز مستقل است. هر چند هنوز هم به زبان و شعر وابسته هستم و از آن‌هاست که حرکت و فکرم آغاز می‌شود، اما وقتی به سراغ نقاشی می‌روم دیگر کلام و کتابت و نوشتن رها می‌شود.
 
حقیقی افزود: ۲۴ تابلو در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود و از این همنشینی لذت بردم.‌
 
محمد سریر - پیشکسوت موسیقی و رییس شورای عالی خانه هنرمندان - نیز درباره نمایشگاه «نقش غلط» به ایسنا گفت: در فعالیت هنری، اولین قدم نوآوری است. در حال حاضر کارهای مختلفی در زمینه هنر انجام و در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود، اما نوآوری به وجهی که بتواند تحول فکری و فرهنگی را منتقل کند، خیلی نادر است.
 
او افزود: حقیقی از تجربیات فراوانی عبور کرده و دارای دانش و بینش هنری شده است. آثار او یک قدم جلوتر و فراتر از آثاری است که در این حوزه معرفی و عرضه شده‌اند. در سال‌های اخیر خط در حوزه آثار گرافیکی بسیار مطرح شده است. تقابل خط گذشته و امروزی در آثار حقیقی شکلی از زیبایی‌شناسی را معرفی کرده‌اند.
 
سریر همچنین اظهار کرد: همه هنرمندان به دنبال نوآوری هستند و اگر این نوآوری نباشد اثر هنری معنایی ندارد و تکنیک به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد.
 
بهرام کلهرنیا - گرافیست و استاد دانشگاه - نیز در تعریف خط‌نگاره به ایسنا گفت: تعریف‌ها را در نظام آموزشی و کتاب‌ها برای روشن شدن تکلیف ذهن خواننده شکل می‌دهیم. نگاشتن یک واژه به معنای نوشتن آن است. نگاشتن در اینجا هم به معنای نگاشتن است و هم تعریف تصویر و نقاشی را ارائه می‌کند. این هنر خود را از خوشنویسی، نقاشی و کالیگرافی جدا می‌کند و اعتبار نقاشانه پیدا می‌کند.
 
او افزود: خط به معنای جدیدی در شکل دست پیدا کرده است که برای چشم است، نه اینکه فقط بخواهد معنای کلمه‌ای را منتقل کند. خط‌نگاره کلمه ابداعی جدیدی است که به بخشی از نیازهای آدم معاصر جواب داده است. خوشنویسی وقتی نمی‌تواند پاسخ نهایی را از طریق نگاشتن به آدم بدهد، هنرمند سعی می‌کند ارزش افزوده‌ای را به آن اضافه کند.
 
او به موضوع خوانده شدن یا نشدن نوشته‌ها در این آثار اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش که نمایشگاهی از همین خط‌نگاره‌های حقیقی برپا شده بود دوستی اصرار داشت که من نوشته‌ها را بخوانم، اما من ترجیح می‌دهم فقط نگاه کنم. کاری ندارم که هنرمند چه کرده است. او کار خود را کرده و من هم کار خودم را که دیدن است انجام می‌دهم.
 
این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: ورود خط به نقاشی و گرافیک را خوش‌یمن می‌دانم. جهان کنونی نیاز دارد روایت‌های جدید را بسازد و به نمایش بگذارد. آثار حقیقی نوازش شگفت‌انگیزی برای چشم هستند.
 
در روز افتتاحیه نمایشگاه فیلم مستند «نقش بر آب» که در آن ابراهیم حقیقی به توصیف کارهایش می‌پردازد برای حاضران نمایش داده شد.
 
این نمایشگاه تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «آ» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان آبان جنوبی (عضدی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.




۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن