تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834356839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گالری‌گردی /13 نمایش نگاتیوهای صدمه‌دیده در «آب‌انبار»/ وقتی که هنرجویان به پوچی می‌رسند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گالری‌گردی /13نمایش نگاتیوهای صدمه‌دیده در «آب‌انبار»/ وقتی که هنرجویان به پوچی می‌رسند
خبرگزاری فارس: نمایش نگاتیوهای صدمه‌دیده در «آب‌انبار»/ وقتی که هنرجویان به پوچی می‌رسند
روی دیوار گالری «آب انبار» قاب بزرگی روی دیوار نصب شده که داخل این قاب فقط یک قطعه کاغذ عکاسی است و قاب‌های دیگری که نگاتیوهای صدمه‌دیده را به نمایش می‌گذارد!

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، «شکاف» نخستین نمایشگاه انفرادی هنرجوی ایرانی - آمریکایی «شهرزاد کامل» بوده که این نمایشگاه در گالری آب‌انبار واقع در مرکز شهر تهران برگزار شده است. در ابتدای ورود به نمایشگاه، قابی دیده می‌شود که فقط یک کاغذ روی آن نصب شده است؛ کاغذی با خط‌های لانه‌زنبوری؛ آن فقط یک کاغذ عکاسی است که در یک قاب بزرگ روی دیوار نصب شده است!  

کاغذ عکاسی؛ در این قاب فقط تکه کاغذ وجود دارد، طرحی هم روی آن نیست.  مسئول این نمایشگاه درباره این قاب گفت: «کاغذ عکاسی معمولی است؛ اینها تک‌نسخه هستند. آدم یا با دوربین دیجیتال عکس می‌گیرد یا آنالوگ؛ اینها توری واقعی است و در تاریکخانه وقتی قرار داشته، نور خورده و آن طرف عکس‌ها روی کاغذ چاپ شده است!» در شرح مکتوب این مجموعه قاب‌ها آمده است: «اشیاء مرجع در اینجا تکه‌های ساده‌ توری هستند. همان توری‌هایی که در عملیات تخریب مورد استفاده قرار گرفتند. این فتوگرام‌ها با قرار دادن یک ورق مشبک فلزی روی کاغذ عکاسی و نوردهی، طوری که هم اثر مچاله شدن کاغذ نرم و هم‌ راه‌راه ناشی از قطعه فلز در این تصاویر وجود دارد، خلق شده‌اند. یک تنش اساسی، که تمامی بدنه کارهای کامل را شکافته است و تنها پس از ملاحظه نزدیک‌تر قابل ادراک است، نوعی هم‌راستایی مابین آرشیو سنتی تصویری و عدم قطعیت و پارادوکس حافظه انسان ایجاد می‌کند.»  

نگاتیوهای آسیب‌دیده در ادامه به سراغ قاب‌های دیگری می‌رویم که چیزی از این قاب‌ها مفهوم به نظر نمی‌رسد؛ این قاب‌ها عکسی از نگاتیوهای صدمه‌دیده است. مسئول نمایشگاه در باره این کارها افزود: «در این اثر از یک نگاتیو که به آن صدمه زده شده است، در حین صدمه‌ زدن به نگاتیوها عکس گرفته است؛ اشاره دارد به حافظه و خاطرات که ما در ذهنمان داریم و کمرنگ می‌شود و ممکن است صدمه ببیند و دیگر هیچ وقت نباشد.»

عکسی از نگاتیوهای آسیب‌دیده   وی درباره مفهوم این نگاتیوها گفت: «شهرزاد کامل، نگاتیوهایی داشت و هر چه نگاه می‌کرد یادش نمی‌آمد که این عکس‌ها را کجا گرفته است. لذا از این نگاتیوهای صدمه دیده از آن عکس گرفته است. در واقع در اینجا مجموعه‌ای از نگاتیوهای نابود شده است که از آن عکس گرفته شده است.»  

نگاتیوهای صدمه دیده که از آن عکاسی شده است.   در بیانیه این نمایشگاه این گونه آمده است: «کار هنرمند - که بیشتر به پست مینیمالیسم نزدیک است تا عکاسی معاصر - در عمل به جای مشاهده صرفِ جهانِ بیرونی به پرداختن به مواد و فرایندهای وابسته به عکاسی تبدیل می‌شود. شهرزاد کامل با به کارگیری فتوگرام به عنوان یک شیء با آثار فیزیکی گذر زمان، و نه به عنوان یک رسانه بی‌طرف بازنمایانه، به ابتدایی‌ترین اجزای عکاسی آنالوگ به مثابه یک اثر هنری باز می‌گردد. در واقع او با یک تخطی ظریف از واقعیت‌ای دیجیتالی معاصر به خلق آثاری دست زده که در آن عکس‌ها بخشی از دستور زبان دیرپای فرهنگ ما نیستند و با بافتی قابل مشاهده ادغام شده‌اند. جهان فرم‌های شهرزاد به نوعی کیمیاگری تصاویر شبیه است: دنیای کاغذ و مواد شیمیایی به جهانی تحت سلطه نور و ادراک غیر مستقیم تبدیل می‌شود.»

نگاتیوهای آسیب‌دیده   در ادامه این بیانیه آمده است: «فرایندی که از طریق آسیب رساندن مستمر به نگاتیو و چاپ هر باره آن به دست می‌آید بی‌دوام‌تر از آن است که بیننده را به باور برساند. چیزی شبیه نمایش دگرگونی‌های آگاهانه در قالب کنایه‌های صامت بصری. ایجاد برش در نگاتیوها شبیه کارهای سینمایی است، استفاده از تیغه و ابزار تیز، گاهی سوزاندن در حدی که باعث ذوب شدن و باد کردن نگاتیو شود، و پس از آن، تعمیر مرحله به مرحله نگاتیو تصویری که قبلاً آسیب دیده، تکه‌تکه، شکسته، و به هم ریخته شده.» یکی از اساتید عکاسی در نقد و بررسی این نمایشگاه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این قاب‌ها نکته خاصی برای مخاطب ندارد. به نظرم وقتی این افراد سوژه‌های پیدا نمی‌کنند و به پوچی می‌رسند، دست به انجام این کارها می‌زنند و اسمش را می‌گذارند نمایشگاه. وی ادامه داد: بیانیه این نمایشگاه هم فقط با لغات بازی کرده است و می‌خواهد مخاطب را جذب کند؛ با دیدن این کارها این شعر در ذهن تداعی می‌شود، چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید. بر اساس این گزارش، در شرح اهداف گالری آب انبار می‌خوانیم «این گالری نهادی مستقل و خصوصی است که دغدغه‌‌ی پیشبرد هنر معاصر در ایران را در سر دارد. آب انبار که در سال 1393 تأسیس و ثبت شده و در بافت مرکزی شهر تهران واقع شده است. اکثر مخاطبان ما هنرمندان محلی، حامیان و علاقه‌مندان به هنر معاصر هستند. هدف ما آگاه کردن مخاطبان محلی و بین‌المللی‌مان از طریق تولید و نمایش آثار تفکر برانگیزی می‌باشد که باعث ارتفاع هنر معاصر ایران و فعالیت‌های بین‌المللی هنرمندان است.» دیدن آثار این نمایشگاه خلاف آن چیزی است که گالری خود را معرفی کرده است؛ به گفته یکی از هنرجویان «اگر این گالری، آب‌انبار باقی‌می‌ماند کارایی بیشتری داشت تا اینکه این کارهای پوچ و بی‌محتوا را به نمایش بگذارد.» انتهای پیام/ج

95/04/29 :: 10:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن