تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807291342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین جلسه دفاع از پرونده شهر تاریخی یزد برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نخستین جلسه دفاع از پرونده شهر تاریخی یزد برگزار شد
نخستین جلسه دفاع از پرونده نامزدی میراث جهانی یزد در مقر ایکوموس درحالی برگزار شد که هیات کارشناسی ایران به سوالات و ابهامات یونسکو درخصوص پرونده شهر تاریخی یزد پاسخ داد.


به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ نخستین جلسه دفاع از پرونده نامزدی میراث جهانی یزد در مقر ایکوموس ( انجمن بین المللی حفاظت از  محوطه ها و یادمان های تاریخی) در پاریس درحالی برگزار شد که در این  جلسه علاوه بر معاون میراث فرهنگی و هیات همراه، کارشناسان ایکوموس نیز که متشکل از پنج نفر کارشناس بین المللی بودند به همراه بیش از ده نفر از کارشناسان جهانی ایکوموس نیز در جلسه حضور داشتند.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این مطلب گفت:این جلسه برای گفتگوی بهتر میان کشورها و ایکوموس بر اساس تاکید کمیته میراث جهانی و دستورالعمل کاربردی آن که سال گذشته به تصویب اعضا رسیده بود برگزار شد.

معاون میراث فرهنگی کشور که معتقد است نخستین جلسه نقش مهمی در روشنگری پرونده دارد ادامه داد: ایکوموس پس از بازدید ارزیاب پرونده از شهر تاریخی یزد و ارسال گزارش میدانی مفصل، سوالاتی را مطرح کرد که پاسخ این پرسش ها یکماه پیش با همکاری پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد و دفتر ثبت جهانی سازمان توسط معاونت میراث فرهنگی کشور به ایکوموس ارسال شد.

او تاکید کرد: در این جلسه برخی از سوالات در ارتباط با بازدید میدانی ارزیاب و گزارش ارسالی وی بود. همچنین پرسش هایی در خصوص کارایی مدیریت پیشنهاد شده و قابلیت اجرایی آن و میزان همکاری مردم و مسیولین سایر دستگاهها و چگونگی هماهنگی این پرونده و مدیریت قنات زارچ که جزو پرونده زنجیرهای قنات ایرانی است و باغ دولت آباد که در پرونده زنجیره ای باغ ایرانی  ثبت شده است را خواستار شدند که هیات ایرانی به شرح کامل آن با ارایه نمونه های جهانی و داخل ایران پرداخت.

طالبیان افزود: پرسش بعدی در رابطه با فشارهای محیطی و توسعه و تهدیدات طبیعی از جنبه های مختلف بود که در آسیب شناسی شهر و شناخت تهدیدها و همچنین چگونگی کنترل آن در برنامه مدیریتی آمده بود در پرونده به آن اشاره شده بود. 

معاون میراث فرهنگی کشور اما با اشاره به اینکه معیارها و ضوابط کارشناسی چگونگی تعیین حریم و عرصه شهر تاریخی یزد  از دیگر پرسش هایی بود که مطرح شد افزود: طرح حفاظتی و مدیریتی یزد در جزییات وچگونگی فعالیت و نظارت پایگاه از موارد مهم مطرح شده بود که به تفصیل انجام شد. موضوع اصالت در مرمت بحث پیچیده ای بود که بطور تخصصی بر اساس منشورهای بین المللی و سند نارا که شرح اصالت و سند اصالت است مورد بحث قرار گرفت. احتمالا ایکوموس متعاقب این جلسه پرسش های دیگری را ارسال خواهد کرد که تا 28 فوریه باید به ایکوموس ارسال و در جلسه مارچ پانل بعدی میراث جهانی مورد قضاوت قرار گیرد. در این جلسه کارشناسان ایکوموس از همکاری فعال کارشناسی ایران و تهیه پرونده ای که همه موارد را به نحو مطلوبی انعکاس داده شده است تشکر کرد. 

ثبت جهانی شهر یزد تیرماه سال آینده در اجلاس آتی سازمان  یونسکو به رأی  گذاشته خواهد شد.  ثبت جهاني این شهر تاریخی  از سال‌هاي گذشته در اولويت‌هاي ميراث جهاني ايران قرار گرفت و با ارسال پرونده اين شهر به يونسكو تصميم نهايي براي ثبت جهاني يزد به‌عهده كشورهاي عضو يونسكو گذاشته شد تا درصورت موافقت آنها با جهاني شدن يزد براي نخستين بار يك شهر ايراني به‌عنوان ميراث جهاني بشر در فهرست جهاني يونسكو ثبت شود.

شهر تاريخي يزد 9200 هكتار مساحت  دارد. 900هكتار از این شهر تاریخی  در فهرست آثار ملی قرار گرفته  است كه 750هكتار آن در بافت تاريخي اصلي شهر متمركز است.

190هكتار  از مساحت این شهر شامل 19محله و هسته مركزي بافت تاريخي يزد است كه آثاري از دوره آل‌مظفر به همراه محلات فهادان، مجموعه بازار و مجموعه جهاني شده باغ دولت آباد يزد را در خود دارد.   
 








۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن