تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834480743
برای امام رضا(ع) سنگ تمام گذاشتیم
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
برای امام رضا(ع) سنگ تمام گذاشتیم سریال «ولایت عشق» به کارگردانی آقای مهدی فخیمزاده ازتولیدات بزرگ صدا و سیما بود که در حوزه تاریخ اسلام و با موضوع زندگی امام رضا (ع) ساخته شد
به گزارش فرهنگ نیوز، سریال «ولایت عشق» به کارگردانی آقای مهدی فخیمزاده ازتولیدات بزرگ صدا و سیما بود که در حوزه تاریخ اسلام و با موضوع زندگی امام رضا (ع) ساخته شد. سریالی که در زمان پخش خود با استقبال قابل توجهی از مخاطبان روبهرو شد. با همین بهانه به گفتوگو با آقای محمد صادقی بازیگر نقش مأمون در این سریال نشستیم. صادقی درسال 1370 بعد از اتمام دوره دکترایش در آمریکا به ایران بازگشت و آن زمان در تولیدات گوناگون تلویزیونی ایفای نقش کرده است.
فضای کار در سریال «ولایت عشق» با توجه به امکانات آن زمان، فضای کار و بازیگران آن چگونه بود؟
امکانات آن زمان به نظر میرسد بهتر از این زمان بود چون در دورهای این فیلم ساخته شد که امکانات بسیار خوب و در حد ممتاز در خدمت این مجموعه بود و هنرمندان درجه یک که در پشت و جلوی دوربین با این مجموعه همکاری داشتند بسیار خوب بودند. از موسیقی زیبای آقای بابک بیات تا طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری و البته نویسندگی و کارگردانی آقای مهدی فخیم زاده، تهیهکنندگی سیما فیلم آقای انصاریان و خانم پرتو و بسیاری از بازیگران خیلی خوب که در تولید این اثر حضور داشتند.
موفقیت، تأثیر گذاری و ماندگاری این سریال را در چه چیزهایی میدانید؟
در پشت صحنه همواره از کار عوامل از لحاظ فنی، هنری، بازیگری، کارگردانی و مجموعه این فعالیتها لذت میبردم و به نظرم میرسید ممتاز بود. علاوه بر آن یک بعد احساسی در قبال این مجموعه وجود داشت که همه عوامل با هر نوع مسوولیت و تخصصی با عشق و علاقه کار میکردند و دلشان میخواست در قبال مجموعهای که با نام امام رضا (ع) بود سنگ تمام بگذارند. هر کسی در جای خود تمام تلاشش را میکرد. خودم در آن زمان دلم میخواست کار، کار موفقی باشد و بزرگترین ترسم این بود که نقش مأمون یک وقتی ضعفهایی داشته باشد که به پذیرش فیلم توسط مخاطب لطمه بزند، به همین دلیل تلاش زیادی میکردم، جزئیات زیادی مینوشتم و روی آن کار میکردم، تحقیق میکردم که این نقش چند بعدی، برخوردار از زوایا، نقاط عطف و پردازش بسیار مفصلی شود تا بتواند شخصیت ملموس، باورپذیر، رئال و واقعگرا از سوی مخاطب امروزی که بسیار سختگیرتر و هوشمندانهتر از گذشته با فیلم برخورد میکند پذیرفته شود. این مطالب اجمالاً مشاهداتی است از دوره تولید فیلم در 3 سالی که فیلمبرداری داشتیم و من به یاد میآورم، البته مراحل پیش تولید و پس از تولید هم بود که به لحاظ نویسندگی و مسائل فنی همه عوامل زحماتی کشیدند و ساخت فیلم در مجموع حدود 5 سال طول کشید.
«ولایت عشق» از نظر مخاطبان و کارشناسان ماندگار است. کارگردانی آقای فخیم زاده در تولید این اثر چقدر مؤثر بود؟
خیلی زیاد. فکر میکنم دغدغه 24 ساعته ایشان این فیلم بود. شاهد بودم با انرژی، عشق و علاقه زیاد به این کار میپرداختند، پروژه بسیار دشواری بود و فکر میکنم ایشان کلیدیترین فرد بود که کار میکرد و بین عوامل هماهنگی برقرار میکرد. با نوشته، کارگردانی و تلاش خستگی ناپذیر و مستمر ایشان بود که کار به نتیجه رسید. همچنین ایشان تجربیات خوبی هم از ساخت فیلم «تنهاترین سردار» که قبل از «ولایت عشق» بود داشتند و آن تجربیات در ساخت کیفی این فیلم گرانقدر بود. واقعیت این است که مهدی فخیم زاده پرکار، مسلط و متخصص در کار است که برخلاف خیلی از دوستان که فکر میکنند خشن است اما شخص بسیار منصف و کاربلدی است، در قبال همکاران اتفاقاً صبر و تأمل دارد و کار را اصولی به پایان میرساند. ایشان ورزشکار و ورزشکار خستگیناپذیر است. در این مجموعه کنار آقای فخیم زاده، دانیال حکیمی هم اهل ورزش بود. ورزش روحیه را میسازد، روحیه جوانمردی میدهد و در هماهنگی و همکاری هم مؤثر است. فکر میکنم ورزش خوب است و اثرات بسیار مؤثری دارد که در ساخت «ولایت عشق» هم تأثیر گذاشته است.
چرا در حال حاضر با نبود آثار ماندگار روبهرو هستیم؟
در دهه 90 فقدان این نوع آثار را میشود احساس کرد و دهه 70 و 80 کارهای فاخر و بسیار خوبی ساخته میشد که به نظر میرسد بودجه لازم برای ساخت چنین کارهای فاخری که هزینه زیادی میبرد وجود ندارد. فیلمسازی کار پرهزینه و گران قیمتی است و همه چیز در خلال ساخت فیلم قیمت دارد. تولیداتی که وسعت دارد افراد زیاد و تخصصهای متنوع و گوناگونی را میخواهد که برای این کار باید بودجه خوبی در نظر گرفته و اختصاص به این تولیدات داده شود که در حال حاضر میسر نیست.
شما به نبود بودجه در فیلمسازی اشاره کردید. حال این سؤال مطرح است که آیا در نبود آثار تاریخی، مذهبی و فاخر صرفاً بودجه تأثیر گذار است؟ آیا مسائل دیگری نیز وجود دارد؟
واقعیت این است که در ایران فیلمسازی با چند معضل روبهروست. بزرگترین مشکل در کشور ما فیلمنامه است. به این جهت که بنده در وادی آموزش سالهای زیادی است که دروس تخصصی سینما اعم از بازیگری، کارگردانی و سایر دروس را تدریس و به فیلمها و تولیدات با شکل تحلیلی و در قالب نقد و چارچوب آکادمیک نگاه میکنم، متوجه میشوم که بزرگترین ضعف ما در فیلمسازی، نوشتههاست. همه چیز با فیلمنامه شروع میشود و یک فیلمنامه خوب مبدأ و تخته پرش برای شروع هر کار خوبی است.
در برخی کشورها می گویند اصولاً فیلم روی کاغذ ساخته میشود و این اغراق گویی نیست. رفتن و شروع کردن به یک فیلم در مرحله تولید که فیلمنامه آماده نیست خطای بسیار بزرگی است. اولاً این خطا در کشور ما رخ میدهد یعنی بسیاری از فیلمنامهها که خام هستند جلوی دوربین میروند حتی فیلمهایی که گران بودند همین اتفاق نامناسب برایشان افتاده و دچار این سرنوشت شدند که فیلمنامه آن با حمایت از منبع مالی یا سازمانی، با نگرانی از این که حمایت آن دریغ شود زودتر شروع به ساخت کرده در حالی که فیلمنامه آماده نیست و این لطمات جبران ناپذیر به همراه دارد. مسأله دوم ممیزی است. ممیزیها به ابعادی میپردازند که در بسیاری موارد پرداختن به آنها الزامی است. اصولاً به لحاظ اخلاقی توجه به فیلمها بعد از ساخت وجود دارد که این خوب است اما در کنار این نگاه خوب، توجه به ابعاد نمایشی، دراماتیکی و ساختاری فیلم نیز در مرحله ممیزی بسیار الزامی است بنابراین ممیزی هم باید با تخصص بیشتر، نگرش عمیقتر و تخصصیتری انجام شود.
به تهیهکنندگی هم اشارهای داشتید.
بله! مسأله دیگر مسأله تهیه کنندگی در سینمای ایران است. تهیه کنندگی یک کار بسیار تخصصی بوده و فردی که به عنوان تهیه کننده فعالیت میکند باید به مقوله فیلمسازی تخصص و اشراف کامل داشته باشد، وقتی فیلمنامه را میخواند بالقوههای مستتر در آن را کاملاً تشخیص دهد و بداند چه کاری برای فیلم شدن مناسب است، نقاط ضعف باید چگونه حذف شوند و نقاط قوت چگونه برجسته شوند، چیدمان بازیگران مناسب بوده و جذابیت داشته باشد و عواملی که کنار هم قرار میگیرند، چه بافتی باید داشته باشند. خب سؤالم این است: چند نفر از این تهیه کنندگان خوب در کشور داریم؟ و مواردی که فیلمنامه ها ممیزی میشوند با چه میزان تخصص به انجام میرسد؟
خب همه اینها مواردی از فیلمسازی است که اگر درباره آن تأمل و به آن پرداخته شود میتواند در جهت تقویت فیلمسازی مؤثر عمل کند.
البته فیلمسازی در کشور ما هنوز جوان است. نزدیک به 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده و نمیتوانیم بگوییم مدت زیادی است و اصولاً شرایط فیلمسازی در کشور ما دگرگون شده است. یکی از امتیازاتی که ما میتوانیم برای فیلمسازی در ایران قائل شویم این است که مبتنی بر خشونت و سکس نیست و جذابیت یا تغذیه خود را از این دو مقوله که در بسیاری کشورها سهلالوصول هم هست و با بهرهبرداری نامناسب و سوء استفاده از این دو منبع سعی در جذابیت کاذب بسیاری فیلمها دارند، جدا کرده است. در برخی کشورها خشونت در برخی فیلمها افکار مخاطب را به شدت مشوش میکند این در حالی است که سینمای ما با تلاش بر این که در جهت سازنده و انسانی حرکت کند و از بالقوههای انسانی بهره برداری کند ساخته میشود و این شاید به قدری کار را دشوارتر میکند، ولی این ماهیت سینمای ماست و در خور تحسین و تقدیر است.
البته به سه مسأله فیلمنامه، ممیزی و تهیه کنندگی که بیان کردم باید پرداخته شود. گاهی فیلمهایی هستند که در یک فضا، امکانات، صحنه سازی و دوربین محدود و مضمون خیلی بسته و ساده ساخته میشود اما چون نوشته و سکانس بندی، پیشبرد خط داستان و ریتمی که آن را تعیین میکند درست است فیلم خوبی از آب در میآید. نوشته بد همه چیز را تحت الشعاع قرار میدهد و افت کیفی غیر قابل جبرانی را باعث میشود.
* صبح نو
95/9/9 - 17:47 - 2016-11-29 17:47:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
قدیمی ترین عکس های حرم امام رضا (ع) را در این موزه ببینید
قدیمی ترین عکس های حرم امام رضا ع را در این موزه ببینید بسیاری از قهرمانان از جمله پهلوان تختی کشتی گیران و وزنه بردارانی که در مسابقات بین المللی مقام آورده اند همه را به این موزه هدیه داده اند به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانعکس/ سلفی دختر نوه امام خمینی در کنار محمدرضا گلزار
عکس سلفی دختر نوه امام خمینی در کنار محمدرضا گلزار یاسمن اشراقی دختر نوه امام خمینی عکس به یادگار در کنار محمدرضا گلزار گرفته و منتشر کرده است یاسمن اشراقی تصویری از خودش و محمدرضا گلزار را در اینستاگرام منتشر کرد او در توضیح این عکس در اینستاگرام نوشت به همراه میهمان عزیزماستاره هایی که طلاق برایشان سنگین تمام شد!
ستاره هایی که طلاق برایشان سنگین تمام شد چه کسی می گوید بهای آزادی ارزان است فرقی نمی کند که در چه شرایطی باشید طلاق همیشه سخت و استرس زا است به گزارش فرادید شاید فکر کنید که این اتفاق برای ستاره ها که دوروبرشان شلوغ است و پول پارو می کنند آسان تر باشد اما اشتباه کرده ایدپیام وزیر ارشاد به جشنواره بینالمللی امامرضا (ع) - ایسنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز دهه کرامت و برگزاری چهاردهمین جشنواره بینالمللی امامرضا علیه السلام پیامی را صادر کرد به گزارش ایسنا به نقل از بنیاد بینالمللی امام رضا ع متن این پیام به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم پلک خورشید به فرمان تو برمیخیزد صبحامام رضا (ع) و عقلانیت اسلامی
روز آخر سفر مصادف با شهادت امام رضا ع پاره تن رسول ویکی از سلاله پاک خانواده نبو ی است به طور کلی ائمه اطهار ع از سه طریق و مسیر تشنگان حق و حقیقت را سیراب نموده اند اول ادعیه که مملو از معارف الهی و عشق و عرفان است دوم زیارت نامه های شور افرین و سوم احادیث راهگشا وفایده «فتنه» از نظر امام رضا(ع)
فایده فتنه از نظر امام رضا ع آیه دوم سوره مبارکه عنکبوت به سنتی مهم از سنن الهی اشاره دارد و آن دچار شدن مؤمنان به فتنه است به گزارش فرهنگ نیوز خداوند در دومین آیه سوره مبارکه «عنکبوت» میفرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَقطعه امام رضا را بشنوید
قطعه امام رضا علیه السلام کار مشترکی از حامد زمانی و عبدالرضا هلالی که به مناسبت شهادت ایشان خوانده شده است دانلود منبع شبکه 3 لینک را کپی کنید سه شنبه 9 آذر 1395 ساعت 17 00امام رضا(ع) راهنما و ناظر زائران پیاده است
امام رضا ع راهنما و ناظر زائران پیاده است سرمای سوزناک جاده و گرمای وجود پا برهنه ها شوقی وصف ناشدنی را در چشمان زائران امام مهربانی ها جای داده است تا دل خستگی هایشان را در جوار امام هشتم زیر آسمان حرم نجوا کنند به گزارش فرهنگ نیوز چه عاشقانه آهنگ سفر سر دادهاند و چهورود کاروان امام رضا (ع) به ایران در جوار شهدای گمنام خرمشهر بازآفرینی شد - ایسنا
واقعه تاریخی ورود حضرت ثامن الحجج ع به ایران با برگزاری آیین ورود کاروان نمادین امام رضا ع به ایران در مسجد جامع خرمشهر و در جوار شهدای گمنام این شهر با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان استانی و شهرستان بازآفرینی شد به گزارش ایسنا به نقل از واحد خبر و اطلاعرسانی بنیاد ببازدید رییس رسانه ملی از استودیو جدید حرم مطهر رضوی/ حرکت به سمت ایجاد شبکه تلویزیونی امام رضا(ع)
بازدید رییس رسانه ملی از استودیو جدید حرم مطهر رضوی حرکت به سمت ایجاد شبکه تلویزیونی امام رضا ع رئیس سازمان صدا وسیما از مراحل تاسیس و تکمیل استودیو جدید اداره کل روابط عمومی و امور رسانه آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت رضا ع بازدید کرد به گزارش خبرگزاری فارس علی عسگری در ای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها