واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن میرزایی در گفتگو با مهر:
نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» هم موسیقی سنتی دارد هم مدرن
شناسهٔ خبر: 3835380 - یکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
هنر > تئاتر
.jwplayer{ display: inline-block; } آهنگساز نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» که این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است با اشاره به ویژگیهای این اثر نمایشی از جدی گرفته نشدن موسیقی در تئاتر کشور انتقاد کرد. محسن میرزایی آهنگساز نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» به کارگردانی وفا طُرفه که این روزها در قالب سوگواره خمسه در سالن مهر حوزه هنری روی صحنه است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» برخلاف نامش که تداعیکننده نمایشنامه بِرشت است، فضایی ایرانی دارد و در دنیای امروزی اتفاق میافتد. این اثر نمایشی درباره افرادی است که ادعا میکنند اگر در زمان عاشورا حضور داشتند از جمله یاران امام حسین (ع) به حساب میآمدند. در این میان ناگهان شمر به سراغ آنها میآید و سرشان را طلب میکند که آنها حاضر میشوند سر خود را به جای امام حسین (ع) بدهند اما در این میان اتفاقاتی نیز رخ میدهد. وی در مورد نوع موسیقی این نمایش بیان کرد: این اثر نمایشی از سه اپیزود تشکیل شده و شمر سراغ سه شخص مختلف با دیدگاهها و عقاید متفاوت میرود. نوع موسیقی نمایش نیز بیشتر در جهت القای فضاسازی حرکت میکند و در مواقعی نیز تلاش میکند دیالوگها را قدرتمند نشان دهد. موسیقی نمایش با موسیقی سنتی «مرغ سحر» آغاز میشود و با یک موسیقی مدرن به اتمام میرسد. چون این اثر نمایشی بین دو سیر تاریخی قرار گرفته، در آهنگسازی اثر نیز تلاش کردم تا این فضاسازی به درستی به مخاطب القا شود. میرزایی ادامه داد: در ساخت موسیقی بیشتر از فضای موسیقی عربی و سازهایی چون عود، سازهای کوبهای عربی، سازهای استرینگ، سازهای بادی و ... مورد استفاده قرار گرفته است. در پایان نمایش هم موسیقی اثر به سمت راک متمایل میشود. این آهنگساز تئاتر یادآور شد: من مدتهاست که کار تئاتر قبول نمیکنم اما از آنجا که اثر نمایشی قبلاً در جشنواره دیگری اجرا شده بود و به خاطر کمبود زمان، موسیقی آن کامل نشده بود و همچنین به دلیل اینکه کوروش زارعی که تهیهکننده این اثر است از دوستان بسیار خوب من است و نمیتوانستم به او نه بگویم، تصمیم گرفتم موسیقی نمایش را کامل کنم. وی درباره علل کمکاریاش در عرصه آهنگسازی تئاتر توضیح داد: ترجیح میدهم با شرایطی که فعلاً در تئاتر حکمفرما شده، کمتر در این حوزه کار انجام دهم. این روزها یک پِلاتو را رنگ میکنند و نامش را میگذارند سالن تئاتر بدون اینکه این مکان از استانداردهای مناسب برخوردار باشد. اگر نمایشی در سالن مناسب و با شرایط درست اجرا شود، علاقهمندم که دوباره در تئاتر فعالیت کنم.
این آهنگساز اضافه کرد: یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی میزان خروجی دانشگاهها است که با میزان جذب افراد در بازار کار تناسب ندارد بنابراین مسئولان مجبور شدهاند هر پلاتویی را تبدیل به سالن تئاتر کنند. البته این مشکل جدا از مشکلات اقتصادی است که در جریان است و باعث شده پای افرادی به نام تهیهکننده به تئاتر باز شود. میرزایی درباره مشکلاتی که در زمینه آهنگسازی تئاتر وجود دارد، بیان کرد: موسیقی تئاتر یک امر تولیدی است و نیاز به بودجه دارد اما متأسفانه این روزها بیشتر کارگردانها یا از موسیقی انتخابی استفاده میکنند یا فردی را با یک ساز روی صحنه میآورند و اسمش را میگذارند آهنگساز. موسیقی انتخابی جدا از همه مشکلات تکنیکی که دارد، باعث میشود روح موسیقی انتخاب شده متناسب با صحنههای نمایش مورد نظر نباشد. متأسفم که موسیقی در تئاتر ما زیاد فهمیده نمیشود و بیشتر کارگردانها هم ترجیح می دهند از طراحی صحنه و لباس و میزانسن اطلاعات کافی داشته باشند ولی از موسیقی نه. وی در پایان صحبتهایش درباره دیگر فعالیتهایش گفت: در طول ۷-۶ ماه اخیر تمرکزم روی آهنگسازی فیلم کوتاه و فیلمهای داستانی بوده است. حدود ۵-۴ فیلم کوتاه و یک فیلم داستانی کار کردم که میتوانم به فیلم ویدیویی «جادههای فرعی» به کارگردانی اشکان احمدی و فیلمهای کوتاه «شب آخر»، «O۲ منفی»، «چمدان خیس»، «حذف کامل» و ... اشاره کنم. نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» کاری از گروه تئاتر آیین به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی وفا طرفه در قالب سومین سوگواره تئاتر خمسه تا ۱۲ آذر ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه میرود. سیروس همتی، محمد حسینی، مریم سادات صدرپور، مهسا آبیز، محمد یوسفی و فائقه حاجمهدی در این اثر نمایشی به ایفای نقش میپردازند. عکس داخل خبر از ضیاء صفویان است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]