تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816997229
سالهاست که حرف تازهای نمیتوانیم بزنیم/ بختیارعلی در ادبیات خطرناک کردستان عراق درخشید
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آرش سنجابی از نمایش «پوست انداختن» و بختیارعلی میگوید: سالهاست که حرف تازهای نمیتوانیم بزنیم/ بختیارعلی در ادبیات خطرناک کردستان عراق درخشید
آرش سنجابی را نمیتوان هنرمندی منحصر به یک حوزه دانست. او مینویسد، ترجمه میکند، فیلم بلند میسازد، مستندسازی میکند و تئاتر هم روی صحنه میبرد. «پوست انداختن» جدیدترین اثر این کارگردان است که با بازی شبنم قلیخانی، خاطره حاتمی و چهرههای تئاتری نامداری چون حامد رحیمینصر و توماج دانشبهزادی توانسته نظر مساعد منتقدان را جلب کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «پوست انداختن» برداشتی آزاد از اثر بختیارعلی، شاعر و نویسنده کُرد است. سنجابی که بسیار به بختیارعلی علاقمند است، ابایی ندارد از شباهت کار خود با این شاعر و نویسنده بگوید. گفتگوی ما را با آرش سنجابی در مورد «پوست انداختن» و بختیارعلی در ادامه میخوانید: در تئاتر زیاد میبینیم یک جاهایی یک عقل مآلاندیش، عرفی، سلیم و ... حکم میکند که مخاطب نباید بخندد اما مخاطب میخندد. احتمالاً کارگردان با این موضوع مشکلی ندارد اما گاهی او جاهایی میخندد که شاید گریهآور باشد. کلمات هم مخاطب را همراهی میکنند که گریه کند. در نمایش «پوست انداختن» حال و روز آن آدم که دارد بازجویی میشود و می گوید من چقدر بدبخت و بیچارهام و حالم از بوی پرتقال به هم میخورد، احتمالاً همین منِ مخاطب را راهنمایی میکند به محدودهای که حس مشابهی داشته باشیم. دلیلش عامل متغیر است. وقتی ما در یک فضای مستطیلی شکل به نام سالن ارغنون نشستهایم و یک کار را میبینیم، همه عوامل مانند بازیگر، نور، صندلی و صحنه همسان هستند. تنها عامل متغیر، تماشاگر من است و من نمیتوانم این عامل متغیر را درک کنم. فقط خودش است که میتواند بفهمد از آن صحنه چه چیزی در درونش اتفاق میافتد که خوشش میآید یا نه. من مسئول پاسخگویی به این قضیه نیستم. البته آدم باید یک مقدار تلاش کند تا همه چیز شسته رفته باشد اما اینکه مخاطب در آن صحنه میخندد و خوشش میآید یا گریه میکند، به این موضوع بستگی دارد که آن را در دنیای ذهنی خود به چه چیزی پیوست میدهد. همه ما از یک جایی به بعد شاید بعد از 2، 3 سالگی با «ما به ازاها» زندگی میکنیم. اینکه من یک چیزی را برای خودم به چیز دیگری وصل کنم. البته نباید یک نکته را فراموش کنیم. سالهاست که در هنر، حرف تازهای نمیتوانیم بزنیم. همه حرفها زده شده است. هر اتفاقی را که میخواهی در واقع انجام دهی، میبینی که قبلاً گفته شده است. آقای ساربان به من گفت «50 سال پیش اسماعیل خلج همین کار را میکرد» و من برایم جالب بود. خیلی دوست داشتم اسماعیل خلج را به نمایشم دعوت کنم. به نظر من وظیفه داریم که او را دعوت کنیم تا بیاید تئاتر را ببیند. البته این موضوع برای من اتفاق عجیبی نیست. یک آدمی مثل سهراب شهید ثالث میآید و کار میکند. یک جمعی میآیند و میگویند که سهراب شهید ثالث مقلد فلان آدم بوده است. بعد کیارستمی میآید، میگویند کیارستمی مقلد شهید ثالث بوده است. بعد از کیارستمی، بت میسازند و از فیلمسازان نسل بعد، کسانی را نام میبرند که مقلد او بودهاند. برای هیچکدام از این ایدهها ارزشی قائل نیستم. البته آن فیلمسازها را تحسین میکنم. چون ما در نهایت ساختاری را داشتیم که شعاع بیشتری را میتوانست بگیرد. اتفاقهای قابل نوشتن و قابل ترک کردن، یک دایره است که آن دایره، شعاعش را گرفته و تمام شده است. ما همه در درون آن دایره میچرخیم. ولی شیوه گفتن شما فارغ از تعارفات، این تفاوت را ایجاد میکند. شیوه گفتن نمایش «پوست انداختن» حرف را تازه میکند چون کاراکتر زن نمایش، مابقی را با عادت، رد میکند. مثلاً وقتی شما با یک جمله یا یک مفهوم مواجه میشوید، ممکن است این مفهوم تکراری باشد؛ یک مفهوم کلی مثل انسان دوستی یا توبه اما وقتی شیوه گفتار فرق میکند، طبیعتاً آن چالش ایجاد میشود. به طور مثال این استکان تا زمانی که این جاست هیچ وقت من به دگر معنایی نمیرسم. حضورش را اصلاً حس نمیکنم. ممکن است وقتی که من بروم آن طرف بنشینم، به من بگویید که سنجابی، دسته این استکان چه شکلی بود و من یادم نیاید چون به دگر معنایی نرسیدهام اما اگر همین را بردارم، ببرم وسط یک خیابان. این به دگر معنایی میرسد، راجع به آن حرف میزنند، ماشینهایی که پشتش توقف میکنند، میگویند این استکان این جا چه کار میکند؟ چه کسی این استکان را این جا گذاشته است؟ حتی ممکن است یکسری تحلیلهای مزخرف دربیاید. مثلاً از زمانی که فلانی روی کار آمد، ترافیک این طوری شد و این دگر معنایی فقط از جایی که این استکان نباید باشد، آغاز شد. البته این موضوع همیشه هم مزیت نیست. ما این مسئله را گاهی اوقات در تعریف هنر گم میکنیم. اینکه من فکر میکنم اگر یک چیزی را «دِفُرمه» ارائه دهم، کار درستی کردهام. نه این طور نیست. من دنبال آن آزمون و خطا هستم که آیا اگر این نمایشنامه را به صورت «دِفُرمه» دادهام، درست بوده است یا نه. باید این را بسنجم، این میشود نظریه. این دیگر قصه گویی نیست. من هیچ گاه در دوران کاری خود ممنوع بودن یک اثر را مدالی برای افتخار ندانستم. من جزو آن معدود آدمهایی بودم که در چند جلسه نقد و بررسی گفتم من «کلنل» را نخواندم، پس توقیف شدنش نمیتواند مزیتی باشد. وقتی خواندیم، میتوانیم بگوییم خوب است اما از یاد نبریم من شاید جزو معدود فیلمسازانی باشم که 5 فیلم ممنوعه دارم اما هیچ صدایی از من درنیامد و مصاحبهای نکردم. چون به هر حال من در یک ساز و کاری فعالیت میکنم که این کارها را نمیپسندند و من آن ساز و کار را پذیرفتهام. شاید هم آدم احمقی هستم که آن مدلی فیلم نساختم که بیرون بیاید. این ممنوعیت میتواند دلایل زیادی داشته باشد. بله، این اتفاق در کتاب هم برای من افتاد. فراموش هم نکنیم که در نمایش «پوست انداختن» هم بود اما شرایط را پذیرفتم. کمی به بختیارعلی بپردازیم... نام بختیارعلی را که می برید، قلب من میلرزد! (خنده) بختیارعلی چه ویژگیهایی دارد که بعد از این همه سال، از سالی که شمس لنگرودی مقدمهای بر کتاب شما نوشت، دوباره آمدید نگاهی آزاد به بختیارعلی داشتید. او در چه جغرافیای ذهنی زندگی میکند و چه دارد که تا این حد برای شما جذاب است؟ بختیارعلی تئوریپرداز بزرگ ادبیات کُرد است که در این سالها به هر ژانری سرک کشیده، تحسین تمام قد منتقدین را داشته است. یعنی این آدم شاعر است، روزنامهنگار است، نویسنده است، فیلمساز است، فیلم کوتاه میسازد، موزیسین است، تئوریپرداز است، نقاش است و در هر کدام از این حوزهها، ادبیات هولناکی دارد که من اسمش را میگذارم ادبیات کُرد و دیوانهات می کد. شاید مهمترین فشاری که در این سالها به من وارد شد، از ترجمه این کتاب بود. کتاب توفیق داشته و در حال حاضر 40 هزار نسخه در بازار است ولی هنوز هم نقدهایی میآید که میخواهد من را تخریب کند. بختیارعلی در آن ادبیات خطرناک کردستان عراق درخشید و خودش را فراسرزمینی کرد. او از 18، 19 سالگی که گلوله میخورد، میآید در کمپ آوارگان عظیمیه 6 ماه میماند و بعد به کلن میرود. بختیارعلی آن فضاها را دور میاندازد و خود را در ادبیات اروپا حل میکند و جنسی از ادبیات و رئالیسم جادویی را میآورد که ما به ازا ندارد. یعنی من نمیتوانم بگویم این رئالیسم جادویی مارکز است یا رئالیسم جادویی ایناریتو است بلکه یک مخلوق تازه است. اسم دیگری هم نمیتوانم روی آن بگذارم و خودش هم هر موقع این پرسش را از او مطرح میکنیم، میگوید من اصلاً اسم رئالیسم جادویی و سیال ذهن و ... را نمیدانم چیست. شما بروید بررسی کنید و ببینید او چه تأثیری روی داستاننویسهای ما میگذارد. پیروزی که در واقع آخرین انار دنیا به دست آورد، فقط پیروزی برای ناشر و نویسنده و مترجم نبود بلکه یک سری آدم را دنبال خودش کشید که بیایند و از آن جنس کار کنند. پس طبیعی است که من هم یک مقداری خودم را هم سو با بختیار علی قرار دهم. برعکس آدمهای دیگر که برایشان سخت است وقتی که میگویی سبکات شبیه آن آدم است، من خیلی راحت میگویم سبکم شبیه بختیارعلی است. مشکلی نمیبینم چون این آدم به آن جایگاهی رسیده که من دوستش دارم.
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ۱۱:۵۷:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
رئیس اتاق تعاون استان همدان خبر داد اعزام هیأت تجاری همدان به اقلیم کردستان عراق
رئیس اتاق تعاون استان همدان خبر داداعزام هیأت تجاری همدان به اقلیم کردستان عراق رئیس اتاق تعاون استان همدان گفت دو روز دیگر یک هیأت تجاری از استان به اقلیم کردستان اعزام میشود به گزارش خبرگزاری فارس از همدان رحمان نادی بعد از ظهر امروز در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان هنخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه به ترکیه می رود
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه به ترکیه می رود شناسهٔ خبر 3831487 - سهشنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹ ۱۲ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی jwplayer display inline-block; نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق چهارشنبه به آنکارا سفر می کند و در این سفر با رجتظاهرات گسترده در اعتراض به گسترش فساد در کردستان عراق
تظاهرات گسترده در اعتراض به گسترش فساد در کردستان عراق شمار زیادی از معلمان نیروهای پیشمرگه و فعالان مدنی با برپایی تظاهرات گسترده ای در اعتراض به حکومت محلی در سلیمانیه کردستان عراق به تاخیر دولت اقلیم کردستان عراق در پرداخت حقوق خود اعتراض کردند به گزارش خبرگزاری صدا و سیمافعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق/ استفاده کردستان عراق از زنان ایرانی برای جنگ با داعش
فعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق استفاده کردستان عراق از زنان ایرانی برای جنگ با داعش براساس گزارش رویترز 2 نفر از این زنان اوین وایسی 22 ساله و هاجر بهمانی 27 ساله نام دارند خبرگزاری رویترز در گزارشی از فعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق خبر داد به گزارشرویترز: فعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق/ استفاده کردستان عراق از زنان ایرانی برای جنگ با داعش
رویترز فعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق استفاده کردستان عراق از زنان ایرانی برای جنگ با داعش براساس گزارش رویترز 2 نفر از این زنان اوین وایسی 22 ساله و هاجر بهمانی 27 ساله نام دارند خبرگزاری رویترز در گزارشی از فعالیت مسلحانه 200 زن ایرانی در شمال عراق خبر دادکاهش 48 % واردات از عراق به کردستان ایران
کاهش 48 واردات از عراق به کردستان ایران واردات کالا از عراق به کُردستان 48 درصد کاهش داشته است به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مُدیرکل گمرک استان کُردستان گفت واردات کالا از عراق به استان کُردستان در 7 ماهه گذشته از نظر ارزش دلاری 48 درصد و از نظر وزنی نیز 14 درصد کاهش یمصالح و منافع امنیتی ایران و اقلیم کردستان عراق به یکدیگر پیوند خورده است
مصالح و منافع امنیتی ایران و اقلیم کردستان عراق به یکدیگر پیوند خورده است سخنگوی سپاه پاسداران گفت رابطه ایران و اقلیم کردستان هرگز تحت تأثیر عملیات روانی رسانهها قرار نخواهد گرفت به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سپاه نیوز در پی مطرح شدنطارمی: خیلی زود است از قهرمانی حرف بزنیم
ایران ورزشی مهدی طارمی در ترکیب اصلی بازی مقابل سوریه به میدان رفت اما شرایط ناهموار زمین و مسابقه اجازه نداد تا او کار مثبتی در جریان بازی انجام دهد و سی دقیقه آخر بازی را از روی نیمکت تماشا کرد حالا طارمی به تمرینات پرسپولیس برگشته و امید اول گلزنی مقابل پیکان خواهد بود حالاکشف آثاری از دوران هخامنشی و ساسانی در کردستان عراق
یک باستانشناس خبر داد کشف آثاری از دوران هخامنشی و ساسانی در کردستان عراق گزارش باستانشناسان اعزامی به همراه هیأت چهارمین فصل بررسی شناسایی و کاوش در استان دهوک کردستان عراق حاکی از وجود حجم وسیعی از آثار معرف فرهنگ دوران هخامنشی و ساسانی در منطقه است به گزارش ایلنا یوسف فلواکنش اقلیم کردستان عراق به سخنان سرلشگر صفوی
واکنش اقلیم کردستان عراق به سخنان سرلشگر صفوی شناسهٔ خبر 3819055 - سهشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶ ۴۳ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی jwplayer display inline-block; اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای به سخنان سرلشگر صفوی پاسخ داد و بر روابط حسنه میان اقلیم کردستان و تهران ت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها