تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817050463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر کودک ساده و پر پیچ و خم است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شعر کودک ساده و پر پیچ و خم است
ناصر کشاورز در اردبیل گفت: نباید پنداشت هر کسی که ذوق و استعدادی دارد می‌تواند برای کودکان شعر بسراید، شعر کودک سادگی و پیچ‌وخم‌های ظریفی دارد که برای خیلی از افراد قابل ‌تشخیص نیست




به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این شاعر کودکان که در قالب برنامه دوپنجره با اعضا و مربیان کانون استان اردبیل گفت‌و‌گو می‌کرد به اهمیت نگاه، تفسیر و برخورد کودک با جهان در آفرینش شعر پرداخت و گفت: «یکی از موضوع‌هایی که شاعران کودک را دچار اشتباه می‌کند قضیه جاندار پنداری در شعر است که خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر هر پدیده یا شی بی‌روح را جاندار تصور کنند شعر کودک نامیده می‌شود.»
کشاورز با تأکید به این‌که کودکان با توجه به نوع نگاهشان خود را محور جهان دانسته و تمام اجزای آن را جاندار تصور می‌کنند، اظهار کرد: اولین کار برای شعر کودک، تنظیم زاویه دید شاعر است، شاعر باید از نگاه کودک به جهان بنگرد؛ یک شاعر بزرگ‌سال وقتی می‌خواهد برای کودکان شعر بسراید باید فرض کند که از دنیای دیگری آمده و هیچ اطلاعاتی نسبت به جهان ندارد و به‌گونه‌ای در مورد اشیا صحبت کند که همه‌چیز برای او مانند یک کودک، کشف جدید است.
شاعر و پژوهش‌گر خلاق حوزه ادبیات کودک، ابزار کار شاعر کودک را استفاده از حواس پنج‌گانه عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: شاعر باید با حواس پنج‌گانه خود درگیر جهان شود تا بتواند در زاویه دید کودک قرار گرفته و با او ارتباط برقرار کند.
وی در همین زمینه پیشنهاد کرد: شاعر برای وارد شدن به دنیای کودکان همواره به تقویت و تربیت حواس توجه کرده جهان را از دید کودک تفسیر کند.
کشاورز هم‌چنین به تشریح نگاه سنتی و دیدگاه امروزی پرداخت و اظهار کرد: این‌طور نیست که هر شعری به زبان ساده بیان می‌شود الزاماً شعر کودک است، شعر کودک متغیرهای متفاوت و مشخصی دارد که بعضی از آن‌ها حتی ناشناخته‌اند و شاعران کودک بعد سالیان سال در تلاش‌اند که آن نکته‌ها و ظرایف را کشف کنند.
در همین نشست کودکان و نوجوانان عضو کانون توجه به مخاطب روز را ویژگی اصلی آثار ناصر کشاوز برشمردند.
این شاعر در نشست دو پنجره و حضور در بین مخاطبان علاوه بر گفت‌وگو با آنان با اشتیاق پای نقد کتاب‌های شعر «قد سر سوزن» و «از این ‌طرف لطفاً فقط هیس» نشست.
اعضای کارگاه‌های ادبی معرفی مضامین نو و خلاقانه، پرورش حواس پنج‌گانه، تنوع موضوع، خاطره‌انگیز بودن و به‌کارگیری تشبیه‌های متناسب را از ویژگی‌های کتاب شعر «از این ‌طرف لطفاً فقط هیس» دانستند: شاعر واقعیت‌ها را با تیزبینی برای مخاطب آگاه‌سازی کرده و تضادهای موجود در شعر را به زیبایی و ظرافت تمام به تصویر کشیده است.
این مخاطبان مجموعه شعر «قد سر سوزن» را به لحاظ آموزنده بودن و داشتن لحن کودکانه تحسین کرده و خاطرنشان ساختند: شاعر در سرودن شعرهایش به مخاطب امروزی توجه کرده و روح خود را با عالم کودکان به پرواز درآورده است، شعرها دارای تنوع موضوعی بوده و در نتیجه، استفاده از عنصر خیال، شعر را برای کودکان قابل ‌فهم کرده است.
در بخشی از نقد اعضا به این نکته اشاره‌ شده است که معرفی مضامین نو با نگاه کودکانه از ویژگی‌های شعری شاعر است و در نتیجه سردرگمی مخاطب در خوانش شعر از بین می‌رود.
وی در ادامه، نشستی صمیمانه نیز با اعضای انجمن ادبی و کتاب‌خوانان برتر کانون این استان داشت.
گفتنی است که دور جدید سلسله نشست‌های دو پنجره به مناسبت بیست و چهارمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی و با حضور نویسندگان کانون در سراسر کشور طی روزهای 24 آبان تا 1 آذر 1395 برگزار شد.




منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن