واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اگر شرح ملاقات های اولیاء خدا با امام زمان (عج) را مطالعه کرده باشید ملاحظه خواهید کرد که...
پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از مهمترین و شاید مهمترین عامل سقوط بشر دنیادوستی است. انسان اسیر زرق و برق دنیا می شود و همین امر موجب انحراف او خواهد گردید. لذا امام حسین (ع) نیز عامل انحراف در امت جدش را همین مساله دانسته و فرمودند مردم بنده دنیا هستند. تا وقتی در معرض امتحان قرار نگرفته اند، ممکن است مردود نشوند. امّا کمتر کسی می تواند در امتحان، موفق گردد.
اما مقصود از دنیا چیست؟ دنیا به معنای عام، عبارت است از ثروت، شهوت و ریاست. اگر کسی با یکی از این سه عامل امتحان شود، سربلندی او در امتحان مشکل است و اغلب مردم نیز در این امتحانات نمره قبولی کسب نمی کنند!
«عَرَضَ»، به معناى هرگونه سرمايه است، همچنين به موجود عارضى و كم دوام و ناپايدار «عَرَض» مى گويند، لذا چون دنيا ناپايدار است، در قرآن به آن عرض گفته می شود.
در آیه 169 سوره اعراف می خوانیم:
«فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ وَ دَرَسُوا ما فِيهِ وَ الدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ.»
«پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپايدار اين دنيا را می گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) می گفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد. و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آيد، باز هم آن را می گيرند (و قانون خدا را رها مىكنند). آيا از آنان در كتاب آسمانى، پيمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اينكه مطالب آن كتاب و پيمان را بارها (به صورت درس) خوانده اند، (ولى در عمل، دنيا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آيا تعقّل نمی كنيد؟»
***
سه نکته:
* عجب از کسی که فقط فکر غذایش است!
امام حسن عليه السلام فرمود:
«عجب لمن يتفكر فى مأكوله كيف لا يتفكر فى معقوله فيجنب بطنه ما يوذيه و يودع صدره ما يرويه»
تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل می كند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ انديشه اى ندارد و هر چيزى را در دل و عقيده خود جاى می دهد. (بحار، ج 1، ص 218)
** گناه بزرگ یهود چه بود؟
برخی مفسرین گفته اند مقصود از نهی در آیه فوق به گناه بزرگ رشوه خواری اشاره دارد. رشوه در هیچ آیینی مورد تایید نیست. البته یهودیان خودشان هم معترف بودند که کارشان گناه است اما می گفتند بخشیده می شویم. ما هم باید مراقب باشیم که به امید شفاعت اهل بیت دچار گناهانی نشویم که معلوم نیست بخشیده شوند و چه بسا موجبات عاقبت به شرّی ما را فراهم می آورند.
*** پیام بسیار مهم ملاقات برخی کاسبان با امام زمان (عج)
اگر شرح ملاقات های اولیاء خدا با امام زمان (عج) را مطالعه کرده باشید ملاحظه خواهید کرد که بسیاری از کسانی که موفق به دیدار روی حضرت شده اند افرادی اند که در کسب و تجارت خود دچار حرامخوری نشده و در این امر دقت ویژه داشته اند. افرادی مانند پیرمرد قفل ساز یا عبدالکریم کفاش و غیره که همگی کاسبان مومنی بودند که حتی خود امام زمان (عج) به دیدار آنها می رفتند! این ملاقات ها پیام بسیار مهمی هم دارند. اینکه امام می خواهند به شیعیان بگویند دوری از مال دوستی و حرکت در مسیر رزق حلال برای حشرت بیش از هرچیز اهمیت دارد.
زمانبندی انتشار: 28 آبان 1395 - 05:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]